Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Vondt ...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-09, 11:06   #1
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Vondt ...

Er det flere som opplever dette? At når man er flink og trener, så merker man cystene mer? Har strammet opp magen "noe skikkelig", og nå synes jeg det er mye mere vondt.. Siste undersøkelse viste at en lå på 6,5 cm, to som var mye mindre, disse skal "sjekkes opp" i januar. Nå kjennes det ut som om den er dobbelt så stor. Godt mulig den ikke er det, men jeg KJENNER den godt. Er noe herk å ha skikkelige "menssmerter" i nesten tre uker før man faktisk får den hersens mensen.. Arrrrgggh.. Får ta en tlf til gynekologen, tenker jeg. Kan jo ikke knaske dop 3 av 4 uker, heller! Egentlig skulle jeg ønske de fjernet rubb og stubb. Orker snart ikke mere vondter, har flere, og èn mindre hadde vært et skritt nærmere himmelriket..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:55   #2
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: Vondt..

hmm...jeg har ikke vondt i det hele tatt. Du får kanskje bare snakke med legen. Skjønner godt du ikke vil gå å ha vondt i 3-4 uker i strekk....

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:53   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vondt ...

Jeg har hatt mye mer menssmerte lignende stikk id et siste, men ikke relatert det til cystene. Tenkt på det mer som en positiv ting, at det faktisk er liv nedi der...
Men jeg har uansett tenkt meg en tur til GU for å se om hun kan se bedring (av kost og akupunktur), så da blir det spennende å høre.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 14:10   #4
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Vondt ...

Fikk time mandag, kommer meg nok gjennom helga. Har aldri vært plaget spesielt av menssmerter, bare sjelden mens Nå har den vært rimelig regelmessig det siste året, og har fått tatt igjen for alle årene med små blødninger Takler det, kan også ta noen tabletter, Cyklokapron, om det skulle bli altfor ille. Men disse cystene mine blir mer og mer smertefulle. Tortur like før de sprekker. Har gjerne en god måned, eller to om jeg er heldig, før det er på'n igjen. Så ille som nå har det dog aldri vært! Kjennes ut som om hele innmaten er opphovnet og forvridd. Og da får det være med hele mensen, tenker jeg, dette orker jeg bare ikke, uker i strekk.. Har garantert en god del arrvev som også blir irritert av disse cystene, så jeg antar igrunnen det er lite de kan gjøre, utenom å fjerne hele sulamitten..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 18:40   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Vondt ...

Hvordan kjenner du at de sprekker?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 19:03   #6
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Vondt ...

Vanskelig å beskrive, men som regel øker de lokaliserte smertene veldig over noen få timer, og så, nesten plutselig er det over.. Har jo, som regel, ingen smerter av de små, de kan nok sprekke uten store ubehag. Et par store har "murret" litt etter at de har sprukket, også, men tror det er mest fordi jeg nå etterhvert har fått endel arrvev.. Og "etter sprekk" kan jeg godt leve med det jeg kjenner, trenger ikke smertestillende etc. Bare synd det ikke varer så veldig lang tid før neste omgang..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 20:10   #7
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: Vondt ...

Sprekker cystene? Huff, tror jeg vet alt for lite om denne diagnosen og enda har jeg visst om den i over 3 år...

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 20:23   #8
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Vondt ...

Ikke alltid at man kjenner at de sprekker..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 20:33   #9
trivsel2009
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 20
trivsel2009 er på en erverdig vei

Sv: Vondt ...

men de sprekker og byttes ut av nye hos alle som har PCOS?

trivsel2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 20:42   #10
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Vondt ...

Ikke alle får cyster, visstnok. Tror jeg må lete etter litt info, er håpløs på å forklare.. Fant masse, valgte denne; (Stjålet fra babyverden.no);

PCO og PCOS

Hva står PCO og PCOS for?
PCO står for PolyCystisk Ovarier og PCOS står for PolyCystisk Ovarie Syndrom. Poly betyr flere, cyster er væskefylte blærer og ovarier er eggstokker.

Begge deler skyldes hormonforstyrrelser.

Hva er PCO?
Kvinner med PCO har mange små cyster (væskefylte blærer) like under overflaten på eggstokkene. De er vanligvis ikke større enn 8 millimeter og er eggposer (follikler) som er delvis modnet og derfor fylt med væske. De har ikke modnet normalt på grunn av hormonell ubalanse, og eggløsning finner derfor ikke sted.

Også kvinner med normal menstruasjonssyklus kan ha cyster i eggstokkene.

Hva er PCOS?
PCOS er en alvorligere utgave av PCO hvor det også er andre symptomer. Sykdommen ble oppdaget i 1935 av legene Stein og Leventhal og var tidligere kjent som ’Stein-Leventhal syndrom’. PCOS er den vanligste hormonelle årsaken til infertilitet.

Ikke alle som får diagnosen PCOS har cyster i eggstokkene, men de aller fleste har uregelmessige menstruasjonssykluser. Omtrent en av fem kvinner med uregelmessige menstruasjoner eller hormonell ubalanse har polycystiske eggstokker.

Fordi PCOS kan utarte seg svært ulikt og skyldes forskjellige ting, finnes det ikke én tydelig definisjon av sykdommen. Generelt sier man likevel at PCOS er menstruell eller hormonell ubalanse, med eller uten PCO (polycystiske eggstokker).

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vondt! tufsa83 Ketolysekuren 3 22-03-09 12:09
lukter vondt cilemora Ketolysekuren 11 05-09-07 08:58
Vondt i nyrene? Tussi jenta Ketolysekuren 7 21-08-07 14:28
Vondt Ablazed Spørsmål og svar 5 04-03-06 23:14
Vondt kne - noen råd? MHM Fysisk og mental helse 11 26-04-05 03:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no