Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-11, 19:24   #126
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg orker egentlig ikke å begynne på noen diskusjon her inne i "kjøtt-land", for jeg vet hva det ender i, men jeg ble altså vegetarianer på sekundet etter å ha sett filmen du linker til samt denne talen. Jeg fatter ikke at noen kan RØRE kjøtt etter å ha sett det. Men det er bare min personlige mening altså. Jeg er ferdig med kjøtt, fisk og fugl for resten av livet, og blir også veganer på sikt. Fy faen!


da er du flink som klarer å gjennomføre det synes jeg.
jeg hadde aldri klart det.
men det skal også sies at jeg har den formeningen at hadde det ikke vært meningen vi mennesker skulle levet av dyr hvorfor er det så mange dyr da.
ville jo blitt overflod av dyr om ikke vi gjorde dette.
hadde vært ille å bare slakte dyrene å gravlegge dem.
de er nederst på næringskjeden, vi øverst.

men som sagt jeg respekterer deg for det du står for.

  Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:25   #127
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Har kjøtt i fryseren, som er kjøpt på rema,men er slakta og importert fra Uruguay!! Må jeg gi det til bikkja

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:27   #128
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Har kjøtt i fryseren, som er kjøpt på rema,men er slakta og importert fra Uruguay!! Må jeg gi det til bikkja

Dyret har allerede død. Kaster du kjøttet har dets eventuelle lidelse ingen hensikt. Nei, spis kjøttet og kos deg, og ofre kanskje en tanke for dyren (som for alt du vet har hatt et toppers liv).

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:28   #129
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg orker egentlig ikke å begynne på noen diskusjon her inne i "kjøtt-land", for jeg vet hva det ender i, men jeg ble altså vegetarianer på sekundet etter å ha sett filmen du linker til samt denne talen. Jeg fatter ikke at noen kan RØRE kjøtt etter å ha sett det. Men det er bare min personlige mening altså. Jeg er ferdig med kjøtt, fisk og fugl for resten av livet, og blir også veganer på sikt. Fy faen!


glemte å si at den filmen er jo veldig horribel og takk og lov for at det der ikke er standard.

  Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:29   #130
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Dyret har allerede død. Kaster du kjøttet har dets eventuelle lidelse ingen hensikt. Nei, spis kjøttet og kos deg, og ofre kanskje en tanke for dyren (som for alt du vet har hatt et toppers liv).

Satser på det da, og tar sjangsen

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 19:57   #131
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

Den filmen er det værste jeg har sett.. Ble kvalm, deprimert, og forbanna. Men det er vel med dette som all annen elendighet her i verden, Et resultat av kynisk kapitalistime hvor profitt er det eneste som betyr noe..
Mennesker kan blir meget syke av penger...



i slike forhold blir ikke kjøttet godt heller.
stresset dyrekjøtt smaker IKKE godt.
og det er nok slikt kjøtt vi blir syke av.

  Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 20:35   #132
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hvis stresset dyrekjøtt ikke smaker godt, burde vel alt unntatt vilt smake grusomt. Tviler på at noen norske dyr IKKE er uhyre stresset på et slakteri?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 20:36   #133
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av elsker lavkarbo, her.

da er du flink som klarer å gjennomføre det synes jeg.
jeg hadde aldri klart det.
men det skal også sies at jeg har den formeningen at hadde det ikke vært meningen vi mennesker skulle levet av dyr hvorfor er det så mange dyr da.
ville jo blitt overflod av dyr om ikke vi gjorde dette.
hadde vært ille å bare slakte dyrene å gravlegge dem.
de er nederst på næringskjeden, vi øverst.

men som sagt jeg respekterer deg for det du står for.

Vel, de aler jo opp dyr nettopp for menneskenes kjøttbehov, det hadde ikke vært i nærheten så mange hadde vi ikke spist kjøtt. Men takk for at du respekterer valget mitt. Jeg stortrives og har aldri gjort et bedre valg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 20:39   #134
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Imorra skal jeg bestille kjøtt fra et reinslakteri, der vet jeg at det går ordenentlig for seg, nemlig

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 20:44   #135
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Imorra skal jeg bestille kjøtt fra et reinslakteri, der vet jeg at det går ordenentlig for seg, nemlig

Måtte nødslakte en rein en gang jeg.. Det gikk bare bra det og kjøttet var godt! Ikke ble jeg syk heller...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 20:54   #136
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Måtte nødslakte en rein en gang jeg.. Det gikk bare bra det og kjøttet var godt! Ikke ble jeg syk heller...

Mmm... Reinkjøtt er jo så godt!!! jeg skal koke margbein også Det er sunt det!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 12:03   #137
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hvis man er det man spiser, så kan vi vel konkludere med at veganere er grønnsaker?

(edit: og jeg er en stut )

__________________
You think it's FOOD you're eating?

Sist redigert av jvb : 16-02-11 kl 12:09.
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 14:47   #138
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Og du et svin om du spiser svinekjøtt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 15:42   #139
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Mange kålhuer her inne da ja

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:00   #140
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hmmm.. Da vokser det vel snart finner på meg da

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:19   #141
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Og jeg er en stor kikert.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:29   #142
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis stresset dyrekjøtt ikke smaker godt, burde vel alt unntatt vilt smake grusomt. Tviler på at noen norske dyr IKKE er uhyre stresset på et slakteri?

