Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Lurer på noe

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-08, 14:12   #1
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei
Question

Lurer på noe

Leser i boken og alle steder at folk som ikke skal ned mer enn 10 kg ikke skal gå på denne kuren(ketolyse)

Kan noen fortelle meg hvorfor? slår den da feil vei eller har null effekt? noen som vet? jeg må ned i vekt,men henger meg litt opp i at jeg ikke finner en forklaring.


Sist redigert av Stilken : 06-10-08 kl 14:18.
Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:16   #2
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lurer på noe

Vel, jeg skal ned mere enn 10 kg, og ble anbefalt dette av legen min.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:16   #3
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 53
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lurer på noe

Men jeg trodde det var omvendt, at hvis man bare skal ned 2-3 kg for bikinisesongen, så er ikke ketolyse anbefalt.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:17   #4
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

jeg skal også ned noen kg,men blir skeptisk når jeg ikke finner en forklaring på ting!

Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 14:19   #5
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Men jeg trodde det var omvendt, at hvis man bare skal ned 2-3 kg for bikinisesongen, så er ikke ketolyse anbefalt.

jeg mener de som IKKE skal ned mer enn ti kg hva som er "farlig

Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:09   #6
LilleMill
Medlem
 
LilleMill sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 255
LilleMill er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

Ketose er jo en ganske stor omveltning og påkjenning for kroppen. Kanskje derfor det blir litt for mye for å gå ned bare 2-3 kg?

__________________




5.8 kg til 31.okt: 1.3/5.8
LilleMill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 15:22   #7
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

Opprinnelig lagt inn av Milla83, her.

Ketose er jo en ganske stor omveltning og påkjenning for kroppen. Kanskje derfor det blir litt for mye for å gå ned bare 2-3 kg?

så der er ikke farlig? om man skal ned ca 7 kg da?(snakket med en vennine om dette, såble vi litt forundret over at det ikke sto noe forklaring, hun skal ned bare 7-8 kg)

Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 16:08   #8
Ista
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Det kalde nord
Alder: 41
Innlegg: 164
Ista er ny på veien

Sv: Lurer på noe

Let litt inne på forumet,vet Torkil har skrevet en forklaring på dette i en annen tråd

Ista er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon`ish..... Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 17:34   #9
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Lurer på noe

Det står vel ikke noe sted at kuren er farlig for de som bare skal ned noen få kilo? Jeg vet ikke om det er noen konkret grunn, Torkil bruker uttrykk som at "kuren er laget for" og "anbefales ikke for". Det kan vel handle om hvem den passer for, rett og slett?

Men jeg er enig i det Milla83 skriver, at ketose er en stor omveltning og påkjenning for kroppen. Det kan være en grunn til at det ikke er "verdt det" for noen bikinikilo. Å sette om stoffskiftet til ketose for noen få kilo blir vel liksom litt som å skyte spurv med kanoner? Mens overvekt på 15 kg eller mer er nok ofte en større påkjenning for kroppen enn kuren.

Et annet poeng kan være at dette er en fokusert fettforbrenningskur. Vi som har stor overvekt har vel en større prosentvis andel fett i kroppen, og kan derfor nyttiggjøre oss kuren bedre. Den som er nesten normalvektig, har vel en annen sammensetning i kroppen?

Det er også slik at karbohydrater binder vann, som kan utgjøre flere kilo av vekttapet til å begynne med. Så hvis venninnen din i løpet av noen uker går ned sine 7-8 kg på ketolysekuren risikerer hun umiddelbart å gå opp 2-3 kilo igjen når hun går tilbake til et mer normalt (evt. "vanlig lavkarbo") kosthold. Kanskje ikke noe vits i?

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 20:07   #10
Stilken
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 89
Stilken er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

Ser den! da har jeg noe å fortelle

Stilken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 22:53   #11
Jillja
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Trondheim/Bergen (jepp, ukependler)
Alder: 43
Innlegg: 16
Jillja er på en erverdig vei

Sv: Lurer på noe

En liten tanke: kan ikke man da "bare kalkulere inn" denne vanneffekten da?

Er forøvrig også enig i at dette er en såpass hestekur for kroppen (er iallefall sånn jeg ser på den) at den strengt tatt ikke bør tas i bruk for å gå ned bare et par kilo. Da må det vel være bedre å velge en litt mindre streng lavkarbo-filosofi.

__________________
Jillja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Den gylne middelvei Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 23:03   #12
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Lurer på noe

Hvis man bare veien noen få kilo for mye, er det antakelig ikke så veldig mye galt med det eksisterende kostholdet (i alle fall fra et vektmessig synspunkt, man må jo ikke nødvendigvis spise den sunneste maten for å være slank). Da er det vel antakelig bedre å gjøre noen små justeringer i det eksisterende kostholdet og eventuelt legge inn litt mer mosjon enn å legge om kostholdet fullstendig, i alle fall hvis man er frisk. Trur eg. Når det er sagt, så tror jeg en moderat form for lavkarbo (dvs styre unna de verste raske karbohydratene og fokusere på sunn mat som man gjerne lager fra bunnen i stedet for å ty til ferdigmat og halvfabrikata, etc.) er bra for alle!

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-10-08, 18:53   #13
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Lurer på noe

Et annet element er også det at kroppen og hodet kan ha forskjellig syn på hva som er "idealvekt". Jeg oppfatter det som om lavkarbo (og ketolyse) er et kosthold hvor kroppen får bestemme balansen.

Så lenge vi får i oss nok mat, og finner ut av hva kroppen vil ha - i forhold til karber og fra hvikle kilder, hvilke melkeprodukter eller andre ting som er greit - så finner kroppen sitt nivå.

Derfor vil også undervektige kunne gå opp på samme kosthold som gjør at andre tar av. Og de 5-6 kg hodet ønsker at skal forsvinne - forsvinner ikke nødvendigvis når kroppen får bestemme.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg lurer på noe Lovehandle Ketolysekuren 1 29-07-07 22:45
Er så mye jeg lurer på! Mat-mor Spørsmål og svar 4 12-07-07 19:06
Lurer? linncha Ketolysekuren 5 02-07-07 13:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no