Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Råd mot småspising

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 22:35   #1
Roadie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 31
Roadie er på en erverdig vei

Råd mot småspising

Jeg eeelsker å småspise. Noen ganger småspiser jeg så mye at måltid blir helt unødvendig. Jeg småspiser riktignok mest av "riktige" matvarer, men siden jeg er blant dem som trenger å telle kcal for å gå ned i vekt, blir det gjerne et problem siden "mange bekker små..." osv.

Dessuten er det ganske plagsomt og forstyrrende i hverdagen å stadig vekk være fysen.

Tror det kommer mest av at jeg er ekstremt rastløs som person, merker jo veldig at det blir ekstra ille om jeg kjeder meg.

Men er det noen som har noen gode råd for å bli kvitt denne rastløsheten/fysingen/uvanen?

Problemet er størst når jeg sitter lenge foran pc på jobb, når jeg ser på tv, og rett før jeg skal legge meg.

Setter stor pris på tips og triks!

(og ja, jeg drikker litervis med vann hele dagen)

Roadie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:52   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Råd mot småspising

Om du spiser tilstrekkelig med fett til måltidene, blir du ikke sånn (fysen)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:11   #3
Roadie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 31
Roadie er på en erverdig vei

Sv: Råd mot småspising

Ja, fett hjelper på fysingen, takk for råd

Men det verste er nok denne rastløsheten. Ofte bare "må jeg ha noe" selv om jeg hverken er sulten eller har apetitt. Klarer ikke helt å forklare, men det er veldig frustrerende...drikker ofte te og cola zero til den store gullmedaljen, men da løper jeg jo på do hele dagen også

Roadie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:17   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Råd mot småspising

Opprinnelig lagt inn av Roadie, her.

Ja, fett hjelper på fysingen, takk for råd

Men det verste er nok denne rastløsheten. Ofte bare "må jeg ha noe" selv om jeg hverken er sulten eller har apetitt. Klarer ikke helt å forklare, men det er veldig frustrerende...drikker ofte te og cola zero til den store gullmedaljen, men da løper jeg jo på do hele dagen også

Skjønner hva du mener med " må ha noe"! Har du prøvd store ifa ?

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:19   #5
Roadie
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 31
Roadie er på en erverdig vei

Sv: Råd mot småspising

Ja, jeg bare spiser hele pakken og blir dårlig i magen. Maltitol er ikke så bra for meg

Roadie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:20   #6
GrønnPepper
Medlem
 
GrønnPepper sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Alder: 46
Innlegg: 77
GrønnPepper er på en erverdig vei

Sv: Råd mot småspising

For min del har det hjulpet å bestemme meg for å spise når jeg er sulten og ikke når jeg har lyst på noe.
Jeg prøver å lytte til kroppen for å finne ut om det er magen eller hjernen som sier at jeg trenger noe å spise.
Hvis det er hjernen har jeg valgt å overse det. Ofte er jeg faktisk tørst når jeg har lyst på "noe", og da hjelper deg godt med et stort glass vann.

Hvis du klarer å si til deg selv at denne uken er det DU som bestemmer, ikke "lysten på noe" så tror jeg at du relativt lett vil kunne endre uvanen med å stadig putte noe i munnen.

Et annen tips er å ikke ha noe tilgjengelig som egner seg for småspising, da løser problemet seg selv.

GrønnPepper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:20   #7
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Råd mot småspising

Prøv å ta 10 sit ups eller noe hver gang du "må ha" noe.....:-)
Gjør noe fysisk hver gang suget kommer......om d så er å synge en sang, ta knebøy, pusse tenna eller gre håret.....et eller annet som ikke er å spise.....
Kanskje du klarer å snu uvanen da......for det er jo det dette suget i grunnen er.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:13   #8
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Råd mot småspising

pusse tenna hørtes kjempelurt ut- da får man jo også en smak i munnen

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:34   #9
komatøs
Medlem
 
komatøs sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 76
komatøs er ny på veien

Sv: Råd mot småspising

Kjenner meg igjen ja. Jeg prøver å gjøre noe fysisk for å endre tankegangen. Ikke noe stort, men feks hvis jeg ser TV og får "kløen", så går jeg inn på kjøkkenet og vasker opp -eller gjør rent i buret til papegøyen. Bare ett eller annet som drar meg vekk fra tankene, og da er det ofte greit å gjøre noe fysisk som flytter fokus

__________________
Smør skiene med tålmodighet
komatøs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 06:31   #10
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Råd mot småspising

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Prøv å ta 10 sit ups eller noe hver gang du "må ha" noe.....:-)
Gjør noe fysisk hver gang suget kommer......om d så er å synge en sang, ta knebøy, pusse tenna eller gre håret.....et eller annet som ikke er å spise.....
Kanskje du klarer å snu uvanen da......for det er jo det dette suget i grunnen er.....

