Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-11, 10:45   #76
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

[quote=Charlott;1029120]Det siver jo ned i drikkevannet sammen med alle typer miljøforurensninger
Dyrs avføring skal nok jordkloden klare å takle. Og nei, all bæsj kan ikke renne ut i drikkevannet. Det er ikke drikkevann overalt der dyr gjør fra seg.

Jordbruk langt fra drikkevannet vårt er heller ikke skadelig på samme måte som jordbruk rett ved et drikkevann.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 11:43   #77
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Herregud, så mye pseudo-religiøst tullball det skulle være her! At folk velger å bli vegetarianere fordi de synes synd på dyra skal jeg ikke krangle med men når noen påstår at vi ikke trenger animalske produkter blir jeg oppgitt, og når de sprer denne falske planteeter-propagandaen som alt av usikker, smårebelsk ungdom sluker rått blir jeg eitrende forbannet!

Les: Lierre Keith's: The Vegetarian Myth: Food, Justice, and Sustainability

Les i allefall Dr. Michael R. Eades sin omtale om boken

Sitat:

Ms. Keith was a practicing vegetarian (vegan) for twenty years, driven by her passion for kindness and justice for all creatures. She couldn’t bear the thought of even killing a garden slug, or, for that matter, even removing a garden slug from her garden to a place where something or someone else might kill it. Her years of compassionate avoidance of any foods of animal origin cost her her health. Her story of coming to grips with the realization that whatever she ate came as a consequence of some living being’s having to die form the matrix onto which her narrative hangs.

Det er til og med en link til de 14 første sidene av boka hennes der.


Av alle tingene folk gjør som virkelig går meg på nervene er det å bastant uttale seg om ting uten å ha det videste begrep om hva de snakker om det værste. Som f.eks. "the vegetarian myth", altså at å leve på ris, soya, mais og korn er så bra for oss og naturen. Du skal ikke bruke mange minuttene på relevant faglitteratur for å skjønne at det ikke på noen måte er bra for oss å leve på planteføde alene (det er faktisk umulig å overleve på, les: essensielle ammino- og fettsyrer, vitamin B6 og B12, overbelastning av bukspytt- og skjoldbruskkjertlene, osv.). Det bør også være retardedly åpenbart til et hvert oppegående menneske at industrijordbruk er det suverent mest skadelige vi som art noengang har foretatt oss. Mil på mil med landskap rives opp, alt av plante- og dyreliv utslettes i massemord av groveste form. Derpå dyrkes én type avling der med hjelp av kunstgjødsel, insektsmiddel og andre morosaker i noen fattige år før jorden er så utarmet at den er like lite fruktbar som midten av Sahara.

Hva de linkede videoene angår.. dyr har det ikke sånn i Norge. Jeg kjenner både bønder og flere som har jobbet og jobber på Gilde her i Vestfold, og selv slakteforholdene legges til rette for at dyrene skal stresses minst mulig. Ja, de blir slaktet. Ja, de blir avlivet med en kruttfyrt bolt som går tvers igjennom hodet på noen få millisekunder. Hva er alternativet? Forby kjøtt, det mest næringsrike og hensiktsmessige vi kan spise, og la hele befolkningen bli enda sykere av feilernæring enn vi allerede er..?


Den eneste "løsningen" jeg ser er å gå tilbake til bøndenes røtter og bedrive vekselvirke. Korn på 1/3 av jorden, grønnsaker på 1/3 av jorden, og kløver og gress på resten. Den siste biten fungerer som beitemark for dyra, som spiser halm ol. fra korn- og grønnsaksproduksjon om vinteren og samtidig sprer naturgjødsel over hele området. Ikke bare hadde dyrene fått det bedre, vi hadde fått sunnere mat.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:03   #78
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Hva de linkede videoene angår.. dyr har det ikke sånn i Norge. Jeg kjenner både bønder og flere som har jobbet og jobber på Gilde her i Vestfold, og selv slakteforholdene legges til rette for at dyrene skal stresses minst mulig.

