Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-11, 19:40   #76
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Absolutt ingen, store eller små, asiater, afrikaner eller nordmann, TRENGER hvetemel.

jvb : neivel , jeg synes at MINE barn trenger de ekstra karbohydratene som er i vanlig hvetemel Altså jeg ser ikke på det som feil / eller usunt å gi dem et kosthold som innebærer både lavkarbo /høyakrbo prinsipper. Når de er så små som mine - så er det helt på jorde å sette barna sine på diett. Og i hvert fall da dem slett ikke er overvektige i det hele tatt!

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 20:22   #77
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

jvb : neivel , jeg synes at MINE barn trenger de ekstra karbohydratene som er i vanlig hvetemel Altså jeg ser ikke på det som feil / eller usunt å gi dem et kosthold som innebærer både lavkarbo /høyakrbo prinsipper. Når de er så små som mine - så er det helt på jorde å sette barna sine på diett. Og i hvert fall da dem slett ikke er overvektige i det hele tatt!

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 20:32   #78
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

- så er det helt på jorde å sette barna sine på diett. Og i hvert fall da dem slett ikke er overvektige i det hele tatt!

Det er vel ingen her som snakker om å sette barn på diett... men derimot å HOLDE DEM BORTE fra sånt som faktisk ikke er sunt for dem...?

Ren naturlig mat... ingen trenger hvetemel, sukker osv...

Ingen barn har vel blitt skadet av å spise kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 20:41   #79
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Det er vel ingen her som snakker om å sette barn på diett... men derimot å HOLDE DEM BORTE fra sånt som faktisk ikke er sunt for dem...?

Ren naturlig mat... ingen trenger hvetemel, sukker osv...

Ingen barn har vel blitt skadet av å spise kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker?

Nei og ingen tar vel heller skade av å spise ting med litt vanlig hvetemel - blanda med feks samalt hvetemel i eller grovt mel ? Eller de tar vel heller ingen skade av en liten sjokolade på lørdagene , like lite som de tar skade av å spise moderate mengder med poteter/pasta/ osv.. Som sagt de spiser MYE av det vi spiser , men å sette dem på ketolyse kur gjør jeg ikke fordi - de er under utvikling. De er små (1 & 2 år) .. Føler at jeg har utbrodert mitt syn nok i denne debatten. Og de som er uenig med meg, må gjerne være det.
Kjempefint at dere ikke gir ungene noen form for sukker, at de aldri får kakestykke. Eller ennå værre at dere propper dem full av kunstig søtning - for det ser nemlig jeg på som ikke bra.

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 21:08   #80
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Husmor27, her.

Nei og ingen tar vel heller skade av å spise ting med litt vanlig hvetemel - blanda med feks samalt hvetemel i eller grovt mel ? Eller de tar vel heller ingen skade av en liten sjokolade på lørdagene , like lite som de tar skade av å spise moderate mengder med poteter/pasta/ osv.. Som sagt de spiser MYE av det vi spiser , men å sette dem på ketolyse kur gjør jeg ikke fordi - de er under utvikling. De er små (1 & 2 år) .. Føler at jeg har utbrodert mitt syn nok i denne debatten. Og de som er uenig med meg, må gjerne være det.
Kjempefint at dere ikke gir ungene noen form for sukker, at de aldri får kakestykke. Eller ennå værre at dere propper dem full av kunstig søtning - for det ser nemlig jeg på som ikke bra.


Barna mine får både kake og andre usunn ting, men de får det til tross for at det er usunt, ikke fordi jeg lever i den villfarelse at de trenger det fordi de er små og under utvikling. Det er en liten forskjell det...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 21:48   #81
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Det er vel ingen her som snakker om å sette barn på diett... men derimot å HOLDE DEM BORTE fra sånt som faktisk ikke er sunt for dem...?

Ren naturlig mat... ingen trenger hvetemel, sukker osv...

Ingen barn har vel blitt skadet av å spise kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker?

