Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Påskekake inspirert av Gerd

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-09, 13:52   #1
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Påskekake inspirert av Gerd

Det er ikke ofte jeg lager kake, altså! Men etter å ha lest noen tråder om kaker og sett på oppskriften til Gerds ostekake fant jeg ut av jeg ville overraske familie og venner med en kake. Gjorde noen modifiseringer dels på grunn av egen smak og dels på grunn av varenes tilgjengelighet (fikk f.eks. ikke tak i Heistads sukkerfrie gele).

BUNN
250 gram mandler og hasselnøtter, hakket i liten blender
150 gram romtemperert smør
- Blandet godt med kjøkkenmaskin og trykkes ned i bunnen av en papirkledd kakeform. (Jeg har springform med tilhørende porselensfat og lokk som jeg alt for sjelden bruker.)

FYLL
En boks rømme
En boks Philadelphia naturell
En boks mandarin- og ananasost
Noen spiseskjeer konsentrert sitronsaft (på flaske fra helskosten)
- Blandet sammen med kjøkkenmaskin

Pisket krem av en liten boks fløte
En eller to teskjeer vaniljesukker (med ekte vanilje)
- Blandet forsiktig sammen med oste- og rømmeblandingen med slikkepotten

Smeltet 6-7 flak gelatin, helte nedi mens jeg rørte strålen forsiktig inn i røren.

Når alt var blandet, la jeg det over smør- og nøttebunnen. Glattet ut overflaten og satte i kjøleskap.


GELE- OG BÆRTOPP
5 dl Funlight bringebærsaft (hvorav 2 dl vann)
10 flak gelatin, smeltet og rørt ut i saften.

Bringebær og blåbær, håndplukket fra Kiwi

La bærene over kaken da den hadde stått i kjøleskapet en stund. Helte så Funligh-geleen sakte over, i flere omganger. Det var litt kjedelig og jeg syntes geleen stivnet alt for sakte.

Det rant litt ut, så jeg måtte kante springformen med kjøkkenrull for at det ikke skulle se ut som blodbad i kjøleskapet.

Jeg strevde litt med å få brettet papirfôret flatt, og det gjorde kaken uryddig i kantene. Det hadde vel ikke gått an uten papir, da hadde geleen rent ennå mer ut mellom fatet og springformen? Men skitt au, det ser ganske flott ut med bærene og geleen. Og den smakte veldig godt, synes jeg! (Har spist et lite stykke til dessert etter frokost i dag. )

Jeg bruker veldig lite søtt og søtningsstoffer, så det kan jo hende denne er for lite søt i forhold til andres smak …

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kake 4.jpg (96,0 KB, 52 visninger)
__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/




Sist redigert av Løvetann : 09-04-09 kl 13:58.
Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 19:50   #2
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Heisann!

Denne så veldig god ut! Et lite tips for å lage et fint lokk av gele med bær i, er å bruke frosne bær og avkjølt gele (ikke stivnet). Vent til ostekakefyllet er mer eller mindre stivt (30 min-1 time i kjøleskap), legg på frosne bær og legg geleen over bærene med spiseskje, da vil de kalde bærene så og si sette geleen mens du legger den på. Hell forsiktig over det som er måtte være igjen av geleen når bærene er dekket. Dette betyr at kaka må stå noen timer i kjøleskap om du ikke vil spise iskalde bær i kaka, men det er det verdt :-)

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 00:11   #3
Addict
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 134
Addict er på en erverdig vei

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

gud i musen dette så bra ut ja

karber pr stykke i denne da?

__________________


86 84 82 80 78 76 74 72 70 68 66
Addict er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 02:31   #4
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

Heisann!

Denne så veldig god ut! Et lite tips for å lage et fint lokk av gele med bær i, er å bruke frosne bær og avkjølt gele (ikke stivnet). Vent til ostekakefyllet er mer eller mindre stivt (30 min-1 time i kjøleskap), legg på frosne bær og legg geleen over bærene med spiseskje, da vil de kalde bærene så og si sette geleen mens du legger den på. Hell forsiktig over det som er måtte være igjen av geleen når bærene er dekket. Dette betyr at kaka må stå noen timer i kjøleskap om du ikke vil spise iskalde bær i kaka, men det er det verdt :-)

Takk for nyttig tips om bær- og gelélokk, det skal jeg jammen prøve neste gang!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 02:34   #5
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Opprinnelig lagt inn av Addict, her.

gud i musen dette så bra ut ja

karber pr stykke i denne da?

Beklager, jeg er helt elendig på sånn karberegning. Orker ikke prøve engang!
Men Gerd regner 35 karber totalt i sin kake, det må vel bli noe i nærheten av det for denne også. Kan jeg tenke meg, i alle fall?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:53   #6
rhb
Juniormedlem
 
rhb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Ullensaker
Innlegg: 28
rhb er på en erverdig vei

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Dette så utrolig godt ut, nå fristet du meg. Påsken har vært en laaang "utenom diettopplevelse " med alskens snop, uff og uff.
Men kaken din er vel bare sunn så da gjør det vel ikke noe om det blir litt til. For på tirsadg er det på igjen med det sunne liv.

rhb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 15:18   #7
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Så ut som en nydelig kake! Du har også et sånt porsgrunn-kakefat med springform som lekker ser jeg. Innmari irriterende! Jeg lagde Black sunday-kake i påska, og halvparten av røra lakk ut på forma inne i ovnen. Passa veldig dårlig, siden kaka skulle serveres i svigersøsters bursdag... Den smakte heldigvis bedre enn den så ut....

