Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

MUK ... Vet du hva det betyr?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-11, 13:33   #26
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Men har det vært noe skrapesjuke/kugalskap i det siste?

tror det er en stund siden sist, men en vet jo aldri når det dukker opp igjen

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:14   #27
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Ganske sikker på at det er halal her på østkanten, jeg også!

Halal sier ingenting om hvilkte type kjøtt det er bare at dyret er slakta på en bestemt måte og kjøttet er behandlet på en bestemt måte. Joda halal skal utelukke en del kjøttyper, men det syndes. Med farse så mener jeg ikke nødvednigvis utspedd men en sammenblanding av ulike kjøttyper, lite rent og heller dårlig kjøtt. Kjenner også litt for mang i mattilsynet til at jeg spiser hvor som helst og det gjelder ikke bare kebabsjapper.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 14:15   #28
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av bevaremegvel, her.

tror det er en stund siden sist, men en vet jo aldri når det dukker opp igjen

Dukker stadig vekk oppi utlandet og det blir jo stadig avslørt ulovlig kjøtt her i landet, ikke bare på kebabsjappene.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 15:27   #29
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Halal sier ingenting om hvilkte type kjøtt det er bare at dyret er slakta på en bestemt måte og kjøttet er behandlet på en bestemt måte. Joda halal skal utelukke en del kjøttyper, men det syndes. Med farse så mener jeg ikke nødvednigvis utspedd men en sammenblanding av ulike kjøttyper, lite rent og heller dårlig kjøtt. Kjenner også litt for mang i mattilsynet til at jeg spiser hvor som helst og det gjelder ikke bare kebabsjapper.

Det utelukker i hvertfall svinekjøtt, og dermed MUK. Det var poenget

Noe annet når det gjelder kyllingkebab, selvsagt.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 17:52   #30
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Jeg er enig. Beinmarg og bindevev er jo sunt det. Jeg synes det er bra at alt blir utnyttet. Nannah, du skriver ingenting om hva maskinene gjør for å utvinne MUK, men så lenge det ikke er masse kjemikalier og sånt med i bildet, skjønner ikke jeg heller problemer.

Mekanisk utbenet kjøtt (MUK) er en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Det er av den grunn ikke tillatt i Norge å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap.
Mekanisk utbenet kjøtt kan heller ikke betegnes som fjørfekjøtt/svinekjøtt i ingredienslisten, ifølge forskrift om merking av næringsmidler.
MUK brukes ofte i kebab, kylling/kalkunpølser, samt andre ferdigbehandlede kjøttprodukter.
http://no.wikipedia.org/wiki/Mekanis...net_kj%C3%B8tt


Jeg vil ikke si at MUK er et rent produkt....det er bein,brusk og annet slakteriavfall fra grise og fjørfe som er kvernet sammen til en masse.
Jeg rører iallefall ikke MUK kjøtt. Jeg holder meg til rene råvarer.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 00:51   #31
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Aldrig hørt om før, men merkelie greier!
Vil i værtfall ikke spise det nå!

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 07:29   #32
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av Beatrixie, her.

Jeg vil ikke si at MUK er et rent produkt....det er bein,brusk og annet slakteriavfall fra grise og fjørfe som er kvernet sammen til en masse.
Jeg rører iallefall ikke MUK kjøtt. Jeg holder meg til rene råvarer.

Det er jo rene råvarer...alt er gris/kylling. Det er ikke tilsatt andre ting. Det er riktignok utnyttet mer av grisen enn det som du kanskje foretrekker, men det er likefullt rent.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:10   #33
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Man bruker da kniv for å få andre kjøttvarer også, her bruker man bare litt kraftigere kniver å får med litt ekstra godis. Så lenge beinmarg ikke inneholder karbo eller er skadelig ser jeg ikke problemet. Og det er vel en mer dyrevennlig tankegang og bruke alt på dyrene istedet for å kaste det, ikke at jeg tenker så mye på dem da vi alikevel kaster i oss kilo på kilo med kjøtt

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:35   #34
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Sitat:

Det utelukker i hvertfall svinekjøtt, og dermed MUK. Det var poenget

MUK lages enda oftere av kylling. Så det utelukker ikke noe som helst.
kebab fri for MUK = Kebab av kjøtt, ikke farse.

Jovisst kan vi velge å spise MUK, men poenget mitt som forbruker er at jeg vil ha et valg. Jeg vil vite hva jeg spiser. Jeg vil at maten skal merkes med hva den virkelig inneholder. Det er hele poenget. Det finnes så mye juks med maten idag. Juks som er igangsatt kun for å tjene penger.

