Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vegan + Lavkarbo?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-08, 19:48   #1
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Vegan + Lavkarbo?

Etter å ha lest 'Skinny Bitch' av Rory Freedman og Kim Barnouin bestemte jeg meg for å prøve en vegan livsstil, ikke kjøtt, kylling, egg eller melkeprodukter. Jeg holder meg helt unna sukker. Har gått ned 4 kilo siden jul, men føler at jeg nå 'står fast'. Trener 3-4 ganger i uka, 20min maskin, 30min styrke (armer, mage, ben, bryst).
Jeg flytter til Australia etter sommeren har jeg veldig lyst til å gå ned en 5-6 kilo til da. Moren min fulgte Atkins diett et par år tilbake, noe som fungerte veldig bra. Av den grunn har jeg troen på 'Low Carb' dietter, men sliter veldig med hvordan jeg kan holde karbohydrat-inntaket nede som vegan! Er det noen andre vetarianere/veganer her som har noen forslag på måltider/snaks med lavt karbo-inntak? Ettersom at jeg ikke har vært vegan så alt for lenge kan jeg være flexibel i forhold til melkeprodukter. Eneste er at i følge boka er melkeprodukter fienden hvis man vil ned i vekt. Hmm.

Daglig spiser jeg somregel:
Frokost: Musli/nøtteblaning med soyamelk
Lunch: Fruktsalat (eple, banan, druer+)
Middag: Vegetarburger, Falafel o.l. med grønn salat og tomat
Snaks i løpet av dagen: Cashew-nøtter/mandler/frukt (grapefrukt/eple/banan/kiwi)/gulrøtter
Maaasse grønn te

Hjelp!

mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:05   #2
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lav Karbo ?

Har tenkt tanken på å gå over til Atkins, men er veldig fornøyd med denne livsstilen og føles så ironisk å gå fra å være vegan til atkins =/ Men hvis det er det som må til for å gå ned noen kilo så..? =/

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:38   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Vegan + Lav Karbo ?

Vet at Atkins IKKE anbefaler kuren (og induksjonen er jo bare for de første to ukene!) for Vegetarianere (lacto ouvo) og på Vegan blir det jo helt umulig å unngå karber for å få komplette proteiner? Hva slags BMI har du nå?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 20:44   #4
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lav Karbo ?

Har 21 i BMI. Men ja, jeg er veldig liten, - og flat :-P Så hadde vært fint å få en flat mage også til sommern

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 14:08   #5
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Vegan + Lavkarbo ?

Kan du ikke bare fortsette med vegansken din da??

Har en kusine som ble veganer for en del år tilbake, og hun la på seg maaaange kilo fordi hun spiste mye pommfri. Men så flyttet hun til Australia for ca et år siden og levde bare sammen med hardbarka veganere og tok av seg 10 kilo på no time. Men det var fordi de der nede KUN spiste rå grønnsaker og spiste mye frukt. Når jeg spør hun hva hun spiser når hun snakser, sier hun FRUKT!!! Masse frukt. (bare tenkte siden du skulle til Australia )
Det høres veldig fristende ut å leve på råe grønsaker og masse eksotisk frukt, men høres kjedelig ut i lengden.

Så jeg vet ikke jeg Veaner-atkins?!?!?!?! Tror ikke det vil funke særlig bra siden man IKKE kan ha frukt lizm.

Men masse lykke til

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 23:21   #6
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lavkarbo ?

Heii takk for svar megvel lindabtn!! Buhu tråden min har hatt 87 visninger, med bare to replies - kan vel ta det som et svar på at det ikke er mange veganer inne på lavkarbo her:P
Kanskje Australia er tingen, blir spennende å gå og handle frukt der Tjaaa kanskje jeg bare skal fortsette.. Idag har jeg sitti og grubla og grubla, til og med bestilt 4 av Atkins-bøkene for å få meg overbevist. Jeg har jo lest om hvordan det å kutte ut karbohydrater funker kjempe bra pga at kroppen tar av fettet, men jeg greier bare ikke å forstå og se det for meg at jeg vil gå ned i vekt hvis jeg bytter ut det jeg spiser nå, som er frukt og grønnsaker for det meste, med egg, bacon, ost osv. Noen som vil dele sine suksess-historier her og få meg overbevist?

