Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vegetarianer - går dette?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-11, 13:26   #51
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Dumme meg hadde sendt mailene til bestillings-mailen. Nå har alt ordnet seg og jeg har fått pdf-filen og kan endelig lese tabellene! Nå er jeg glad

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 16:22   #52
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Dumme meg hadde sendt mailene til bestillings-mailen. Nå har alt ordnet seg og jeg har fått pdf-filen og kan endelig lese tabellene! Nå er jeg glad

Ah, så bra! Godt det ordnet seg.
Blir spennende å høre hva du får ut av Atkins the veggie way!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 10:51   #53
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Yes, I know Spiser ca to sånne filéer hver dag, i salat. Kjempegodt! De fleste (kjøttetere) som har smakt trodde det var kylling

Ja, quorn er nyydelig og det smaker og kjennes ut som kylling, nesten litt skummelt! Gjett om jeg ble hissig da jeg fant ut at det er EGG i det. De putter egg i nesten all ferdig vegetarmat (altså sånne kjøtterstatninger), det er så irriterende.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Når man velger å kutte drastisk ned på næring kroppen faktisk trenger og er skapt for å leve på bør man gjøre det på et best mulig dekket grunnlag, ikke basert på bruddstykker av informasjonspropaganda full av feil.

Det er det jo veldig delte meninger om. (Men okei, nå er vi på lavkarboforumet så jeg skal ikke kverulere selv om jeg nå er uenig).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 14:08   #54
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarianer - går dette?

Har du forsøkt å skrive ut siden? Kan jo være det blir leselig på papir?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 00:29   #55
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Heisann! Etter å ha lest mye om de helsemessige gevinstene med et lavkarbo-kosthold, er dette noe jeg virkelig vil vurdere å legge om til. Et problemet jeg dog se dukke opp er at jeg er vegetarianer (noe jeg har vært i 8 år og kommer til å fortsette med). Går det an å leve med et lavkarbokosthold og være vegetarianer samtidig? Det er jo veldig mange ting jeg ikke spiser som jeg ofte ser komme opp som bra mat. Vil det fungere bra med mye quorn-produkter?

Håper noen kan hjelpe meg, hadde vært veldig takknemlig for svar!

Henter oss tilbake til utgangspunktet jeg. :-) Er ekstremt fraværende for tiden, men gledelig å titte innom å se at det finnes flere som meg!

Så ja, alpro, det er absolutt mulig å kombinere vegetar+lavkarbo. Jeg har vært lavkarbo etter teorien så-lite-karbo-som-mulig siden april i fjor. På ni mnd gikk jeg ned rundt 30 kilo, og alle prøver viser at jeg får i meg det som trengs.
De store utfordringene er a) fett, b) protein og c) variert. Jeg spiser mye fetaost og mozzarella (revet, som er uten animalsk løpe og fersk, som dessverre antakelig ikke har mikrobiell løpe) samt bønner o.l. (mer enn hva lavkarbo strengt tatt anbefaler) for å dekke opp a) og b).
Når det kommer til å spise variert handler det vel så mye om fantasi og ork/tid som mulighetene. Ellers finnes det faktisk kokebøker for oss også! (Kryss i taket!) Har selv denne av Rose Elliot, som jeg snublet over i London i fjor. Dessverre er den komplett fri for fristende bilder, men oppskriftene er greie og det meste av ingredienser finnes her også.

Den aller største utfordringen er uansett det sosiale. Folk rundt meg blir gjerne fjerne i blikket når jeg påpeker at jeg er veggis, når jeg legger til lavkarbo forsvinner blikket helt. Jeg har heller ikke ennå opplevd en eneste hotellkokk som virkelig har maktet å gi meg en matopplevelse som har tilfredsstilt begge forholdene...

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:30   #56
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Har du forsøkt å skrive ut siden? Kan jo være det blir leselig på papir?

Ja, det var smart, det skulle jeg tenkt på! Men nå har jeg jo heldigvis fått pdf-filen som er leselig, så det går helt fint nå

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:38   #57
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Henter oss tilbake til utgangspunktet jeg. :-) Er ekstremt fraværende for tiden, men gledelig å titte innom å se at det finnes flere som meg!