Klart det er fint at vi utnytter hele dyret, men det gjorde vi da før i tiden også, uten å jukse! Dengang kunne man kjøpe lungemos av innmat, ikke av gamle pålegsrester som i dag. Sylte var laget av kjøttet fra grisehode, i dag er det like mye kyllingrester som gris i sylta. Vi har krav på renest mulig mat, og er den ikke ren har vi krav på å få vite hva det er vi spiser.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 11:09   #35
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Jeg har ingenting imot det, men mener at forbruker har rett på riktig informasjon om produktet de spiser. Og jeg syns også at kiloprisen på ett slikt produkt skal være mindre enn på f.eks filet og lår.

Personlig knasker jeg knoklene av kyllinglår når jeg spiser.

Og det er bra at man bruker hele produktet. Det var jo slikt man gjorde før. Kokte suppe/buljong på beinrester.

Men mange besvimer jo hvis de finner en liten beinbit i hamburgeren sin, så hver sin smak.

Men nå kjører jeg lavkarbo og der er pølser ikke inkludert.

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 11:11   #36
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

MUK lages enda oftere av kylling. Så det utelukker ikke noe som helst.
kebab fri for MUK = Kebab av kjøtt, ikke farse.

Jovisst kan vi velge å spise MUK, men poenget mitt som forbruker er at jeg vil ha et valg. Jeg vil vite hva jeg spiser. Jeg vil at maten skal merkes med hva den virkelig inneholder. Det er hele poenget. Det finnes så mye juks med maten idag. Juks som er igangsatt kun for å tjene penger.

Klart det er fint at vi utnytter hele dyret, men det gjorde vi da før i tiden også, uten å jukse! Dengang kunne man kjøpe lungemos av innmat, ikke av gamle pålegsrester som i dag. Sylte var laget av kjøttet fra grisehode, i dag er det like mye kyllingrester som gris i sylta. Vi har krav på renest mulig mat, og er den ikke ren har vi krav på å få vite hva det er vi spiser.

Signerer på dette jeg og sier meg helt enig. Matvarer som det er MUK i skal faktisk merkes, men jeg har opplevd gang på gang å finne beinbiter i bl.a. kyllingkjøttdeig som ikke er merket med MUK.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 14:16   #37
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Selvfølgelig enig med at det bør merkes

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 20:18   #38
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Ifølge velinformerte og pålitelige kilder (i dette tilfellet min datter på snart 16) står det (skrevet med liten skrift) bak på pakken med kyllingkjøttdeig at det er MUK. Men den som de selger på Rema1000 er ikke MUK, heller ikke Priors kalkunkjøttdeig (ifølge samme kilde).

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:32   #39
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Har spist farsekebab der også jeg, i utlandet derimot har jeg kun fått rent kjøtt i kebaben, men der servere de det heller ikke med pita, kinakål, mais og thousand island. Der var det servert som grillspyd med diverse grønnsaker og bulgur på siden.

Kebab betyr kjøtt i biter og servers slik som du har fått det eller i lavasj = brød. Har nettopp kommet hjem fra tyrkia og der severer de kebab på nesten hvert hjørne i brød med salat, tomat, løk, sumak og agurk + evt hvitløksdressing om en ønsker det. Kebab i Tyrkia eller andre land er av rent kjøtt som lam eller kylling.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 22:55   #40
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

For min del ser jeg ikke helt problemet med MUK - så lenge det merkes (slik at jeg kan unngå det). Greit å utnytte mest mulig av dyrene, men siden kvalitet er dårlig, burde det selvsagt være billigere enn rene kjøttstykker.

Jeg kommer uansett ikke til å spise det, jeg får hetta av biter av andre ting i maten enn det som burde være der. Og da mener jeg HETTA - klarer fortsatt ikke spise kyllingvinger, tre år etter at jeg bet i en uventet bruskbit. Kyllingkjøttdeig er rett og slett guffent i min verden.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 06:30   #41
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?

Jeg har null problemer med å spise MUK. Det er jo bra å utnytte hele dyret og så er det mye vitaminer og mineraler i "avfallet" som mange føler seg for fine til å spise. Tror dere at dyr spiser innmat og bein fordi de ikke har annen mat?

Men jeg vil ikke betale like mye for MUK-produkt som for ikke-MUK-produkt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva betyr JBK?? ltfutt Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 05-08-10 18:59
Hva betyr stjernene? Dilly Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 2 16-10-07 13:39
Hva betyr det når man får en grå prikk? SkinnyToBe Ketolysekuren 22 24-09-07 19:47
Hva betyr Net carbs? Dolly Spørsmål og svar 16 07-04-07 11:26
Hva betyr 100 g innmat pr.dag? Sanne:) Induksjonen 1 22-09-06 13:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no