Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-08, 21:53   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Hvor kjent er egentlig Ketolysekuren (og dens like) ute blant "folk flest"?

"Alle" har liksom hørt om Fedon, som har vært på TV og alt. Intet vondt ord om Fedon altså GI-begrepet er vel blitt ganske allment kjent gjennom han.

Har f.eks Torkil Andersen vært på TV og snakket om Ketolysekuren?

Hva vet "folk flest" (dvs alle som ikke er spes opptatt av helse og kosthold) egentlig om helseeffektene av disse ketogene diettene?

Er det bare meg som ikke har fulgt med i timen (for meg var iallefall begrepet "ketogent", "lavkarbo" osv helt nytt for inntil en måned siden), eller er dette med lavkarbodietter ganske nytt enda og for de spesielt interesserte?

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:37   #2
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

For meg er det ganske nytt, fikk ikke dette med meg før en måned tidligere da jeg scannet biblioteket etter vektreduksjons inspirasjon. Blant alle "masse karbs" bøkene havna Skalderman sin bok. I begynnelsen sukket jeg og tenkte "OMG, en SPIS FETT bok.. dummeste jeg har hørt i mitt liv...", men så kom jeg godt inn i boka! Til slutt satt jeg i sofaen mer forvirret enn noen gang og vurderte: "Dette virker jo pokker meg fornuftig!" Så snubla jeg over lavkarbo.no, fikk info om ketolyse, og TATAA, her sitter jeg nå 3,5 kg lettere.

Ca ingen jeg kjenner har hørt om ketolysekuren. Alle har hørt om Fedon, men vet egentlig ikke hva den dietten går ut på heller..

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:43   #3
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a
Smile

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Jeg gikk på Atkinsinspirert kur for 20 år siden og den gang var det en bok i omløp med mange kurer, bla en med null karbohydrater! Det er flere i min familie og omgangskrets som vet om dette med lavkarbo, så for dem er det helt naturlig det jeg holder på med nå. Men det tror jeg er litt spesielt, fordi andre (kolleger osv) vet ikke helt hva de skal tro, men ser jo at jeg går ned i vekt

  Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:54   #4
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Jeg hadde ikke hørt om ketolyse, men kjente jo til atkins lenge før jeg havna her. Problemet var bare at jeg var overbevist om at det var noe tull. Tror det er mange som er i den kategorien.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:55   #5
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Hehe, ja mine kollegaer reagerer også litt! Har ikke pøst ut om dietten min, for jeg føler at det er kun min business... Men de kommenterer det jo til tider. "Du spiser jo bare sånn god mat du.. middag hele tiden.." Så ser de litt rart på meg. Usikker på om de tenker "pokker ikke rart den jenta der er overvektig om hun spiser SLIK hele tiden.." eller om de tenker "Skulle gjerne hatt den løvbiffen selv jeg...." :P

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 23:03   #6
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Hei!

Tror nok de aller fleste har kjennskap til Fedon/GI, en god del til Atkins. Jeg er derimot litt usikker om ketolyse (Torkil A.) eller Skaldemann er så veldig kjent, ihvertfall dersom du med "folk flest" mener de som ikke har vektproblemer.
Lavkarbo er et begrep mange kjenner til, ihvertfall blant slankere.

Selv om jeg vet at min kropp ikke fungerer bra på karbo og kjente til Atkins (egen slankekur) og Fedon, må jeg inrømme at jeg ikke hadde hørt om ketolyse og Torkil A. før jeg kom her på lavkarbo. Fant "tilfeldigvis" Skaldemann sin bok (heldigvis) på en messe før jeg hadde vært på forumet her.

Personer med vektproblemer som søker på nett har vel kjennskap til de fleste kurene, men dersom du med "folk flest" mener de som kun har få kilo for mye/lite tror jeg ikke dette er så kjent. Det burde jo vært det, ikke av slankemessige grunner, men fordi det er kosthold som gir helsemessig gevinst uansett vekt.


Sist redigert av isabella : 09-10-08 kl 23:15.
isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 23:08   #7
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Hei!

Personer med vektproblemer som søker på nett har vel kjennskap til de fleste kurene, men dersom du med "folk flest" mener de som kun har få kilo for mye/lite tror jeg ikke dette er så kjent.

Ja, jeg tenker på "folk flest" som folk uten opplevde vektproblemer.

