Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Opptak av vitaminer/mineraler

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-04, 00:22   #1
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opptak av vitaminer/mineraler

Det er flere tråder her med gode spørsmål og svar om valg av kosttilskudd, kombinasjoner osv. Det det imidlertid ikke er nevnt noe om er vår evne til å ta opp og nyttiggjøre oss kosttilskuddene vi inntar....

Bakgrunnen for at jeg tar opp dette her er at jeg har lest en undersøkelse fra Statene for en tid siden som viste til en omfattende kloakkrengjøring som ble gjort i NY for noen år siden. (Hvis jeg finner den igjen på nettet skal jeg lime inn link til siden, men nå finner jeg visst ingenting - kanskje fordi jeg absolutt burde ha ?) Ved rengjøring av avløpsrørene i rørnettet fant de unormalt tykke avleiringer på innsiden av rørene, og ved analyse av belegget viste det seg at dette var - kosttilskudd!! Selvfølgelig ikke i "ren form" - men allikevel. Dette må vel si noe om at vi putter inn vesentlig mer enn hva kroppen klarer å nyttiggjøre seg? Jeg vet at man kan bedre forutsetningene for opptak ved å benytte en del rense-produkter, men er det andre ting man kan gjøre? Har noen av dere vært og tatt blodprøver i "hytt og gevær" for å sjekke vitamin og mineral-status? Er det standard-prøver? Kan disse prøvene tas på alle legesentre? Eller?

Er det noen som kan/vet noe mer om dette?

Hilsen trøtt Fedonist - som har hatt en sprekk i dag - men er like blid

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 07-03-04, 00:28   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

nå har jeg ikke tid til å skrive så mye, men du har helt rett. jeg har spurt om dette på flere kurs, og har som regel fått til svar at KJEMISKE vitamintilskudd, som de du kjøper på dagligvaren (vitaplex, kostpluss, vitamineral osv) ikke blir tatt opp, for kroppen klarer ikke gjenkjenne det som næring, slik som med organiske tilskudd (som blir regnet som mat).

men noen tar ikke opp tilskudd uansett, eller kun i små mengder., og det er flere grunner til dette, bla en dårlig fungerende tarm, at man kun tar enkle vitaminer og mineraler uten å ta multivitaminer (da får man ike alle synergistene og antagonistene med, og opptaket blir dårlig) osv osv.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-03-04, 05:52   #3
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

[quote=Iset, og har som regel fått til svar at KJEMISKE vitamintilskudd, som de du kjøper på dagligvaren (vitaplex, kostpluss, vitamineral osv) ikke blir tatt opp, for kroppen klarer ikke gjenkjenne det som næring, slik som med organiske tilskudd (som blir regnet som mat).

.[/QUOTE]
Er ikke dette en av grunnene til at vi skal ta vitaminer osv sammen med mat?
Så kroppen blir lurt til å tro at det er næring?

Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 07-03-04, 09:04   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

[quote=Skorpia]

Opprinnelig lagt inn av Iset, og har som regel fått til svar at KJEMISKE vitamintilskudd, som de du kjøper på dagligvaren (vitaplex, kostpluss, vitamineral osv) ikke blir tatt opp, for kroppen klarer ikke gjenkjenne det som næring, slik som med organiske tilskudd (som blir regnet som mat).

.[/QUOTE

Er ikke dette en av grunnene til at vi skal ta vitaminer osv sammen med mat?
Så kroppen blir lurt til å tro at det er næring?

nja... det ernæringsterapeut-læreren vår sa om det, var at vi skulle ta det sammen med mat pga at noen kunne reagere med kvalme dersom de ble tatt på tom mage, samt at de fettløselige vitaminene er avhengig av fett for å bli tatt opp. men du kan like gjerne ta det med omega 3, så blir opptaket maks.

kjemiske vitaminer hadde uansett dårligere opptak, siden kroppen ikke kunne kjenne igjen enkelte av dem, og dermed ble det ubalanse i synergister og antagonister (noen blir nemlig tatt opp bedre enn andre, feks B vitaminer og C vitaminer, som alltid er kjemiske dersom det ikke er feks nypepulver eller ølgjær da).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-03-04, 00:29   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg kommer stadig tilbake til tarmflora... Jeg vil tro at man er i bedre stand til å absorbere næringsstoffer fra tarmen dersom man har en god tarmflora. Med dagens kosthold, stress og ytre påvirkninger, er det vel bare jevnlige tilskudd av melkesyrebakterier som kan sikre oss dette (Replete, Vita Biosa m.fl.)

MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 08-03-04, 10:01   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

jepp det stemmer det. her går vita biosaen ned på høykant hver eneste morgen (fyyy som det smaker, men den SKAL ned).-

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 02:15   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg kommer stadig tilbake til tarmflora... Jeg vil tro at man er i bedre stand til å absorbere næringsstoffer fra tarmen dersom man har en god tarmflora. Med dagens kosthold, stress og ytre påvirkninger, er det vel bare jevnlige tilskudd av melkesyrebakterier som kan sikre oss dette (Replete, Vita Biosa m.fl.)

Hm.. spennende tråd Så hva er det beste man gjøre for tarmfloraen sin da? Jeg drikker biola sånn avogtil (med smoothies), og psylliumfrø.. er det greit nok? Vil gjerne at vitaminene jeg bruker så mye penger på skal tas opp, liksom...

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 04:55   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Hm.. spennende tråd Så hva er det beste man gjøre for tarmfloraen sin da? Jeg drikker biola sånn avogtil (med smoothies), og psylliumfrø.. er det greit nok? Vil gjerne at vitaminene jeg bruker så mye penger på skal tas opp, liksom...

Spør igjen, jeg

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 08:59   #9
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Av alle ting så var jeg på kostholdskurs( statens ernæringsråd) i går.
Av alle melkeprodukter så var det Biola som var kongen fordi den hadde melkesyre bakteriene LGG som er svært sunne for tarmen. Og sikrer en sunn tarm.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 20:10   #10
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Begod

Av alle ting så var jeg på kostholdskurs( statens ernæringsråd) i går.
Av alle melkeprodukter så var det Biola som var kongen fordi den hadde melkesyre bakteriene LGG som er svært sunne for tarmen. Og sikrer en sunn tarm.

Da fikk du vel vite at du ikke skal ta tilskudd uten at legen har påvist at du har mangler

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-03-05, 09:30   #11
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Nei da hun var ikke av verste sorten denne dama ,hun sa faktisk flere ting som jeg var enig i, som: Kåre Norum var vel konservativ, det var viktig å spise hver 3 time, omega 3 var det viktigste tilskudde og alle som ikke spiste fet fisk 2-3 ganger i uken burde ta tilskudd, Spis brød med mye fiber, Alle karbo produktene hun anbefalte tror jeg kunne brukes på et Lindberg kosthold. Og hvis man ikke spiste sunt nok så kunne man ta en multivitamin for å sikkre at man har nok vitamin.

Ikke ille for en med 5 års utdannelse

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-03-05, 16:39   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hadde du virkelig ikke noe å lære henne

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 08:42   #13
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Kunne vel stilt en hel del spørsmålstegn med det hun sa, men jeg var helt stille for å ikke ødellege kurset for de 50-60 andre som var der.(Og fordi jeg slett ikke tør å tale i en slik forsamling).

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 15:24   #14
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Vita biosa

Vita biosa funker bare til å vanne blomstene og vaske kjøleskapet med.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 15:30   #15
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Antar at du var ironisk nå . themonk

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 22-04-05, 15:44   #16
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Vita biosa

Nei... ikke egentlig... Det er fint å gi til blomstene. Og det funker å vanske kjøleskapet med (fint mot bakterier og sånn). Men jeg tror ikke jeg ville brukt penger på det for å drikke det selv. Er jo ganske dyrt. Funker sikkert for noen men... det gjør jo alt.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no