Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Er lavkarbo bærekraftig?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-08-11, 08:19   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av FredrikW, her.

Nei, jeg mener at hvis man setter hele klodens befolkning, inkludert de som nå har for lite mat (og sulter), på et LCHF-opplegg, så er det rett og slett ikke mulig, fordi det ikke nok mat. Derfor insekter, havalger etc. De ressursene er det så store mengder av, at hvis vi alle hadde gått over til å bruke den slags kost som hovedføde, så er det faktisk godt mulig at det hadde blitt nok (sunn) mat til alle.

Utsagnet gjelder da altså ikke bare for et lavkarbokosthold - det gjelder for alle typer moderne indistruelt kosthold.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 08:21   #27
FredrikW
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 32
FredrikW er ny på veien

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Utsagnet gjelder da altså ikke bare for et lavkarbokosthold - det gjelder for alle typer moderne indistruelt kosthold.

Ja, absolutt. Det er ikke engang i nærheten av ressurser nok på jorda til at hele verdens befolkning kan spise som oss i vesten. Men jeg vil tro at et lavkarbokosthold med mye råvarer er mindre belastende ressursmessig enn et vanlig vestlig kosthold.

FredrikW er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / steinalderknask Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 08:52   #28
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

All behøver ikke å spise så streng lavkarbo at de ikke inntar korn, poteter, ris, bønner etc. Vi her, med fedme som problem har dette som en løsning, men i land der dette ikke er et problem kan de jo spise uraffinerte varer, ideelt sett.Grønnsaker, fisk, bønner, nøtter..

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 09:41   #29
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av FredrikW, her.

Det er ikke engang i nærheten av ressurser nok på jorda til at hele verdens befolkning kan spise som oss i vesten.

Joda, det er det. Opp i mot halvparten av all mat som produseres i verden i dag blir kastet før noen rekker å spise den. Food for thought!

På den annen side vil det føre til enorme helsemessige konsekvenser hvis "alle" begynner å spise som "oss i vesten", så det er ikke et mål vi bør strebe etter. Allerede i dag er India det landet i verden som har høyest forekomst av diabetes II. Resten av det østlige Asia er på full fart etter.

Sørg for å planlegge godt, slik at du unngår å kaste mat, så bidrar du til bærekraftig kosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 12:41   #30
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Ja, vi er ikke noe godt eksempel for hele verdens befolkning. Moderasjon er tingen, på mengde og mat-type. Om pengene til krig ble brukt til mat og vannforsyninger i hele verden skulle vi nok klart det sammen om alle mente det var det viktigste å få til.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 12:56   #31
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ikke glem at det fins dyr som sau, geit og gris i tillegg til kuer...Alle disse dyra kan gå fritt på store deler av norsk natur og kulturbeite - om det blir lagt riktig til rette for det...
Vi må helt klart tenke litt gammeldags dyrehold med noen nye tanker innimellom...f.eks løsdrift og automatisering innen melkeproduksjon....
Mange Har masse idéer, men mangler ører fra myndighetenes side for å få gjennomført planene sine....

Og ikke glem all maten i havet!

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 13:55   #32
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Jeg spiser faktisk ikke mer kjøtt/protein enn på tidligere kosthold. Har byttet ut ris og brødgreier med moderate mengder grønnsaker - i tillegg spiser jeg mindre mengder, og har langt bedre utbytte av maten jeg spiser. Har ingen planer om å føle meg som en miljø-byrde fordi jeg spiser et par egg til frokost istedet for et par brødskiver, altså.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:05   #33
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Jeg spiser heller ikke mer kjøtt enn ellers, men jeg spiser mye mer fiber og blir snarere og holder meg lengere mett. Så sånn sett vil jeg si at lavkarbo absolutt er bærekraftig!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:06   #34
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, det er det. Opp i mot halvparten av all mat som produseres i verden i dag blir kastet før noen rekker å spise den. Food for thought!

På den annen side vil det føre til enorme helsemessige konsekvenser hvis "alle" begynner å spise som "oss i vesten", så det er ikke et mål vi bør strebe etter. Allerede i dag er India det landet i verden som har høyest forekomst av diabetes II. Resten av det østlige Asia er på full fart etter.

