Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Herpesutbrudd - hvordan behandle?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-05, 23:39   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Herpesutbrudd - hvordan behandle?

Tittet meg i speilet nå, og har fått to-tre minibobler ved leppene.
Har hatt mye "forkjølelsessår" i tenårene - men har ikke hatt nå på 1-2 år. Får ofte når jeg utsettes for sterk sol "plutselig" - eller når immunforsvaret mitt er på bunn. Denne gangen tror jeg det kommer av stress.

MEN, det jeg altså lurer på.. hvordan hindre fullt utbrudd?

Da jeg jobbet på sykehus, og fikk det der, smurte jeg på legesprit med en gang jeg merket noe - og det funket bra, det trakk seg tilbake.

Jeg har C-vitamin i huset.. skal jeg pøse på med det?
Hvitløk?
Kjøpe Q10? (leste det skulle hjelpe på immunforsvar.. men det hjelper kansjke bare forebyggende?)

Noen andre som har noen lure ideer til hvordan forhindre videre utvikling?

Poengterer at dette er utbrudd på munnen.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 23:45   #2
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Vi har en salve som fungerer flott her i huset, jeg å broren min og mamma pleide ofte å ha munnsår.

Tror salven heter zovir ellerno... bitteliten salve

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 00:03   #3
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Har hørt at zink salve(sånn mot såre barnetusser) hjelper.Billig er det også.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 00:05   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Takk for tipsene begge to - men jeg tror nok at både sinksalve og den andre salven ikke hjelper før det har blitt sår.

Jeg snakker om FØR det blir sår. Når det kun er bobler i huden.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 00:06   #5
Mila
:)
 
Mila sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Innlegg: 4.592
Mila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastiskMila er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Takk for tipsene begge to - men jeg tror nok at både sinksalve og den andre salven ikke hjelper før det har blitt sår.

Jeg snakker om FØR det blir sår. Når det kun er bobler i huden.

Bruker zovir dersom det bare er bobler... og det har gått bort hver gang...

__________________
Hilsen Mila
Mila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 00:12   #6
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Poden bruker zink salve med engang det blir litt sånn vablete.Men noe annet tips har jeg dessverre ikke

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 10:24   #7
Jeannie
Juniormedlem
 
Jeannie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Buskerud
Alder: 47
Innlegg: 45
Jeannie er på en erverdig vei

Zovirax

Det er Zovirax du burde smøre på..... Den er helt suveren, men den er dessverre reseptbelagt
Den smører man på såfort du kjenner tendensen til at det svir/ klør eller at det kommer en liten boble...... Så trekker den seg tilbake med en gang.... Genialt!

Lykke til!!

Jeannie

__________________







20.12 er delmålet 85 kg...... Skal klare.......
Jeannie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Eat - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 11:34   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvis du klarer å holde området dekket med salt (!) så trekker det ut fuktigheten som samler seg. Det tipset har jeg fått og det funker. Zovirax funker visst også, men ikke på meg... Huff, det er så vondt å ha sånt! :trøsteklem:

  Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 12:14   #9
Nanett
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Moss
Alder: 53
Innlegg: 46
Nanett er ny på veien

Heisann!
Du kan kjøpe en salve på apoteket uten resept som heter Fucidin, den virket på meg. Ellers er Zoirax den beste, men krever resept. I utlandet får du kjøpt Zovirax uten resept, pleier alltid å ta med meg ett par stykker når jeg er ute og reiser.

Nanett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gen mindre karbo Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 13:54   #10
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Jeg får ofte sånne utbrudd.. veldig vondt og veldig iriterende.. Jeg har funne ut at tee tree oil (sån det skrives?) virker veldig bra.. det fungerer om det faktisk har brøte ut og.. da trekker alt seg fint tilbake.. svir litt.. men det trekker seg inn i huden og tar knekken på baseluskene..

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 14:14   #11
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Aloeveragele, propolistabletter og hvitløk i maten og pøs på med atioksidanter (spes. C vitamin!)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 14:31   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Har nettopp fått tips om en reseptfri salve som heter XYLOROCT lidokain. Skal på apoteket nå og sjekke det ut.

Lise - takk for tips! Tror jeg skal shoppe inn litt mere c-vitamin.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 16:21   #13
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Har nettopp fått tips om en reseptfri salve som heter XYLOROCT lidokain. Skal på apoteket nå og sjekke det ut.

Lise - takk for tips! Tror jeg skal shoppe inn litt mere c-vitamin.

Da har jeg vært på apoteket og kjøpt salve og c-vitamin (750 mg nycoplus)

Salven het xyloproct lidokain.. får håpe det er det samme

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 17:01   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

Da har jeg vært på apoteket og kjøpt salve og c-vitamin (750 mg nycoplus)

Salven het xyloproct lidokain.. får håpe det er det samme

Ville bare si at nå har jeg sittet med kremen på blemmene i 45 min. ca.. og jeg tok den av nå.. og jeg sverger på at blemmene har gått endel tilbake!