Så ja, alpro, det er absolutt mulig å kombinere vegetar+lavkarbo. Jeg har vært lavkarbo etter teorien så-lite-karbo-som-mulig siden april i fjor. På ni mnd gikk jeg ned rundt 30 kilo, og alle prøver viser at jeg får i meg det som trengs.
De store utfordringene er a) fett, b) protein og c) variert. Jeg spiser mye fetaost og mozzarella (revet, som er uten animalsk løpe og fersk, som dessverre antakelig ikke har mikrobiell løpe) samt bønner o.l. (mer enn hva lavkarbo strengt tatt anbefaler) for å dekke opp a) og b).
Når det kommer til å spise variert handler det vel så mye om fantasi og ork/tid som mulighetene. Ellers finnes det faktisk kokebøker for oss også! (Kryss i taket!) Har selv denne av Rose Elliot, som jeg snublet over i London i fjor. Dessverre er den komplett fri for fristende bilder, men oppskriftene er greie og det meste av ingredienser finnes her også.

Den aller største utfordringen er uansett det sosiale. Folk rundt meg blir gjerne fjerne i blikket når jeg påpeker at jeg er veggis, når jeg legger til lavkarbo forsvinner blikket helt. Jeg har heller ikke ennå opplevd en eneste hotellkokk som virkelig har maktet å gi meg en matopplevelse som har tilfredsstilt begge forholdene...

Så gøy at det er flere vegetarianere her! Spiser du quorn? For jeg synes det virker som en god kilde til protein, om jeg ikke tar feil. For det er jo veldig lite karbo i det (også smaker det HIMMELSK!).
Huff jeg hadde en litt uforberedt dag i dag hvor jeg endte opp med å måtte kjøpe noe på butikken og spise i hånda. Det ble pumpernickelbrød med jarlsberg-ost. Det skulle jeg ikke spist, har ikke hatt så vondt i magen på lenge, i tillegg til et enormt søtsug resten av dagen. Da fikk jeg hvertfall erfart det (Slet mye med magetrøbbel før, supersensitiv. Etter at jeg kuttet ut brød, pasta osv. er det totalt forandret!)
Planlegger du mye måltider? Jeg synes det er litt vanskelig. Jeg er liksom vant til å spise 'der og da' og bare ta det som er... =/ Noen tips å komme med der?



PS: Hvor i Oslo kan man egentlig få tak i Atkis-mysli? Har sett både på Helios, en del Life og store matbutikker om Meny, uten hell

Og en ting til; teller dere ikke kalorier i det hele tatt? Altså sånn nogenlunde?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:59   #58
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

som aldri har sett en levende høne i sitt liv.

Jeg er ikke vegetarianer, har ikke satt meg nok inn i det til å evt. ta det valget. Jeg holder meg unna oppdrettslaks og -ørret, og noe annen oppdrettsfisk også, og scampi, pga miljøastpektet.

Men at hønene og kyllingene til Prior har det godt, det får ingen meg til å tro....kom bare til å tenke på det når du nevnte høne.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:02   #59
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Vegetarianer- går dette?

*slett* Leste tråden litt mer nøye og burde ikke ha skrevet dette innlegget

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 19:32   #60
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Ja, det var smart, det skulle jeg tenkt på! Men nå har jeg jo heldigvis fått pdf-filen som er leselig, så det går helt fint nå

Uff, ja, jeg så jo det etterpå - jeg svarte før jeg skjønte at det var en tredje side i denne tråden Godt at du fikk pdf'en da

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 00:21   #61
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Vegetarianer - går dette?

Hvordan går det med PCOS-utredningen?

Quinoa og hampfrø er også gode proteinkilder

Planlegging av måltider er vel en utfordring for de fleste på lavkarbo, i hvert fall i starten. All kjapp mat ute i verden er jo karbobomber.
Ha alltid med lunch, har jeg lært meg

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 22:25   #62
Coopteddy
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Alder: 44
Innlegg: 43
Coopteddy er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Spiser du quorn? For jeg synes det virker som en god kilde til protein, om jeg ikke tar feil. For det er jo veldig lite karbo i det (også smaker det HIMMELSK!).

Jeg spiser svært lite quorn, men det er fordi jeg slett ikke synes det er himmelsk. :-) Om jeg spiser erstatningsprodukter er det helst fra Hälsans kök. Ellers er jo tofu en suveren kilde til masse proteiner og lite karbo. Siden jeg bor i gokk er tilgangen på begge deler temmelig marginal/ikke-eksisterende, dog. Uansett, jeg holder meg stort sett til kun grønnsaker, og (alt for) mye meieriprodukter. Av grønnsaker går det spesielt mye i sopp, blomkål, brokkoli, aubergine og asparges. Hva grønnsakene inneholder av karbo kan du se mer av i i den store matvaretabellen.
Når det er sagt har jeg alltid bare hatt som hovedregel å holde meg unna storsynderne (pasta, ris, rotgrønnsaker, sukker osv) og har aldri veid opp et eneste måltid.