Tja, jeg spiser fjørfe fra Holte gård. De har eget slakteri, og jeg tror faktisk ikke det finnes en særlig mer human måte å avlive dyrene deres på.
De er jo et unntak foreløpig i dette landet, men hvis vi blir mer bevisste på hva vi velger å putte i munnen, vil industrien følge etter. Vi har faktisk makten sånn sett. Her er noen sitater fra hjemmesiden:

"En fordel med et eget slakteri på gården er at fuglene slipper transport over lange avstander. Dette minsker skader på fuglene og utsetter dem for mindre stress.
Ved slakting hentes fuglene til slakteriet flere ganger om dagen for at de skal tilbringe kortest mulig tid i transportkassene. Minst mulig stress og lidelser på fuglene er positivt for strukturen og smaken på kjøttet.
En fordel for fuglene er at de slaktes manuelt og slipper å henge levende etter beina på et transportband før avliving. Hos oss legges fuglene manuelt i en elektrisk avliver, som bedøver dem før de avlives."

"Vi prøver å gi fuglene et lykkelig liv og en «verdig død».
Når fuglene er klare til å slaktes, blir de hentet av en de kjenner (som har vært med i det daglige stellet), plassert i kasser og kjørt den korte veien til slakteriet.
Der blir de løftet ut av de samme personene som så legger dem i en elektrisk avliver.
Dette gjør at du kan spise produkter fra Holte Gård med god appetitt og god samvittighet fordi du vet at dyret har hatt et godt liv og har endt sine dager på en så god måte som vi ser er mulig."

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:41   #143
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg kommer jo ikke til å spise kjøtt eller fisk uansett hvor det er slaktet, men det oppfor her høres jo uansett mye bedre ut enn på store, vanlige slakterier. Sånn skulle det vært på alle slakterier, men det er dessverre langt fra virkeligheten. Skulle jeg spist kjøtt nå, måtte det kun vært kjøtt fra slike gårder, jeg hadde aldri rørt vanlig slakterikjøtt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 16:45   #144
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånn skulle det vært på alle slakterier

Enig!!!

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:44   #145
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Hmmm... jeg ser flere her bruker begrepet "human" om slaktemetoder. Ifølge Kunnskapsforlagets synonymordbok er "menneskevennlig" synonymt med "human".

Litt meningsløst kanskje, å snakke om menneskevennlig avlivning av dyr?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:49   #146
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hmmm... jeg ser flere her bruker begrepet "human" om slaktemetoder. Ifølge Kunnskapsforlagets synonymordbok er "menneskevennlig" synonymt med "human".

Litt meningsløst kanskje, å snakke om menneskevennlig avlivning av dyr?


-

Nei, passer jo bra? Det er mennesker som klager på slaktemetoden, ikke dyrene. Burde dog strengt tatt kalt det dyrevennlig, eller kanskje pr-vennlig.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:50   #147
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kommer jo ikke til å spise kjøtt eller fisk uansett hvor det er slaktet, men det oppfor her høres jo uansett mye bedre ut enn på store, vanlige slakterier. Sånn skulle det vært på alle slakterier, men det er dessverre langt fra virkeligheten. Skulle jeg spist kjøtt nå, måtte det kun vært kjøtt fra slike gårder, jeg hadde aldri rørt vanlig slakterikjøtt.

Litt nysgjerrig på om du spiser egg? For om man skal gå ut fra dyrevelferd har definitivt ikke "eggleggermaskinene" det særlig bra heller.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:56   #148
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

til dere som tror dyret lever etter at det er halsskåret tar feil.
en gris kan faktisk reise seg etter at det er blitt skutt og halsskåret i tillegg.
dette kommer av kramper som oppstår selv om dyret er dødt.
dette vet jeg for har drevet med griseoppdrett og har hatt slaktingen hjemme på gården.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 09:59   #149
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av elsker lavkarbo, her.

til dere som tror dyret lever etter at det er halsskåret tar feil.
en gris kan faktisk reise seg etter at det er blitt skutt og halsskåret i tillegg.
dette kommer av kramper som oppstår selv om dyret er dødt.
dette vet jeg for har drevet med griseoppdrett og har hatt slaktingen hjemme på gården.

Å hønene sprinter avgårde hodeløse

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-11, 10:03   #150
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

ja det gjør dem.
kan sprinte langt oxo

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kiwi sitt fantastiske fredagstilbud (kjøtt og fisk)! Iset Generell diskusjon 25 23-03-09 08:15
Kjøtt, fisk og annet kre soladi Induksjonen 7 13-01-09 12:15
Vilt kjøtt/fisk Nike Generell ernæringsdebatt 9 24-06-08 15:18
Regner man 1 gr karbo pr 100 g i kjøtt, fisk, skalldyr og bacon? Madeleine Ketolysekuren 9 25-03-08 20:20
Hva er din favoritt innen kjøtt og fisk? Fjonken Lavkarbo generelt 11 04-07-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no