Dette finnes det ikke forskning på, så langt jeg vet, om dette er nok i et lite barn i vekst. Jeg tror barn trenger karbohydrater, og å leve etter Fedon tror jeg er optimalt, karbohydrater i form av lav GI kost. Mener Hexeberg nevnte ca 70 gram karbohydrater om dagen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 08:59   #82
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Nå skjønner jeg ikke.. TS bare viser til en observasjon, som kan bekrefte det faktum at ungene blir feitere. Selvfølgelig finnes det andre faktorer, men TS sier da heller ikke at dette er den eneste grunnen. Var selv aktiv som unge, er det ennu, men har vært overvektig fra før jeg starta på barneskolen. Rundt 5-6 vil jeg tro. Spillte fotball ukentlig, ute å lekte hver dag, vi eide ikke telefon (alenemor med dårlig økonomi) og ikke tv-spill å en tv med NRK = så kun tv en halv time om dagen. Men hun hadde 3 jobber - jeg var mye alene hjemme og laget maten min selv. Jada også som 6 åring fikset jeg å lage meg brødskiver. Men om jeg kjedet meg, ble det ikke en skive med nugatti. Heller 6 skiver utover kvelden. Altså å være aktiv betyr ikke at alle kan forbrenne bort store mengder kalorier!!

Kanskje var dette bare de som handlet for egne penger - men det hadde ikke skjedd i samme grad på 80-tallet. Man smørte i større grad niste, ting var dyrere da. Nå handler de selv, ja men da går det ofte i snop da. Mamaer og pappaer vet dette, så hvorfor ikke sende med de litt sunt og litt snop, så blir det ihvertfall litt næring også. NB; unger blir i større grad også kjørt til/fra svømmehaller og whatnot eller tar buss - vi, deriblant unger, beveger oss mindre og hel/halv fabrikata er hverdagskost. Vi blir feitere!!

Tror ikke heller det var en hets mot denne ungeflokken engang av TS, bare en observasjon. Kall det en aha opplevelse - noe ala, er det å vente annet enn at vi legger på oss..

Litt off topic, kanskje, men jeg tror ikke det var så mye bedre i "gamle dager" akkurat. Jeg begynte på ungdomsskolen i 1978, og vi gikk i butikken hver eneste storefri og kjøpte loff og cola light. Satt og gravde ut det myke i loffen og stappet i oss, og så kastet vi skorpene. Dette gjaldt gjengen jeg var med i, mange av de andre levde på skolebrød i stedet. Ikke spilte vi fotball og klatret i trær og var så forferdelig aktive heller - husker vi sto mye ute og kjedet oss og hang ved kiosken fordi foreldrene "kastet oss ut" for å trekke frisk luft. Tror ofte vi husker litt feil om vår egen barndom/ungdom, jeg ...

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 09:05   #83
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Dette finnes det ikke forskning på, så langt jeg vet, om dette er nok i et lite barn i vekst. Jeg tror barn trenger karbohydrater, og å leve etter Fedon tror jeg er optimalt, karbohydrater i form av lav GI kost. Mener Hexeberg nevnte ca 70 gram karbohydrater om dagen.

70 gram kabohydrater fra grønnsaker og frukt er da mye mer fornuftig enn 70 gram karbohydrater fra hvetemel og sukker?

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 09:22   #84
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg mener å huske at jeg har spurt om dette tidligere også, uten å få noe svar:

Er det logisk, sett i et evolusjonært perspektiv for pattedyr, at opphav og avkom skal ha forskjellig kosthold etter at ammeperioden er over?

Finnes det eventuelt eksempler fra faunaen at noen pattedyr har innrettet seg slik?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:05   #85
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

70 gram kabohydrater fra grønnsaker og frukt er da mye mer fornuftig enn 70 gram karbohydrater fra hvetemel og sukker?

Ja, siden jeg skriver om karbohydrater fra mat med lav GI så er det vel innlysende at jeg ikke tenker på sukker og hvetemel?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:11   #86
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin, her.

Litt off topic, kanskje, men jeg tror ikke det var så mye bedre i "gamle dager" akkurat. Jeg begynte på ungdomsskolen i 1978, og vi gikk i butikken hver eneste storefri og kjøpte loff og cola light. Satt og gravde ut det myke i loffen og stappet i oss, og så kastet vi skorpene.

Loff, Tab (Cola light kom ikke før i -83) og melkesjokolade......

Jeg vokste også opp med godteri kun i helgen, men som Fero var jeg alltid godtesyk og benyttet en hver anledning til å spise godis! Stjal til og med penger fra pappas lommer og klatret rundt i grøftene på jakt etter flasker å pante...... Ikke akkurat min sunne og svært aktive foreldres skyld at jeg har blitt så feit, nei! (Ei heller genetisk, da jeg er adoptert)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:48   #87
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Ja, siden jeg skriver om karbohydrater fra mat med lav GI så er det vel innlysende at jeg ikke tenker på sukker og hvetemel?

Kom litt dårlig frem fra min side... det var ment som en utdypning til det du skrev... ikke kritikk...

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 10:50   #88
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Kom litt dårlig frem fra min side... det var ment som en utdypning til det du skrev... ikke kritikk...

