Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

PCO på dagsorden

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-04, 15:45   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

PCO på dagsorden

Har du PCO?
Har du fått bedre helse etter omlegging av livsstil (med eller uten hjelp fra helsevesenet)?

Jeg har snakket med en journalist i dag, som skal skrive en artikkel om PCO i et blad. Hun lurte på om jeg kjente noen med PCO som kunne tenke seg å la seg intervjue. Hun skal sette søkelyset på at det er store mørketall i Norge hva PCO diagnosen angår. BRAVO! Og journalistisk så er det viktig å ha et intervju med noen som har fått hjelp, eller selv har lagt om kostholdet.

Kan du tenke deg? Eller kjenner du noen? Send meg en PM da vel!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 18:36   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

PM er sendt.

  Svar med sitat
Gammel 24-11-04, 13:18   #3
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Finnes det noen på Østlandet som kunne tenke seg dette?


Opprinnelig lagt inn av MHM

Jeg har snakket med en journalist i dag, som skal skrive en artikkel om PCO i et blad. Hun lurte på om jeg kjente noen med PCO som kunne tenke seg å la seg intervjue. Hun skal sette søkelyset på at det er store mørketall i Norge hva PCO diagnosen angår. BRAVO! Og journalistisk så er det viktig å ha et intervju med noen som har fått hjelp, eller selv har lagt om kostholdet. Kan du tenke deg? Eller kjenner du noen? Send meg en PM da vel!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 24-11-04, 18:42   #4
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hehe, var hun ikke fornøyd med Finnmarksberta?

  Svar med sitat
Gammel 24-11-04, 19:02   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hehe, var hun ikke fornøyd med Finnmarksberta?

Sa hun ikke noe til deg? Sorry, da ser jo mitt innlegg passe dumt ut for deg tenker jeg... Hun sa bare at hun kunne tenke seg å reise hjem til noen og lage reportasje med bilde av barnet som hadde kommet til verden til tross for PCO. Men hvis hun ikke finner noen på Østlandet, så tipper jeg hun tar det over telefon med deg.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 30-11-04, 09:54   #6
Nutte
Juniormedlem
 
Nutte sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 49
Innlegg: 41
Nutte er ny på veien

Kan jeg spørre om hvordan type blad det er?

For meg er det litt forskjell på å stille opp i ett fagmagasin eller i Se og Hør.

Nutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 09:35   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nå har jeg lest artikkelen og den ser ganske grei ut. Flott at noen tar tak i problemet!

  Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 09:37   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hvilket blad?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 10:14   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Hvilket blad?

Shape-Up...

  Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 13:07   #10
friflex
Seniormedlem
 
friflex sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Sunnmøre
Alder: 43
Innlegg: 1.241
friflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt avfriflex har veldig mye å være stolt av

For oss uvitende... Hva er PCO forkortelse for?

__________________
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost"

Status per 20.02.05: 84,9kg fordelt på 183cm
Endelig mål: underkant av 80kg om jeg ikke er fonøyd med fasongen innen den tid
friflex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert sunnkost a la lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-01-05, 13:57   #11
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Opprinnelig lagt inn av friflex

For oss uvitende... Hva er PCO forkortelse for?

Polycystisk OvarieSyndrom. Har du PCO har du bare cyster på eggstokkene, har du PCOS har du et syndrom med mange uønskede bivirkninger. Les mer i artiklene som står klistret.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 17:45   #12
SuzyQ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 3
SuzyQ er på en erverdig vei

Artikkel om PCOS

Den artikkelen må jeg lese!!

SuzyQ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Går på Pulsdiet, et personlig kostholdsprogram Svar med sitat
Gammel 09-01-05, 17:53   #13
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Kommer det i Shape up for februar Albertine?

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 10-01-05, 09:42   #14
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg aner ikke når det kommer, men jeg har fått med link hit da. Det er litt kult synes jeg...

Nå angrer jeg som en hund på at jeg oppga både målvekt OG dagens vekt. Tenk om alle jeg kjenner leser det og ser svart på hvitt hvor mye jeg egentlig veier...*iiik*

  Svar med sitat
Gammel 07-03-05, 20:00   #15
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Da er bladet i salg...

  Svar med sitat
Gammel 07-03-05, 23:33   #16
blomkarse
Medlem
 
blomkarse sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 86
blomkarse har en fantastisk aura rundt segblomkarse har en fantastisk aura rundt seg

Synes det er flott at PCO har fått en egen tråd her på forumet!!

Jeg jobber med alternativ medisin, og har spesialisert meg på ufrivillig barnløshet. Har svært mange PCO pasienter på klinikken og ser hvordan de sliter med både vekt, hårvekst og sisst, men ikke minst barnløshet.

Har sett mange gode resultater etter omlegging av kosthold.
Veldig viktig at jenter med PCO får skikkelig informasjon og kostholdsveiledning!!

