Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Velkommen til Karbojunkie > Informasjon > Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger

Hjelp, jeg er ny!

Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger Hvordan er forumet? Noe som kan bli bedre? Noe du lurer på? Her er plassen! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-07, 12:15   #1
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei
Thumbs up

Hjelp, jeg er ny!

Dere som har vært her en stund har sikkert sett slike utbrudd om hjelp mange ganger, og her kommer en til. Hørte om dette for 3 dager siden, og siden jeg har prøvd alt annet, er jeg klar! Hva gjør jeg og hvor finner jeg informasjon. Jeg skal ned 20 kg. Har forstått at jeg ikke skal innta karbohydrater, men jeg forstår ikke hvordag man leser disse karbotabellene. Og så trenger jeg et fornuftig, raskt frokosttips! Hvor mange dager går det som regel før man får utslag på keto.... et eller annet?
Denne websiden er det kuleste jeg har sett på lenge!

Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:32   #2
Fru R
Medlem
 
Fru R sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Veldig nær Bergen
Alder: 49
Innlegg: 492
Fru R har en fantastisk aura rundt segFru R har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Først og fremst ville jeg skaffet meg en bok om den dietten du vil følge.

Det er mange lavkarbo dietter.

Ketolysekuren har en egen nett side hvor du kan bestille det du trenger , ketolyse.no

Atkins sine bøker finner du hos de fleste bokhandlere.

Det er veldig viktig at du setter deg inn i kostholdsprogrammet for å få best mulig resultat.
Dette er ikke en diett for de fleste her men en livsstil.

Lykke til !!

__________________
Fru R er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for gravide.... Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:36   #3
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Hei, hei!

Velkommen hit. Jeg vil anbefale deg å lese linkene på denne siden: http://lavkarbo.no/lavkarbo-ressurser

Der finner du mye nyttig, selv om det mangler info om Ketolyse, OE og Skaldemann.

Også selvfølglig som Fruen sier, å bestemme seg for en filisofi og så lese boka er et must.

Lykke til!

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 12:45   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Hei og velkommen! Kan bare signere de svarene du har fått så langt!
Det er bra at du vil sette i gang umiddelbart, men skaff deg som sagt en bok og sett i gang å les
Jeg tenker sånn at ketolysekuren kan være et bra kort, ettersom det er veldig mange her som følger den, legen som har utviket den er her inne på forumet, så det gjør det hele enklere!

Når det gjelder frokosttips, så sjekk på forsiden her, skroll deg ned til oppskriftsforumet, der står det mange tips, og når du har bestemt deg for hvilken kostholdsfilosofi du vil følge, så er det bare å sammenligne oppskriftene med "lovlige" varer i filosofien.

En annen ting, det er ikke sånn at man IKKE skal spise karbohydrater, men det er vel mengde og form det er snakk om. Altså langsomme karbohydrater (i hovedsak grønnsaker som vokser over jorden) fremfor raske karbohydrater (sukker, fint mel, stivelse etc).

Det er sikkert ketose du tenker på. Det er forskjell på folk der som i livet eller, noen oppnår det etter et par dager, noen bruker lengre tid.
Man oppnår ketose ved å gå ned på karbohydratene til et visst minimum. Folk kommer i ketose i alt fra 15 til 60 gram karbohydrater om dagen.
De ketogene diettene anbefaler å begynner med 15-20 i starten.
Aldri under femten!

Masse lykke til!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 00:00   #5
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg er ny!

oi, jeg har mye å lære, har ikke spist karbohydrater på to dager, bortsett fra det som er i 3 glass rødvin, så jeg skjønner jeg er ute og sykler....:-)
Tusen takk for mange tips, jeg skal lese litt mer om dette, og hvem vet, kanskje jeg mister mine 20 til jul og ikke finner dem igjen...

Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 00:13   #6
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Lykke til.

Mye informasjon finner du ved å lese her inne. Jeg følger ketolyse og kan anbefale det på det varmeste.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 01:47   #7
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Tusen takk,
Det er fortsatt et par ting jeg ikke finner ut av etter å ha lett på denne siden. Man referer til " dietten", "boka" og "ketolyse", men jeg synes det er et hav av bøker her som referer til ulike dietter. Vet du hvilke bøker jeg burde starte med som setter prosessen i gang?
Jeg har 20 kg å gi bort og tenker at til jul burde de være borte tenker jeg.

Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 02:03   #8
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Hei og velkommen! Jeg skjønner at dette kan virke noe forvirrende og vanskelig. Men min anbefaling til deg som "bare" har 20 kilo å gå ned (jeg hadde 16 når jeg starta) er å gjøre det så enkelt som mulig. Jeg har 1 bok og det er Atkins (en grønn pocketutgave til 99 kr.) Og jeg tar ingen ketolysetabletter eller andre greier. Den er veldig lettlest, jeg leste den i løpet av en dag og skjønte fort hva jeg måtte gjøre og hva jeg kunne spise. Så finner man ut en del ting av seg selv underveis.
Jeg spiser alt av kjøtt, fisk, skalldyr og fjærkre. Det meste av grønnsaker, smør, oljer. Jeg teller ikke kalorier eller veier maten, jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. MEN jeg teller karbohydrater! Holder meg under 20 gram om dagen, og gikk ned mine 16 kilo på tilsammen 16 uker.