Ok

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 11:11   #89
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Så overskriften så tenkte jeg ville skrive ut i fra det.
har nemlig ikke lest noe særlig av de andre kommentarene.

Om barn er normalvektige så synes jeg ikke vi må være for fanatiske.
ja vi har startet med å leve på lavkarbo,men hva gjorde vi før det?
jeg var ikke en kristen før jeg ble eldre,hva gjorde jeg før det?
å ja vi kan si,vi har tatt bedre valg og ønsker at alle andre skal gjøre det samme.
men slik er ikke verden.
barna våres trenger ikke bli en så stor del av lavkarbo at alle tradisjoner og deres kos skal legges bort.
mine gode minner fra gamledager er feks:
litt ekstra kos etter svømming.
potetgull og sjokkolade etter håndball kamp.
få pelle ut smågodt til lørdagen selv.
pante flasker og kjøpe bugg og karamell på bensinstasjon.
løpe på butikken og kjøpe loff og spise den i storefri på skolen.
godis når jeg var på kino.

dette er ting som jeg husker godt og synes det er kjempe morrsomt.

barna skal sef få meg seg hva som er sunt og ikke,men la andre få bestemme hva de ønsker at deres barn skal få.dårlig gjort å dømme andre fordi dere selv mener at dere lever best.hadde noen gjort det med dere og spesielt ang deres barneoppdragelse vil jeg tro dere hadde satt mindre pris på det.

Der hvor barna virkelig er overvektige burde det eller kanskje det allerede er en utarbeiding for å løse problemet.
det er ikke lett det der.
la oss si at dere gir barna deres lavkarbo hjemme,hva vil skje om de spiser masse karbohydrater hos venner,skole,klubben..ja hvor som helst??
fett og sukker = overvektig.
dog unger har en relativt god forbrenning,men man vet jo aldri når det snur el om det snur.

måtte bare få skrevet dette ned for liker ikke at noen dømmer andres levesett.

Mine barn får godteri på lørdager.
hva de får hos tanter/onkler el bestemor lar jeg meg ikke affisere av for det er så sjelden.
jeg er selv tante og vil være den som gir litt ekstra og det får jeg lov til
vi feirer el koser oss om det er noe spesielt vi gjør.
ungene her er veldig glad i boller så da blir det som regel det hehe
kjeks og saft er lov i ukedagene.

brus og potetgull når de er syke.


Sist redigert av Tittit : 08-03-11 kl 11:38.
  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 12:33   #90
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

Om barn er normalvektige så synes jeg ikke vi må være for fanatiske. ja vi har startet med å leve på lavkarbo,men hva gjorde vi før det?


Ja, hva gjorde vi før det? Mange av oss gjorde noe som førte til at vi ble overvektige og fikk helseproblemer...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:24   #91
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Loff, Tab (Cola light kom ikke før i -83) og melkesjokolade......

Jeg vokste også opp med godteri kun i helgen, men som Fero var jeg alltid godtesyk og benyttet en hver anledning til å spise godis! Stjal til og med penger fra pappas lommer og klatret rundt i grøftene på jakt etter flasker å pante...... Ikke akkurat min sunne og svært aktive foreldres skyld at jeg har blitt så feit, nei! (Ei heller genetisk, da jeg er adoptert)

Sorry, Tab var det, ja Kan vel også føye til at datteren min har fått spise akkurat hva hun vil (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt), og hun har nå som ungdom gått mer og mer over til lavkarbo av seg selv. Kanskje dette med å gjøre som jeg gjør, og ikke som jeg sier, eller noe sånt? Hun ser vel på meg at jeg fungerer bedre uten sukker og mel

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:40   #92
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Ja, hva gjorde vi før det? Mange av oss gjorde noe som førte til at vi ble overvektige og fikk helseproblemer...


-

ja jeg er noe enig i det.
mange holdt seg oxo friske,vi må ikke glemme det.
å vis barna/ungdommene blander lavkarbo og karbohydrater..hva skjer da??

