Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Bønner og lignende

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-06, 09:53   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Bønner og lignende

hei! jeg følger ingen spesiell diett, men lavkarbo generelt, og det fungerer svært godt så langt! jeg har lest etterhvert veldig mye om temaet, men det er et par ting jeg ikke helt klarer å finne noe fullgodt svar på: jeg er vegetarianer (dvs: jeg har gjeninnført sjømat i kostholdet, men kommer aldri til å spise kjøtt fra dyr igjen. det er utelukket) og jeg har brukt bønner (kidney-, tomat- og soyabønner), linser og særlig kikerter som erstatning, laget "burgere" og lignende av det. men jeg finner ikke noe fullgodt svar på om dette er noe jeg bør droppe eller begrense i kosten sett i sammenheng med at jeg ikke spiser dyrekjøtt! og jeg virkelig elsker kikerter og bønner! og linser!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 19:56   #2
Ole Brumm
Juniormedlem
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 18
Ole Brumm er på en erverdig vei

Sv: bønner og lignende

Kan ikkje gi deg noe fasit svar, men mener å ha lest at bønner og linser er viktig næringstilskudd for vegetarianere.

Lykke til :klemmer:

__________________
Ole Brumm
Ole Brumm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 20:10   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: bønner og lignende

Om du slanker deg og har valgt å følge en diett eller filosofi, må du følge reglene den gir.

Dvs. på Atkins induksjon og lagt uti vedvarende kan du IKKE spise bønner kikerter og linser. Det samme er det med ketolysekuren. Men det er ene og alene fordi de har ganske mye karber sett i forhold til et totalt dagsinntak på h.h.v. 20 og 15 gram karbohydrater. Når du kommer over på slutten av vedvarende på Atkins og over på pre-vedlikehold og/eller vedlikehold på Atkins eller Ketolyse, er slike matvarer helt OK.

Velger du f.eks. Lindberg er kikerter, bønner og linser helt OK.

Så det kommer an på hvem du velger å følge, hvor mye du skal ta av og hva du kan/ikke kan spise eller tåler/ikke tåler.

Finnes dessverre ikke noe fasitsvar!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 21:10   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: bønner og lignende

Jeg forstår ikke helt spørsmålet.

På Lindberg er bønner og linser helt ok, men i forholdsvis små mengder (en porsjon a ca 1.5 dl pr dag). Bønner og linser blir da karbohydratdelen i måltidet og ikke proteindelen etter Lindberg sin tallerkenmodell.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 23:53   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: bønner og lignende

Jeg tenker det samme som Trolljenta. Bønner blir et tillegg, ikke en erstatning. Proteinene i bønner og andre grønnsaker tas ikke opp av kroppen på samme måte som protein fra kjøtt og fisk/skalldyr (det er stoffer i grønnsakene som hemmer opptaket av planteprotein). Unntaket er soya.

Dessverre

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 10:09   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: bønner og lignende

erstatningen bir jo da bruksområdene. der jeg brukte kjøtt da jeg spiste det, som f.eks i gryte, taco, burgerer etc. dette er snakk om over en lengre periode, og endel av rettene har jeg jo kutta ut i forbindelse med lavkarbo. (slutta for en sju-åtte år siden). soya er på sin side genialt. synd bare at soyaprodukter er så dyrt i norge....

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvite bønner under induksjon? Trillian Induksjonen 7 14-01-07 22:43
Bønner og belgfrukter Nille Type O 7 23-11-06 19:13
Bønner og linser Albertine Lavkarbo generelt 5 06-08-05 00:24
Hvite bønner i tomatsaus Pianoman Lavkarbo generelt 1 04-04-05 17:44
Hakkebøf med (kalve)kjøtt, bønner og nam! Marianne Middag 0 17-09-04 13:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no