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Planlegger du mye måltider? Jeg synes det er litt vanskelig. Jeg er liksom vant til å spise 'der og da' og bare ta det som er... =/ Noen tips å komme med der?

Jeg er elendig til å planlegge! Av og til får jeg det over meg, og lager noe fra veggis-lavkarbo-kokeboken, eller tilpasser andre oppskrifter, men må innrømme det blir mye stekte grønnsaker med fløte- og ostesaus.
Vanligvis spiser jeg et egg med majones til frokost, enkel salat med fetaost til lunsj, og middag i 20-21-tiden.

__________________


Coopteddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veggis-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 19:49   #63
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Hvordan går det med PCOS-utredningen?

Quinoa og hampfrø er også gode proteinkilder

Planlegging av måltider er vel en utfordring for de fleste på lavkarbo, i hvert fall i starten. All kjapp mat ute i verden er jo karbobomber.
Ha alltid med lunch, har jeg lært meg

PCOS-utredningen er satt på vent da jeg skal utredes for ME og legen ville visst ta en ting av gangen. Men så langt ser jeg ingen forskjell på hverken det ene eller det andre... =/

Jeg har bestemt meg for å ALLTID ha med noe i en boks i veska, slik at jeg har noe å putte i meg om sulten blir for stor. Det jeg sliter med er å finne ut hva... Siden det ikke skal være frukt eller (selvfølgelig) brød, må det vel bli en Yoplait eller liknende. Men det er jo så lite. Synes det er vanskelig å ha med mellommåltider med mye fett. Blir lett karbo. Gulrot og mandler har jeg pleid å ha med, men det blir så kjedelig da... Hehe, skal ikke være lett. Jeg må nok få klart å lese gjennom Atkins-boka Har ikke hatt konsentrasjon til det hittil.

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 19:55   #64
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Coopteddy, her.

Jeg spiser svært lite quorn, men det er fordi jeg slett ikke synes det er himmelsk. :-) Om jeg spiser erstatningsprodukter er det helst fra Hälsans kök. Ellers er jo tofu en suveren kilde til masse proteiner og lite karbo. Siden jeg bor i gokk er tilgangen på begge deler temmelig marginal/ikke-eksisterende, dog. Uansett, jeg holder meg stort sett til kun grønnsaker, og (alt for) mye meieriprodukter. Av grønnsaker går det spesielt mye i sopp, blomkål, brokkoli, aubergine og asparges. Hva grønnsakene inneholder av karbo kan du se mer av i i den store matvaretabellen.
Når det er sagt har jeg alltid bare hatt som hovedregel å holde meg unna storsynderne (pasta, ris, rotgrønnsaker, sukker osv) og har aldri veid opp et eneste måltid.


Jeg er elendig til å planlegge! Av og til får jeg det over meg, og lager noe fra veggis-lavkarbo-kokeboken, eller tilpasser andre oppskrifter, men må innrømme det blir mye stekte grønnsaker med fløte- og ostesaus.
Vanligvis spiser jeg et egg med majones til frokost, enkel salat med fetaost til lunsj, og middag i 20-21-tiden.

Ja, okey Det er ca de samme grønnsakene jeg dytter i meg. Men jeg driver ikke og veier grønnsaker, synes det er så mye jobb. Så egentlig aner jeg ikke hvor mye karbo jeg får i meg gjennom grønnsakene Har du noe tips til mellommåltider som en kan ha med i veksa f. eks.?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 19:59   #65
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Jeg sitter her og undrer... Jeg har i et par måneder registrert måltidene mine på Mylog.no. Tidligere i dag registrerte jeg frokosten min på Diett.no. Der kom det påå at frokosten min hadde bestått av 45 % fett, 26 % protein og 26 % karbo, mens på Mylog står det (det står ikke prosent) at jeg har spist like mye av hver... Hva betyr detta da mon tro *klø seg i hodet*

Frokosten min bestod forsåvidt av:

Bjørn Store Havregryn (35.0g)
Udo's choice (10.0g)
Blåbær (50.0g)
Cottage cheese (150.0g)
Noen med noen tanker?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 23:47   #66
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Jeg sitter her og undrer... Jeg har i et par måneder registrert måltidene mine på Mylog.no. Tidligere i dag registrerte jeg frokosten min på Diett.no. Der kom det påå at frokosten min hadde bestått av 45 % fett, 26 % protein og 26 % karbo, mens på Mylog står det (det står ikke prosent) at jeg har spist like mye av hver... Hva betyr detta da mon tro *klø seg i hodet*

Frokosten min bestod forsåvidt av:

Bjørn Store Havregryn (35.0g)
Udo's choice (10.0g)
Blåbær (50.0g)
Cottage cheese (150.0g)
Noen med noen tanker?