Et eksempel; til frokost spiser jeg et eller to bløtkokte egg og en halv pakke filetbacon. Til lunsj blir det ofte kylling salat bestående av kyllingkjøtt, en god neve ferdigsalat, soltørka tomater, fetaost, agurk og litt rapsolje. Til middag har jeg det samme som resten av familien, men kutter ut potetene, pastaen og risen. Det kan være kjøtt, fisk, fugl med grønnsaker og litt saus. Til kvelds lager jeg meg av og til egg og bacon, salat i forskjellige varianter eller ingenting hvis jeg ikke orker! Prøver å drikke en del vann, men drikker alltid et glass pepsi max e.l på kvelden.
Jeg spiser det jeg vil, men er nøye på å telle karbohydrater og går aldri over 20. Eller GJORDE er vel riktigere å si. Nå om dagen er jeg ikke så nøye, men holder meg som regel unna karbs pga jeg tror ikke det er sunt, og jeg holder vekta mi. Jeg trener mye i tillegg nå da, men gjorde ikke det før......Gikk ned uten å trene.....

Uff, dette ble litt langt, men du må ha lykke til! Jeg er sikker på du klarer 20 kilo til jul! God sommer!!!

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 10:55   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Opprinnelig lagt inn av Solis, her.

oi, jeg har mye å lære, har ikke spist karbohydrater på to dager, bortsett fra det som er i 3 glass rødvin, så jeg skjønner jeg er ute og sykler....:-)
Tusen takk for mange tips, jeg skal lese litt mer om dette, og hvem vet, kanskje jeg mister mine 20 til jul og ikke finner dem igjen...

Ikke så mye karber i rødvin, men alkohol forbrenner før alt annet i kroppen din, dermed stopper man opp vekttapet i den stund man har det i kroppen

Som du leser her, så er nok Ketolyse eller Atkins passende for en med tjue kg overvekt. Begge er enkle å følge, og har mange tilhengere her inne, noe som er en fordel når man skal spørre om råd

Det finnes en del bøker ja, men ta deg en tur på biblioteket og let etter følgende:
Torkil Andersen: Slank med ketolysekuren
Robert Atkins: Dr Atkins New Diet Revolution (den siste på engelsk er best, for den er mest oppdatert)
Bedre uten brød (var det Wolfgang Lutz eller Kwasnievski e.l som skrev denne???)
Den siste boka er mest informativ, mens de to første beskriver en diett og en varig kostholdsendring!

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 12:10   #10
Solis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Innlegg: 17
Solis er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Jeg spiser alt av kjøtt, fisk, skalldyr og fjærkre. Det meste av grønnsaker, smør, oljer. Jeg teller ikke kalorier eller veier maten, jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. MEN jeg teller karbohydrater! !!!

Hei.
Da tenker jeg iallefall riktig, og motivasjonen er helt på topp enda, selv om vekta ikke har rørt på seg.
Var på bokhandelen i går, men der var de utsolgt, og jeg skjønner at jeg trenger litt lesestoff for å klare dette.
Det er dog veldig rart å føle seg så mett når man går på en diett. De andre jeg har prøvd opp gjennom årene (mange) gir en stappa følelse, men ikke mett slik som dette.
Jeg ser også av alt jeg har lest her at man ikke skal drikke kaffe, i nødsfall koffeinfri. Der har jeg et problem. Er det virkelig slik at vanlig kaffe kan stanse prosessen? Må jeg kutte ut den, snakker vi virkelig livsstilendring... Da kan jeg ikke si på jobb lengre: Vent litt, jeg er bare i kaffe kopp nr.2...

Så lurer jeg på en ting til: Er begrepet induksjon det samme som startfase her? Får å få kroppen til å forstå at det er endringer på gang? Og denne fasen varer i ca 2 uker, eller inntil at man ser at vekta begynner å røre på seg?

Disse tickerene er så stilige, og jeg har laget en, men jeg får den ikke inn i signaturen min, og så skjønner jeg ikke hvordan man endrer verdiene, ettersom de forhåpentligvis går nedover...
Takk for masse tilbakemeldinger!

Solis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Anything, bare det virker! Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 16:33   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Opprinnelig lagt inn av Siss1, her.

Jeg spiser alt av kjøtt, fisk, skalldyr og fjærkre. Det meste av grønnsaker, smør, oljer. Jeg teller ikke kalorier eller veier maten, jeg spiser når jeg er sulten og spiser til jeg er mett. MEN jeg teller karbohydrater! Holder meg under 20 gram om dagen, og gikk ned mine 16 kilo på tilsammen 16 uker. !!

