Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Harske eggeplommer?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-07, 22:07   #1
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Harske eggeplommer?

Hei,

Noen vil ha det til at stive eggeplommer i hardkokt/stekt egg, er harske. Men er dette riktig? Er det virkelig slik at plommen må være flytende for at den skal være bra for oss? Noen som vet?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:09   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Hei,

Noen vil ha det til at stive eggeplommer i hardkokt/stekt egg, er harske. Men er dette riktig? Er det virkelig slik at plommen må være flytende for at den skal være bra for oss? Noen som vet?


Hva er det som fører til at de blir harske da? at de utsettesfor varme over tid?? høres rart ut på meg... hadde heller ville tenkt over hvilken type fett jeg stekte egget i jeg da...

men jeg spiser jo ikke egg så jeg vet ikke...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:33   #3
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Hva er det som fører til at de blir harske da? at de utsettesfor varme over tid??

Ja, spørsmålet er om varmebehandling av eggeplommen, slik at denne blir stiv, medfører at eggeplommen, eller deller av denne, harskner? Noen som vet?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:35   #4
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Ja, spørsmålet er om varmebehandling av eggeplommen, slik at denne blir stiv, medfører at eggeplommen, eller deller av denne, harskner? Noen som vet?

Da må den gjerne harskne for min del.. her knuses plommen og egget stekes på begge sider!

Har aldri hørt om det før

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 00:30   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Hmm, hvis kokte egg står noen dager i kjøleskapet kan de jo smake litt rart i plommen.. er ikke det de har vært utsatt for da?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 22:10   #6
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hmm, hvis kokte egg står noen dager i kjøleskapet kan de jo smake litt rart i plommen.. er ikke det de har vært utsatt for da?

Det kan jo være. Jeg er ikke sikker faktisk. Men jeg har jo blitt litt nysgjerrig på dette med varmebehandling av eggeplomme. Jeg husker bla. når jeg var i millitæret, der fikk vi ofte servert kokte egg hvor plommen var helt grønn. Kan jo umulig være helt bra, eller?

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 23:41   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Thorwald, her.

Det kan jo være. Jeg er ikke sikker faktisk. Men jeg har jo blitt litt nysgjerrig på dette med varmebehandling av eggeplomme. Jeg husker bla. når jeg var i millitæret, der fikk vi ofte servert kokte egg hvor plommen var helt grønn. Kan jo umulig være helt bra, eller?

er ikke det når de er kokte laaaangt over hardkokt?

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 08:43   #8
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

er ikke det når de er kokte laaaangt over hardkokt?

Jo. Det er det. Man kan nesten si de er grønnkokt... ;-p

Men spørsmålet står fremdeles ubesvart. Når harskner en eggeplomme (dersom den kan harskne da)? Jeg ville satt pris på innspill på dette.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 09:56   #9
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Jeg kan bare synse jeg også. Men etter min mening er det ikke harskning som skjer når eggeplommen stivner.

Harskning er etter min oppfatning noe som skjer med fettstoffer som har vært eksponert for oksygen for lenge og dermed oksiderer. Det kan ofte kjennes på smaken, f eks på havregryn, nøtter etc.

Så vidt jeg kan huske skrev Kristian i Oboy-tråden at melk harskner når den blir utsatt for lys (jfr "solsmak" på melka når den har stått ute på frokostbordet om sommeren ...). Men jeg er ikke sikker på om det er den samme prosessen, om det er virkelig harskning.

Men uansett stemmer det at plommen bør være flytende. Men jeg husker ikke akkurat hva det er som skjer når den stivner. Jeg får heller komme tilbake til det ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 13:09   #10
Sirene
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 77
Innlegg: 10
Sirene er på en erverdig vei

Sv: Harske eggeplommer?

Eggeplommene på hardkokte egg blir grønne, hvis man ikke fjerner skallet noenlunde snart. Så vidt jeg vet skyldes det at de inngår i forbinnelse med svovel, som finnes i eggene. Hvis man vil oppbevare de hardkoktywe eggene noen dager - det går godt an - bør man fjerne skallet med en gang de er kokt. Da blir de ikke grønne.

Sirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg, glutenfri Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 14:06   #11
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Harske eggeplommer?

Interisankt tema, Egg fra høns som er foret på mel og korn inneholder mye mettet fett og mettet fett harskner ikke så lett. Koker vi egget i fem minutter så blir eggehviten stiv og den inneholder jo bare vann og protein. Derfor tror jeg at det skjer en denaturering av proteinet. Eggeplommen inneholder like mye protein som eggehviten. derfor tror jeg at det samme skjer i eggeplommen og at det tar litt lengre tid fordi det tar lengre tid før varmen når plommen i egget fordi den ligger midt i egget. fettet i eggeplommen tåler nok oppvarmingen.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 14:24   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Sirene, her.

Eggeplommene på hardkokte egg blir grønne, hvis man ikke fjerner skallet noenlunde snart. Så vidt jeg vet skyldes det at de inngår i forbinnelse med svovel, som finnes i eggene. Hvis man vil oppbevare de hardkoktywe eggene noen dager - det går godt an - bør man fjerne skallet med en gang de er kokt. Da blir de ikke grønne.

det med å fjerne skallet handler sikkert om at da kjøler egget raskere og kokeprosessen stopper opp. Egg kokt i en halv time er litt grønn selv om en tar av skallet med en gang.
om det grønne i egget er farlig vet jeg ikke men det grønne på poteten inneholder gift og bør ikke spises.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 16:01   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Harske eggeplommer?

Det grønne på egget er ikke farlig. Det skjer bare fordi en koker det for lenge.... Når kokt egg er dårlig blir det ikke direkte harskt, - det blir bare seigt og klissete og lukter vondt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 14:16   #14
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Harske eggeplommer?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det grønne på egget er ikke farlig. Det skjer bare fordi en koker det for lenge.... Når kokt egg er dårlig blir det ikke direkte harskt, - det blir bare seigt og klissete og lukter vondt.

Den vonde lukten i egg er amoniakkgass. Hvis du blir utsatt for sterk amoniakk kan du bli kvalm. Utover det er skal det ikke være farlig.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no