Det er forskjell på hvor energitett fett, proteiner og karbohydrater er. Mens proteiner og karbohydrater har ca 4kcal pr gram, har fett ca 9kcal pr gram. De prosentene du får opp på diett.no er energiprosent - eller kaloriprosent om du vil - så når det ser ut som om du har fått i deg ca like mye fett, proteiner og karbohydrater (i gram), så vil altså mesteparten av kaloriene komme fra fett.
Hm, er visst ikke så voldsomt flink til å forklare ting idag, men ble du noe klokere av dette, eller ble det bare enda mer forvirrende?

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-06-11, 23:59   #67
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Hei, jeg har skumlest igjennom her.. Men fikk en tanke om at du burde prøve ut Raw food.. Kanskje det er noe for deg ? http://super-raw.no/?tag=ned-i-vekt

Ha en fin natt

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 00:03   #68
Tone-G
Seniormedlem
 
Tone-G sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Porsgrunn
Alder: 52
Innlegg: 6.937
Tone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastiskTone-G er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

KAnskje ikke den linken var helt dit jeg ville føre deg.. Men du kan jo søke litt om det
er av interesse

Kjenner en veganer som er veldig fan av raw food

__________________
Ilavkarbo
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41160


Uke 1, -5,8 kilo. Uke 2, 0 Kilo. Uke 3, 1,5 kilo
Tone-G er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spiser smør på flesk :) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 08:15   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Jeg sitter her og undrer... Jeg har i et par måneder registrert måltidene mine på Mylog.no. Tidligere i dag registrerte jeg frokosten min på Diett.no. Der kom det påå at frokosten min hadde bestått av 45 % fett, 26 % protein og 26 % karbo, mens på Mylog står det (det står ikke prosent) at jeg har spist like mye av hver... Hva betyr detta da mon tro *klø seg i hodet*

Frokosten min bestod forsåvidt av:

Bjørn Store Havregryn (35.0g)
Udo's choice (10.0g)
Blåbær (50.0g)
Cottage cheese (150.0g)
Noen med noen tanker?

I følge diett.no (tok meg friheten til å legge inn) så ligger du på 45% fett, 26% protein, og 29% karbohydrater, så det er ikke så langt unna.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 11:48   #70
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Det er forskjell på hvor energitett fett, proteiner og karbohydrater er. Mens proteiner og karbohydrater har ca 4kcal pr gram, har fett ca 9kcal pr gram. De prosentene du får opp på diett.no er energiprosent - eller kaloriprosent om du vil - så når det ser ut som om du har fått i deg ca like mye fett, proteiner og karbohydrater (i gram), så vil altså mesteparten av kaloriene komme fra fett.
Hm, er visst ikke så voldsomt flink til å forklare ting idag, men ble du noe klokere av dette, eller ble det bare enda mer forvirrende?

Aha, da skjønner jeg litt mer. Takk! Så det er altså Diett.no jeg burde legge inn måltidene mine på for å få korrekt oversikt om jeg har spist "bra nok"? For Mylog.no tar ikke hensyn til at fett har mer energi?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 11:54   #71
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

I følge diett.no (tok meg friheten til å legge inn) så ligger du på 45% fett, 26% protein, og 29% karbohydrater, så det er ikke så langt unna.

Jeg ble så overrasket over hvor mye fett jeg plutselig hadde spist jeg, for jeg trodde jeg ikke var flink nok til å få i meg nok fett (størstedelen har som regel vært proteiner, og ligger karbo og fett likt ca). Men jeg kommer heller til å gå over til diett.no om det er den oversikten der som er mest riktig.

En ting (har mange spørsmål her merker jeg, hehe): Jeg leste ferdig "Naturlig slank - med kost i balanse" av Fedon Lindberg i går. I den boka virker det som om han ikke er så fan av fett? Og noe av det verste man kunne spise var visst "fete meieriprodukter"... Blir litt forvirret av dette. Er dette er gammel og utdatert bok (den er fra 2001), og at han mener noe annet nå, eller er rett og slett Fedon litt annerledes på synet om fett? I tallerkenmodellen er det jo kanskje 2/5 protein, resten skal komme fra karbo klø seg enda mer i hodet*

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 11:57   #72
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Tone-G, her.

