Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Hvorfor er middag et problem for meg?

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-08, 14:41   #1
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Hvorfor er middag et problem for meg?

Det er masse man kan lage og jeg har samlet oppskrifter etter hvert som jeg har kommet over dem, men likevel føler jeg at jeg sliter hver gang vi skal lage middag. Nå skal det sies at det bare er jeg som går på lavkarbo, men det burde da ikke være så vanskelig å finne et opplegg der vi alle kan spise samme mat bare med forskjellig tilbehør.

Føler alltid at jeg spiser brokkoli til middag, lite sauser føler jeg det blir (mangler stort sett alltid det jeg må ha), og spiser det samme hele tiden.

Hvilke tilbehør og slikt bruker dere? Hvordan løser dere det med middag når dere lager til hele familien? Sambo syns det er så lite jeg kan spise, og begynner mer og mer å ignorere det at jeg går lavkarbo så det ender vel til slutt at jeg må lage egen separat mat til meg..

Hjelp meg noen!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 14:45   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

I utgangspunktet kokte jeg til meg i begynnelsen. Ser ikke at det er så dumt... I tillegg, spiser dere "ren mat" så er det lett å lage mat!
Personlig så foretrekker jeg det. Men er dere av typene som bare spiser blandingsmat så er det sikkert ikke så lett! Men blandingsmaten er ikke bedre om du spør meg...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 14:45   #3
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Peppersaus og bearnaisesaus i beger fra Fjordland har veldig lite karber. Bruker de ofte jeg ihvertfall.

__________________

Livet handler om hvordan man håndterer Plan B.
Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 14:48   #4
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Jeg bor i sverige så jeg får ikke tak i fjordland sine produkter her desverre..

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 15:01   #5
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Jeg er blitt helt avhengig av handle lister (får dem på coop). Når jeg går tom for noe skriver jeg det ned. Når jeg ser noe her jeg vil prøve skriver jeg det ned. Eller bare roter rundt i kjøleskapet å ser hva som burde vert der eller er lite av skriver jeg det ned. Mye lettere å ha det du vil i kjøleskapet da .
Har gjerne blokka liggende på kjøleskapet eller ved PC`n.

Ellers liker jeg godt grøn/rød pasta(krydder) o.l. (thai greier, sterke!). Blir lett å lage smakfull variert mat selv med mye av de samme ingrediensene.

For tiden bruker jeg mye denne:
Kapper opp grønnsaker (råe, varierer med blomkål, brokkoli, sopp, asparges, rosenkål, bønnespirer mm. Fant ut at minimais har under 3 i karber så skal prøve det også ut). Hiv det i stekepanna å stek til det har fått stekeskorpe. Legger så i kylling/kjøttdeig/ferdig stekt fisk. Varmer det litt før jeg tar i fløte/cremefresh/rømme. Med litt salt og pepper og hvitløk eller grønn pasta i blir det kjempe godt. Husk bare på å ha i godt med smør på slutten så du får dekket fett inntaket.

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 16:16   #6
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Opprinnelig lagt inn av sma, her.

Det er masse man kan lage og jeg har samlet oppskrifter etter hvert som jeg har kommet over dem, men likevel føler jeg at jeg sliter hver gang vi skal lage middag. Nå skal det sies at det bare er jeg som går på lavkarbo, men det burde da ikke være så vanskelig å finne et opplegg der vi alle kan spise samme mat bare med forskjellig tilbehør.

Føler alltid at jeg spiser brokkoli til middag, lite sauser føler jeg det blir (mangler stort sett alltid det jeg må ha), og spiser det samme hele tiden.

Hvilke tilbehør og slikt bruker dere? Hvordan løser dere det med middag når dere lager til hele familien? Sambo syns det er så lite jeg kan spise, og begynner mer og mer å ignorere det at jeg går lavkarbo så det ender vel til slutt at jeg må lage egen separat mat til meg..

Hjelp meg noen!

Nå er ikke jeg veldig erfaren innen lavkarbo, men jeg kan gi deg et eksempel på hvordan sist uke så ut hos oss. Samboeren min og jeg går på ketolyse, mens barna spiser "normalt"

Mandag: Tacotallerken, alt utenom skjellene på oss store, og med skjell til barna.
Tirsdag: Karbonader til alle, foliebakt grønnsakmiks til oss store og poteter til de små. Sjysaus fra Toro til oss alle. Dere har vel noe som tilsvarer Toro i Sverige??
Onsdag: Tortilla pizza på oss store, vanlig kjøpepizza til ungene (hadde dårlig tid den dagen)
Torsdag: Hotte kjøttkaker til alle, foliebakt grønnsakmiks til oss store, pommes frites til de små, Fjordland peppersaus til alle.
Fredag: Nepelasagne til alle
I dag: Resten av nepelasagnen
I morgen: Skinkebiff og grønnsaker i form, jukseris til oss store og vanlig ris til de små.

Jeg lager plan for hele uka, hvis ikke blir det bare surr. Håper dette ga deg noen ideér

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 16:28   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

jeg skjønner det kan bli vanskelig ,
typen min burde tatt av noen kilo selv, og han lurer fælt på hva jeg holder på med.
Sønnen min kan og spise mer lavkarbo, pga litt overvekt,
men jeg lager mye kylling, det spiser alle her, og de andre får ris og saus til,
selv har jeg rømme og salater. evt grønnsaker.
Og det går bra, hvis det ikke passer ellers lager jeg mat kun til meg,
og lar dem spise "vanlig" middag utenom.
Døttrene mine er slanke som noen siv og trenger ikke "bry seg"

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 17:20   #8
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Triks 1 er å ha ting på lur. Jeg har fryseren full av svensk cottage cheese og creme fraiche. (Funker å fryse, bare de lettvariantene som smuler seg etterpå, men aløtså, det smuler seg jo mer der det til slutt kommer) Kjøleskapet mitt er så fullt at det nesten kneler.

