Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketogen diett og idrett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-13, 12:06   #1
Kipp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 13
Kipp er på en erverdig vei

Ketogen diett og idrett

Etter å ha lest mye om kostindusert ketose og idrett virker dette som et tema forbigått av de fleste.

Jeg har lyst å gi det en sjanse, men ketogene dietter er vanvittig vanskelig å holde seg til synes jeg. Spesielt jeg som har et altfor godt (les: dårlig) forhold til sjokolade og godteri.

Det sosiale aspektet er en ting. Folk prakker på deg søtsaker overalt og takker man nei er man utakknemlig eller på kanten til å utvikle ortoreksi.
I tillegg er utvalget av det du kan spise relativt lite og jeg faller lett fra fordi jeg ikke har fantasi nok til å variere kosten. I tillegg er det litt vanskelig å finne ting som virker fristende når du er sulten.
All karbohydratrik mat virker mye mer fristende og lettvint når du er skrubbsulten. Spesielt når du av en eller annen grunn er forhindret fra å planlegge eller ta med deg mat og du må ty til nærmeste dagligvarehandel eller kafé.

Når man snakker om lavkarbo, og spesielt ketogene lavkarbodietter, så er den vanlige (mis)forståelsen av en slik kost at en ikke kan drive med idrett. Eller man kan, men det blir ikke bra. Etter å ha lest blant annet:
http://www.amazon.co.uk/The-Science-...7038100&sr=8-1,
http://eatingacademy.com/nutrition/k...d-state-part-i, http://eatingacademy.com/nutrition/k...-state-part-ii og mens jeg venter på denne boken:
http://www.amazon.co.uk/The-Science-...7038100&sr=8-3
har jeg blitt fascinert av dette og ønsker å prøve kombinasjonen selv.

Sett bort i fra idrettsperspektivet, er det noen som har gode praktiske erfaringer til hvordan en skal leve på et slikt kosthold?
Er det en fordel eller ulempe å anskaffe seg blodketonmåler?

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 12:52   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketogen diett og idrett

Nødmat som er lett tilgjengelig er nøtter eller osteskiver. Finnes nesten "overalt". Eller Øffer baconsvor.

Min erfaring som ikke-ketogen er forøvrig at man ikke skal spise lavkarbo så veldig lenge før bråsulten forsvinner og "ikke planlagte" kafebesøk blir helt unødvendig for sulten sin del.

I matboksen min går det mye i middagsrester, omeletter eller salater.

Dersom du er genuint interessert i lavkarbo og trening synes jeg du skal følge linken til Primal Blueprint i signaturen min, og se deg om der. Marks Daily Apple er laget for å støtte opp under kostholdet Primal Blueprint som er mat i kategorien "Paleo møter svensk LCHF" og mannen er forhenværende toppidrettsutøver, så han vet hva han snakker om når det gjelder kombinasjonen av dette kostholdet og trening.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 01-01-13 kl 12:57.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 12:54   #3
Kipp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 13
Kipp er på en erverdig vei

Sv: Ketogen diett og idrett

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nødmat som er lett tilgjengelig er nøtter eller osteskiver. Finnes nesten "overalt". Eller Øffer baconsvor.

Min erfaring som ikke-ketogen er forøvrig at man ikke skal spise lavkarbo så veldig lenge før bråsulten forsvinner og "ikke planlagte" kafebesøk blir helt unødvendig for sulten sin del.

I matboksen min går det mye i middagsrester, omeletter eller salater.

Dersom du er genuint interessert i lavkarbo og trening synes jeg du skal følge linken til Primal Blueprint i signaturen min, og se deg om der. Marks Daily Apple er laget for å støtte opp under kostholdet Primal Blueprint som er mat i kategorien "Paleo møter svensk LCHF" og mannen er forhenværende toppidrettsutøver, så han vet hva han snakker om når det gjelde rkombinasjonen av dette kostholdet og trening.

Jeg kjenner godt til Mark Sisson. Jeg har holdt meg til et slikt kosthold i over et år, men nå vil jeg ta det steget lenger. Leste du ikke lenkene?

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 12:58   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ketogen diett og idrett

Opprinnelig lagt inn av Kipp, her.

Jeg kjenner godt til Mark Sisson. Jeg har holdt meg til et slikt kosthold i over et år, men nå vil jeg ta det steget lenger. Leste du ikke lenkene?

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg oppfattet deg vel som mer nybegynner innen lavkarboparaplyen. Beklager!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketogen diett - og epilepsi mofe Andre dietter 12 14-09-10 19:23
Ketogen diett og puls nellysnella Trening 6 10-09-10 00:05
Ketogen diett grotingeling Lavkarbo generelt 9 01-08-09 11:34
Ketogen diett Smyklebust Induksjonen 15 25-07-09 15:12
ketogen diett lillan32 Lavkarbo generelt 3 01-12-05 00:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no