Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Benkramper?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-09-11, 17:38   #26
pleiadene
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
pleiadene har en fantastisk aura rundt segpleiadene har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av randi.m.a., her.

hei! har bare hpldt på etpar uker... ikke lest bok.. teller ikke men prøver ... vannvittige kramper i leggene, først bare om natten men nå også om dagen... får man kjøpt disse magnesiumtablettene på apotek? tar ingen tilskudd...

Du får kjøpt magnesium både på helsekost og apotek.
Ernæringsfysiologer anbefaler tilskudd på 350 til 400 mg daglig. Det står på boksen hvor mange mg en tablett har. Selv tar jeg 500 mg og sover veldig godt på det, i tillegg til at magen er blitt bedre.

pleiadene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 00:03   #27
randi.m.a.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
randi.m.a. er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Heisann igjen! iogmed at jeg nå faktisk kommer inn i buksa igjen har ikke veiet meg men det kjennes greit, skal jeg heretter holde meg til et moderat lavkarbo kosthold, noe ala fase 2 atkins og har begynt å spise ca 10 paranøtter pr dag, 1 fiberrik (solsikke minst karb) og tomater! trenger ikke gå ned så mye mer så da kan det heller gå litt sakte.... leggkrampene er nå helt borte uten tabletter

randi.m.a. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenvariant av vedlikeholds lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 00:17   #28
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Benkramper?

sjekk denne fine her da http://www.hazelnutcouncil.org/health/analysis.cfm

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:13   #29
randi.m.a.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
randi.m.a. er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

masse snille nøtter m andre ord! har en pose stående på jobb nå så jeg har noe når matboksen er tom og magen skriker

randi.m.a. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenvariant av vedlikeholds lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 03:27   #30
randi.m.a.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
randi.m.a. er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

ble visst for mye paranøtter for å holde krampene unda gikk rett opp i vekt knasker piller nå! magen funker fjell og ingen kramper!!

randi.m.a. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenvariant av vedlikeholds lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 09:27   #31
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Benkramper?

Ja, om man har et reelt underskudd av magnesium i kroppen må lageret fylles opp før dosene kan modereres uten problem. Det er først når lageret er fylt opp man kan begynne å ta kalsium-magnesium-tilskudd som dolomitt etc.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 13:45   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Kalsium/magnesium er litt kinkig. Mange av oss øker forbruket av melkprodukter på kavkarbo, samtidig som vi spiser mindre eller ingenting av fullkorn. Kalsium konkurrerer med magnesium om å bli tatt opp og om det er stor skjevhet i dietten (mye kalsium/lite magnesium) kan resultatet bli dårlig tannemalje, stresshodepine og kramper i tillegg til treg mage.
Så om man ikke spiser en del nøtter og nøttemel så må man til med tilskudd. (Og så kan man lure på hvordan jeg vet dette ... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 14:11   #33
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Kalsium/magnesium er litt kinkig. Mange av oss øker forbruket av melkprodukter på kavkarbo, samtidig som vi spiser mindre eller ingenting av fullkorn. Kalsium konkurrerer med magnesium om å bli tatt opp og om det er stor skjevhet i dietten (mye kalsium/lite magnesium) kan resultatet bli dårlig tannemalje, stresshodepine og kramper i tillegg til treg mage.
Så om man ikke spiser en del nøtter og nøttemel så må man til med tilskudd. (Og så kan man lure på hvordan jeg vet dette ... )

Jeg har tatt magnesium til skudd siden jeg begynte på lavkarbo for snart 4 år siden, 300- 600mg hver eneste kveld! Bruker nok litt mer melkeprodukter enn før, men tåler det ikke så bra, så mye er det ikke.

Jeg har påvist lett økt kalsium og lavt magnesium. Har kramper i hele kroppen og tendenser til dårlig emalje på fortennene, men har ikke hodepine og i hvert fall ikke treg mage, da jeg lider av kronisk diare(i mer enn 12 år)!

Noen kloke tanker?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 14:44   #34
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har tatt magnesium til skudd siden jeg begynte på lavkarbo for snart 4 år siden, 300- 600mg hver eneste kveld! Bruker nok litt mer melkeprodukter enn før, men tåler det ikke så bra, så mye er det ikke.

Jeg har påvist lett økt kalsium og lavt magnesium. Har kramper i hele kroppen og tendenser til dårlig emalje på fortennene, men har ikke hodepine og i hvert fall ikke treg mage, da jeg lider av kronisk diare(i mer enn 12 år)!

Noen kloke tanker?

Noen tanker har jeg - om de er kloke vil jeg ikke innestå for...