Signerer denne. Tannpuss eller situps er super avledningsmanøver, eller en runde eller to rundt huset Lage en dagsmeny hjelper også. Da tenker du fortsatt på mat, men du planlegger en meny for f.eks neste dag utifra hva du har i kjøleskap og skaper

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 08:13   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Råd mot småspising

Jeg blir enormt fysen/Sulten med en gang jeg spiser/drikker noe med kunstig søtning. Jeg får en enorm ulvehunger av f.eks cola zero. atkisnbarer, sukkerfri sjokolade, suketter osv så det er noe jeg bare bruker en sjelden gang ellers blir det å spise døgnet rundt.

Fikk forklart av en i går at selv om kunstig søtning ikke øker blodsukkeret så utløser det insulin, men kroppen har ikke noe å jobbe med og resultatet blir deretter. Han hadde visstnok vært med på et forsøk på Olympiatoppen der dette var blitt målt nøye.

Som andre sier planlegge nøye hva du skal spise og prøv å holde deg til det, kutt kunstig søtning så langt du klarer og bruk gjerne litt tid til å finne ut hvorfor du fyser. Er det kroppen eller hodet som vil ha? Jeg har måttet bruke mye tid på det og har etterhvert funnet ut at som oftest er det hodet (gamle vaner er vonde og vende) som vil ha noe gøtt! Og når du blir fysen og ikke klarer å la vær, ta en liten slurk fløte, en ts cocosa, et par oste-og skinkeskiver rullet sammen, en ts mandelsmør, noen nøtter osv som alle er bedre snacks enn sukkerfritt snop/brus.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 09:33   #12
LadyLike
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Råd mot småspising

Utrolig mange gode svar her ser jeg, takk til dere. Jeg merket det veldig de første ukene (har nå bare holdt på i 3 uker, men merker bedring allerede).

Jeg har vært så vant til å ta meg en sjokolade eller 2 eller en kjeks når jeg har kjeda meg på jobben. Blir fort rastløs. I starten hadde jeg litt samme problemet men jeg merker at hvis jeg spiser frokost (hjemme eller noe på jobb) og får i meg nok fett(!!) så tenker jeg ikke på mat/godis/blir ikke fysen før jeg skal spise lunsj kl 12.

På ettermiddagen pleier jeg alltid å bli litt fysen, men det er mest fordi jeg begynner å bli sliten og da har jeg lyst til å gjøre NOE. (Før tok jeg meg noe sjokoalde + kjeks + te med sukker) Det som hjelper meg da, er å ta en skål med creme fraish + bringebær. Da holder jeg meg god og mett til middag kl 6

Jeg tror det er som flere andre nevner, at hodet sier du vil ha..men du er egentlig ikke sulten!

  Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 09:45   #13
kjerstiva
Medlem
 
kjerstiva sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Bodø
Alder: 44
Innlegg: 262
kjerstiva er på en erverdig vei

Sv: Råd mot småspising

For meg, hjelper det å drikke en kopp te Da har jeg noe å putte i munnen som jeg bruker litt tid på å få i meg.

Ellers er det en del som får hjelp av å drive med handarbeid. Hekling.f eks er noe en kan gjøre mens en ser på tv.Det får utløp for en del av denne rastløsheten.

kjerstiva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: under 50 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 10:29   #14
slankepia
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 69
slankepia er på en erverdig vei

Sv: Råd mot småspising

Hei :-) Vil bare si til deg at jeg har vært sånn hele livet, men endret seg etter at jeg begynte på atkins. Riktignok har jeg bare gått på atkins i litt over en uke (nesten to), men det har skjedd store endringer i appetiten. De første dagene bikket jeg lett over 3000 kalorier fordi jeg spiste meg til døde for å dempe både søtsug og for å roe "stemmene" som sier at det hadde vært godt med litt å spise. Nå er dette helt under kontroll. For meg justerte det seg selv overaskende fort. Nå spiser jeg bare mat jeg har laget selv. Eneste jeg må passe meg for, er å se på TV om kvelden. Da kommer det litt snikende, men ikke på samme måte som før. Jeg må legge til at jeg ikke har "skjeiet" ut med søtningserstattninger eller atkins barer. Spiser ikke noe tyggis, pastiller eller noe av det slag. Dette kommer fra en som var AVHENGIG av snop og godterier. Om du klarer, kutt ut ALT av "kosemat" og spis det du trenger en stund, så ser du at det justerer seg selv. Begynn ikke med erstattninger igjen før du føler at du har kontroll. Det har ihvertfall fungert gull for meg :-)

slankepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - forløbli på induksjonen :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Småspising saxpia Ketolysekuren 9 20-05-09 15:54
Småspising ... smil! Ketolysekuren 10 23-01-09 14:26
Småspising om kvelden rosemor Spørsmål og svar 5 27-06-08 08:55
Småspising Lucky Tess Generell diskusjon 2 15-02-08 22:16
Småspising Princez Ketolysekuren 8 09-02-08 15:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no