Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-09-12, 04:30   #1
Bakasura
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 8
Bakasura er på en erverdig vei

Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Hei! Jeg prøver å lage en lasange med minst mulig karber. Jeg har kommet fram til en oppskrift som smaker fantastisk til tross for at jeg må kutte ut squash og løk. Bedre enn vanlig lasange! Det jeg lurer på er om dere har noen tips til å minske karbene i denne oppskriften enda mer?

Her er oppskriften med hvor mye karbo in parentes:
- 1pk kjøttdeig (0g)
- ½ boks hakkede tomater (4g)
- ½ boks Crème Fresh (4,3g)
- Ost (0g)
- Lavkarbo pastaplater av egg, kremost og fiberhusk (3,7g)

Alt i alt blir det 12g karbo og jeg vet at dette allerede er veldig lite men har lyst til å spise så lite karber som mulig en periode for å få en pang-start.
Er det noen matvarer jeg kan bytte ut med noe som inneholder mindre karbo? Evt en annen saus enn ost + creme fresh?

Bakasura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 06:09   #2
stinei
Seniormedlem
 
stinei sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 696
stinei har en fantastisk aura rundt segstinei har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Minske karbo i dette oppskriften?

Jeg pleier å lage lasagne uten lasagneplater. Legger gode lag med ost imellom i stedet for pasta. Jeg syns det smaker veldig godt, bedre enn lavkarbopasta faktisk, og da blir det også mindre karbs.

Og et alternativ til sausen kan være å vispe opp tine kremost med hvitløk og legge som et lag. Det syns jeg smaker knallgodt!

__________________
Min journal -velkommen inn!
stinei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - ketolyse - Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 07:11   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Eh, det blir jo 3 g karbo pr porsjon om det er 12g karbo tilsammen. Jeg orker iallefall ikke mere enn 1/4 av den porsjonen. Mulig jeg hadde delt den på 5-6 porsjoner også, pga mye energi i egg og ost i platene også. En pakke kjøttdeig=4 måltider på meg som er så stor som jeg er. I denne oppskrifta er det forresten MYE bedre med smøreost naturell( sånn boks til 10kr fra first prica eller rema), og billigere.
3g karbo pr måltid er tilsvarende 50kg+ på skaldemann, altså ekstremt strikt.
Skal jeg spise veldig, veldig strikt, så lager jeg kanskje slik mat en gang i uka, og resten av uka spiser jeg kokte egg, skinke,biff o.l. Minst mulig fløte og bruker karbene på grønnsaker.Heller grønnsaker enn fløte. Det kommer nemlig ikke bare an på hvor mange gram karbo, men også hvor de kommer fra, så da ville jeg heller kutta fløta, pga melkesukker gjerne er det noen av oss følsomme reagerer på.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 12:27   #4
Bakasura
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 8
Bakasura er på en erverdig vei

Sv: Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Eh, det blir jo 3 g karbo pr porsjon om det er 12g karbo tilsammen. Jeg orker iallefall ikke mere enn 1/4 av den porsjonen. Mulig jeg hadde delt den på 5-6 porsjoner også, pga mye energi i egg og ost i platene også. En pakke kjøttdeig=4 måltider på meg som er så stor som jeg er. I denne oppskrifta er det forresten MYE bedre med smøreost naturell( sånn boks til 10kr fra first prica eller rema), og billigere.
3g karbo pr måltid er tilsvarende 50kg+ på skaldemann, altså ekstremt strikt.
Skal jeg spise veldig, veldig strikt, så lager jeg kanskje slik mat en gang i uka, og resten av uka spiser jeg kokte egg, skinke,biff o.l. Minst mulig fløte og bruker karbene på grønnsaker.Heller grønnsaker enn fløte. Det kommer nemlig ikke bare an på hvor mange gram karbo, men også hvor de kommer fra, så da ville jeg heller kutta fløta, pga melkesukker gjerne er det noen av oss følsomme reagerer på.

Jeg har hatt problemer med å holde meg til lavkarbo tidligere fordi alle måltider må planlegges. Jeg har travle dager og det er ikke alltid det frister å begynne å lage mat når man kommer hjem sent på kvelden, sliten og trøtt.