Du er sjekket for hyperparathyrodisme? Det er visstnok den mest vanlige årsaken til forhøyet serum kalsium... Og så er det en variant som regnes som en ufarlig, arvelig tilstand.

En del forskning antyder også at forhøyet serum kalsium kan være en følge av lite magnesium...

Forhøyet kalsium kan også ha sammenheng med vitamin d. Vet du noe om statusen din der?

Videre - du har fibro, om jeg husker riktig... bruker du noen form for steroider? Noen steroider kan medføre magnesiumtap...

NB Disclaimer - jeg synes dette er vanskelig selv i min egen kropp - hvor jeg kjenner matvaner, medisiner og vitamininntak osv. Det er som sånne balansebrett, men ikke bare i 3 dimensjoner siden vitaminer og mineraler påvirker hverandre hele tiden.
Så når jeg skriver tankene mine her så ikke ta det som noe annet enn det - noen tanker basert på hva du skriver og det jeg kjenner til. Begge deler sannsynligvis mangelfullt. Det jeg håper på er at du kanskje kan finne noe nyttig og ta opp med deg selv og eventuelt din lege.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 15:12   #35
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Du er sjekket for hyperparathyrodisme? Det er visstnok den mest vanlige årsaken til forhøyet serum kalsium... Og så er det en variant som regnes som en ufarlig, arvelig tilstand.

En del forskning antyder også at forhøyet serum kalsium kan være en følge av lite magnesium...

Forhøyet kalsium kan også ha sammenheng med vitamin d. Vet du noe om statusen din der?

Videre - du har fibro, om jeg husker riktig... bruker du noen form for steroider? Noen steroider kan medføre magnesiumtap...

NB Disclaimer - jeg synes dette er vanskelig selv i min egen kropp - hvor jeg kjenner matvaner, medisiner og vitamininntak osv. Det er som sånne balansebrett, men ikke bare i 3 dimensjoner siden vitaminer og mineraler påvirker hverandre hele tiden.
Så når jeg skriver tankene mine her så ikke ta det som noe annet enn det - noen tanker basert på hva du skriver og det jeg kjenner til. Begge deler sannsynligvis mangelfullt. Det jeg håper på er at du kanskje kan finne noe nyttig og ta opp med deg selv og eventuelt din lege.

Ingen steorider av nos slag! Bruker kun medisiner mot diabetes og smertestillende i tillegg til magnseium!

Er ikke sjekket for noe enda, faktisk! Det hele begynte før sommeren da jeg gikk til legen med min diare og kramper i hele kroppen bare jeg strakk litt på meg!
De første blodprøvene viste lavt fosfat. Inn til kontroll. Da var fosfaten fin, men vit- D lav. Ny kontroll, da var begge fine.
Uavhengig av dette, var jeg hos reumatolog som tok masse blodprøver og hos ernæringsfysiolog(i forbindelse med GBP) som også rekvirerte masse prøver.
Bare noen dager etter besøk hos ernæringsdamen fikk jeg brev med beskjed om meget lavt magnsium og at jeg måtte ta 600mg hver kveld. Men det gjør jeg jo allerede!
Denne uken fikk jeg epikrisen fra reumatologen med beskjed om lett økt kalsium, lav s- magnesium, forhøyet ALAT på 68(<45) og CK på 331(<210). Vit- D 46 (50- 150). Beskjed om at dette må følges opp av fastlegen.

Tror nok jeg må få meg en ny legetime ganske snart og snakke med henneom hva dette kan bety hver for seg og til sammen. Skal til gastroskopi 4/11 pga diareen og tenker at det muligens ligger noe malabsorpsjon i bunnen her, men dette er ikke mitt ekspertisefelt akkurat og jeg blir bare kokko av å lese om alt det KAN bety med lave og høye verdier av ting!

Tusen takk for tanker og input!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 15:38   #36
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Så lav vitamin d - om disse blodprøvene var tatt på slutten av sommeren - så bør du iallfall vurdere å begynne med tilskudd der. På seinsommeren burde d-vitaminlagrene ligge mye høyere. Det er mulig at også denne kan være lavt på grunn av forhøyet kalsium om det ligger noe "muffens" til grunn for det. Dog - som jeg forstår deg er ikke din veldig høy, bare lett forhøyet. Tror nok en legetime er et godt valg, ja... Lykke til!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 15:51   #37
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Prøvene ble tatt 9. og 12. august!
Det står ikke verdiene på kalsium og magnesium, bare lett økt og lav!

Har ikke lyst til å begynne med tilskudd uten å ha snakket med legen. Skal få bestilt time neste uke. Må ringe og flytte en time for datteren uansett!

Takk, takk!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no