Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Spørsmål ang insulinresistens

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-11-11, 17:44   #1
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Spørsmål ang insulinresistens

Jeg var hos legen, og i den forbindelse lufta jeg insulinresistens som en faktor til hvorfor jeg ikke går ned på ketolyse.Hun sa at det hadde jeg ikke, for da hadde blodsukkeret eller blodprosenten(er noen uker siden, så husker ikke hvilken det var) vært mye høyere.Slår jeg meg til ro med det, altså er det slik, eller kan det være avvik, slik at det kan være muligheter for at det kan være det.
Jeg leter ikke etter en "unnskyldning" for at jeg ikke går ned altså men tenker at det kan vær en mulighet for det, siden jeg er veldig overvektig, og alltid har vært en karbo junkie, elsket pasta og slikt, og heller spist det enn kjøtt, så jeg har jo fått i meg stoooor mengder karber i min tid.
Jeg har innmai lite kunnskap om slikt, så derfor spør jeg dere

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 17:53   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Hva spør du egentlig om?

Blodsukkeret kan være høyt om du har insulinresistens, men det trenger ikke være det nå som du lever lavkarbo. Den beste måten å finne det ut på, er å få tatt en blodprøve som heter c- peptid.
Er den over 700, er du på grensen til å ha insulinresistens, er den over 1100, har du det ganske sikkert.
Prøven må tas fastende(12 timer ), men er ellers helt standard!

Svært mange store kvinner er isnulinresistente, så det kan godt tenkes du er en av dem!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 18:07   #3
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Du svarte egentlig på det jeg spurte om..... er elendig på å formulere meg.....
ble litt overrasket over at hun svarte det så kontant, hun vet at jeg spiser lavkarbo, og at jeg sliter med å gå ned, hun kommenterte gangen før at jeg hadde gått ned veldig lite til å gå på ketolyse.Leste litt på nettet om det, og en ganske stor prosent av veldig overvektige kvinner har det, så det er jo ikke helt umuligt at det er det som gjør at jeg står stille.
men den prøven, kan jeg ta den på legekontoret eller må jeg andre steder...

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 18:17   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Den prøven, c- peptid, tas på legekontoret som de andre vanlige prøvene, ja!
Det er egentlig en skam at ikke alle fastleger tar den automatisk på overvektige kvinner. Om ikke annet så for å ha en referanseverdi til evnt senere bruk!
For meg utviklet det seg til full diabetes2 uten at noen hadde tenkt tanken en gang, så be legen din rekvirere en c- peptid sammen med fastende blodsukker og langtidsblodsukker.

Langtidsblodsukker (hba1c) sier noe om hvor høyt blodsukkeret i snitt har vært de siste ukene og er viktig for å tolke de andre prøvene riktig!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 18:30   #5
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Den prøven, c- peptid, tas på legekontoret som de andre vanlige prøvene, ja!
Det er egentlig en skam at ikke alle fastleger tar den automatisk på overvektige kvinner. Om ikke annet så for å ha en referanseverdi til evnt senere bruk!
For meg utviklet det seg til full diabetes2 uten at noen hadde tenkt tanken en gang, så be legen din rekvirere en c- peptid sammen med fastende blodsukker og langtidsblodsukker.

Langtidsblodsukker (hba1c) sier noe om hvor høyt blodsukkeret i snitt har vært de siste ukene og er viktig for å tolke de andre prøvene riktig!

Lykke til!

ok, notert.Tusen takk for hjelpen.

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 00:10   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Hba1c kan jo være "kunstig lavt" om du har levd lavkarbo i lang tid før prøvetakning. Du må be om en c-peptid ja

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 01:36   #7
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hba1c kan jo være "kunstig lavt" om du har levd lavkarbo i lang tid før prøvetakning. Du må be om en c-peptid ja

Har jo ikke spist vanlig sukker siden mars, så regner med at det har innvirkning på blodsukkeret.....

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:01   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hba1c kan jo være "kunstig lavt" om du har levd lavkarbo i lang tid før prøvetakning. Du må be om en c-peptid ja

Blodsukkeret stiger likevel om natten og sammen med de andre verdiene vil en dia- lege ha mer å gå ut i fra!
Min fastlege mente jeg hadde greit c- peptid, mens dia- legen så på de alle tallene i sammenheng og konstanterte at det ikke sto så bra til likevel. Nå bruker jeg 2 forskjellige dia- medisiner, 1 i sprøyte- form i tillegg til insulin!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:18   #9
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Jeg gikk til legen min og nevnte muligheten for insulinresistens iden jeg sliter sånn med å å ned. Jeg fikk klar beskjed om at dersom blodsukker er normalt så er man ikke insulinresistent. Siende jeg hadde lest en del om det her på foumet insisterte jeg på å få tatt en c-peptid prøve, fikk da beskjed om at det gjør de kun på sykehuset og at jeg måtte ha forhøyet blodsukkerverdier (m.m.) for å få rekvisisjon til dette.

