Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-13, 20:12   #20026
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Julie, her.

Jeg tenkte på det, men så vet jeg ikke om det kan komme til å bleke stoffet...?

Jeg vil ikke ha ansvar for at du herper sofaen. Men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Har brukt zalo på klær etter rødvinsflekker og tøyet er helt fint etterpå.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 31-05-13, 20:28   #20027
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Zalo pleier å gå bra. Men vanish flekkfjerrner kan bleke mørke stoffer (av erfaring...)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 31-05-13, 20:28   #20028
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sånn ser det ut for øyeblikket...

Det ser liksom ikke ut som om det kommer til å bli noen flekk, men det kan jo hende at det isåfall ikke vil vises før det tørker? Kan ikke så mye om sånt, så mulig det er helt feil...

Vil liksom ikke begynne å tukle med Zalo med mindre det er nødvendig, men vil Zalo være like effektivt om jeg lar området tørke først for å se om det er igjen noen flekk?

Edit: det våte området er forresten en del mørkere enn på bildet - vet ikke om det gjør noen forskjell, men tenkte jeg skulle nevne det.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2013-05-31-114_1.jpg (82,7 KB, 15 visninger)
__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
Gammel 31-05-13, 20:47   #20029
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Julie, her.

Sånn ser det ut for øyeblikket...

Det ser liksom ikke ut som om det kommer til å bli noen flekk, men det kan jo hende at det isåfall ikke vil vises før det tørker? Kan ikke så mye om sånt, så mulig det er helt feil...

Vil liksom ikke begynne å tukle med Zalo med mindre det er nødvendig, men vil Zalo være like effektivt om jeg lar området tørke først for å se om det er igjen noen flekk?

Edit: det våte området er forresten en del mørkere enn på bildet - vet ikke om det gjør noen forskjell, men tenkte jeg skulle nevne det.

Råkrem sa du? Da er det vel egget som er problemet... Ikke la det tørke "hardt", men bare av seg selv, eller gjennom å klemme f.eks en håndduk mot. Ser det bra ut lar du det være.
Er det fremdeles flekk kan du bruke zalo (eller vanish om zalo ikke klarer seg. Tror det skal gå fint på så lyst stoff som det der. ). Tror ikke det har så mye å si om egg tørker eller ikke sålenge du har klart å få av mesteparten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 31-05-13, 21:00   #20030
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Jeg vil ikke ha ansvar for at du herper sofaen. Men jeg tror ikke det skal ha noe å si. Har brukt zalo på klær etter rødvinsflekker og tøyet er helt fint etterpå.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Råkrem sa du? Da er det vel egget som er problemet... Ikke la det tørke "hardt", men bare av seg selv, eller gjennom å klemme f.eks en håndduk mot. Ser det bra ut lar du det være.
Er det fremdeles flekk kan du bruke zalo (eller vanish om zalo ikke klarer seg. Tror det skal gå fint på så lyst stoff som det der. ). Tror ikke det har så mye å si om egg tørker eller ikke sålenge du har klart å få av mesteparten.

Tusen takk for svar, begge to! Fjernet egg- og kremblandinga med én gang, og gned som sagt så en utvridd/fuktig klut ganske hardt over området. Skal holde et øye med det og muligens prøve å gni litt Zalo på et område på sofaen som ikke er like synlig for å se om det går bra.

Hadde nok ikke vært så panisk ellers, men dette er en nokså ny (og dyr) sofa som mamma har advart meg flere ganger om å være forsiktig med når jeg sitter der og spiser...

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
Gammel 31-05-13, 22:31   #20031
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Julie, her.


Hadde nok ikke vært så panisk ellers, men dette er en nokså ny (og dyr) sofa som mamma har advart meg flere ganger om å være forsiktig med når jeg sitter der og spiser...

Jeg har lært at mamma (nesten) alltid har rett, og at det i grunn er greiest å gjøre som hun sier.......

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 31-05-13, 22:52   #20032
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Jeg har lært at mamma (nesten) alltid har rett, og at det i grunn er greiest å gjøre som hun sier.......