Skal kjøpe bladet og ha det på klinikken!!

__________________


blomkarse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 10:41   #17
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

kjempe flott med en sånn tråd altså....har hatt pcos noen år jeg,,og har visse plager med det ja,,har ikke merket noen bedring etter jeg begynte med lavkarbo..jeg trudde og håpet man kunne bli "frisk"..men det er en kronisk sykdom som bestandig vil ligge der....jeg hadde ikke fått noe bra informasjon før sist jeg var på sykehuset..og da viste prøven hos legen at ejg var "frisk" noe jeg ikke blir,,,,legen bør og må bli flinkere til å informere om dette og såklart andre ting..

lykke til dere som har pcos,,,,har dere masse palger????
det aller værste problemet for meg nå er økt hårvekst..sliter vettet av meg,,,,

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-04-05, 16:18   #18
Alfie
Seniormedlem
 
Alfie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Byen ved Ælva
Alder: 65
Innlegg: 2.185
Alfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastiskAlfie er bare helt fantastisk

Litt sein i avtrekker'n

Jeg ble diagnostisert med PCOS for 12 år siden. Tilstanden ble oppdaget ved en ren tilfeldighet, da barnløshet var et høyst frivillig fenomen for min del. Sannsynligvis har mye skjedd på fronten siden dengang. Det den kvinnelige endokrinologen var mest opptatt av, var om jeg klarte å holde styr på hårvekst og at om jeg ønsket barn måtte jeg etter all sannsynlighet til behandling. Dessuten mumlet hun noe om at fettet gjerne legger seg litt "maskulint" på kroppen, dvs. sentralt. Greit nok for meg. At jeg ikke kunne få barn passet meg helt fortreffelig i min heftige ungkarstilværelse, og det fins jo både høvler og maskiner og voks (au!) og andre remedier for å fjerne hår. Og da hadde jeg jo også fått en forklaring på hvorfor jeg ser ut som jeg gjør, mht kroppsform. Fint.
Det jeg IKKE visste, og som jeg faktisk ikke har skjønt før nå, er

  1. Hvor vanlig PCOS er
  2. Hvilken effekt fettfordelingen har på hjerte/kar (dvs., det har jeg jo naturligvis visst om, har bare ikke kobla skikkelig)
  3. Sammenhengen mellom PCOS og diabetes (iiik - diabetiker-mor tilogmed)
  4. PCOS og insulinresistens
  5. Effekten av lavkarbo kosthold på PCOS
Siden jeg ikke har oppfattet denne tilstanden som noe problem før nå, er jeg faktisk kjempeinteressert i å høre mer. Artikkelen som Albertine klistra var virkelig bra, det aktuelle nummeret av Shape-up har jeg dessverre ikke fåt tak i (er for ny her).
Det viktigste for meg akkurat nå er å få has på det sentralt plasserte kroppsfettet. Som dere alle har hørt om til det kjedsommelige skal jeg dyrke gresskar når jeg blir gammel, men sjansen for å faktisk bli gammel synes plutselig svært så redusert om jeg ikke tar tak.
Karbo-kontollert kosthold har jeg naturligvis innført og det trives jeg faktisk veldig godt med. Jeg trener tre ganger i uka, men - surprise, surprise - det er ikke akkurat rundt midten jeg minker fortest. Den typiske PCOS-fasongen holder seg. Er det noen som f.eks. vet om det noen gang er sjans for å komme opp på et "levelig"karbo-forbruk, eller er vi dømt til induksjon/strengt vedvarende (Atkins) kosthold for livet?
Er det noen av dere andre PCOS-damene her inne som har erfaringer og tips dere kunne tenke dere å dele med meg og hverandre? Er dette et tema som i det hele tatt er interessant? Sånn mer praktiske ting, mener jeg, i forhold til dette underlige syndromet. Hvis ikke, greit nok.
Og hvis det allerede eksisterer en tråd av denne typen, så vær så snill å si fra - da har jeg hatt et anfall av cortical blindhet som etter all sannsynlighet er en langtidseffekt av store doser Aspertam

__________________
Alfie
Alfie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Hexeberg style Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 17:04   #19
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

hei!

det står litt i det nye shape-up (mai nr) om ei som har PCOS og får fjernet hårvekst med IPL- lys. jeg har selv prøvd dette, da jeg har en bikinilinje av en annen verden... er ikke så plaget med hår i ansiktet, men med bikinilinja, og hår opp til navlen, som ikke ser helt bra ut. det ser ut som det er mere i media om PCOS nå i det siste. setter stor pris på at folk som Albertine er villig til å stille opp, for det tørr ikke alle av oss... GODT JOBBA!!!

jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 28-04-05, 17:31   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Det er en lidelse som fryktelig mange har, og som er veldig misforstått. Synes det er fantastisk at det er så mye fokus på den nå.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alternative råd mot PCO MHM PCOS og karbohydratkontroll 12 15-07-09 14:30
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no