Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Når merket dere at dere hadde pcos?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-06, 08:28   #1
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg lurer litt på om det er mulig å få symptomer på pcos i voksen alder, eller om alle merker at det er "noe feil" allerede i tenårene? Jeg mener her ikke når dere fikk diagnosen, for med mange leger som har lite kunnskap på området så kan det jo gå både vinter og vår før de finner ut at man har pcos. Men når er det mest vanlig at symptomene trer frem?

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 09:36   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg merket det da jeg sluttet på p-pillen. Fikk aldri mensen tilbake... Gikk til legen som mente det måtte være deilig å slippe å ha mensen! Tok ikke tak i situasjonen før mange år senere, da barneønsket virkelig kom. Det gikk heldigvis ikke lang tid før jeg fikk behandling, og jeg ble gravid etter ni måneders prøving.

  Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 10:45   #3
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg merket at "noe ikkke stemte" ganske tilig. Jeg la på meg masse uten noen forklaring, da jeg var 12, og jeg da jegåret etter fikk mensen ble den aldri regelmessig.Men legen jeg dro til da jeg var 16 år, mente som så mange andre legerpå den tiden at det vat en psykisk grunn til at jeg ikke fikk mensen mer en 1-2 gr pr år. Jeg leste en liten notis i et ukeblad om PCOS, da jeg var 17, ogfant ut at dette stemtepå meg, og det var vell første gangen jeg forstod at det var en grunn til at jeg ikke hadde regelmessig mens. Jeg byttet lege, og fik utredning på sykehuset, så diagnosen fikk jeg da jeg var 19 år.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 12:13   #4
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Nok en gang blir jeg sjokkert over legestanden! Deilig å slippe mensen?! Uregelmessig menstruasjon er psykisk??!!! Uten at jeg skal gå videre på hvor arrogante leger kan være så er jeg glad for at dere til slutt fikk diagnose og hjelp. Men det virker i allefall som at pco bli uttalt ganske tidlig. Og det er jo naturlig forsåvidt siden dette er noe man er "født" med.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 12:28   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg snakket litt med "superlegen" her i Trondheim om dette med at jeg fikk henvisning til psykiater pga uregelmesssig og manglende mens, og hun sa at på midten av 90-tallet (dette var jo i 95) så var det "siste nytt" innen legevitenskapen at unge jenter mistet mensen pga psykisk stress, og det kan jo sikkert stemme bra, for er man stresset så påvirker det jo kroppen, og også da hormonbalansen. Så jeg kan forstå legen på en måte. Og jeg tror ikke ting hadde vært så my annerledes for min del om jeg hadde fått diagnosen tidligere heller, for da jeg kom på sykehuset og ble utredet, så fikk jeg bare en resept på "diane" og beskjed om at jeg kom til å få problemer med å bli gravid. Men det var kanskje før metformin og lavkarbo kom som noe "alternativ" for PCOS...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 13:46   #6
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg er redd jeg har pco, siden jeg tåler så utrolig dårlig karbohydrater og legger på meg på magen. men siden jeg går på pillen finner jeg jo ikke ut om jeg får mens eller ikke men jeg hadde kansje regelmessig fra jeg var 13-16. får håpe det forsetter. mye man tenker på når man ønsker seg barn..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 14:41   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Jeg har hatt mistanke en stund siden jeg har følt meg så rævva når jeg har spist karboydrater, og jeg har hatt så ekstremt uregelmessig mens etter fødselen, mye vann i kroppen osv. Var nettopp hos legen, som mente at ja det er pcos. Det forklarer jo hele greia! Alt er så logisk nå! Det er derfor jeg går så tregt ned i vekt/står stille med vanlig kosthold ala Grete Roede, mens jeg med lavkarbo stuper ned i vekt og føler meg SÅÅ bra!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 15:45   #8
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har hatt mistanke en stund siden jeg har følt meg så rævva når jeg har spist karboydrater, og jeg har hatt så ekstremt uregelmessig mens etter fødselen, mye vann i kroppen osv. Var nettopp hos legen, som mente at ja det er pcos. Det forklarer jo hele greia! Alt er så logisk nå! Det er derfor jeg går så tregt ned i vekt/står stille med vanlig kosthold ala Grete Roede, mens jeg med lavkarbo stuper ned i vekt og føler meg SÅÅ bra!

Så bra at du har funnet forklaringen på hva som har "feilet" kroppen og at lavkarbo fungerer godt for deg! Alt blir så mye lettere når man har noe konkret å gripe fatt i og man får liksom en ny start! Jeg leter fremdeles etter løsningen for min kropp, men jeg finner det nok!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 15:52   #9
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Så bra at du har funnet forklaringen på hva som har "feilet" kroppen og at lavkarbo fungerer godt for deg! Alt blir så mye lettere når man har noe konkret å gripe fatt i og man får liksom en ny start! Jeg leter fremdeles etter løsningen for min kropp, men jeg finner det nok!

Boxie: som min lege/PCOS-guru sier, så er det lavkarbokosthold og trening som gjelder. I tilegg til metformin, særlig for de med insulinressistens...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 20:39   #10
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Boxie: som min lege/PCOS-guru sier, så er det lavkarbokosthold og trening som gjelder. I tilegg til metformin, særlig for de med insulinressistens...

