Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Oppskrifter med skorsonerrot

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-02-12, 13:33   #1
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Oppskrifter med skorsonerrot

Etter å ha leita resultatløst i div butikkhyller i den siste tiden etter skorsonerrot, sendte jeg i går en mail til Bama om de kunne skaffe meg denne flotte "grønnsaken".

I dag har jeg fått melding om at en kasse (5 kilo) skorsonerrot nå er bestilt fra Nederland og vil ankomme min lokale Spar-butikk på mandag.

Skorsonerrot holder seg godt under lagring, så nå har jeg skorsonerrot for lang tid framover.

Men har noen gode oppskrifter? Jeg spurte nok om det samme i fjor, og både koker, stuer og fløtegratinerer røttene. Tar likevel gjerne imot flere forslag.

For ordens skyld: Skorsonerrot inneholder en god del karber, men da hovedsakelig i form av inulin. Dette skal ikke påvirke blodsukkeret.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 13:42   #2
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Så kult at de importerer til deg! Tror ikke jeg helt vet hva det er, minner det om jordskokk?

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 14:04   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Kalles for fattigmannsasparges også. Svenskene er ganske flinke til å bruke den. Du kan lete på oppskrifter med svartrot, "black salsify", "black oyster plant", "spanish salsify" eller scorzonera. Scorzonera hispanica er latinnavnet.
Jeg har spist suppe på den (på restaurant) og det var iallfall godt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 14:32   #4
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Så kult at de importerer til deg! Tror ikke jeg helt vet hva det er, minner det om jordskokk?

Ja, veldig overraska selv - både over velviljen og at de ordna det så raskt. Men har ikke spurt om prislappen enda, da. Betalte i underkant av kr 40,- pr kg i fjor og regner med at de hadde gitt beskjed dersom spesialbehandlingen hadde innebært vesentlig påslag i prisen.

Røttene er lange og tynne og som regel innsatt med jord og leire. Og de må skrelles før bruk. Men smaken er omtrent som jordskokk, ja. Kanskje ikke med fullt så mye nøttesmak.

Smgj: Takk for søketips - det skal jeg kose meg med i kveld!

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 15:09   #5
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Svartrot fikk jeg hos noen venner, ja, og det var kjempegodt.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 15:43   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Ei av mine favorittgrønsaker, har brukt det mykje i Belgia. Men det er noko skit å renske, så eg kjøper dei like gjerne hermetisert der nede.

Synest vel og merke ikkje at det smakar som jordskokk, men så toler eg dårleg jordskokk, men magen aksepterer svartrot/skorsonerrot.

Enkelt og greit: rensa og kokt oppdelt rot i bitar (kok gjerne med sitron i vatnet, den blir lett misfarga, del i tommelange bitar, ca.) som du etterpå har i ei kasserolle med godt smør, salt, pepar og plenty med raspa muskat. La dei få kose seg i denne blandinga ei stund til dei har fått litt farge, men ikkje mykje. Vedig godt til heimelaga kjøtpudding.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 16:26   #7
akas
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Ålesund
Alder: 70
Innlegg: 1.097
akas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt liktakas er veldig godt likt

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Ei av mine favorittgrønsaker, har brukt det mykje i Belgia. Men det er noko skit å renske.....

Et lite tips: Ta på plasthansker og skrell under rennende vann.

akas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 16:51   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Opprinnelig lagt inn av akas, her.

Et lite tips: Ta på plasthansker og skrell under rennende vann.

Plasthanskar eller ei, det blir vanvittig mykje sand og jord i vasken! Og ikkje minst flekkar rundt omkring! (Jada, eg er eit rotehovud)

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-12, 08:54   #9
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Etter å ha fulgt smgj's søketips fant jeg bl a følgende side: http://www.hittarecept.se/s/svartrot.html

Jeg tror jeg skal teste ut både serranoskinke (muligens byttet ut med bacon) med scorsonerrot og foliepakket sei med scorsonerrot. I steden for poteter vil jeg forsøke selleri eller jordskokk.

Ny vri på lutefisken kan jo også være en ide, men jeg er nok litt tradisjonsbundet der.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 15:18   #10
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Henta skorsonerrøttene i går. Betalte ca kr 39,- pr kg - ikke noe å si på prisen, synes jeg.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 15:52   #11
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Oppskrifter med skorsonerrot

Opprinnelig lagt inn av AntoniaM, her.

Henta skorsonerrøttene i går. Betalte ca kr 39,- pr kg - ikke noe å si på prisen, synes jeg.

Nei, det var greit nok det. Kanskje eg skal høyre med Mega (Spar finst ikkje her) her om dei kan finne på å ta inn slikt... Om dei veit kva det er då. Eller berre ta kontakt med Bama direkte, slik du gjorde. Hadde vore godt å ete igjen, har ikkje ete det sidan september.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skorsonerrot AntoniaM Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 25-05-13 12:39
Oppskrifter Annetteht Lavkarbo generelt 1 12-10-11 17:39
Oppskrifter smgj Atkins kosthold 0 04-07-11 11:30
Oppskrifter Stilken Ketolysekuren 1 06-10-08 13:20
Oppskrifter vilya Dr Lindbergs 1 27-09-08 15:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no