Ja, ikke sant?

Det hadde tørket nok til at det så ut som det var en litt mørkere flekk der, så har blottet og gnidd litt med Zalo og damp klut om hverandre for å se om det hjelper. Får håpe at det rett og slett ikke hadde tørket helt, og/eller at flekken kommer til å være lys nok til at den ikke merkes, eller at mamma avfeier det som en gammel flekk som skjedde i påska når hun før eller siden legger merke til den... vi får se.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
Gammel 31-05-13, 23:52   #20033
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bleker Zalo da? Min mor sier vi skal bruke zalo på fettflekker.

Vet ingenting om egg på tøy.... *løper ut*

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 01-06-13, 00:26   #20034
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har aldri opplevd at zalo bleker noe som helst. Løser opp fett gjør det derimot.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 01-06-13, 09:43   #20035
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Bleker Zalo da? Min mor sier vi skal bruke zalo på fettflekker.

Vet ingenting om egg på tøy.... *løper ut*

Zalo bleker bare dersom fargen på tingen ikke er helt fiksert. Som regel er ikke det noen issue.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 01-06-13, 09:58   #20036
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det kan noen ganger se ut som zalo bleker, men det er som regel såpeskummet. Vask med rent vann etterpå så blir det borte.

Hvordan ser den ut i dag?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 01-06-13, 11:06   #20037
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvordan ser den ut i dag?

Området der jeg hadde sølt var litt gulaktig og en anelse mørkere enn resten av sofaen, så jeg tok en ny runde med litt mer Zalo denne gangen og håper det tar det. Det er i alle fall ikke så ille som jeg trodde det kom til å bli: skal sende bilde litt senere på dagen når det har tørket.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥
Gammel 02-06-13, 06:31   #20038
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kan blåbær farge avføringen lys rød? Poden har diare på andre dagen og har lyse røde flekker i avføringen som ser ut som blod. Konsistensen har også blitt litt slimete. Han drakk blåbærsaft i går, så jeg tenkte det kunne være det, men google sier at den kan bli mørk og nærmest svart, men ikke noe om rødt. Han har ikke spist noe annet. Ellers virker han å være i grei form med litt feber, og har såvidt begynt å spise igjen as we speak (har hatt både veldig høy feber og feberkrampe natt til i går), men denne diareen blir altså bare verre. Men så lenge allmenntilstanden er grei er det vel ikke noe å springe ned legevakten for?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 02-06-13, 07:22   #20039
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Kan blåbær farge avføringen lys rød? Poden har diare på andre dagen og har lyse røde flekker i avføringen som ser ut som blod. Konsistensen har også blitt litt slimete. Han drakk blåbærsaft i går, så jeg tenkte det kunne være det, men google sier at den kan bli mørk og nærmest svart, men ikke noe om rødt. Han har ikke spist noe annet. Ellers virker han å være i grei form med litt feber, og har såvidt begynt å spise igjen as we speak (har hatt både veldig høy feber og feberkrampe natt til i går), men denne diareen blir altså bare verre. Men så lenge allmenntilstanden er grei er det vel ikke noe å springe ned legevakten for?

Blåbærsaft kan gi rar farge på avføringen, ja! Blod i avføring er sjelden lyse rødt, mer svart eller mørk, mørkrødt.

Så lenge feberen er på vei ned og han spiser og drikker, trenger du ikke løpe til legevekten, nei!
Putt litt salt i blåbærsaften hans, en liten klype bare, og gi han mage-snill-mat i dag, du. Og følg med på allmenntilstanden, selvfølgelig!
Har han fortsatt diare i morgen, kan du ta en telefon til fastlegen og høre hva de syns der. Han er jo ikke så liten, men liten nok til å bli ganske påvirket av langvarig diare!
God bedring!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 02-06-13, 07:33   #20040
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Blåbærsaft kan gi rar farge på avføringen, ja! Blod i avføring er sjelden lyse rødt, mer svart eller mørk, mørkrødt.