De med erkjente vektproblemer regner jeg som "spesielt interesserte". De og "helsefreakene"

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 23:33   #8
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Tror nok det gjenstår endel opplysningsarbeid for å omdefinere lavkarbo fra å være slankekur til å bli allmennseie og et sunt kostholds alternativ for alle.

Til det er det for mange "forståsegpåere" som er med å diktere hva vi bør spise. De henter sin informasjon fra norske ernæringsmyndigheter som igjen styres av markedskreftene.

Det er heldigvis flere og flere studier som påviser at lavkarbo er sunt. Men det gjenstår mye arbeid før det blir akseptert hos folk flest.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 00:00   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Det er sjokkerende få som som vet hva lavkarbokosthold er i min omgangskrets. Veldig mange har hørt om Atkins, men vet ikke helt hva slags opplegg det innebærer. De fleste tror det dreier seg om GI, selvfølgelig fordi Fedon Lindberg har vært mye i media. Lindberg er ikke akkurat lavkarbo, og han er redd for mettet (naturlig) fett.

Når folk får høre om mitt kosthold, er det slanking som står i fokus. Da er første reaksjon alltid: "Ja sikkert fint, men hva skjer med blodårene dine da? Er du ikke redd for hjerteinnfarkt?"

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Til det er det for mange "forståsegpåere" som er med å diktere hva vi bør spise. De henter sin informasjon fra norske ernæringsmyndigheter som igjen styres av markedskreftene. Det er heldigvis flere og flere studier som påviser at lavkarbo er sunt. Men det gjenstår mye arbeid før det blir akseptert hos folk flest.

Er så enig! Ikke bare burde det bli akseptert, men jeg synes det er kjempeviktig at folk får vite hva de faktisk blir utsatt for når de blir anbefalt å spise fettfattig mat. Lavkarboforkjemperen i Sverige, Dr. Annika Dahlqvist, har kalt rådene fra svenske matmyndigheter for folkemord. Sterke ord, men synes ikke det er så langt fra sannheten.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 08:34   #10
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Jeg hadde aldri hørt om begrepene ketose eller ketolyse før jeg tilfeldigvis snublet over boken til Torkil på Meny. Takk Meny.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 23:13   #11
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

I avisen i dag: ny merking av sunne matvarer: de som inneholder lite sukker og fett. Ikke lett å få folk til å skjønne at fett ikke nødvendigvis er usunt!

  Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 00:17   #12
KetoKay
Juniormedlem
 
KetoKay sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Moss
Alder: 48
Innlegg: 25
KetoKay er på en erverdig vei

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Det er jo ikke så rart at folk ikke har hørt om ketolyse når Mr GrovbrødOgBrunost (aka Kåre Norum) har kjempet hele livet for å få folk til å spise det motsatte. Dette vi driver med strider jo mot ALT jeg har lært om mat og ernering i oppveksten, men så funker dette a gett..kanskje noen bør se seg selv i speilet og innrømme at de har tatt feil. Jeg tenker da f.eks. på de som er ansvarlig for denne forgudingen av karbs som myndighetene faktisk driver med. (Ikke minst matvareprodusentene).

__________________

KetoKay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nøktern ketolyse-optimist! Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 07:29   #13
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Mulig jeg "banner i kjerka" nå, -men er ketogen kost for alle egentlig?
Jeg er litt opptatt av å skille mellom ketogen kost, og lavkarbo.....og sist nevnte er definitivt for alle....slik jeg har tolket det.....

Men ketose......?

(Tilføyelse: Ketogen kost er jo OGSÅ lavkarbo, men lavkarbo er mer enn ketogen kost.)

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 09:22   #14
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Det er flere veier til Rom....og når vi først er der, kan vi ikke bevege oss utover bygrensene - da går det galt

Jeg tror at det viktigste vi gjør er å finne det kostholdet/ kuren som er best for hver enkelt. Noen ønsker og har dispiplin til å gå på dietter som resuserer fett eller kalorier, andre på lavkarb og ketogene kurer.

Jeg velger ketolysekuren fordi jeg ikke orker å sulte mer, ikke orker å lete etter mat jeg kan spise - samt at jeg ikke orker å vente lenge på resultater

Og når jeg er ferdig slanket er det naturlig å gå over til et lavkarbo kosthold - fordi jeg innser at det er det jeg må gå på resten av livet for å holde vekten. Sammen med aktiviteter og trening. Jeg har i hvertfall erfart at trening alene ikke virker - men kan være en faktor som hjelper oss på veien og holder oss stabil i etterkant.

