Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

"Administrere" partners lavkarbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-11, 19:12   #1
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

"Administrere" partners lavkarbo?

Noen som har gjort dette med sukess?

Situasjonen er slik at etter 1-2 år med kun meget slapp generell lavkarbo så har jeg gått over på ketogent kosthold igjen, dels for vektreduksjon og dels for helse, jeg har leddgiktproblemer som blir markant bedre når jeg spiser ketogent.

Kjæresten min, snart samboer, har fått smaken på maten jeg lager og har selv en del kilo han vil bli kvitt, pluss et håp om bedre nattesøvn om det skulle hjelpe på snorking/pustestopp også..

Jeg syns selvfølgelig det er en kjempegod ide, og det beste ville vært om han leste seg opp selv, men lesing syns han er ganske trått og som han sier: "Jeg stoler på deg jeg, vennen"

Foreløpig bor vi ikke sammen, men flytter sammen i ny leilighet i midten av mai, da blir det naturligvis litt enklere med tanke på måltider, men vi er jo ikke alltid sammen, og mens jeg har kjøleskap på jobben så har ikke han det og da blir det fort litt vanskeligere å finne på ting for han å spise når vi er fra hverandre.
Marerittet mitt er vel at han i ørska skal kaste innpå en pølse eller lignende på eller på vei hjem fra jobb og dermed lagre all lavkarbomaten jeg forer han med ellers

Han vet at han ikke skal spise ting med sukker, mel, ris, poteter, korn og jeg har presisert utalige ganger at det IKKE er mulig å spise lavkarbo og høyfett kun halve dagen eller bare noen dager i uka, det vil gjøre vondt verre.
Han har "mast" om å få spise som jeg gjør lenge, og jeg har vært skeptisk fordi jeg tror det vil bli vanskelig å få han til å spise riktig når vi ikke er sammen, så lenge han ikke setter seg litt inn i det selv.

På den annen side så vil han som et vanlig høykarbomenneske ha godt av å bare kutte ut de åpenlyse karbokildene, om han havner i ketose eller ikke er kanskje ikke så viktig.

Han syns lesing er trøblete og selvom jeg har mye kunnskap om lavkarbo så er det ikke dermed sagt at jeg er så flink til å lære videre, så om noen andre har vært i lignende situasjon så tar jeg gjerne i mot råd og tips

I dag morges startet vi dagen med eggeomelett med en dæsj fløte og ost og pepperoni i, og han sa etterpå at nå ville han begynne, samme hva jeg sa..

Jeg vil så gjerne at han også skal oppleve fordelene med lavkarbo, men er bekymret for å få til dette riktig, også er det ikke så rent lite skummelt å ha "ansvaret" for kostholdet til et annet voksent menneske..! What to do?

Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:35   #2
Mariekjeks
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
Mariekjeks er på en erverdig vei

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Jeg vet akkurat hva du snakker om!
Men jeg har nektet å "administrere" til tross for at han har spurt mange, mange ganger. Så nå, etter 2 år hvor jeg har spist lavkarbo/ketogent og han har kuttet gradvis ned på de verste karbkildene, har jeg endelig fått han på gli. Han har gått med på å lese "bedre uten brød" og "good calories, bad calories"

Jeg mener det er helt umulig for meg å skulle passe på hva han spiser hele døgnet (han sitter gjerne oppe lenge etter jeg har gått til sengs), og jeg blir dessuten rimelig sprø av å høre "kan jeg spise dette" og eventuelt "hvor mye kan jeg spise av dette" hele tiden. Hver gang han har hatt spørsmål om kostholdet har jeg oppfordret han til å lese seg opp på temaet (i tillegg til at jeg svarer etter beste evne - jeg prøver ikke å være vanskelig, altså ) Kunnskap er superviktig hvis man skal legge om kostholdet!

Dessuten er det jo så individuelt hvordan kroppen reagerer på maten (hvor mye karber/fett/protein, om man tåler meieriprodukter, om man kan unne seg enkelte matvarer som for andre er partystoppere...and so on). Sånt må man nesten finne ut av selv, mener jeg...

