Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-11, 23:56   #1
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Jeg er VELDIG glad i Atkins-sjokoladen (ikke barene), men den som heter "Crispy Milk Sjokolade" (altfor dyr! )

På emballasjen står det "Only 1.8 Net carbs"

Sjokladen veier 30 gram.

Under innholdsfortegnelsen bak står det (pr. 30 gram):
karbohydrat 14
sukkeralkohol 13
protein 3,9
hvorav sukkerarter 1,5
fett 9,6
hvorav mettet fett 5,7
kostfiber 0,6
natrium 0,1

Hvordan får de det til å bli 1.8 gam karbo i denne sjokoladen?
Jeg ville regnet 1 gram (-sukkeralkohol)...

Noen som vet hvor de 0,8 grammene kommer fra?

Det spiller ikke så stor rolle, men jeg har fundert på dette en stund

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:42   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Tipper det er avrunding, altså at det egentlig er f.eks. 14,4 karber hvorav 12,6 sukkeralkoholer eller noe i den dur Men hvorfor de runder opp/ned på det samtidig som de er veldig nøyaktige i antall "net carbs" vet jeg ikke. Litt villedende emballasje, men forhåpentligvis ikke noe som holder deg oppe om natten

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:48   #3
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Tipper det er avrunding, altså at det egentlig er f.eks. 14,4 karber hvorav 12,6 sukkeralkoholer eller noe i den dur Men hvorfor de runder opp/ned på det samtidig som de er veldig nøyaktige i antall "net carbs" vet jeg ikke. Litt villedende emballasje, men forhåpentligvis ikke noe som holder deg oppe om natten

Tja, har enda ikke sovnet...........1,8 net carbs surrer rundt i hodet (not.. )

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:51   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Jeg ville ikke spist dem uansett. jeg sluttet å gå ned i vekt da jeg spiste slike barer. gikk OPP!! :P så jeg holder meg unna :|

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:52   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Hadde tenkt til å dra denne enda lengre med en tørr en, meeen klarte heldigvis å stoppe megselv i siste sekund

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:54   #6
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Hadde tenkt til å dra denne enda lengre med en tørr en, meeen klarte heldigvis å stoppe megselv i siste sekund

Ble ikke lite nysgjerrig da

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:57   #7
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Senorita: jeg har spist iallfall en i uka i 4 måneder og vekta går sakte men sikkert nedover........og når den har gått opp - har det skyldtes andre utskeielser. Bare MÅ ha en i ny og ne

lifejack: bare å dra en tørr en, du

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 00:59   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Hehe, ja, litt teit å si a uten å si b, men så var det også med god grunn jeg stoppet meg selv!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 11:07   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Noen tåler dem bra, andre tåler dem ikke det hele tatt. Det er veldig individuelt.

Jeg er en av dem som IKKE tåler dem.... Det kjennes på magen og vises på vekten

Anbefaler ellers å regne karbotallet som står på pakka, det er noe med avrundinger etc. som gir feil inntrykk.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:52   #10
RaoulDuke
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 30
RaoulDuke er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Det er forskjell på sukkeralkoholer også. Maltitol er en kombinasjon av glukose og sorbitol, og glukose-delen brytes relativt raskt ned av enzymer i kroppen, noe som gir den høy GI. Om mulig bruk heller andre sukkeralkoholer som xylitol/isomalt/sorbitol etc. siden de er mye vanskeligere for kroppen å omdanne til glukose.

Det er riktig at det er store individuelle forskjeller på hvordan kroppene våre reagerer på sukkeralkoholer (og hvor mye karber du kan få i deg før kroppen skiller ut nevneverdig insulin). Men om du får vektstagnasjon av en type sukkeralkoholer betyr det ikke nødvendigvis at du får det av alle, så det kan være greit å prøve seg frem med litt forskjellig

RaoulDuke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:41   #11
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Opprinnelig lagt inn av RaoulDuke, her.

Men om du får vektstagnasjon av en type sukkeralkoholer betyr det ikke nødvendigvis at du får det av alle, så det kan være greit å prøve seg frem med litt forskjellig

Ja det er riktig. Jeg har prøvd det meste som sagt (har holdt på siden 82) og lever stadig i håpet

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:53   #12
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Sikkert riktig som Raulduke skriver, det er forskjell på sukkeralkoholer. Hadde helt glemt det ...........jeg bare trakk de automatisk fra.

Det står faktisk ikke hva slags søtning den sjokoladen er søtet med.

Den er iallfall veldig god, synes jeg

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 04:33   #13
Savagedlight
Medlem
 
Savagedlight sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 74
Savagedlight er på en erverdig vei

Re: Spørsmål angående Atkins sjokolade (antall karbo)

Sist jeg regnet på de der så kom jeg fram til at effektivt karboinnhold er ca. 7-9g. (dvs. den påvirker GI like mye som 7-9g sukker)
Nå husker jeg ikke regnestykket i huet, men hvis det er interesse kan jeg sette meg ned og se på det igjen.


Den første gangen jeg spiste en slik sjokolade, var den himmelsk. Men så merket jeg at det ble vektstopp, og gikk opplysningene nermere etter i sømmene. Deretter kuttet jeg ned til å spise maks en halv sjokolade per dag, og nå spiser jeg dem ytters skjelden. Har vel spist en hel en de siste 1.5mnd (inkl. jul!)

Personlig så synes jeg nå det er mye mere knasent med litt cachew-nøtter som snacks, eller fin-hakket bacon stekt sammen med kjøttdeig og ost som et veldig enkelt... og ekstremt godt måltid.

__________________
Start: 17. Oktober, 2010.

Sist redigert av Savagedlight : 29-01-11 kl 04:43.
Savagedlight er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Angående antall måltider og matmengde MAR Ketolysekuren 3 01-07-10 12:16
Å trappe opp antall karbo Lykkelig Ketolysekuren 1 26-09-08 10:12
Antall karbo pr 100g ... cilemora Ketolysekuren 3 14-10-07 19:33
Antall karbo? cilemora Lavkarbo generelt 3 12-10-07 17:09
Et spørsmål angående spiseforstyrrelse light og Atkins blyanten Spørsmål og svar 17 09-06-07 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no