Det blir jo litt enkelt å si. Jeg har lest om tidligere norske slakteri-ansatte som har blitt vegetarianere eller hatt lyst til å bli det pga. det de har sett, de har gått ut og sagt at selv om dyr har det bedre her enn mange andre steder, er det ikke til å komme unna at det er MYE lidelse i norske slakterier også. Ja, på gårder også. Jeg blir like oppgitt når folk snakker om de glade norske dyrene som har det så fantastisk, som du og andre blir av oss veganere som tenker motsatt. Du skal få lov å ha din mening altså, men jeg står fast på min egen, heldigvis.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:21   #79
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Det bør også være retardedly åpenbart til et hvert oppegående menneske at industrijordbruk er det suverent mest skadelige vi som art noengang har foretatt oss. Mil på mil med landskap rives opp, alt av plante- og dyreliv utslettes i massemord av groveste form. Derpå dyrkes én type avling der med hjelp av kunstgjødsel, insektsmiddel og andre morosaker i noen fattige år før jorden er så utarmet at den er like lite fruktbar som midten av Sahara.

Joda, men som sagt, i Norge er det største problemet for opprinnelig plante- og dyreliv i kulturlandskapet at bønder legger jorda brakk (altså gjengroing).


Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Den eneste "løsningen" jeg ser er å gå tilbake til bøndenes røtter og bedrive vekselvirke. Korn på 1/3 av jorden, grønnsaker på 1/3 av jorden, og kløver og gress på resten. Den siste biten fungerer som beitemark for dyra, som spiser halm ol. fra korn- og grønnsaksproduksjon om vinteren og samtidig sprer naturgjødsel over hele området. Ikke bare hadde dyrene fått det bedre, vi hadde fått sunnere mat.

Ja, og at dyr beiter i utmark og holder gjengroingen i sjakk. Det er ironisk å tenke på at vi importerer kraftfor fra andre sida av jorda (og derved bidrar til å hogge ned regnskog og utrydde arter der) samtidig som vi gror igjen av godt dyrefôr over hele Norge og derved utrydder en drøss med arter her også.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:21   #80
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det blir jo litt enkelt å si. Jeg har lest om tidligere norske slakteri-ansatte som har blitt vegetarianere eller hatt lyst til å bli det pga. det de har sett, de har gått ut og sagt at selv om dyr har det bedre her enn mange andre steder, er det ikke til å komme unna at det er MYE lidelse i norske slakterier også. Ja, på gårder også. Jeg blir like oppgitt når folk snakker om de glade norske dyrene som har det så fantastisk, som du og andre blir av oss veganere som tenker motsatt. Du skal få lov å ha din mening altså, men jeg står fast på min egen, heldigvis.

Har jobbet på Gilde, Vestfold, og vet at det dyr har blitt returnert fordi de har vært for skitne bla... det ER strenge krav på slaktedyr
Så vidt jeg kan se er det ingen som har skrevet om "glade norske dyr som har det så fantastisk", poenget var at de aller fleste norske slaktedyr har hatt et fullt akseptabelt liv. Det blir bla mer og mer vanlig med løsdrift i fjøs, tilrettelegging så slaktefe valgfritt kan gå ute hele året osv.
De fleste norske dyr har det slett ikke så ille

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:29   #81
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Om dere veganer/vegitarianer tror at tallerken deres ikke består av død og lidelser, så må dere tro om igjen. Dyr har død og mennesker har lidd for at dere skal ha deres kjøttfrie kosthold.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:33   #82
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det blir jo litt enkelt å si. Jeg har lest om tidligere norske slakteri-ansatte som har blitt vegetarianere eller hatt lyst til å bli det pga. det de har sett, de har gått ut og sagt at selv om dyr har det bedre her enn mange andre steder, er det ikke til å komme unna at det er MYE lidelse i norske slakterier også. Ja, på gårder også. Jeg blir like oppgitt når folk snakker om de glade norske dyrene som har det så fantastisk, som du og andre blir av oss veganere som tenker motsatt. Du skal få lov å ha din mening altså, men jeg står fast på min egen, heldigvis.

Enda en ting som til tider irriterer meg noe helt grenseløst ille er når folk ikke klarer å skille mellom meninger og fakta, men fordi jeg respekterer deg Photo skal jeg moderere meg etter beste evne (så du slipper å gjøre det om jeg blir ufin).