Mariekjeks er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:36   #3
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Far spiser det som lages hjemme. Når han er ute vet han at han ikke skal spise brød, ris, potet, sukker og ting som inneholder det.

Han har forstått at man ikke kan spise lav karbo litt og mye fett samtidig. (da gikk vekta opp..)

Han spiser ikke ketogent men ligger under 70g om dagen. Har gitt han en rask innføring i hvor mye forskjellig mat inneholder men jeg tror ikke han husker det :P

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:42   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Hei!
Samboren min gikk over til lavkarbo for snart to år siden. jeg ordner alt med mat her i huset og han spiser det han får. (det gjorde han før også)
Han var ikke overvektig egentlig, hadde litt mage som han mislikte. Men allikevel gikk han ned 6 kg på 2-3 mnd. Han er mye på reiser, kurs, konferanser ol, og har lært seg hva han ikke skal spise.Brosjyren som heter lavkarbo på 2 min (?), har vært til stor nytte fo han! Anbefales! Lykke til!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:54   #5
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Tusen takk for tips, dette blir kanskje ikke så håpløst som jeg frykter, he he..

Som noen nevnte, dette med hvordan man reagerer individuelt på forskjellige ting er også noe av det jeg var bekymret for, jeg vet jo hvordan JEG reagerer på f.eks søtstoff, meieriprodukter osv, men å tilpasse dette for en annen kropp blir jo en utfordring. Men skal nok få det til

Og akkurat de der "kan jeg spise dette" og "hvor mye kan jeg spise av dette" hørtes skremmende kjente ut...

Den lavkarbo på 3 minutter tingen hadde jeg helt glemt, akkurat den burde til og med han som har lesefobi takle.

Mye bra tips!

Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 21:42   #6
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Du er godt over ett voksent menneske, så da går jeg ut fra at kjæresten din også er det. Å være barnevakt for kjæresten sin sitt kosthold på ett strengere plan enn hos enn 10 åring er mer enn hva jeg ville vurdert!

Høres ut som han er fast bestemt på å starte - så la han starte. Han kommer sikkert til å gjøre feil. Vi har vel alle gjort det?

Gi han den generelle innføringen; "les varedeklasjoner", "dropp pasta, brød, ris, snacks og sukker", "ikke spis noe du ikke vet hva inneholder" og "ha alltid med deg matpakke".

Nøkkelregler du kan råde han til å følge er; spis ikke mat med mer enn 5% karb og/eller la alltid antall prosent med fett være høyere enn antall prosent med karbohydrater og protein til sammen.

Hold det enkelt i starten og introduser han for gråsonene etterhvert. Om han tåler meieriprodukter, nøtter, søtstoffer og bær trenger han ikke vite at det er problem for noen =)

  Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 22:35   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Høres slitsomt ut å være kostholdsbarnevakt for en voksen mann..
Jeg har prøvd, med en veeeldig motstridig en. Han hadde/har ikke noe særlig interesse for det da, det gjør jo saken litt tungere
Trodde jeg hadde trengt inn, men så fant jeg ut at han kjøper sjokolade hver dag Jaja!
Heldigvis er han voksen og kan administrere og ta konsekvensene for sitt eget kosthold. Jeg har mer enn nok med mitt.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 23:20   #8
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

De fleste lærer etterhvert

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 23:23   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Man må på en måte se begrensningene også Besto kostholdet tidligere av potetgull, øl og peppes pizza, så er liksom en sjokolade om dagen i tillegg til ellers sunn og variert mat, en gigaseier

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 12:24   #10
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Man må på en måte se begrensningene også Besto kostholdet tidligere av potetgull, øl og peppes pizza, så er liksom en sjokolade om dagen i tillegg til ellers sunn og variert mat, en gigaseier

Enig med Nellie. Her i gården spiser han det han får hjemme og synes det er supert, men hva han velger å spise ellers legger ikke jeg meg oppi. Enten så erfarer han at det ikke er bra, eller så går det fint og ingen skade er skjedd.

