Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-07-11, 11:10   #1
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Jeg har pr nå brukt JBK til jevning i sauser mm ved å sikte den rett i gryta ved hjelp av en mini tesil. det funker helt utmerket når jeg rører godt mens jeg sikter. Men av og til har jeg behov for å jevne f eks fløte som skal helles over ingredienser uten å måtte røre så mye og jeg har sett at andre her bruker risteglass.

Jeg har prøvd risteglass et par ganger nå, men får det bare ikke til! Det klumper seg mer eller mindre og mye av JBK'en ligger igjen i glasset. Er det noen triks for å få et bedre resultat? Jeg har forsøkt å riste ut rett i kjøleskapskald fløte. Funker det bedre i vann, temperert eller hur?

Er det andre altrnativer til jevning når jeg f eks vil ha fløtesaus i forma med gratinert blomkål - en av sommerens favoritter.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:17   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Prøv å bare røre ut jbkm'en i litt fløte, tilsett resten av fløten etterhvert? Det fungerer i alle fall bra med vann

Tror jeg ville droppet jevning totalt forresten, fløten tykner jo av seg selv også

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:27   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Saus til gratinert blomkål jevner du med ost og evt en eggeplomme

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 11:29   #4
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Takk for tipset - da skal jeg prøve å røre ut i bare litt vann ev fløte først for så å blande med resten.

Ofte trenger jeg ikke å jevne fløten, nei. Men i gratinert blomkål gir nok både kålen og championen som jeg putter i forma fra seg en del veske, så det blir heller tyntflytende uten jevning.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 21:06   #5
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Når jeg lager rømmegrøt sikter jeg jbk over med tesil men likevel får jeg klumper. Da kjører jeg bare stavmikseren og vips er problemet løst.

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 19-07-11, 21:10   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: JBK i risteglass - hvordan unngå klumper?

Opprinnelig lagt inn av AntoniaM, her.

Takk for tipset - da skal jeg prøve å røre ut i bare litt vann ev fløte først for så å blande med resten.

Ofte trenger jeg ikke å jevne fløten, nei. Men i gratinert blomkål gir nok både kålen og championen som jeg putter i forma fra seg en del veske, så det blir heller tyntflytende uten jevning.

Skjønner Lenge siden jeg har lagd noe sånt nå, da jeg ikke tåler meieriprodukter så godt, men jeg synes å huske at jeg bare hadde i ost. Men eggeplomme går jo også an, som Carisma skriver. Men det er jo også smak og behag hva slags konsistens man liker, og ikke minst er jeg lite glad i konsistensen det blir med johannesbrødkjernemel

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar

Emneord
jbk, jevning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan unngå utskeielse på overnatting? rst024 Lavkarbo generelt 4 29-03-11 20:01
Krise! Hvordan bruke JBKM uten å få klumper? Festina lente Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 09-08-10 09:06
Høy ph i urin - hvorfor, hvordan unngå, og hva kan det føre til? mofe Fysisk og mental helse 10 02-12-09 13:31
Hvordan unngå lav forbrenning? Maja Lavkarbo generelt 1 30-12-07 15:08
Hvordan unngå hengepupper? Chia Ketolysekuren 13 02-10-07 21:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no