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 23:23   #7
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lavkarbo ?

Altså, til å gå over til vanlig Atkins diett eller lignende, ikke vegan-atkins:P det er nok bare å gi opp

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 13:09   #8
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Her er en lenke til en samling av vegetar-lavkarbo-oppskrifter.

Om du skal gjøre dette, så må det bli at du fortsetter å holde fast på grønnsakene, men gir slipp på frukten og bytter den ut med proteiner.

Det du må gjøre er å velge hvilken type proteiner du ønsker å innføre i kostholdet ditt (og det synes jeg du skal gjøre uansett da jeg synes du får i deg for lite proteiner gjennom den maten du har beskrevet). Du kan jo velge å ikke spise rødt kjøtt, men spise hvitt kjøtt, eller ikke kjøtt i det hele tatt, men sjømat og egg? Eller melkeprodukter? Du kan jo velge å være lakto-ovo- vegetarianer. Eller du kan bare spise egg og fisk feks. Det finnes mange varianter å velge mellom.

Jeg har levd ca et år som lakto - ovo vegetarianer, og ca et halvt år som veganer. Det føltes veldig godt i kroppen å spise slik NÅR jeg spiste, for jeg ble liksom ikke så stappet og full og tung etter maten, men etter en stund så kjente jeg tydelig på kroppen min at jeg ikke fikk nok av det kroppen trengte (jeg var ikke obs på å få i meg nok proteiner, noe som nesten er umulig uten proteintilskudd som veganer), og begynte å trappe litt opp igjen på diverse. Noen år etter, så begynte jeg på et lavkarbokosthold fordi mannen min hadde lest om det og prøvde det og mente det ville være bra for meg også. Og det var en helt annerledes følelse i kroppen. Det var utrolig godt. Det var veldig rart i begynnelsen, men veldig riktig for meg. Jeg får fortsatt ikke den tunge følelsen, for den har vist seg å henge sammen med karboinntak, så det er egentlig en deilig og lett følelse nå også, men med en tilfreds kropp i tillegg, som ikke få blodsukkerfall stadigvekk. Mer balanse.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 13:32   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Det var et bra svar du fikk sist nå. I utgangspunktet trenger kroppen alle essensiell amminosyrer tilgjengelig på samme tid for å dekke behovet kroppen har. Jeg sier samme tid, ikke hele tiden. Dvs at om man ofte nok har en komplett mengde amminosyrer tilgjengelig så går det bra. Derfor må hel-veganer passe spessielt på proteininntaket og ta tilskudd. Vi lagrer ikke proteiner så dette må skje gjennom kosten. Dette er det klareste bevis på at vegan-diett ikke er optimalt/komplett for kroppen. Men med rett kunnskap og opplegg går det bra likevel. Egg, feks er komplett mat, med unntak av C-vitamin. Men med nok grønt og frukt er jo det ikke noe problem.
Planteproteiner er i pr def ikke nok. De mangler noen av de essensielle amminosyrene.

Når det gjelder fett er det lettere, for det er i grunnen ingen forskjell på animalsk og plantefett. Det finnes mange ulike fettmolekyler, mettede, umettede, lange og korte og plantefett skal holde en lang vei. Bare pass på at man ikke overdriver karboinntaket gjennom frukt og spis nok fett og protein (for å klare å følge lavkarbo). Omega 3 er viktig og enklest gjennom inntak av sjømat, men med kunnskap om planteverden er det ikke noe problem. Man kan jo faktisk godta at man tar tran og så kan man glemme det... eller man spiser sjømat eller man spise feks valnøtter, etc som inneholder omega3.
Jeg ville ha passet på å ikke overdrive inntaket av omega6. Planteføde kan inneholde mye av dette om du baserer deg på billige planteoljer, spiser soya, etc. Spise kokosfett (mettet), og gå for de enumettede fettene for energi og lavkarbo. Det kan være olivenolje, rapsolje, palmeolje, nøtter, etc.