Triks 2 er å skrive ned MED EN ENESTE GANG når du ser at det er tomt/snart tomt/du tok den siste skiva... Skal du skrive handleliste kvarter før du drar på butikken, glemmer du garantert det du trenger og kommer hjem med noe annet.

Triks 3 er å kose seg på kjøkkenet. Jeg har funnet mye god (og helt lovlig) mat i vanlige kokebøker også. Gratinert rosenkål fant jeg i Ingrid Espelids rødrutete, f eks.

Mannen er på "semi-lavkarbo". Det betyr at han spiser samme middag som meg, men spiser brød og kornblanding og sånn ellers. Av og til mumler han noe om at han manglertilbehør. Men i heite, han kan da dytte en potet i mikroen selv, hvis det er så viktig, eller be om det på forhånd. Lillesnuppa er min dårlige samvittighet. Hun spiser kjøpemiddag på glass.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 22:51   #9
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Takk for innspill dere.
Jeg har liste hengende på kjøleskapet så det skrives alltid opp med en gang noenting er tomt. Men det går vel mere på det at jeg er så lite kreativ på kjøkkenet så jeg føler at jeg ikke har tilbehør å variere mellom.. Klarer bare ikke å hive sammen noe å ha ved siden av.. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig..?

Terry: så enkelt som du gjør det skulle jeg ønske at jeg klarte. Det er jo ikke akkurat hjernekirurgi. Men det er akkurat som om hjernen min ikke vil tenke sånn! Tipset ditt er forresten herved stjålet!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 27-01-08, 15:38   #10
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Prøv å lag grønnsaksragu til kjøttet eller fisken du skal ha til middag. Det er kjempe godt og litt utenom de vanlige kokte grønnsakene.
Lykke til

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:23   #11
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Takk for tipset Lindabtn!
Får virkelig prøve meg frem. Jeg vil ikke at det skal gå så langt at jeg detter av lasset av den grunn at jeg ikke spiser nok variert mat..

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:36   #12
Risten
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Øst-Finnmark
Alder: 63
Innlegg: 76
Risten har en fantastisk aura rundt segRisten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Jeg vil absolutt anbefale å lage ukeplaner for middagen. Vi har en 5 ukers plan som vi går etter. Da handler vi en dag i uka og slipper å gruble på hva vi skal ha til middag. Hos oss er det gubben som lager middag, vi har tilpassa planen slik at jeg kan spise det samme som de med annet tilbehør. Unntaket er pannekaker og grøt.

__________________
[url="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wZQkZRv/"]
[color=#000000][/COLOR
Oppstart 6/3-11, 93,5 kg
Risten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE. Trur æ Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:45   #13
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Opprinnelig lagt inn av Risten, her.

Jeg vil absolutt anbefale å lage ukeplaner for middagen. Vi har en 5 ukers plan som vi går etter. Da handler vi en dag i uka og slipper å gruble på hva vi skal ha til middag. Hos oss er det gubben som lager middag, vi har tilpassa planen slik at jeg kan spise det samme som de med annet tilbehør. Unntaket er pannekaker og grøt.

Ja, jeg lagde ukeplan forrige uke, og det var veldig greit. Kjenner jeg blir frustrert når man skal ta ting på sparket for det klarer jeg ikke..
Men jeg skal absolutt lage lengre planer!

Men hva bruker dere å ha til maten da? Hos meg går det stort sett bare i brokkoli, og soppstuing.. Blir liksom litt lei det også.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 11:57   #14
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Gratinerte tomater er godt.

Ta squash, aubergune, sjampinjong, paprika, løk. Kutt det i smøbiter, stek det i litt smør, salt, pepper. Nammis. Fint å fryse også

Blomkål bruker jeg masse: stekte buketter til "potet". rasper det og lager jukseris. koker buketter møre, blander med smør, fløte og moser glatt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:10   #15
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Gratinerte tomater er godt.

Ta squash, aubergune, sjampinjong, paprika, løk. Kutt det i smøbiter, stek det i litt smør, salt, pepper. Nammis. Fint å fryse også

Blomkål bruker jeg masse: stekte buketter til "potet". rasper det og lager jukseris. koker buketter møre, blander med smør, fløte og moser glatt.

Jukseris har jeg testet, men jeg syns at det ble en voldsom sterk blomkålsmak av det og det var ikke noe særlig. Har dere i noe krydder for å dempe denne?

Squash og aubergine har jeg vært veldig feig til å teste. Jeg har faktisk en liten squash liggende i kjøleskapet så kanskje jeg får teste den i dag da.

Tusen takk for alle svar folkens!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 13:04   #16
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er middag et problem for meg?

Jeg pleier ikke bruke noe krydder i jukserisen, men lager ofte sjampinjongsaus ved siden av.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal du ha til middag i dag-tråden! smosje Middag 12196 16-03-15 23:59
Middag i dag? Lilly Ketolysekuren 13 30-10-07 19:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no