Derfor lager jeg mat for 1-3 dager når jeg først lager mat. Lasangen spiser jeg som regel på 2 dager. 2-3 måltider om dagen. Det blir ensforming, men jeg har ingenting imot det.

Hvis lasangen spises opp på to dager får jeg i meg 6 kh per dag. Jeg har lyst å få det ned til 3kh om mulig. Jeg vet det ikke er store forskjellen, men jeg har tidligere gått på slik streng diett og da gikk det mye fortere enn det gjør nå!

Jeg har ikke noe hastverk i vektnedgang, men jeg tror jeg trenger en liten boost for å holde motivasjonen oppe.

Bakasura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-09-12, 13:32   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Hvorfor i all verden vil du ligge så lavt i kh? Det er nødvendigvis ingen fordel og betyr ikke nødvendigvis raskere og større vektnedgang.

For det om du gikk ned raskt forrige gang med lite kh er det ikke sikkert at du gjør det denne gangen. Det er mange faktorer som spiller inn som f.eks at det kanskje var første gang du gikk på noe slikt, kanskje hadde du flere kilo å ta av, har du gått lenge på lavkarbo kan hormoner og diverse ha stabilisert seg og at du nærmer deg målvekta og da er min erfaring at ting går treigere. Dessuten er det som andre også nevner mange som ikke kan ha for mye melkeprodukter for da står vekta stille og for lite grønnsaker kan også stoppe vekta.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 00:07   #6
Bakasura
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2012
Innlegg: 8
Bakasura er på en erverdig vei

Sv: Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Hvorfor i all verden vil du ligge så lavt i kh? Det er nødvendigvis ingen fordel og betyr ikke nødvendigvis raskere og større vektnedgang.

For det om du gikk ned raskt forrige gang med lite kh er det ikke sikkert at du gjør det denne gangen. Det er mange faktorer som spiller inn som f.eks at det kanskje var første gang du gikk på noe slikt, kanskje hadde du flere kilo å ta av, har du gått lenge på lavkarbo kan hormoner og diverse ha stabilisert seg og at du nærmer deg målvekta og da er min erfaring at ting går treigere. Dessuten er det som andre også nevner mange som ikke kan ha for mye melkeprodukter for da står vekta stille og for lite grønnsaker kan også stoppe vekta.

Takker for råd! :-) Jeg har vært av-på lavkarbo i et par år nå og vil derfor våge å påstå at jeg har funnet ut hva som funker for meg og kroppen min. Vekten har stått stille flere ganger, og da har det hjulpet å minske karbene til minimalt (3-5g per dag) i en uke eller to (også større vekttap) - etter den perioden spiser jeg max 20 karber og går sakte men sikkert nedover i kilo. Min erfaring tilsier at minimalt med karber får igang fettforbrennings prosessen. Uansett, det var ikke det jeg spurte om, men takk for innspill!

Bakasura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-09-12, 01:26   #7
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Minske karbohydratene i denne oppskriften?

Pangstart får du først hvis du er villig til å ofre ost, kremost og creme fraise, men da blir det desverre ikke lasagne.

De siste gangene jeg har hatt lyst på lasagne har jeg benyttet blomkål eller brokkoli, men brukt samme oppskrift på sauser som den som har "juksepasta". Mye kortere tid å lage og resultatet er sunnere. Det øker antall karber (dog gode karber) og reduserer andelen proteiner per måltid.

Selvsagt; hvis du spiser 200g+ med babyspinat/grønn salat med litt god olivenolje til ved siden av lasagnen er den sikkert god som beskrevet av deg allerede

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har prøvd denne oppskriften på peppermyntekonfekt? Yrla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 29-12-11 21:38
Jeg bare MÅ dele denne oppskriften med dere! (rundstykker) Tøsa! Dr Lindbergs 3 01-04-11 09:28
Er det noen der ute som kan hjelpe meg å gjøre denne oppskriften ketosevennlig? marjusen Ketolysekuren 8 28-08-10 18:29
Kan dere se på denne oppskriften? Sense Ketolysekuren 16 12-06-08 00:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no