Det hørtes ut som et flott kosthold !

Og jeg blir stadig imponert når jeg hører/leser om folk som ikke veier maten, men allikevel vet akkurat hvr mye karbohydrater de får i seg. Selv med over 20 års erfaring klarer jeg ikke å beregne så nøye at jeg kan tippe forskjell på 20 og 40 gram karber. Jeg tror jeg kan det, for jeg har jo spist samme mengde og type mat før og målt det til en viss mengde karber, - men når jeg kontrollerer så er det alltid feil gitt ! Øynene mine juger !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 09:05   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

For å få tickeren opp i innlggene dine så må du gå inn på kontrollpanelet ditt, og endre signatur. Der limer du inn bb-koden (tror jeg den heter).
Når du skal endre tickeren, så bare trykker du på din egen ticker, og siden åpner seg. Du velger da å endre verdiene, og skriver inn en kode du har valgt for å få den nye tickeren. Den kopierer du da igjen og erstatter den gamle i signaturen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 08:11   #13
olli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 46
Innlegg: 5
olli er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Hjelp. Jeg er også ny her. Finner ikke ut hvordan jeg skal lage mine egne innlegg. Derfor spør jeg her, som svar på noen andres. Eneste måten jeg fikk til å skrive noe som helst.. Er helt lost...

olli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: div Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 08:18   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Opprinnelig lagt inn av olli, her.

Hjelp. Jeg er også ny her. Finner ikke ut hvordan jeg skal lage mine egne innlegg. Derfor spør jeg her, som svar på noen andres. Eneste måten jeg fikk til å skrive noe som helst.. Er helt lost...

Som en start så kan du gå inn her: http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=4 (eller navigere deg fra hovedsiden til forumet, etter at du ha logget deg inn, altså her: http://forum.lavkarbo.no/)
På den første linken kan du skrive en introduksjon av deg selv. Det er en fin start!
OM man ikke er vant til forumsbruk (noe jeg overhodet ikke var da jeg var fersk bruker), så kan det virke forvirrende. Men det går seg til!
Når du har begynt å skrive innlegg og sånn, så kan du trykke på kontrollpanel-knappen øverst til venstre for å se oppdateringer av tråder du har skrevet innlegg i. Og så kan du trykke på "uleste innlegg" for å se hva som skjer i nye og gamle tråder. Du kan også naivigere deg fra den hovedsiden til forumet, der står det oppført etter temaer, dabøker, lukket forum, spørsmål og svar, oppskrifter etc.
Lykke til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 17:42   #15
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det hørtes ut som et flott kosthold !

Og jeg blir stadig imponert når jeg hører/leser om folk som ikke veier maten, men allikevel vet akkurat hvr mye karbohydrater de får i seg. Selv med over 20 års erfaring klarer jeg ikke å beregne så nøye at jeg kan tippe forskjell på 20 og 40 gram karber. Jeg tror jeg kan det, for jeg har jo spist samme mengde og type mat før og målt det til en viss mengde karber, - men når jeg kontrollerer så er det alltid feil gitt ! Øynene mine juger !

Bommer du oppover eller nedover? Jeg tror alltid at jeg har spist mer enn det som er tilfelle. *nysgjerrig*

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 18:12   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Bommer begge veier jeg !
Men helst tror jeg nok at det er mindre karber enn det egentlig er

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 18:49   #17
Siss1
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 52
Innlegg: 177
Siss1 er ny på veien

Sv: Hjelp, jeg er ny!

Hei! Jada, det er fort gjort å bomme, men jeg har ganske ensidig kost, orker ikke lage så mye forskjellig lenger.... Og når jeg teller karber så tar jeg faktisk ikke med det som finnes i egg og salat og kjøtt og fisk. Det kaller jeg flisespikkeri!! Når jeg spiser egg og bacon til frokost så regner jeg 0 karber der (selvom det kanskje er litt..) og kyllingsalaten min (bestående av kylling, ferdisalat, fetaost, tomater, agurk og rapsolje) grovregner jeg til ca 3, middag består av fisk eller kjøtt og grønnsaker og smør og det beregner jeg til ca 5 (har jeg ferdigsaus tar jeg selvfølgelig med det som står at den inneholder) og kvelds er ofte et knekkebrød som jeg vet har 5 karber i seg. Så da regner jeg ca 13. Noen dager spiser jeg opptil 40, men jeg er ikke på "slanker'n" lenger egentlig (er 179 høy og veier 68..) så det går litt opp og ned med karboinntaket. Men jeg overstiger aldri 70 gram om dagen. I tillegg trener jeg 4-5 ganger i uka så jeg får heldigvis aldri dårlig samvittighet dersom jeg skeier ut med noe godis i ny og ne......

Siss1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(max 20 g) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no