Så lenge feberen er på vei ned og han spiser og drikker, trenger du ikke løpe til legevekten, nei!
Putt litt salt i blåbærsaften hans, en liten klype bare, og gi han mage-snill-mat i dag, du. Og følg med på allmenntilstanden, selvfølgelig!
Har han fortsatt diare i morgen, kan du ta en telefon til fastlegen og høre hva de syns der. Han er jo ikke så liten, men liten nok til å bli ganske påvirket av langvarig diare!
God bedring!

Takk

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 02-06-13, 20:04   #20041
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 02-06-13, 20:10   #20042
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Potetmel har jeg fått beskjed om å ha i safta når junior hadde omgangssyke. Kanskje for at det skal gi litt konsistens i magen?

Og jeg har fått beskjed om å ikke gi/spise selv noe som binder magen.
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 02-06-13, 20:15   #20043
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og jeg har fått beskjed om å ikke gi/spise selv noe som binder magen.
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?

Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 02-06-13, 20:40   #20044
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Og jeg har fått beskjed om å ikke gi/spise selv noe som binder magen.
Hvorfor streve etter å beholde baseluskene ved å gi potetmel i stedet for å prøve å få baseluskene fortest mulig ut av kroppen?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?

Her er jeg enig med Kanutten. Når kroppen reagerer med diare og/eller oppkast er det fordi den desperat vil bli kvitt noe og da er det neppe særlig lurt å prøve å overbevise den om at det er lurt å holde på svineriet. Man får prøve å få i den syke væske med noe næring i og vanligvis går det seg jo til ganske fort.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 02-06-13, 20:41   #20045
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fordi når alt forsvinner fort ut av kroppen kan småbarn bli dehydrerte og få næringsmangler etter veldig kort tid?

Da gir man næringrik drikke. Jeg vet om unger som har blitt enda sykere ved å beholde baseluskene. Bedre med mye næringsrik væske.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 02-06-13, 20:55   #20046
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 02-06-13, 21:15   #20047
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare sånn for å bidra til forvirringen; det er ikke alltid kroppen klarer å hente seg inn igjen etter at bassiluskene eller viruset er borte. Da fortsetter diareen uansett om det er noe å bli kvitt eller ikke. I slike tilfelle, som ofte gjelder barn, kan man gi noe stoppende, men da gjerne først etter å ha vært i kontakt med lege.
Som regel vet fastlegene om hva som går av magebassilusker/virus og kan gi råd ut i fra det.
Barn blir uhyre fort dehydrerte og kan faktisk ta skade etter kun få timer om det først er så galt, så å få i dem væske og hjelpe dem til å beholde det(salt i væsken), vil alltid være førsteprioritet.

Jeg har også opplevd at magen har gått i "vranglås" og det har vært vanskelig å normalisere.... Så det gjelder ikke bare barn. Men de er selvfølgelig mest utsatt for dehydrering.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 02-06-13, 22:07   #20048
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 02-06-13, 23:05   #20049
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Har heldigvis ikke vært noe problem å få i poden drikke og mat i dag. Han har spist 6-7 knekkebrød med kaviar og drukket vann og bittelitt blåbærsaft. Allmenntilstanden er mye bedre, men diareen sitter i. Har nok byttet 15 diarebleier, om ikke mer Håper virkelig det gir seg snart. Det er jo vondt og sårt i rumpa for ham, stakkar. Klynking og grining ved hvert skift

Bruk potetmel! I rumpa altså. Ved hvert bleieskift pudrer du godt med potetmel i stumpen, det funker som bare rakker'n! Helt sant. Ikke hvis det er åpne sår, men dersom det "bare" er rødt og sårt så er potetmel uovertruffent!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 02-06-13, 23:14   #20050
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Kattene knakk av en stor del av min Svigermorstunge plante idag, den var ganske topptung og knakk like i festet over jorden. Kan den stikkes rett ned i ny jord i potte, eller må jeg gjøre noe annet først?
Den er frisk og fin, grodd masse den siste tiden.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no