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:49   #93
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

noen ungdommer gjør som mor og far..andre ikke.
jeg har en datter som var i mot røyking,VELDIG imot,
hun kastet røykpakkene mine mang en gang.
2 år seinere er hun stor røyker.
jeg har hatt ett dårlig forhold til mat..hun ikke.
jeg har spist masse frukt i min tid,hun ikke.
noen lever i ett kristent hjem og blir selv rusmisbrukere.
noen lever i ett rusmiljø men selv er de avhold.

alt er individuelt, mener nå jeg.

selv om jeg liker lavkarbo,har jeg ikke tenkt å frelse andre for det.
i dagens samfunn er det så mye fokus på lavkarbo at dette må folk få finne ut av seg selv.
men i det lange løp mener jeg at barna ikke må bli vent av med sine gamle rutiner fordi vi som voksne gjør det.da må det isåfall være noe de selv ønsker.
ellers tror jeg det vil føre til negativitet i stedet for det positive.
jeg spør alltid min sønn om hva han vil ha i matboksen i barnehagen.
hadde jeg lagt oppi noe han ikke ville ha hadde han ikke spist og det er værre.
å nei han får ikke sjokoladepålegg hehe

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 13:52   #94
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

en ting til.
det folk blir feite av i dag er all ferdig produsert mat.
det er min mening.
jeg var tynn helt til jeg ble introdusert på ferdigmat.
jeg er oppvokst på gård med gammeldagskost,
ingen ferdigprodusert mat der.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 15:23   #95
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

selv om jeg liker lavkarbo,har jeg ikke tenkt å frelse andre for det. i dagens samfunn er det så mye fokus på lavkarbo at dette må folk få finne ut av seg selv. men i det lange løp mener jeg at barna ikke må bli vent av med sine gamle rutiner fordi vi som voksne gjør det.da må det isåfall være noe de selv ønsker.

Mener du helt alvorlig at barn selv må finne ut av hva som er sunt og hva som er usunt å spise?

Vi snakker ikke om å frelse noen her, bare å unngå mest mulig det som kan gi en selv og barna dårlig helse. Hvis et barn har fått lov til å legge til seg helseskadelige vaner, er det foreldrenes fordømte plikt å gjøre sitt beste for å endre disse vanene. Selv om barna selv ikke ønsker det. Hvis ikke foreldrene gjør det, er det omsorgssvikt.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 16:09   #96
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg er alene med to barn, og jeg har ikke råd til at ungene kan gå så ofte på badeland å svømme.. Men når de først er der, så er det boller,brus, pølser og is og vi KOSER oss.. Det KAN jo ha vært noe ala dette foreldrene til disse barna tenkte også.. Nå er de på badeland, og da skal de få lov til å KOSE seg, for det er så skjelden de er der.....

Men ellers er jeg jo enig i at mange foreldre ikke tenker over hva de dytter i ungene sine.. Jeg kjenner foreldre som har rimelig runde barn som sitter å forer ungene på mariekjeks når de er ute på tur fordi det er så "kjekt og praktisk"

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:38   #97
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mener du helt alvorlig at barn selv må finne ut av hva som er sunt og hva som er usunt å spise?

Vi snakker ikke om å frelse noen her, bare å unngå mest mulig det som kan gi en selv og barna dårlig helse. Hvis et barn har fått lov til å legge til seg helseskadelige vaner, er det foreldrenes fordømte plikt å gjøre sitt beste for å endre disse vanene. Selv om barna selv ikke ønsker det. Hvis ikke foreldrene gjør det, er det omsorgssvikt.



-

nå ler jeg godt her.
husk hva jeg skrev.
å gi barna lavkarbo hjemme og de spiser karbo ute ellers så blir dette veldig kræsj.
å ja jeg mener at det er mer svikt av foreldre å sette barna sine på diett.
det hører ingen stand hjemme..spør du meg.
tror ikke du helt vet hva omsorgssvikt er

tror ikke en helsesøster hadde vært imponert om du sa at ungene dine lever på lavkarbo diett.men deg om det.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:39   #98
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

det er forskjell på å fore ungene normalt el overdrive enten den ene el andre måten.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:43   #99
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

det glemte jeg å si.
om det er samarbeid mellom lege og foreldre
fordi legen anbefaler en diett så er det jo forsvarlig.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 18:47   #100
Husmor27
Medlem
 
Husmor27 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Innlegg: 293
Husmor27 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

det er forskjell på å fore ungene normalt el overdrive enten den ene el andre måten.

Opprinnelig lagt inn av Titti76, her.

det glemte jeg å si.
om det er samarbeid mellom lege og foreldre
fordi legen anbefaler en diett så er det jo forsvarlig.

Kan bare signere deg i sin helhet her Er så hjertens enig!

__________________
]♥✩☾ Til vanlig er jeg slank og bedårende, men i dag har jeg fri!☾✩♥♥
Husmor27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥Andersen/Lindberg♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 12:17
"Overvektige barn spiser sunnest" Nicpins Nyheter / media 5 23-09-10 22:07
Hvor mange karbohydrater finnes i curry paste? anca-77 Spørsmål og svar 2 27-08-08 11:06
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no