Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Spinning og maxpuls

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-12, 22:14   #1
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Spinning og maxpuls

Jeg går på spinning tre ganger i uka, pluss et par timer med styrketrening. Har holdt på med dette siden nyttår. Men jeg lurer litt på dette med pulsnivåer: Jeg begynte med en puls på 173 på klokka, og har justert opp etter hvor langt jeg har klart å presse meg. Har målt opp i 188, og har derfor stilt klokka på 190. Men: Når jeg har blitt god og varm og presser meg på stående, kommer jeg gjerne opp i 93-97%. Og de siste minuttene presser jeg meg ofte opp i 98-99%. Vil dette si at jeg presser meg for hardt, siden jeg går såpass høyt? Jeg merker at det ganske fort blir ubehagelig når jeg går over 95%, men jeg ønsker jo å ta meg skikkelig ut på treningen også. Bør jeg begrense meg, og holde meg på rundt 83-87%? Eller burde jeg ha tatt en skikkelig maxpulstest for å se om jeg klarer å gå enda høyere? De gangene jeg har klart å komme opp i 188 har jeg blitt småkvalm og måttet klamre meg fast for å ikke falle av, så jeg vil tro at jeg må være like i nærheten av max her. Er det i det hele tatt sannsynlig at en mann på 48 år har en maxpuls over 190?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 00:11   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og maxpuls

Makspuls er så veldig variabelt at jeg vil si at dersom du skal være sikker så bør du ta en makspulstest. Jeg er 38 og har makspuls over 190. (Vet jeg klarer 194, men er usikker på om det er MAX...)

På den annen side så bør du ikke ta ut alt på alle treninger. Såvidt jeg har forstått (jeg er ingen ekspert) så bør man vel ikke helt opp i mot maks mer enn en gang eller to i uka? Og da ikke langvarig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 01:03   #3
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spinning og maxpuls

Bør kanskje begrense meg litt ja. Men jeg liker å gi på på stående, og da må det motstand til og pulsen går i været. Får prøve å balansere det litt...

Merker nå når det er varmt i været at det er mye lettere å få opp pulsen, oppvarmingen går som en lek i forhold til i vinter. Flere som opplever det slik?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 09:29   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og maxpuls

http://www.runnersworld.co.uk/genera...-safe/723.html
Her er en over 40 med puls på 202... så du er nok kanskje sjelden, men ikke enestående.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 10:19   #5
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spinning og maxpuls

Jeg har veldig høy maxpuls og sluttet å bruke pulsklokka fordi jeg ble stresset over at jeg lå så mye høyere enn alle andre. (felles skjerm) Ergo, jeg gir beng i maxpuls og kjører det jeg klarer.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 11:52   #6
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spinning og maxpuls

Jeg kjører med egen klokke, liker ikke å bruke skjerm og bli "kringkastet". Men jeg lliker å vite hvor jeg ligger kontra hvor jeg burde ha vært. Men med kun et halvt års erfaring med trening og pulsmonitorering så sier det seg selv at mange rare spørsmål dukker opp i blant. Greit å høre at min høye maxpuls er en god ting da! Hvilepulsen ligger vel rundt 46, og pulsen faller fort når jeg reduserer belastningen. Så alt tyder på at ting fungerer som de skal...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 12:04   #7
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Spinning og maxpuls

Jeg har alltid hatt høy puls, og jeg ligger høyt over alle andre. Etter å ha brukt pulsklokke endel, kjenner jeg kroppen min ganske godt, og trener nå uten pulsklokke. Blir rett og slett litt stressa av den, og det hjelper ikke akkurat på pulsen!

Det er ikke noen på treningssenteret du kan spørre om hjelp til å måle makspuls ordentlig? Du må også huske at pulsen kan endre seg jo mer trent du blir, særlig hvilepulsen og hvor raskt pulsen går ned.

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 12:51   #8
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spinning og maxpuls

Har snakket med et par av instruktørene på senteret om dette, men synes de virker litt usikre...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 14:00   #9
ElisaT
Medlem
 
ElisaT sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 383
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Sv: Spinning og maxpuls

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Har snakket med et par av instruktørene på senteret om dette, men synes de virker litt usikre...

Har opplevd det samme selv et par ganger, instruktørene har ikke nok kunnskap, dessverre. Men nå er jeg så heldig at hun som er sjef for mitt treningsstudio har master i idrett (eller noe i den duren).

Instruktørene vet ikke om noen som kan hjelpe deg, da? Ting tyder jo på at alt fungerer, men det kan være greit å få det bekreftet! Hva med å ringe idrettshøgskolen i Oslo? Det er sikkert noen der som kan hjelpe deg.

Lykke til

__________________
Best som gjest!
ElisaT er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 17:30   #10
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spinning og maxpuls

Joda, jeg føler at ting fungerer og kroppen oppfører seg bedre enn noengang egentlig! Så det er egentlig ikke noe problem, bare jeg som er litt nyskjerrig på hva som er lurt å gjøre eller ei. Jeg har fått tilbakemeldinger på at det er greit å kjøre på utover de anbefalte rammer for timene om jeg skulle føle for det, så det er ikke farlig på noe vis. Men jeg bør nok prøve å begrense meg litt, slik at jeg ikke sliter meg helt ut på max trøkk. Jeg merker jo at jeg ikke klarer å ligge over 95% mer enn 3-4 minutter av gangen, mens jeg ved å begrense meg til 92-93% holder ut mye lenger. Og siden jeg som regel kombinerer spinningtimen med en styrketime etterpå så er det jo greit å ikke kjøre seg totalt ut også...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 14:10   #11
Comparadun
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 9
Comparadun er på en erverdig vei

Sv: Spinning og maxpuls

Bedre seint enn aldri svar på denne.

Kjør så mye opp mot maks du orker. kort fortalt er det som skjer når man trener på høy intensitet, at restitusjonstiden øker. Så kjør så hart du orker og litt til så lenge du klarer å restituere deg til å kjøre planlagt kvalitet på neste økt.

Det er selvfølgelig ikke den beste ideen å gå ut ekstremt hardt hvis man da ikke klarer å gjennomføre resten av økten med høy kvalitet. Så begynn hardt så gir du alt og litt til mot slutten av økten.

"Working out is a little like wrestling a gorilla. You don't quit when you're tired - you quit when the gorilla is tired."


Comparadun er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 15:35   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Spinning og maxpuls

Høres bra ut! Jeg har begynt å begrense meg til 92-93%, det passer greit med tanke på at jeg ofte kjører modultimer med spinning først og styrke etterpå. Men det er greit å vite at jeg ikke gjør noe feil ja..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spinning og lavkarbo Niller Spørsmål og svar 2 15-07-11 22:49
Spinning/vektnedgang sunroad Trening 2 21-06-10 21:31
Hva er spinning bra for? aslaug Trening 2 16-06-10 09:27
Ang spinning Tidligere bruker Trening 28 05-10-07 09:00
Spinning Feline Ketolysekuren 2 06-02-06 18:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no