Stemmer dette eller kan man få målt c-peptid ved en enkel blodprøve hos legen? i såfall skal jeg gå til en annen lege å få tatt en prøve.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:23   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Jeg måler da c- peptid hos legen min, jeg, og har alltid gjort det!

Det står heller ikke på Fürsts liste et eneste pip om at dette er en spesial- prøve. Det står bare at man skal ha fastet fra midnatt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:29   #11
Lille34
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Midt-Norge
Innlegg: 385
Lille34 er en juvelLille34 er en juvelLille34 er en juvel

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Jeg har fått målt c-peptid hos fastlegen flere ganger. Jeg hadde normalt blodsukker selv om c-peptiden min var høy, og fikk derfor diagnosen insulinresistens. Jeg ville nok bedt om en annen lege hvis jeg var deg

__________________



Lille34 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 08:40   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg måler da c- peptid hos legen min, jeg, og har alltid gjort det!

Det står heller ikke på Fürsts liste et eneste pip om at dette er en spesial- prøve. Det står bare at man skal ha fastet fra midnatt!

Takker, hadde vel en mistanke om det ut i fra det jeg har lest her. Legen min er et gammalt stabeis, skikkelig "old school" og er av den oppfatning at fettfattig kost og mosjon er det eneste som duger for å gå ned i vekt.

Joda jeg veit at jeg kan skifte fastlege, men siden jeg er i en flytteprosess nå har jeg avventet litt for å se hvor jeg havner henn først

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:06   #13
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Men om du har vært på ketolyse siden i vår (?), så kan vel insulinresistensen ha gått over? Jeg forstår at insulinresistens gjør det problematisk å gå ned på lavkalori, men på ketolyse skulle det da ikke bety noe?

teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:50   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Men om du har vært på ketolyse siden i vår (?), så kan vel insulinresistensen ha gått over? Jeg forstår at insulinresistens gjør det problematisk å gå ned på lavkalori, men på ketolyse skulle det da ikke bety noe?

Fordi?
Jeg får høyt blodsukker selv på streng ketolyse og metformin, jeg!
Kroppen er en merkelig greie som ikke alltid gjør som man skulle tro!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 10:57   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Men om du har vært på ketolyse siden i vår (?), så kan vel insulinresistensen ha gått over? Jeg forstår at insulinresistens gjør det problematisk å gå ned på lavkalori, men på ketolyse skulle det da ikke bety noe?

Mange som er i ferd med å bli syke kan snu trenden slik, ja. Men ikke alle. Noen er nok permanent skadet og noen har nok trukket ufordelaktige gener i livslotteriet.

Begge deler er vanlig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:07   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Men om du har vært på ketolyse siden i vår (?), så kan vel insulinresistensen ha gått over? Jeg forstår at insulinresistens gjør det problematisk å gå ned på lavkalori, men på ketolyse skulle det da ikke bety noe?

Jeg har levd lavkarbo siden 2004 uten at det har vært revolusjonerende for insulinresistensen. Det kommer selvfølgelig an på graden av det, men det krever mye av kroppen (og hodet) å få den regulert. Og så lenge man har resistens vil kroppen uansett jobbe med håndbrekket på selv på ketolyse. Mest fordi den vil prioritere å stabilisere blodsukkeret og insulinmengden før den gir slipp på vekta. Høyt insulin i blodet er en betennelsestilstand for kroppen. I slike tilfeller er Glukophag (metformin) til stor hjelp da den bedrer insulinfølsomheten i musklene, og kroppen derfor lettere kan konsentrere seg om andre ting.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:30   #17
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Spørsmål ang insulinresistens

Ok, det visste jeg ikke.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Pcos og insulinresistens, 1 historie og 1 spørsmål cilemora Stoffskifte / hormonproblemer 15 15-01-09 20:07
Enda noen spørsmål om insulinresistens Photobscura Fysisk og mental helse 24 28-08-08 10:56
Pcos (og insulinresistens), 1 historie og 1 spørsmål cilemora PCOS og karbohydratkontroll 3 26-10-07 18:52
Insulinresistens Smurfine Stoffskifte / hormonproblemer 23 30-04-07 10:48
Insulinresistens? SuzyQ PCOS og karbohydratkontroll 2 09-01-05 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no