Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-02-06, 11:27   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Jeg håper virkelig det er noen som snarest kan forandre på regelverket når det gjelder fødselspermisjon! For den er helt klart noe som bare følger mor.
Menn kan ikke jobbe seg opp permisjon på egenhånd, de er avhengige av at MOR har inntekt.

Jeg er hjemmeværende og har ikke tjent meg opp noe permisjon denne gangen. Dermed får ikke engang far de 5 ukene pappapermisjon han ellers hadde hatt krav på. Poenget mitt er ikke at jeg syns det er dumt at vi ikke får være hjemme sammen, jeg er jo hjemme og passer barnet så han TRENGER jo ikke. Men det er da blodig urettferdig overfor ham at han ikke skal få være hjemme i noen stakkarslige uker med SITT barn (det er da ikke bare MITT barn!?) når han har jobbet hele livet og burde ha kunnet tjene opp permisjonspenger selv.

Dersom FAR er hjemmeværende så får visst ikke bare mor hel permisjon om hun vil, hun får fedrekvoten også!

Noen som sa likestilling? Fy flate!!

Mannen min er utrolig lei seg fordi han ikke får være litt hjemme sammen med sitt eget barn når vi får nestemann, for jeg KAN ikke gå ut i arbeid.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 03:59   #2
Aadi
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Kan ikke si annet enn at jeg er helt enig med deg Iset.
Innimellom henger ikke reglene på greip

  Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 23:21   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Dersom du er sykemeldt eller går på skole, så meneer jeg at det gir ham ham rettigheter.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 23:41   #4
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Er helt enig med deg ISET,men jeg trodde nå virkelig at ting hadde forandra seg. For så vidt meg bekjent er en mann nå pliktig til å ta noen uker pappapermisjon. Vaffal der begge jobber. Ellers kjenner jeg ikke regelverket så godt lengre.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 01:17   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Nei ting har ikke forandret seg og kommer nok ikke til å gjøre det med det første. :sukk:
En mann trenger ikke ta ut noe som helst pappapermisjon, og mange jobber liker ikke at de gjør det heller. Min mann jobbet fulltid (men var ansatt som ekstrahjelp) da han gikk ut i 4 ukers pappapermisjon i 2004, da han kom tilbake fikk han ikke jobbe mer enn 1 dag i uka og sjefen hans var pottesur fordi han hadde tatt ut permisjon. Det samme skjedde med meg i jobben min, jeg gikk også kraftig ned i stilling da jeg kom tilbake fra permisjonen. Men nå snakker jeg meg litt bort her...

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 01:18   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Dersom du er sykemeldt eller går på skole, så meneer jeg at det gir ham ham rettigheter.

Ja, men det er nettopp det jeg reagerer på. Hvorfor er det bare DET som gir en pappa rettigheter overfor sitt eget barn? Hvorfor er barnet og omstendighetene rundt det (i dette tilfellet permisjon) noe som kun følger MOR? Er DET likestilling?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 01:24   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Veldig enig med deg, Iset!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 23:04   #8
Drømmepie
Støttemedlem
 
Drømmepie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 6.953
Drømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastiskDrømmepie er bare helt fantastisk

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Enig med deg Iset!

__________________
Journalen

Startvekt 29.03..2021 89.3 kilo

Vekt per 03.08.2021 81.2
Drømmepie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunnere mat og mer aktivitet Svar med sitat
Gammel 07-03-06, 21:13   #9
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Nei ting har ikke forandret seg og kommer nok ikke til å gjøre det med det første. :sukk:
En mann trenger ikke ta ut noe som helst pappapermisjon, og mange jobber liker ikke at de gjør det heller. Min mann jobbet fulltid (men var ansatt som ekstrahjelp) da han gikk ut i 4 ukers pappapermisjon i 2004, da han kom tilbake fikk han ikke jobbe mer enn 1 dag i uka og sjefen hans var pottesur fordi han hadde tatt ut permisjon. Det samme skjedde med meg i jobben min, jeg gikk også kraftig ned i stilling da jeg kom tilbake fra permisjonen. Men nå snakker jeg meg litt bort her...

Hmmm. Det er derfor jeg er organisert,der har vi i det minste et regelverk.
Men Det er faktisk sånn at ingen har rett til å degradere noen fordi om vedkommende går ut i pappapermisjon. Les norges lover om dette,for her er det sånn at han er pliktig til å ta de (4 ukene??) ellers vil dere miste fødselspengene for de ukene.
Og å sette noen i en annen jobb,eller degradere noen fordi en har tatt pappapermisjon gir vel egentlig rett til å saksøke firmaet.
Kan forstå at hvis dette er en liten privat bedrift kan det skape problemer,det er faktisk derfor det er viktig fortsatt med organisasjoner,men ellers lykke til.
PS. Dersom din mann er en av de som ikke kan si i fra er det enda viktigere å ha noen å støtte seg til.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 07-03-06, 23:52   #10
amo
Juniormedlem
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 19
amo er på en erverdig vei

Sv: På tide med likestilling når det gjelder fødselspermisjon?

Har ikke fått med meg at dere venter neste mann heller jeg Gratulerer!

Men til spørsmålet ditt, så synes jeg også at i de tilfellene mannen tar ut permisjonen burde han få 80& av sin egen lønn eller max 6 G. som for kvinnene, med unntak av dem som får dekket det over 6G av arbeidsgiver,(det gjelder jo en del menn også).

Jeg reagerer også på at det virker som arbeidsgiver ikke "liker" at mannen tar den permisjonen. Unntak finnes selvfølgelig, men den problemstillingen er det nok en del kvinner som føler på kroppen også. Og er vi først blitt gravid så er det ikke noe arbeidsgiver kan gjøre med det liksom,annet enn å godta det.

amo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilisering Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Stressmestring Summer Artikler 17 05-04-07 00:52
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no