Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo på studentbudsjett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-11, 17:36   #1
Student1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 16
Student1 er på en erverdig vei

Lavkarbo på studentbudsjett?

Er ny student fra høsten, og lurer på om jeg samtidig som jeg flytter hjemmefra skal benytte anledningen til å begynne på LCHF - etter å ha lest meg opp siden januar. Problemet er at de høye prisene på kjøtt, friske grønnsaker, fløte og diverse erstatningsprodukter (sukrin, fiberhusk, osv) ikke går så godt sammen med et relativt smalt studentbudsjett (300 kr + per uke). Naturlig nok overlever de fleste heller på havregryn, knekkebrød og ris - ettersom dette er mye billigere og mer holdbart enn ferskvarer og kjølevarer. Er det noen som har noen tips utover egg og tunfisk?

Student1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 18:45   #2
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Nå forutsetter jeg at du har mulighet til å fryse ned mat. Hvis ikke, går en del av mine råd ut...
Kiwi har ofte sånne fredagstilbud på kjøtt eller kylling, benytt deg av det når du kan og kjøp inn mye når du har mulighet. Samme med annet kjøtt, kjøttdeig, fisk og kylling, kjøp inn i store kvanta om du kommer over tilbud og frys ned.

Har du mulighet til å ta en Sverigetur en gang i blant, kan du hamstre inn billig kjøtt, kylling, ost, pålegg m.m.

Bak knekkebrød selv, oppskrift finner du her inne.

Jeg bruker så og si aldri dyre erstatningsvarer. Spiser mest ren mat.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 18:48   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Dersom du scroller heeeelt nederst på siden her, finner du en tråd med samme tittel. Der finner du nok mange gode tips, vet jeg!

Denne tråden er også fin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:29   #4
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Billig mat;
Makrell i tomat
Egg
Skinke
Kjøttdeig
Supper
Frossen kjøtt/fisk er billigere enn fersk

Ellers så er det ikke så dyrt om en bruker opp restene, planlegger og følger med på tilbud. Bruk krydder effektivt og vær kreativ.

Pass på så du ikke blir lei den billige maten. Prøv derfor å lage noe "nytt" av gårsdagens rett. En tomatsuppe den ene dagen kan bli til indisk karrisuppe den neste. Litt fløte, kylling og karri så har du plutselig en helt ny rett. Kjøttrester kan brukes i salater og grønnsaksrester i omelett.

  Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 23:52   #5
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

1 tips fra meg til deg: prøv å få deg en deltidsjobb.

Ellers.. kjøp inn i store partier. Kylling og laks fra first price. Frossne grønnsaker. Hvis du har TLC Norge kan du se på "rik på rabatt" og fantasere om å bo i kupong-heaven i USA.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 18:09   #6
Student1
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 16
Student1 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

1 tips fra meg til deg: prøv å få deg en deltidsjobb.

Ellers.. kjøp inn i store partier. Kylling og laks fra first price. Frossne grønnsaker. Hvis du har TLC Norge kan du se på "rik på rabatt" og fantasere om å bo i kupong-heaven i USA.

Haha, akkurat det tipset har jeg fått før også, skulle ønske det gikk an her i Norge Takk for alle tips! Mitt problem er vel egentlig at jeg ikke er så glad i lavkarbomat generelt, har alltid hatt problemer med å spise smør, sauser osv (peller til og med osten av pizza noen ganger!). Er mest glad i frukt og brød, men tåler det dårlig (vondt i magen), og har tro på at lchf er det sunneste for kroppen. Regner med å bli ufattelig lei av egg og kjøtt, så det som "appellerer til meg" ved kostholdet er vel egentlig grønnsaker i ulike former, nøtter, frø, meieriprodukter og ost som fetaost. Noen som har det på samme måte? Og finnes det noen gode vegetabilske alternativer? Har inntrykk av at det går mye i smør, koteletter og fettrander, og det har jeg store problemer med å få i meg:P

Student1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 18:34   #7
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

strimlet svinekjøtt på rema 1000 til 16- 19 kr

Vi bruker den til wok masse, å da holder en slik en til 2 personer +

billige wok grønnsaker, frosne.

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 19:20   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Opprinnelig lagt inn av Student1, her.

Haha, akkurat det tipset har jeg fått før også, skulle ønske det gikk an her i Norge Takk for alle tips! Mitt problem er vel egentlig at jeg ikke er så glad i lavkarbomat generelt, har alltid hatt problemer med å spise smør, sauser osv (peller til og med osten av pizza noen ganger!). Er mest glad i frukt og brød, men tåler det dårlig (vondt i magen), og har tro på at lchf er det sunneste for kroppen. Regner med å bli ufattelig lei av egg og kjøtt, så det som "appellerer til meg" ved kostholdet er vel egentlig grønnsaker i ulike former, nøtter, frø, meieriprodukter og ost som fetaost. Noen som har det på samme måte? Og finnes det noen gode vegetabilske alternativer? Har inntrykk av at det går mye i smør, koteletter og fettrander, og det har jeg store problemer med å få i meg:P

Hva med fisk da? Makrell i Tomat, røkt laks, stekt laks, ørret... Sardiner i olje og sild? Og hva med dressinger og majones?

Ellers er mye en vanesak. Jeg sliter også med fettranda på svinekjøtt (før den har blitt til baconsvor iallfall), men har blitt bedre til å velge marmorert kjøtt iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 19:43   #9
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Deltidsjobb er ikke så vanskelig å få. Har selv vært innom flere "bransjer" som student. Butikker, småjobber på studiestedet og støttekontakt er kjekke deltidsjobber. Ellers er det en del salgsjobber som fungerer greit på kveldstid.

Har hittil ikke spist en eneste fettrand på lchf og kotletter har jeg heller ikke spist. Unngår også kjøttdeig og pølser så lenge som mulig. Prøver å holde meg til rene matvarer. Kylling, fisk, egg, avokado oljemarinerte grønnsaker er billig og god mat

Start med det du liker og jobb deg utover

  Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 20:10   #10
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Studerer du ved sjøen? I så fall kan det være lurt å investere i ei fiskestang.
Du får masse frisk luft, og sprellende deilig fisk. Helt gratis!

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 11-08-11, 20:17   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Unngår også kjøttdeig og pølser så lenge som mulig. Prøver å holde meg til rene matvarer. Kylling, fisk, egg, avokado oljemarinerte grønnsaker er billig og god mat

Kjøttdeig er rent det da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 00:07   #12
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo på studentbudsjett?

Bruker tyrkisk yoghurt med nøtter og bær til frokost hver dag. Kjøper de kg-bøttene på Obs eller Extra. Frosne bær får man også brukbart rimelig der (eller plukk sjøl), bruker ca 8-10 bringebær og litt blåbær. Vet at blåbær inneholder mer karber, men de inneholder så mye annet bra. Bruker mest paranøtter, er litt kresen på smaken så jeg kjøper de dyre, men de fins i rimeligere varianter. (Bruker hasselnøtter og valnøtter i tillegg.) Smaker godt med et kaneldryss over.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
lchf


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05
Lavkarbo på studentbudsjett lille_Venn Ketolysekuren 26 14-03-10 17:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no