Jeg trener hver dag og lever på rent kjøtt, kylling , for lite fisk (...) og grønnsaker, men jeg kjenner meg dårlig likevel. Ingen energi og har endel muskelsmerter. Men jeg har vært hos fastlegen og tatt nye blodprøver. Og jeg snakket også med henne om legen din og hun virket positiv til å følge opp dette. Så kanskje jeg får prøve Metformin også. Det er i allefall verdt et forsøk! Takk for tipset om legen forresten!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 20:42   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Får du i deg nok fett da? Fett er jo hormonbalanserende og virker gunstig inn på PCOS.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-06-06, 22:16   #12
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Får du i deg nok fett da? Fett er jo hormonbalanserende og virker gunstig inn på PCOS.

Jeg spiser fettfattig mat faktisk. plantebasert, og med kjøtt av fisk eller kyling hovedsaklig. pluss masse fiber. Holder på å lese boka the F2-pln diet av Audrey Eyton, og hun anbefaler mye fiber og lavere fett. Gunstig for tarmene og gunstig for hormonene. Og jeg får mensen hver mnd, til riktig tid, og er i fin form

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 08:28   #13
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Får du i deg nok fett da? Fett er jo hormonbalanserende og virker gunstig inn på PCOS.

Jeg spiser ikke så mye fett som dere som går på Atkins, men jeg passer på at jeg får i meg litt sunt fett hver dag. Enten i form av oliven eller avokado. Enkelte dager tar jeg en skje MCT-olje eller Udo's. Skal man spise mye fett må man følge et strengt lavkarbo-regime, ellers blir fettet fort lagret tror jeg (jeg vil understreke "tror jeg"...!). Og det gjør ikke jeg for tiden for jeg spiser litt grovbrød og noe frukt.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 10:29   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro

Jeg spiser fettfattig mat faktisk. plantebasert, og med kjøtt av fisk eller kyling hovedsaklig. pluss masse fiber. Holder på å lese boka the F2-pln diet av Audrey Eyton, og hun anbefaler mye fiber og lavere fett. Gunstig for tarmene og gunstig for hormonene. Og jeg får mensen hver mnd, til riktig tid, og er i fin form

Hehe det er jo helt motsatt av det som blir sagt i Bedre uten brød. Der sier de at grunnen til at man får tilsynelatende god avføring med mye fiber, er fordi det virker som et lakserende middel, ikke det at kroppen selv jobber så mye med å kvitte seg med skiten (eller noe sånt). Jeg får faktisk bedre fordøyelse av mye fett enn lite fett. Og hormonene våre har jo mye bedre av et kosthold vi er genetisk tilpasset (altså mye fett og lite karbo) enn omvendt. Jeg er altså helt uenig hehe, men det kan vi godt være altså.

At du føler deg bra er jo supert!!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-06-06, 22:22   #15
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe det er jo helt motsatt av det som blir sagt i Bedre uten brød. Der sier de at grunnen til at man får tilsynelatende god avføring med mye fiber, er fordi det virker som et lakserende middel, ikke det at kroppen selv jobber så mye med å kvitte seg med skiten (eller noe sånt). Jeg får faktisk bedre fordøyelse av mye fett enn lite fett. Og hormonene våre har jo mye bedre av et kosthold vi er genetisk tilpasset (altså mye fett og lite karbo) enn omvendt. Jeg er altså helt uenig hehe, men det kan vi godt være altså.

At du føler deg bra er jo supert!!

tror vi er enige om at vi er uenige jeg, og at det er mange maater aa se ting paa.
Jeg har aldri lest bedre uten broed, saa jeg kan ikke uttale meg om den, men audrey Eyton forklarer det veldig bra i allefall. og i tilegg saa forebygger mye fiber tarmkreft

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 10-06-06, 00:20   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Hehe enda et punkt de er uenige i. Noen mener bent frem at mye fiber ØKER faren for tarmkreft... Men det er sannelig ikke lett å vite i jungelen av alle rådene.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-06-06, 15:29   #17
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe enda et punkt de er uenige i. Noen mener bent frem at mye fiber ØKER faren for tarmkreft... Men det er sannelig ikke lett å vite i jungelen av alle rådene.

tror bare en hver maa finne sin filosofi jeg... tror ikke jeg kommer til aa doe av tarmkreft om jeg spiser fiber. men naa er vi kanskje langt utenom tema her...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 12-06-06, 12:29   #18
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Når merket dere at dere hadde pcos?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Hehe det er jo helt motsatt av det som blir sagt i Bedre uten brød. Der sier de at grunnen til at man får tilsynelatende god avføring med mye fiber, er fordi det virker som et lakserende middel, ikke det at kroppen selv jobber så mye med å kvitte seg med skiten (eller noe sånt). Jeg får faktisk bedre fordøyelse av mye fett enn lite fett. Og hormonene våre har jo mye bedre av et kosthold vi er genetisk tilpasset (altså mye fett og lite karbo) enn omvendt. Jeg er altså helt uenig hehe, men det kan vi godt være altså.

At du føler deg bra er jo supert!!

Ja, akkurat dette har jeg tenkt på, fett og bedre avføringsvaner! Fryktet at det skulle bli full stopp i systemet, når fiberinntaket gikk ned. Men resultetet er overraskende: regelmessig, bløtere avføring, og nix luftsmerter (til tross for noe sukkeralkoholer!) Hehe, ulekkert tema, men-men....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no