Sørg for å planlegge godt, slik at du unngår å kaste mat, så bidrar du til bærekraftig kosthold.


-

Men samtidig så forgår ikke energi. Så den maten vi spiser som blir kastet gjenoppstår jo som et eller annet?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:12   #35
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Vet ikke om du bare kvervulerer nå eller om du ikke har peiling? I tilfelle det er det siste

- Det krever mer energi å produsere mat enn å utnytte maten som allerede eksisterer!

  Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:16   #36
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Poenget er vel at om vi kaster mat så må det dyrkes MER mat for å mette den samme mengden mennesker (enten man gjør det via kjøtt foret på dyrkede vegetabiler eller spiser vegetabilene direkte). Ergo mer energi/effort inn for å få det samme ut.

Jeg tror at skikkelig mat (altså ikke industriprosessert) ofte metter mer og er mer riktig sammensatt sånn at man i sum trenger mindre. Enten man spiser planter og dyr eller bare planter. Jeg tror også at kort vei til kjøkkenbordet er viktig. Det er vanskeligere å kaste de eggene dine egne/naboens høner har produsert, enn de anonyme rema-eggene...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 30-08-11 kl 14:27.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:23   #37
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Vet ikke om du bare kvervulerer nå eller om du ikke har peiling? I tilfelle det er det siste

- Det krever mer energi å produsere mat enn å utnytte maten som allerede eksisterer!

Hverken kverulerer eller "ikke ha peiling". Om maten kastes eller fortæres av allerede overmette folk spiller ingen rolle. Det koster som du sier å reprodusere, men energien i maten ligger der fremdeles, spist eller ikke spist.

Det er vel ikke uten grunn at de forsker på gjenbruk av kloakk???? Både i mathenseende og annet forbruk?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:30   #38
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

De har jo for lenge siden lansert dingsbomser som gjør det slik at urin blir renset og faktisk kan drikkes (romfart). Det samme med avføring, men riktignok ikke så apetittvekkende. Energien ER der, og kunnskapen ER der, men det må nok flere ting på plass før det resirkuleres for fullt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:34   #39
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Bare noe jeg fant i forbifarten

Sitat:

Det Galaktiske Parti : Gjenvinning
Det Galaktiske Parti har store visjoner om konstruktiv gjennvinning. Gjennvinning er fremtidens supermarked. Alt mekanisk avfall som byttes ut enten med bakgrunn i kommersiell, industriell eller privat fornyelse. Skal deponeres til gjenvinningsstasjoner uten kostand. Miljøstasjonene får økt logistisk ansvar og fortjeneste for å kategorisere alle deler av mekanisk maskiner.

Det Galaktiske Parti ser for seg miljøstasjonene som nå bare enormt mer utviklede. Alle maskiner skal demonteres og sorteres etter grunnstoff eller legeringer. Fungerende matriell kastes skal lagres på dedikerte depot. Hovedkort og RAM-brikker, stekeovner og varmtvannsbeholdere, bilmotorer og data skjermer skal sorteres for gjenbruk. Alle komponenter skal noteres, beskrives og veies inn i en Global Gjenvinnings Protokoll, som fungerer som universell database for metaller, løse og brukte deler.

I denne sammenheng kan besetning av menneskeheten trenes i å behandle sine eiendeler med respekt, samt kategorisere og demontere matriell for gjenbruk, i tillegg øve sine logistiske egenskaper. Det Galaktiske Parti ser for seg en liknende løsning for biologisk avfall og kjemisk avfall. Kildesortering er av høy prioritet i storbyer, likesom det er prioritert i årevis i distriktene. Bysamfunn har et økt ansvar å returnere sitt avfall på en fornuftig måte da de er klart største forbruker av kommoditeter.

Organisk avfall som menneskelig og dyrenes avføring, ansees som svært verdifullt i regenerering av næringsstoffer tilbake til jordkloden. Man kan med enkle agrikulturelle midler tilføre skrinne areal med frukt og grønt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:36   #40
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

ja, enn så lenge er det ikke sånn at "energi mennesker bruker" = "energi i fysikkens definisjon"...