Stek i kokosolje, den tåler det best.

Spis nøtter, det er bra, ikke overdriv fruktspisingen. Konsentrer deg om å få komplett med proteiner daglig og pass på at maten inneholder nok fett. Omega3 !!

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 14:23   #10
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Takk takk for all informasjon Og den linken var midt i blinken

Jeg troor at hvis jeg først ikke skal være vegan, at jeg vil følge Atkins på vanlig sett og spise normalt (altså all typer kjøtt+). Nå har jeg bestilt en kilo Whey-protein pulver m/sjokolade, som jeg tenker å ha til frokost: 2g Carbs. Noen andre som bruker Whey protein pulver. Var litt usikker på om jeg skulle kjøpe soya isteden, men de jeg fant hadde mer carbs

Som jeg også har spurt om i en annen tråd, jeg leste et sted at overvektige går ned, men at undervektige går opp med Atkins? Stemmer dette? Isåfall, hva med 'normal'-vektige Ligger nå på BMI 21, og målet er ned til 19.

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 14:41   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Gratulerer med å ha tatt et valg. Bare husk å trappe sakte opp. Du kan få litt mageknip om du går rett på masse rødt kjøtt etter å ikke ha spist det på lenge.

Når det gjelder vekten, så vil kroppen balansere seg på det nivået som er riktig for akkurat din kropp. Og litt av poenget med å spise slik, er at hormonene balanserer seg, og det har ofte den effekten at man får mindre magefett feks, fordi det er typisk insulinlagret fett. Vekten justerer seg kanskje ikke heller, men kroppsmassen gjør det, ved at man også får mer muskler.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 19:12   #12
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Nå har jeg vært å handla masse kjøttdeig, ost, egg og bacon

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 19:16   #13
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av mariiahy, her.

Nå har jeg vært å handla masse kjøttdeig, ost, egg og bacon

Lykke til!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 21:31   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Fint :-), og ta vare på evnen til å spise mye grønsaker. Salat med oljedressing til forrett, rent kjøtt, tilberedt snilt, rene krydderier, forskjellige dampede grønsaker, en fløtesaus eller feks bernaissaus. Joho, middag er rimelig godt som lavkarber iallefall.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 00:07   #15
mariiahy
Juniormedlem
 
mariiahy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 18
mariiahy er på en erverdig vei

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Takk takk Imorgen starter jeg
Ja middag virker rimelig godt og enkelt, en rask lett lunch er vanskligere hmmm. Er ikke så veldig glad i egg.

__________________


mariiahy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skinny Bitch (the book) Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 22:19   #16
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Vegan + Lavkarbo?

lag lavkarbo-brød, så blir det enklere.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 22:38   #17
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegan + Lavkarbo?

Oi! Og jeg som akkurat skulle fortelle om hvordan det er å være (nesten)-veggis på Atkins
Jeg begynte å spise kjøtt igjen for en liten stund siden, men tok av tjue kg på Atkins, men med bare fisk og ikke kjøtt. Har vært lacto-ovo-veggis i åtte år, men seks av de lacto-ovo-pesce(sjømat)-veggis, men kun av idealistiske grunner. Jeg fant ut at jeg kunne gjøre det bedre og enklere for meg selv med å spise kjøtt, men beholde idealismen.

Ikke heng deg opp i BMI, det er et utrolig unøyaktig måleinstrument. Se deg selv i speilet, kjenn etter hvordan kroppen føles, gi beng i BMI og vekt, du er uansett langt fra overvektig tror jeg

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Fra lavkarbo rett til lavkalori? Lisekir Generell ernæringsdebatt 7 02-04-08 22:43
Bakdeler med lavkarbo? Lotusia Lavkarbo generelt 33 17-09-07 11:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no