KAnskje ikke den linken var helt dit jeg ville føre deg.. Men du kan jo søke litt om det
er av interesse

Kjenner en veganer som er veldig fan av raw food

Tusen takk for linken! Jeg har lest mye om raw food, og spiste det mye i en periode. Akkurat nå har det dabbet av, men holder meg fortsatt til supermaten da Liker at maten er ren og naturlig. Bare synd at lommeboka ble så fort tom når jeg holdt på med dette her

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 11:57   #73
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Aha, da skjønner jeg litt mer. Takk! Så det er altså Diett.no jeg burde legge inn måltidene mine på for å få korrekt oversikt om jeg har spist "bra nok"? For Mylog.no tar ikke hensyn til at fett har mer energi?

Nå kjenner ikke jeg til mylog.no, men er litt rart hvis de ikke har en tilsvarende oversikt slik diett.no har med det kakediagrammet. Hvis man skal følge ernæringsrådene f.eks., så oppgir jo de alt i energiprosent (55E%karbo, 30E% fett, 15E% protein) så merkelig hvis de som bruker mylog må regne dette om selv?! Men jeg bruker i hvert fall diett.no, siden jeg liker å se både i gram og energifordeling

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 12:07   #74
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Jeg ble så overrasket over hvor mye fett jeg plutselig hadde spist jeg, for jeg trodde jeg ikke var flink nok til å få i meg nok fett (størstedelen har som regel vært proteiner, og ligger karbo og fett likt ca). Men jeg kommer heller til å gå over til diett.no om det er den oversikten der som er mest riktig.

En ting (har mange spørsmål her merker jeg, hehe): Jeg leste ferdig "Naturlig slank - med kost i balanse" av Fedon Lindberg i går. I den boka virker det som om han ikke er så fan av fett? Og noe av det verste man kunne spise var visst "fete meieriprodukter"... Blir litt forvirret av dette. Er dette er gammel og utdatert bok (den er fra 2001), og at han mener noe annet nå, eller er rett og slett Fedon litt annerledes på synet om fett? I tallerkenmodellen er det jo kanskje 2/5 protein, resten skal komme fra karbo klø seg enda mer i hodet*

Det fine med diett.no er at om du registrerer deg, så kan du legge inn matvarer selv ut fra varedeklarasjonen, og legge det til den felles databasen, sånn at andre kan ha glede over det også!

45% er ikke mye fett. Og når det kommer til Fedon, så har han nok endret synet sitt en del, ja. Var nok ikke bare lett å komme som lavkarboforkjemper i 2001, da tankegangen var langt mer marginal enn i dag mtp fett i kosten. Sjekk på biblioteket ditt om du kan låne den nyeste boka hans, "mat for bedre helse", tror jeg den heter, og kom i forfjor, om jeg ikke husker feil.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 12:08   #75
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

PCOS-utredningen er satt på vent da jeg skal utredes for ME og legen ville visst ta en ting av gangen. Men så langt ser jeg ingen forskjell på hverken det ene eller det andre... =/

Jeg har bestemt meg for å ALLTID ha med noe i en boks i veska, slik at jeg har noe å putte i meg om sulten blir for stor. Det jeg sliter med er å finne ut hva... Siden det ikke skal være frukt eller (selvfølgelig) brød, må det vel bli en Yoplait eller liknende. Men det er jo så lite. Synes det er vanskelig å ha med mellommåltider med mye fett. Blir lett karbo. Gulrot og mandler har jeg pleid å ha med, men det blir så kjedelig da... Hehe, skal ikke være lett. Jeg må nok få klart å lese gjennom Atkins-boka Har ikke hatt konsentrasjon til det hittil.

Lykke til med utredningen, da!

Kikk på Lunch-tråden under Oppskrifter

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo for vegetarianer cathy_ Spørsmål og svar 3 22-01-11 11:40
Vegetarianer og lavkarbo? *LoveBugMama* Spørsmål og svar 2 27-03-10 20:54
Har du vært vegetarianer? Photobscura Generell diskusjon 41 31-07-09 20:04
Måltidsplan for en vegetarianer. proteinfan Lavkarbo generelt 9 23-06-05 08:38
Vegetarianer og PCOS KlaraR PCOS og karbohydratkontroll 2 14-03-05 11:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no