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 21:15   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Opprinnelig lagt inn av Mona S, her.

Så ut som en nydelig kake! Du har også et sånt porsgrunn-kakefat med springform som lekker ser jeg. Innmari irriterende! ....

Når det gjelder gelelokk på kaker; Clouet er å vente til geleen er litt stivnet, og så smøre den utover. Om den er bittelitt for stiv kan du prøve å hive den i hutigmixer. Da får den fin konsistens. Men det virker ikke om gelen er altfor stiv. Jeg bruker denne metoden hele tiden. Det er få eller ingen kakeformer som holder på helt tyntflytende gele. Det er heller ikke meningen. Hastverk er lastverk !

Dårlig kvalitet på bilde. Det var egentlig av et helt bord med masse folk rundt...
Her brukte jeg dessverre frosne bær, som avga en del vann etter at de smeltet i geleen. Derfor tok ostefyllet litt farge på kanten.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Malin daap 024.JPG (259,9 KB, 22 visninger)
__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 14-04-09 kl 21:24.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 12:38   #9
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Hvis man skal ha springform på et kakefat syns jeg det er litt av poenget at man skal slippe å bruke bakepapir for å hindre lekkasje. Da skal man jo bare kunne ta av springforma, og visp er kaka på fat. Når man skal steke en kake er den ofte flytende i utgangspunktet, og når halvparten av røra flyter ut på fatet rundt, er det bare innmari, innmari irriterende Kjente at jeg var på nippet til å ringe noen i Porsgrunn Porselen for å klage når jeg sto der å øste kakerøre tilbake i forma med hue godt inne i den varme ovnen...

Ikke meninga å være sint og bisk, altså. Men som dere forstår ble jeg forbanna og litt til. det hjalp jo ikke at jeg skulle springe til t-banen for å dra på jobb og mannen skulle passe kaken i ovnen....

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:22   #10
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Jeg bakte kaken en gang til i påsken, ettersom vi alle likte den så godt. Og da brukte jeg ikke papir i formen, men det gikk bra!

Hvorfor gikk det bra? Fordi jeg passet på å fordele både bunnen og fyllet veldig tett og godt opp mot kantene, slik at geleen ikke hadde noe sted å renne. Laget fall inn mot midten, før jeg strødde bærene utover. Lot det stå en liten stund i kjøleskapet for å sikre meg at "mottaksflaten" for geleen var så kald som mulig. Og helte geleen over med spiseskje (takk for tipset om det!), litt av gangen. Ikke noe søl! Flottere kake enn første gang!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kake uten papir 8.jpg (122,1 KB, 17 visninger)
Filtype: jpg Kake u papir 4.jpg (72,1 KB, 9 visninger)
Filtype: jpg Kake u papir 5.jpg (71,3 KB, 8 visninger)
Filtype: jpg Kake u papir 6.jpg (68,8 KB, 9 visninger)
__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:29   #11
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Er helt enig i at springformen fra Porsgrunn må kunne holde tett! Noe annet er ille!

Men det er vel sikkert vanskeligere å unngå lekkasje på kaker med flytende røre som bakes i varm ovn i forhold til kalde kaker med gelatinblandet fromasjfyll som lar seg bruke som tetningsmasse … ?

Tror jeg har stekt sukkerbrød i formen, i en fjern fortid. Mener å huske at det ble lekkasje da, ja.

Det var forresten et fantastisk syn du mante frem, det med å stå med hodet inne i en varm ovn og øse røren tilbake. Ikke vanskelig å forestille seg!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:31   #12
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Når det gjelder gelelokk på kaker; Clouet er å vente til geleen er litt stivnet, og så smøre den utover. Om den er bittelitt for stiv kan du prøve å hive den i hutigmixer. Da får den fin konsistens. Men det virker ikke om gelen er altfor stiv. Jeg bruker denne metoden hele tiden. Det er få eller ingen kakeformer som holder på helt tyntflytende gele. Det er heller ikke meningen. Hastverk er lastverk !

Dårlig kvalitet på bilde. Det var egentlig av et helt bord med masse folk rundt...
Her brukte jeg dessverre frosne bær, som avga en del vann etter at de smeltet i geleen. Derfor tok ostefyllet litt farge på kanten.

Så flott kake!!! Med skikkelig tjukt gelelokk!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 14:11   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Påskekake inspirert av Gerd

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Så flott kake!!! Med skikkelig tjukt gelelokk!

Tusen takk ! Ja det er barnebarnet mitt som har bestilt. Hun vil ha like mye gele som ostekake og hun vil at geleen skal dekke bærene helt ! VELDIG VIKTIG !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inspirert av bildetråden Vimpane Ketolysekuren 9 18-08-10 15:00
Pizzabunn (inspirert av Ingi) SusieBlues Middag 4 14-03-08 16:19
sydlandsk inspirert gryte dingpot Middag 4 06-12-04 16:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no