Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ang korn

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-08, 20:27   #1
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Ang korn

Jeg lurer på noe... På vedlikeholdsstigen er det siste punktet korn. Så da tenkte jeg at jeg kanskje kunne begynne å spise litt yoghurt naturell med musli el. men den jeg kjøpte i dag med blåbær hadde jo 72 kh. Da blir det jo ikke store greiene man kan spise. Hva slags korn er det egentlig ment i dette siste punktet?

Noen som vet?

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 20:43   #2
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Ang korn

Kanskje helt rene korn uten tilsatte bær og sånn? Firkorn? Kokte byggryn i stedet for (blomkål)ris? Byggryn har hvertfall superlav GI. Karboinnhold er jeg ikke så god på, da jeg ikke teller.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 22:27   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ang korn

Man jo ikke innføre det heller, magen min blir sinna om jeg prøver å spise noe som helst av korn, så da skal den få slippe

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 22:42   #4
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Ang korn

Neida, vet jo at jeg ikke MÅ, bare litt lei av det jeg spiser nå og kunne tenke meg noe variasjon

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 30-07-08, 23:17   #5
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Ang korn

Hvis det var blåbær i selve müsli-blandingen, så kan jeg forstå det høye karbinnholdet.

Tørket frukt/bær inneholder mye mer konsentrert fruktsukker enn ferske. Logisk, for vannet er jo det som forsvinner når de tørkes...

Dessuten har nærmest de aller fleste ferdig-blandinger av müsli en eller annen form for sukker/druesukker/honning i seg. Sikker på at denne ikke hadde matodextrin/dextrose e.l. i seg? 70 g karber per. 100 g var ganske høyt?

Forslag: 4-korn/havregryn (ev. blandet m hakkede nøtter) - og så tilsetter du ferske blåbær i stedet, mye mindre karber og så mye bedre!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 10:04   #6
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Ang korn

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Hvis det var blåbær i selve müsli-blandingen, så kan jeg forstå det høye karbinnholdet.

Tørket frukt/bær inneholder mye mer konsentrert fruktsukker enn ferske. Logisk, for vannet er jo det som forsvinner når de tørkes...

Dessuten har nærmest de aller fleste ferdig-blandinger av müsli en eller annen form for sukker/druesukker/honning i seg. Sikker på at denne ikke hadde matodextrin/dextrose e.l. i seg? 70 g karber per. 100 g var ganske høyt?

Forslag: 4-korn/havregryn (ev. blandet m hakkede nøtter) - og så tilsetter du ferske blåbær i stedet, mye mindre karber og så mye bedre!

Takk for bra innlegg...

Jo, det er rimelig høyt, og helt klart logisk når du sier det om tørkede bær. Skal se hva den inneholder, la merke til maisstivelse også...
Joda, i parentes står det at den inneholder blåbær, sukker og solsikke. Så denne var ikke bra. Var små maisflak i den. Så det blir nok 4-korn på meg også. Men synes det var høyt karboinnehold i den blandingen også, husker ikke 100%, men det var da rundt 60?

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 31-07-08, 23:07   #7
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Ang korn

Bare hyggelig

Hm...du har rett, 4-korn har også seriøst mye karber....sjekket litt nå - på korn generelt, så flyr karbetallet raskt oppover
Men i mitt hode så er det enormt forskjell på å spise ren mat som f.eks havre/4-korn med endel karber, enn å spise fabrikkmat med masse rare ingredienser i.

Her er mitt forslag: la kornet (enten det er havre, 4-korn, bygg, hvete, spelt, rug) være en liten del av "müsliblandingen" som du blander selv.
Hvis du f.eks. spiser:
150 g matyoghurt (eller tyrkisk/gresk yoghurt) = 3 karber
med 30 g hasselnøtter (hakkede eller hele) = 1,8 karber
og litt blåbær, f.eks. 20 g = 1,5 karber
og så litt havre, eks. 1 ss = 6,3 karber
...så blir det vel ikke så ille?

Men hvis du vil ha mer den müsli-følelsen, så ville jeg ha kjøpt soyaflak, og blandet dette med hakkede nøtter, litt havre, og gjerne fått tak i noen rugflak...finnes det i butikken mon? Da blir det totale karbeinnholdet ikke så høyt.

Men uff...skremmende å se hvor sinnsykt mye mer kh det er i korn enn andre matvarer, jeg tenker ikke mye over det til vanlig. En fin bekreftelse dog, på at vi på lavkarbo er inne på noe riktig, hehe.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
- Vi er genetisk tilpasset korn! donjuanwannabe Generell ernæringsdebatt 11 11-07-07 08:36
Ris, korn, poteter og sukker Miriell Spørsmål og svar 7 21-03-07 00:25
Helt uten korn++? Lotusia Spørsmål og svar 30 20-03-07 05:31
korn på linberg Helene Dr Lindbergs 2 13-09-05 20:35
GI - hele korn? Marianne Lavkarbo generelt 0 19-09-04 18:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no