ALT har jo potensiell energi etter fysikken sin definisjon - men det hjelper lite så lenge menneskene kaster maten (= kaster energipotensialet) og benytter olje for våre energibehov for f.eks å produsere mer (kastbar) mat ... (olje er en meget "skitten" energikilde)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 17:02   #41
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Og her kom Aftenposten med en artikkel om dette: http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece. Det er CO2 de fokuserer på her da, så man får jo ikke hele bildet.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 18:07   #42
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Synd jeg har forhåndsstemt, men kunne i se noe Galaktisk Parti i kommunevalget her i Bergen

Grunnen til at jeg reagerte på denne t-skjorten med dette sitatet var jo at det ikke hadde noe hold i lavkarbotenkningen. Jeg mener ikke at lavkarbo ikke KAN forenes med bærekraftig, ei heller ikke at lavkarbo er MINDRE bærekraftig enn vanlig norsk kosthold.
Jeg begynte bare å lure på
Burn Fat
Not Oil.
Lavkarbo.

Betyr det at de som ikke er på lavkarbo forbrenner olje?
Eller er det kanskje sånn at man blir så tynn og liten på lavkarbo, at man bruker mindre bensin når man kjører enn folk som spiser karbohydrater?

Jeg er forsker, og lever av å stille kritiske spørsmål , derfor klarte jeg ikke la være å kverulere

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 21:30   #43
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

De har jo for lenge siden lansert dingsbomser som gjør det slik at urin blir renset og faktisk kan drikkes (romfart). Det samme med avføring, men riktignok ikke så apetittvekkende. Energien ER der, og kunnskapen ER der, men det må nok flere ting på plass før det resirkuleres for fullt.

Beklager, jeg tok kun utgangspunkt i vanlig prosedyre i norske hjem når det var snakk om å kaste mat; Nemlig å la den råtne og bli til jord en kan dyrke mer mat i.

  Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 00:24   #44
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Beklager, jeg tok kun utgangspunkt i vanlig prosedyre i norske hjem når det var snakk om å kaste mat; Nemlig å la den råtne og bli til jord en kan dyrke mer mat i.

Så en leilighet er ikke et hjem? Man må vel ha hage for å gjennomføre det....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 02:16   #45
FredrikW
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 32
FredrikW er ny på veien

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av FredrikW, her.

Det er ikke engang i nærheten av ressurser nok på jorda til at hele verdens befolkning kan spise som oss i vesten.


Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, det er det. Opp i mot halvparten av all mat som produseres i verden i dag blir kastet før noen rekker å spise den.

Jeg tror nok ikke det hadde hjulpet noe særlig om vi ikke kastet mat, det ville uansett ikke vært ressurser nok globalt sett til at hele verdens befolkning kunne ha spist som vi gjør i de rike vestlige landene. I et rikt land forbruker én person en energimende tilsvarende det 80 personer i de fattigste landene forbruker over en gitt periode. Da er det snakk om totalforbruk, ikke bare mat. Definisjonen av "bærekraftighet" er vel noe sånt som at man utnytter ressursene slik at man blir tilfredsstilt, men uten at det ødelegger for fremtidige generasjoners mulighet til å på samme måte kunne tilfredsstille sine behov.

Skulle alle mennesker på jorda hatt et kosthold tilsvarende det vi har her i Norge, som i stor grad er basert på enorm ressurssløsing og forurensning under matproduksjonen, og et generelt overforbruk, så hadde vi tømt havene, måttet rydde all skog for å få nok beitemark osv. osv. Da hadde det nok blitt lite igjen å bli mett av en generasjon eller to fra i dag. Men det er mer enn nok ressurser/mat på planeten til alle, hvis det bare hadde vært politisk vilje til å fordele godene noe mer rettferdig, og drive en mer bærekraftig utnyttelse av ressursene. Men det vil bety at vi i vesten må senke levestandarden...

Dessverre er situasjonen i dag slik at en firedel av jordas befolkning forbruker tre firedeler av de tilgjengelige ressursene. Og dessverre er flertallet av den rike firedelen lite villige til å gi fra seg noe som helst. Og den rikeste lille eliten av denne firedelen sørger for å holde forbruket til befolkningen i vesten oppe ved å dope oss med reality-TV, raske karbohydrater, helt unødvendige forbruksartikler osv., slik at vi skal være fornøyde og stille minst mulig kritiske spørsmål. Og så kjøper vi oss god samvittighet alle sammen ved å gi to hundre spenn til TV-aksjonen hvert år. Egentlig et helt sinnssykt opplegg. Nei, nå ble jeg faktisk litt deprimert av mine egne tankerekker her jeg sitter på nattevakt


Sist redigert av FredrikW : 31-08-11 kl 04:37.
FredrikW er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / steinalderknask Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 08:45   #46
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av FredrikW, her.

