Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kan de med cøliaki spise konfekt?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-12-10, 05:09   #1
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill
Question

Kan de med cøliaki spise konfekt?

Jeg ser det er så mange her inne som kan mye om kosthold og helse. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt.

En kollega av meg som har cøliaki har gjort oss en tjeneste og jeg ønsker derfor å gi han en liten oppmerksomhet. Er det "trygt" å gi han konfekt? (Jeg ønsker ikke å gi noe han ikke kan spise - det virker så lite gjennomtenkt). Er det noen typer som er bedre/verre enn andre?

Jeg kan selvfølgelig kjøpe glutenfri vaffelrøre eller lignende, men synes ikke det blir helt samme stasen over det.

Noen som vet?

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 18-12-10, 08:00   #2
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Hei,
Sjokolade kan også inneholde spor av gluten, feks hvis produksjonen foregår i samme lokaler eller på samme maskin som sjokolade med kjeks i.

Spor av gluten skal varsles på pakken, etter innholdsfortegnelsen.
Min erfaring er at det er vanskelig å finne konfekt uten spor av gluten, i hvertfall fra store produsenter. Og med de mindre må man spørre og grave og ringe dem.

Det selges en håndlaget sjokolade fra Fresh funky foods (og sjokoladekake søtet med agave mjams) på helsekost - Røtter, i Oslo, der merkingen endret seg mhp spor av gluten. Sambo ringte og fikk høre at de hadde flyttet lokaler og brukte en oppvaskmaskin som muligens var brukt av en baker tidligere. Og dermed oppga de spor av gluten for sikkerhets skyld.
Ganske pliktoppfyllende!! Og så kjøpte de ny -ubesudlet av mel, og var tilbake på glutenfritt.

Det ble litt langt og ikke hjelpsomt for en som ikke bor i Oslo, ser jeg nå.

Les på pakken!! Finnes det noen lokal sjokolademaker? og på helsekosten har de kanskje lag-din-egen-sjokolade fra økosjokolade? den er i hvertfall glutenfri og morsom å få. Jeg har ikke fått laget min ennå mest fordi mitt barn ikke sitter så mye stille.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 10:17   #3
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Tusen takk for utfyllende svar, KarMa40

Jeg er i Thailand for tiden, så det er skrekkelig vanskelig å lese hva som står på pakkene .

Går derfor over til plan B: Han elsker å tusle i hagen, så jeg kjøper med meg ekte orkideer fra flyplassen i Bangkok - da tror jeg han blir kjempeglad!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 10:19   #4
RødLinse
Medlem
 
RødLinse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 75
RødLinse er på en erverdig vei

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

After Eight er glutenfri

__________________




Svømming 40/180 min
Zumba10/240 min
RødLinse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 10:24   #5
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Opprinnelig lagt inn av RødLinse, her.

After Eight er glutenfri

Takk for tipset, RødLinse - nå har jeg det i reserve til en annen gang! (Han bruker nemlig å passe hunden vår med ujevne mellomrom, så vi får stadig vekk bruk for større og mindre gavetips).

After eight er lettere å få tak i hjemme i Norge, så den kan jeg spare på. Orkideene MÅ jeg nesten bare kjøpe her

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:42   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

jeg kjøper med meg ekte orkideer fra flyplassen i Bangkok - da tror jeg han blir kjempeglad!

Er ikke levende blomster forbudt å frakte inn i landet?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-10, 00:52   #7
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Kan de med cøliaki spise konfekt?

Niks, så lenge det er skårne blomster har du lov til å ta med 25 stk. Blomstene fra Thailand er sprayet mot insekter også, så de er ekstra trygge .

Levende planter og jord derimot - det er FY FY.

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar

Emneord
cøliaki, sjokolade


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa-konfekt Opheliia Kake/dessert og snacks 5 22-09-12 14:26
Holdbarhet på konfekt og kaker? mam Kake/dessert og snacks 5 19-12-10 12:25
Deilig Mokka-konfekt! NinaOp Kake/dessert og snacks 6 01-03-09 17:41
Konfekt (til jul) guro Kake/dessert og snacks 2 31-07-05 15:06
Konfekt (til jul) guro Kake/dessert og snacks 2 31-07-05 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no