Og jeg forstå heller ikke at denne kuren ikke er mer kjent!
Torkil - du må markedsføre deg litt mer

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 10:00   #15
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Borealis du er inne på noe, jeg tror veldig mange blander disse begrepene. Kanskje en liten oppklaring på de forskjellige begrepene hadde vært en fin tråd.

Enig med deg LilleM0r - det viktigste er at en finner det som passer til seg selv.

Vi er alle forskjellige, har forskjellige behov og vil fungere forskjellige på forskjellige mat. Hjemme hos oss jeg og min mann spist den samme maten, vi har faktisk samme blodtype og har vært "halv bevisst" på kosten. Min man veier det samme idag som når vi giftet oss (mange, mange år siden) mens jeg har vært jo-jo vektmessig, for å si det mildt. Det viser seg at å kutte ut sukker og raske karbo gjør at jeg går ned i vekt og føler velvære.

Føler ikke dette er noe problem, han må ta sine valg, jeg mine. Og vi må ha respekt for hverandres forskjellighet. Men i og med at jeg trives bedre på kjøkkenet enn han så får han en viss kost endring uten at det er noe problem.

Å lytte til kroppen er viktig uansett hvilke valg en tar.

PS: får ikke til å sitere utdrag av andres innlegg, får bare med hele innlegget, så litt hjelp der hadde vært fint.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 11:03   #16
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Mulig jeg "banner i kjerka" nå, -men er ketogen kost for alle egentlig?
Jeg er litt opptatt av å skille mellom ketogen kost, og lavkarbo.....og sist nevnte er definitivt for alle....slik jeg har tolket det.....

Men ketose......?

(Tilføyelse: Ketogen kost er jo OGSÅ lavkarbo, men lavkarbo er mer enn ketogen kost.)

Ketolyse er jo en kur, ingen kostholdfilosofi.

Begynte med kuren av ren nysgjerrighet (ikke pga vekt), og har oppdaget at fravær av karber gjør noe positivt med kropp og sinn

På kjøpet har jeg fått større bevissthet om karboinnholdet i matvarer siden man må følge strenge (men enkle) regler for å oppnå ketose. Mye større bevissthet enn om jeg hadde kjørt en halvveis lavkarbo-omstilling.

Tenker at den ekstreme Ketolyse-kuren gir en tankevekkende oppstart på veien til et nytt og bedre kosthold. For meg har den virket slik iallefall.

Har begynt smått å introdusere litt mer karbo i kostholdet igjen, men er i ketose enda. Føler meg tryggere med å tilføre litt og litt karber, heller enn å starte i andre enden ved å fjerne litt og litt karb fra kostholdet.

Men jeg er sikkert en raring da


Sist redigert av Lille-Lulle : 11-10-08 kl 11:10.
Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 17:15   #17
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Folk flest vet fryktelig lite om lavkarbo generelt..
Jeg blir kjefta på hvis jeg sier jeg at jeg lever på et lavkarbokosthold, folk mener jeg prøver å ta livet av meg selv.. Eller som ei så fint sa det: " Hvis man skal spise proteiner, så har man jo et ønske om å bli feit"..

Mye uvitenhet ute og går.. Jeg merker det er vanskelig for dem å forstå at jeg takker nei til kaker og godis, jeg blir sett på som en særing.. Når jeg er på besøk hos folk må jeg lyve og si at jeg ikke tåler mel og sukker, ellers blir de direkte sinte for at jeg ikke vil spise..:S

Jeg var en av dem, jeg trodde dette var galskap.. Men så lærte jeg mer om det, og nå skjønner jeg hvordan det funker

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 12-10-08, 18:35   #18
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Hva med "folk flest" og ketogent kosthold?

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

PS: får ikke til å sitere utdrag av andres innlegg, får bare med hele innlegget, så litt hjelp der hadde vært fint.

Du trykker bare på "siter"knappen, og når du kommer inn i redigeringsvinduet, sletter du bare de delene av innlegget du ikke vil ha med Bare pass på å ikke slette vekk [quote] greiene som rammer inn innlegget

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Jeg tror- altså er jeg feit som folk flest Goggen Generell ernæringsdebatt 4 24-09-06 20:14
Mer om "ingers rugbrød" - og tanker om kosthold generelt Zoë Lavkarbo generelt 16 01-02-05 22:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no