Nei, nå ble jeg faktisk litt deprimert av mine egne tankerekker her jeg sitter på nattevakt

Nei - det er det jeg alltid har trodd - nattevakter er ikke godt for helsa.

Vi får bare forsøke å gjøre vårt beste, tror jeg. For min del betyr det at jeg forsøker å ikke overforbruke (selv om jeg faller for fristelsen) verken klær, møbler eller mat. Mat som man bruker ressurser på å dyrke - deretter hard sortering for at den skal selges med forbrukerkvalitet og så til sist kastes hos forbrukeren... og så transporteres til fyllinga og behandles der... det blir dyrt i det store og hele. Om man ikke skal tenke enda videre.

I PB gjøres det faktisk et poeng ut av å velge kortreist mat, fortrinnsvis økologisk. Jeg synes det er vanskelig, men siden jeg er glad i å dyrke så har vi en liten grønnsakshage med noen poteter, litt salat, tomat, noen misdanna gulrøtter og masse rødbeter (de lykkes jeg med i år). Små bidrag - men likefullt bidrag. Og det er REN mat. Og jeg kan love at selv de styggeste gulrøttene blir spist.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 09:07   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Det er så mange gode poenger som er statuert her, men jeg vil slå et lite slag for alle de bittesmå tingene som virker ubetydelig i den store sammenhengen, men som faktisk har noe å si om flere tenker sånn.
Mitt stakkars lille bidrag skulle gjerne ha vært større; jeg skulle gjerne ha kjøpt kun økologisk/biodynamisk etc, men det begrenser seg økonomisk. Men jeg kjøper kortreiste grønnsaker der det går. Men jeg kaster så og si ALDRI mat. Jeg prøver å planlegge sånn i mitt hushold at all maten blir brukt. Jeg reparerer klær så langt det går, syr inn klær i takt med vektnedgang, klipper opp klær beyond repair og bruker til vaskefiller, rensker klesskapet mitt årlig, har byttefest og resten går til bruktbutikker/loppemarkeder, om jeg handler, handler jeg veldig ofte brukt selv (noens søppel er andres skatter), kildesorterer alt som kildesorteres kan, bruker opp igjen plastemballasje (en gammel rekesalatboks rommer tunfisk til katta etc), kjøper kun refills til vaskemiddel, klipper opp majonesflaska og skraper den tom med en slikkepott i stedet for å bare kaste den når den virker tom, spør meg alltid selv minimum tre ganger før jeg avgjør om jeg virkelig trenger noe, slår av alle lys før jeg går ut, bruker sparepærer, etc etc etc.
Dette er utrolig detaljorientert og har lite å gjøre med lavkarbo, det er jeg klar over, og jeg skal ikke sette på meg noen glorie, for det har selvfølgelig et økonomisk aspekt for meg også. Men jeg tror at dersom man tenker mer over forbruket sitt så blir alle sånne små ting i sum noe av betydning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:26   #48
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Så en leilighet er ikke et hjem? Man må vel ha hage for å gjennomføre det....

Nei, er det som skjer med all mat man kaster det i søpla

  Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:40   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Kreative, her.

Nei, er det som skjer med all mat man kaster det i søpla

Ikke her, det vi kaster brennes og kommer tilbake i rør for å varme opp leiligheta. Vi kildesorterer ikke i Oslo, så alt går i samme forbrenneren.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 13:15   #50
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er lavkarbo bærekraftig?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke her, det vi kaster brennes og kommer tilbake i rør for å varme opp leiligheta. Vi kildesorterer ikke i Oslo, så alt går i samme forbrenneren.

Flere og flere kildesorterer i Oslo - det kommer sikkert til deg også etter hvert. Men det jeg har hørt, er at matavfallet vårt blir kjørt til Sverige hvor det varmer opp leiligheter.

Og plastavfallet blir kjørt helt til Tyskland.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no