Salven er visstnok egentlig en hemoroidekrem.. (eller hvordan det skrives)

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 17:38   #15
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Bra at den funker,selv om den kanskje var lagd for andre formål

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 17:42   #16
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av magdalena

Bra at den funker,selv om den kanskje var lagd for andre formål

Ja, ikke sant?

Den inneholder forresten sink (som jo hjelper mot sårheling) - og lidokain, som er smertestillende

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 19:59   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Bruker Zovirax jeg - beste som finnes mot munnsår. Men vet ikke om den fås i Norge. Kjøper alltid en to-tre stykker når jeg er i England....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 20:04   #18
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Bruker Zovirax jeg - beste som finnes mot munnsår. Men vet ikke om den fås i Norge. Kjøper alltid en to-tre stykker når jeg er i England....

Den skal jeg jammen poste i USA-tråden min Takk for tipset!

Det rare med dette munnsåret - er at det klør ikke i det hele tatt, og stikker ikke, sånn som før. Var som sagt veldig plaget med dette tidligere, men har ikke hatt på evigheter nå. Merket da på den måten at det stakk og prikket - før det ble bobler. Men nå - ingenting. Rare greier.

Forresten - nå har jeg hatt på salven i flere timer.. og boblene er snart borte!!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 00:10   #19
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av mofe

Da jeg jobbet på sykehus, og fikk det der, smurte jeg på legesprit med en gang jeg merket noe - og det funket bra, det trakk seg tilbake.

Så artig det gjør jeg og. Funker veldig bra. I nøden så bruker jeg etterbarberingsvannet til min mann eller vademekum

Den salven som selges på resept (husker ikke navnet men nevnt tidligere) skal smøres på med en gang man kjenner prikkingen/kløen begynner. Salven har aldri funket på meg.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 10:57   #20
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Beste mot munnsår...

Det mest effektive som finnes mot virus generelt: http://zap.intergate.ca
Kjæresten min brukte det mot munnsår og det døde rett og slett... etter bare tre minutter. Kom ikke tilbake heller. Ganske utrolig.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 11:04   #21
Miriam
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 138
Miriam har en fantastisk aura rundt segMiriam har en fantastisk aura rundt seg

Zovirax og fucidin virker men prøv solhatt. Jeg prøvde å ha på solhatt ved et par anledninger hyppig og det fungerte supert og forhindret at utbruddet ble større.
Det er viktig at såret får tørke ut så å ha på lypsyl er ikke lurt.

De siste årene har jeg vært flink til å innta sink og c-vitaminer da har heller ikke utbruddenen kommet.

Miriam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo! Har 8-10 kg som sitter som spikret men nå skal de av. Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 11:32   #22
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Ikke at det er viktig nå, du har jo allerede funnet god hjelp Jeg bruker noe som heter Herstat - den kjøper jeg på helsekost. Liten sak, som koster rundt 50 lappen. Kjempe kjekk

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 10-03-05, 13:56   #23
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

WOW! Her har det jammen meg kommet mange gode råd!

Jeg har altså brukt denne salven igår, og det gikk kraftig tilbake. Må smøre på mere i dag, men det ser ut som det ikke blir fullt utbrudd.

Jeg har tenkt litt på hvorfor jeg har fått det, og har kommet frem til:

  • elendig kosthold siste ukene (mye snop og annet dritt)
  • voldsomt stress
  • dårlig immunforsvar
  • vært litt hanglete fysisk siste ukene

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 12-01-06, 15:41   #24
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Herpesutbrudd - hvordan behandle?

Bare tenkte jeg skulle skrive ned at jeg har begynt å få munnsår igjen (sånn mest for min egen del).

De punktene jeg skrev over, har jeg hatt de siste ukene, bortsett fra voldsomt stress kanskje. Men har vært småforkjøla siden begynnelsen av desember, også fikk jeg jo blærekatarr.

Men! Jeg har igjen av den zyloprocten, og smurte på. Merket at det stakk litt, og smurte den på etter et par minutter, og nå har det sluttet å stikke.

Blir spanande å sjå om det kjem tilbakes att, jah! Følg meg, følg med!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 12-01-06, 15:42   #25
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Herpesutbrudd - hvordan behandle?

Dere tror ikke den er for gammel forresten? Kjøpte den jo da i mars i fjor. 10 måneder siden.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Behandle vedlegg - bilder, dokumenter eller andre filer HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 24 15-05-12 13:56
Hvordan sette sammen måltider Mokia Induksjonen 4 08-04-09 01:13
Hvordan frelse sin mor? Ulex Lavkarbo generelt 17 13-02-06 15:00
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no