Du kan mene at himmelen er grønn til du blir grønn i fjeset. Du kan også mene at vegetarkost er fullverdig og sunt, eller at frittgående høns eller melkekyr på beite har det ille med all din viljes makt. Det som er så flott med fakta er at jeg ikke egentlig behøver å forholde meg til denslags subjektivitet. Klart, det er mye f**nskap rundt i verden, men om du gidder å sjekke ut linkene jeg postet i ste får du kanskje et litt videre syn på ting. Jeg håper i allefall du er åpen for fakta, har jo skravlet endel med deg her inne og du slår meg som noen som tenker selv og oppsøker informasjon, fremfor en som ubetinget lar følelsesmessige apeller lure deg til et bastant, trostbasert synspunkt på ting.

Industrijordbruk er faktisk det værste vi gjør mot planeten. Hvorfor er det så ille at jeg velger å spise en bit av ei ku eller en gris som per Norsk lovgivning antageligvis har hatt et bedre liv enn mange av hundene folk eier har? Jeg kjøper kun kjøtt med "Norsk storfe" eller "Norsk svin" på innholdsfortegnelsen. Har du noengang tenkt på hvor mange dyr, og hvor mange kvadratmil natur som har gått tapt for soyapølsene og tofukjøttdeigen din? Jord som tynes til den er død og ubrukelig både for bønder og natur, før industrien hugger ned nye områder natur for å ha dyrkbar jord i noen få år til..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:45   #83
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Altså, jeg tror ikke vi kan bli enige uansett, og grunnen til det er jo at jeg er totalt imot slakterinæringen og også meierinæringen (i tillegg til at jeg mener kumelk er for kalver og ikke for mennesker). Jakt er jeg mer åpen for selv om jeg aldri kunne jaktet selv og aldri vil spise kjøtt (og fisk) igjen, men selve slakterinæringen med akkordjobbing og dyr på samlebånd, den liker jeg ikke og vil aldri noensinne støtte igjen. Så da lever vi egentlig på hver vår planet når det kommer til meninger om mat. Men det er jo helt greit, folk får mene og gjøre som de vil.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:49   #84
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Altså, jeg tror ikke vi kan bli enige uansett, og grunnen til det er jo at jeg er totalt imot slakterinæringen. Jakt er jeg mer åpen for selv om jeg aldri kunne jaktet selv og aldri vil spise kjøtt (og fisk) igjen, men selve slakterinæringen med akkordjobbing og dyr på samlebånd, den liker jeg ikke og vil aldri noensinne støtte igjen. Så da lever vi egentlig på hver vår planet når det kommer til meninger om mat. Men det er jo helt greit, folk får mene og gjøre som de vil.

Joda, dersom du velger å ikke spise dyr fordi det ikke føles rett for deg skal jeg ikke si annet enn: Respekt til deg!

Bare ikke kom og påstå at du tar det valget fordi industrijordbruk er mer bærekraftig enn å spise dyr, eller fordi veganerkost er fullverdig mat for menneskeorganismen. Da mener du noe som er fullstendig på kant med fakta, noe jeg faktisk har et problem med.

Men, for å sitere Dr. Gregory House: "If you could reason with religious people, there'd be no religious people."

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 13:12   #85
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Bare ikke kom og påstå at du tar det valget fordi industrijordbruk er mer bærekraftig enn å spise dyr, eller fordi veganerkost er fullverdig mat for menneskeorganismen. Da mener du noe som er fullstendig på kant med fakta, noe jeg faktisk har et problem med.

Men hvor kommer maten til dyra vi spiser fra da? Er ikke det industrijordbruket? Dersom 90 % av energien forsvinner når den går gjennom dyret i form av planteføde fra industrijordbruket, vil vi jo kunne klare oss med 10 prosent av dette industriarealet dersom alle åt planteføde direkte (uten at det gikk gjennom dyr).

Bare for å erte deg, altså. Jeg er verken religiøs eller veggis. Men jeg mener ikke nødvendigvis at det er etisk høyverdig å spise dyr, selv om jeg gjør det.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 13:17   #86
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Men hvor kommer maten til dyra vi spiser fra da? Er ikke det industrijordbruket? Dersom 90 % av energien forsvinner når den går gjennom dyret i form av planteføde fra industrijordbruket, vil vi jo kunne klare oss med 10 prosent av dette industriarealet dersom alle åt planteføde direkte (uten at det gikk gjennom dyr).

Bare for å erte deg, altså. Jeg er verken religiøs eller veggis. Men jeg mener ikke nødvendigvis at det er etisk høyverdig å spise dyr, selv om jeg gjør det.

