Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Ostekake-første forsøk

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-11, 11:56   #1
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Ostekake-første forsøk

Ble så godtesjuk i går, at jeg tenkte jeg måtte prøve å lage noe jeg kunne kose meg med. Det falt på ei ostekake. Sjekka sider opp og sider ned her inne for å finne ei oppskrift som jeg kunne bruke, var ikke så mange egentlig. Ikke som hadde de ingrediensene jeg kunne stille opp med en lørdagskveld.
Løsningen ble en bunn av malte mandler, men litt innslag av nøttemix og soft margarin, tilsatt litt søtningsstoff.
Så lagde jeg gele av funlight saft, vann og gelantinplater. Og det var jeg her sleit litt. Hvor mye saft, vann og hvor mange plater??? Jeg lagde ca 3/4 liter sterk saft, smeltet 10 plater gelantin i 2,5 dl kokende vann. Altså 1 liter veske til sammen, og satt det på kjøling.
Så, tok jeg en boks seterrømme, blandet med et beget smøreost (philadelpia el.l) og pisket dette godt sammen. Blandet så i halve geleblandingen. Så, pisket jeg en boks med kremfløte og tilsatte dette forsiktig. Brukte visp, men kun til å vende kremen inn. Dette helte jeg over bunnen og satte det til kjøling. Jeg hadde det litt travelt, så det ble først en tur i fryseren, for at det skulle gå litt kjappere. Resten av gelen ble helt på toppen etter at fromasjen var stivnet.
Kaken smakte godt den. Fromasjen ble ikke hundre prosent stiv, kaken sèg utover når jeg tok av formen rundt, så det ble å holde den på. Og en ting til, saften var ikke sterk nok. Så, til neste gang må jeg videreutvikle denne litt mer.
Men, det var en god begynnelse Ble kos på lørdagskvelden, og det blir dessert og kos i dag, og kanskje i flere dager fremover.
Noen forresten som har tips om andre bunner? Det ble litt mye smørsmak og lite nøttesmak syns jeg på den jeg lagde. Kan selvsagt prøve med litt mindre smør hehe.

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 15:56   #2
Tilla
Juniormedlem
 
Tilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 66
Innlegg: 15
Tilla er på en erverdig vei

Sv: Ostekake-første forsøk

Gerd`s ostekake synes jeg er den beste. Farlig god er den

Tilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 16:43   #3
RaoulDuke
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 30
RaoulDuke er på en erverdig vei

Sv: Ostekake-første forsøk

Malte mandler og smeltet smør funker bra så lenge du steker bunnen (blir litt søl så ha plate under). Eller du kan lage lavkarbo-kjeks og bruke dem i bunnen men det er mye arbeid. Jeg er veldig glad i denne ostekaken.


Gerds ostekake... er for folk som liker fettsmak/konsistens bedre enn meg. Jeg lagde den en gang og det var omtrent som å spise rent smør (selv om den smakte godt ellers)

RaoulDuke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no