Min samboer spiser vanlig brød fordi han synes det er godt, og det er ikke noe problem for meg. Jeg tenker at med tia så går alt seg til. Ikke bekymre deg, og legg deg minst mulig oppi hans valg, selv om det går på tverke av dine. Ikke la hverdagen og dere "hvetebrødsdager" blir så regelstyrt at romantikken forsvinner

Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 08:22   #11
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Jeg har en gang i tiden administrert, eller jeg tapte stein-saks-papir om hvem som skulle ha husholdningskonto og endte med å handle mest.

Nå reagerte min helt tydelig fysisk på karbohydrater, det var sånn vi begynte. Men så har jeg sabotert innkjøp av brunost, biola, snacks etc helt stille. Til å begynne med forsi jeg faktisk husket hva han hadde reagert på fra uke til uke.

Jeg har stått endel og lirt av med "NEi! det kan du ikke spise fordi...."

Men til solskinnsdelen av historien: Sambo har tatt over og jeg er kastet ut av kjøkkenet! Like greit med spesialordningen han må ha for tiden, men han tar faktisk ansvaret selv. Flinke mannen!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 09:05   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Jeg styrer på den måten at det er jeg som står for mathandlingen, men kan desverre ikke ta fra han lommepengene

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 09:32   #13
Ellekaramelle
Medlem
 
Ellekaramelle sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 52
Ellekaramelle er på en erverdig vei

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Her i huset har kjøleskapet vært fyllt med lavkarbomat i litt over en måned nå. Det er bare jeg som er på lavkarbodiett, men siden det er meg som lager maten for det meste , så får gubben spise den maten han får servert ( gjerne med brød, ris eller potet ved siden av). Som regel gir jeg ham beskjed på forhånd hva jeg har tenkt å lage til middag dagen etter, sånn at han selv kan ta et valg ang. om han vil ha den maten eller ikke. Hvis han syns det høres ut som noe han ikke liker, så kjøper han sin egen mat den dagen. Dette fungerer egentlig helt greit hos oss. Men jeg hadde blitt GAL hvis han også bestemte seg for lavkarbo, og ikke satt seg inn i hva han kunne spise og ikke.. Aldri i livet om jeg hadde orket å passe på hva en voksen mann stapper i munnen til enhver tid... Har mer enn nok med å passe på meg selv.

Ellekaramelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 02:55   #14
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

*Sukk* Jeg har faktisk samme problemet ennå, nå spiser vi (igjen) streng lavkarbo, og jeg må fremdeles fortelle ham at NEI du kan ikke spise Nannah's knekkebrød uten noenting på, fortrinnsvis mye fett og noe proteiner(og du må kjenne på kroppen om du kan spise de i det hele tatt..!), og NEI, du kan ikke bare hive innpå en proteinshake som frokost, hvor er fettet?

Pluss det at når jeg har lagd middag med kjøtt OG grønnsaker/salat så må han faktisk både forsyne seg med OG spise de fuckings grønnsakene......

Han er allergisk mot bøker har jeg lært, så det blir uansett opp til meg å lære han om hva han kan spise og ikke, men når han ikke er i stand til å lese en forbanna innholdsfortegnelse en gang (allergisk mot bokstaver klynga sammen i form av ord også har jeg skjønt) så føler jeg liksom at jeg ikke får gjort noe, og ikke minst at jeg ikke VIL gjøre noe, siden han er stor gutt og kan for helvete ta ansvar for sitt eget kosthold og helse.... Og samtidig bryr jeg meg om han og vil ikke bare sitte og se på at han spiser seg stor og sykere..
AAARGH..!

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 09:00   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Administrere" partners lavkarbo?

Høres slitsomt ut.. Jeg har gitt helt opp! Min spiser kanskje sunt hjemme, men..

Jeg satt til og med opp en diett for han (by request). Han trener jo mye, så han får spise hvordan han vil for min del, men nå skulle han gjerne hatt frem sixpacken.

Han sto og banna og sverta på vekta hver morgen fordi at han hadde gått opp. Det var umulig å legge på seg med den dietten jeg satt opp for han. Ikke var den veldig streng, men den var vanntett. Skjønte ingenting jeg, helt til jeg titta i bilen hans og så det fløt med tomt sjokoladepapir.

Har mer enn nok med en unge, så han får finne ut av det selv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kombinasjonen "fest" og "lavkarbo"? hailtothethief Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 17-03-11 07:59
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no