Lar meg ikke erte så lett, er såre enig med deg! Griser og kyr er ikke laget for å spise korn og soya noe mer enn vi er. Å fóre dyr med det som regnes som "menneskemat" er idiotisk, for som du selv har presisert hadde både naturen og dyrene selv hatt godt av å få beite fritt, og plantematerien de da hadde spist inneholder i hovedsak cellulose som vi uansett ikke kan fordøye.

Uansett hvordan man vrir og vender på det er vekselvirke og beitedyr den mest bærekraftige løsninga. Dyrene lever et bedre liv og spiser det som er sunt for dem og som vi uansett ikke kan nyttegjøre oss av, og de av oss som ønsker å spise fuglematen som ellers ville gått til dyreføde kan gjøre det.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 17:39   #87
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Det går ikke an å forsvare det å spise kjøtt og meieriprodukter med at det er like ille for naturen at vi spiser mye grønnsaker++. Dyr må også spise for å produsere melk og vokse , så de selv kan spises. Så spiser man kjøtt ødelegger man indirekte regnskog og annen natur, i tillegg til å støtte eventuell dyreplageri. Basta.

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:13   #88
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Det går ikke an å forsvare det å spise kjøtt og meieriprodukter med at det er like ille for naturen at vi spiser mye grønnsaker++. Dyr må også spise for å produsere melk og vokse , så de selv kan spises. Så spiser man kjøtt ødelegger man indirekte regnskog og annen natur, i tillegg til å støtte eventuell dyreplageri. Basta.

Den "basta"en gjorde det hele småmorsomtsøtt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:43   #89
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Maissa89, her.

Det går ikke an å forsvare det å spise kjøtt og meieriprodukter med at det er like ille for naturen at vi spiser mye grønnsaker++. Dyr må også spise for å produsere melk og vokse , så de selv kan spises. Så spiser man kjøtt ødelegger man indirekte regnskog og annen natur, i tillegg til å støtte eventuell dyreplageri. Basta.

Dyr kan spise gress. Kan vi det? Jeg skulle gjerne sett deg spise gress. Det er bare til å sette igang å spise gress og ta bilde av det og poste det her på forumet hvis du vil da!

Jeg foretrekker å spise kua som spiser gress.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:48   #90
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dyr kan spise gress. Kan vi det? Jeg skulle gjerne sett deg spise gress. Det er bare til å sette igang å spise gress og ta bilde av det og poste det her på forumet hvis du vil da!

Jeg foretrekker å spise kua som spiser gress.

Tror det blir ubehagelig å gulpe opp maten fire ganger før maten endelig går ut rettveien...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:51   #91
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Dyr har det sannelig bra i Norge ...

http://www.dyrsrettigheter.no/kjotti...orge%E2%80%9D/

Kanskje dette er tull og bedrag fra ende til annen, men det var rikelig med kilder under artikkelen i hvert fall. Og Noah er jo ikke akkurat en jalla-tulleorganisasjon. Jeg tror folk er ganske naive når de tror dyr har det så bra i Norge. Legg spesielt merke til dette under her, bare dette er grunn nok til å boikotte kylling, mener nå jeg. Horribelt, men kanskje jeg bare er et føleri-menneske.

• Millioner av hanekyllinger av “egglegger”-rase gasses eller kvernes ihjel en dag gamle hvert år fordi de er verdiløse.18. 19)

På filmen i hovedinnlegget ser man denne prosessen. Hyggelig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:51   #92
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg



Sitat:

Historien om Kua

Kua er et husdyr... Men den kommer også utenfor huset. Og den lever ofte på landet, men den kommer også inn til byen, men bare når den skal dø. Men det bestemmer den ikke selv.

Kua har syv sider... Den øverste siden - Den nederste siden – Den forreste siden - Den bakerste siden - Den ene siden - Den andre siden - Og den innvendige siden. På den fremste siden sitter hodet... Og det er fordi hornene skal ha noe å sitte fast på. Hornene er av horn og de er bare til pynt. De kan ikke bevege seg, men det kan ørene. De sitter ved siden av hornene.

Kua har to hull foran i hodet. De kalles ku-øyer. Kuas munn kalles mule. Det er nok fordi den sier muuhh.

På den bakerste siden sitter halen... Den bruker den til å jage vekk fluer med, så de ikke faller ned i melka og drukner.

