Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Fete bør droppe frokost

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-08, 12:02   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Fete bør droppe frokost

Jeg er ikke spesielt enig med Birger Svihus i alt, men synes han har et poeng her. Artikkel i Dagbladet:
http://www.dagbladet.no/dinside/2008/02/14/526908.html

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:10   #2
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Fete bør droppe frokost

Jeg har aldri vært så glad i frokost før jobb, skole og slikt... dårlig tid, men er heller ikke sulten.

innimellom har man prøvd å stappe i seg en skive (i gamle dager) Det som skjer da, er at det går ikke lange tiden før jeg er skrubb sulten, også må jeg spise nista før,,, også kanskje kjøpe ekstra mat.

konklusjon for meg... frokost gjør at jeg trenger mer mat i løpet av dagen, så best å drøye det ett par timer

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 13:19   #3
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fete bør droppe frokost

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Jeg har aldri vært så glad i frokost før jobb, skole og slikt... dårlig tid, men er heller ikke sulten.

innimellom har man prøvd å stappe i seg en skive (i gamle dager) Det som skjer da, er at det går ikke lange tiden før jeg er skrubb sulten, også må jeg spise nista før,,, også kanskje kjøpe ekstra mat.

konklusjon for meg... frokost gjør at jeg trenger mer mat i løpet av dagen, så best å drøye det ett par timer

Akkurat samme erfaring har jeg: Jo tidligere jeg spiser, jo mer mat trenger jeg resten av dagen. Og siden jeg veldig sjelden har lyst på mat fra morgenen av er valget enkelt

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 16:41   #4
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Fete bør droppe frokost

helt enig... spiser jeg frokost så trenger jeg mer mat utover dagen.... jeg har aldri likt frokost... men har klart å spise frokost siste året heldigvis...

__________________
Tuppen er klar for 2008


- "målet er å være slank og fin til bryllupet sommeren 2009 "
Min Journal
Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 17:02   #5
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fete bør droppe frokost

Birger Svihus kan ha et poeng i det han sier, men jeg tror det er litt forskjellig fra person til person om man trenger frokost eller ikke. Hvis jeg spiser en "vanlig" frokost med mye karbohydrat, for eksempel brød eller kornblanding blir jeg fort sulten igjen og spiser mer i løpet av dagen. Men spiser jeg en fettrik lavkarbofrokost blir jeg langvarig mett og kan ofte gå gjennom hele skoledagen uten behov for mer mat.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 19:42   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Fete bør droppe frokost

Dette er i grunnen ganske interessant. Det har jo alltid vært hevdet at man bør spise frokost for å få i gang forbrenningen, men det høres jo logisk ut at man ikke skal presse i seg mat og la forbrenningen fra natten fortsette slik som står skrevet.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 21:12   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fete bør droppe frokost

Ja, er man f.eks i ketose er det iallefall sikkert at kroppen brenner jevnt hele døgnet. Men det er vel ikke SÅ mange som er i ketose da

En av årsaken til at det anbefales å spise frokost er vel at om man ikke spiser frokost er det mange som ikke får spist før lunch. Og da kan man ha ventet så lenge at man blir VELDIG sulten. Så småspiser en gjerne en sjokolade eller noe "rakst" innimellom for ikke å falle om av sult. Såkal krisemat gjør mye skade. Og så er den onde sirkelen igang, blodsukkeret stiger/synker og man spiser mye mer til lunch enn man hadde spist om man hade spist frokost.... om noen skjønner hva jeg mener ! Der har jo Time-dama rett også da.

Jeg har kjempeproblemer med å få i meg mat tidlig. Det er akkurat som om kroppen min ikke vil ta i mot. Men jeg har faktisk fått det bedre i både mage og kropp ved å iallefall spise littegrann. Det blir som regel en fiberrik med varierert pålegg. Ikke mye, men magen er ikke helt tom.

Nå tror jeg ikke at Svihus tenker så "bredt" når han tenker "fete mennesker". Han er noe generell i uttalelsene sine (som vanlig) og har nok ikke tatt høyde for at det finnes flere årsaker til overvekt. Han tenker på frokoster bestående av brødskiver og melk - og det tror jeg han har veldig rett i.

Han har et poeng ja, men virkeligheten er nok noe mer nyansert, syns jeg.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Småspist til frokost? MHM Frokost og kveldsmat 198 09-05-11 16:54
Frokostfavoritter guro Frokost og kveldsmat 6 18-02-11 09:27
Frokost linse Spørsmål og svar 1 02-11-05 10:53
Spiser du ofte frokost? mofe Lavkarbo generelt 37 12-03-05 15:58
Rask frokost - Fase 1 Marianne Frokost og kveldsmat 0 10-10-04 10:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no