På den øverste siden - Og den ene siden - Og den andre siden, er det kun hår... Det heter ku-hår og har alltid samme farge som kua. Fargen til kua heter kulør.

Den nederste siden er den viktigste for der henger melka. Og når budeia åpner kranene så renner melka ut. Når det tordner så blir melka sur... men hvordan den blir det har jeg ikke lært meg ennå.

Kua har fire ben... De heter ku-ben. De kan også brukes til å trekke ut spiker med. Kua spiser ikke så mye, men når den gjør det spiser den alltid to ganger.

De fete kuene lager helmelk. Når kua har dårlig mage lager den ost. I osten er det hull. Men hvordan den lager hullene har jeg heller ikke lært ennå.

Kua har god luktesans... Vi kan lukte den på lang avstand.

Kuas valper heter kalver. Kalvens far heter okse, og det gjør kuas mann også.

Oksen lager ikke melk og er derfor ikke et pattedyr.

Den som kommer og henter kua når den blir gammel heter ku-fanger. Den sitter ofte foran på biler. Så blir kua slaktet, man heller melka på pappkartonger som vi kan kjøpe på butikken. Kuas fire ben blir sendt til snekkeren. Det kalles gjenbruk.

Som man kan se er kua et nyttig dyr. Og derfor liker jeg kua veldig godt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 18:53   #93
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dyr kan spise gress. Kan vi det? Jeg skulle gjerne sett deg spise gress. Det er bare til å sette igang å spise gress og ta bilde av det og poste det her på forumet hvis du vil da!

Jeg foretrekker å spise kua som spiser gress.

Ja, og så kan vi jo samtidig ta bilde av Greddyen, løpende etter en kanin eller lignende, slenge den i bakken og tygge den i stykker med tennene og slafse i seg innvollene rå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:10   #94
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

NEI HUFF!! Dette blir verre og verre Jeg fortsetter nok å spise kjøttet mitt, etterpå skal jeg gjøre som strutsen(STIKKE HUE LANGT NED I SANDA) Apropo struts, er det godt??

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:11   #95
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, og så kan vi jo samtidig ta bilde av Greddyen, løpende etter en kanin eller lignende, slenge den i bakken og tygge den i stykker med tennene og slafse i seg innvollene rå.

ahahahaha, ja du skulle likt den. Jeg selv i sånn steinalderfille, slår meg selv på brystet og roper oO oO oO *gorilla lyder*

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:13   #96
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Ser det for meg. :fnis:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:13   #97
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Den "basta"en gjorde det hele småmorsomtsøtt.

Det var meningen Det ligger ikke helt i min natur å være så streng, så da må jeg prøve å lette litt på stemningen. Basta!

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:15   #98
Maissa89
Medlem
 
Maissa89 sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 122
Maissa89 er ny på veien

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Dyr kan spise gress. Kan vi det? Jeg skulle gjerne sett deg spise gress. Det er bare til å sette igang å spise gress og ta bilde av det og poste det her på forumet hvis du vil da!

Jeg foretrekker å spise kua som spiser gress.

Nå har det seg sånn at mesteparten av det dyrene vi slakter spiser er kraftfor, ikke gress. Check your facts

Maissa89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:21   #99
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Jeg sier de kan spise gress, jeg sier ikke hva de spiser nå.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:28   #100
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

NEI HUFF!! Dette blir verre og verre Jeg fortsetter nok å spise kjøttet mitt, etterpå skal jeg gjøre som strutsen(STIKKE HUE LANGT NED I SANDA) Apropo struts, er det godt??

Nei det er ikke godt!!

Men jeg har spist både zebra og antilope.. fy meg... men det var godt

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kiwi sitt fantastiske fredagstilbud (kjøtt og fisk)! Iset Generell diskusjon 25 23-03-09 08:15
Kjøtt, fisk og annet kre soladi Induksjonen 7 13-01-09 12:15
Vilt kjøtt/fisk Nike Generell ernæringsdebatt 9 24-06-08 15:18
Regner man 1 gr karbo pr 100 g i kjøtt, fisk, skalldyr og bacon? Madeleine Ketolysekuren 9 25-03-08 20:20
Hva er din favoritt innen kjøtt og fisk? Fjonken Lavkarbo generelt 11 04-07-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no