Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ingen legger merke til min vektnedgang?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-09-14, 02:17   #1
Tropicana
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 29
Tropicana er på en erverdig vei

Ingen legger merke til min vektnedgang?

Nå har jeg vært på lavkarbo i ca 6 uker og mistet 9kg! For lenge, lenge siden fant jeg noen jeans som jeg håpet at en dag kunne passet meg. I dag bestemte jeg meg for å prøve dem, og til min store overraskelse passet den! Riktignok var den bittelitt stram, men tidligere kunne jeg såvidt få den halveeis over lårene.

Før jeg startet med lavkarbo tok jeg også mål av meg selv. Jeg fikk helt sjokk over hvor mange cm jeg har allerede mistet! Alt i alt 46 cm.. 8cm rundt rumpen og under magen.. Rundt magen har jeg mistet 9cm..

Jeg har ikke fått noooen kommentarer på min vektnedgang, ingen vet at jeg er på lavkarbo da. Hvordan var det for dere? Når begynte folk å kommentere vektnedgangen din?

Jeg er til vanlig lite snakkesalig når det gjelder vekten min, unngår det temaet så mye som mulig.. men nå som jeg faktisk gjør noe med vekten min har jeg såååå lyst at noen skal legge merke til det og kommentere!! :P

Jeg har kanskje ikke mistet så mange kg enda at det merkes? 9 kg.. :/

Tropicana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 06:53   #2
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

For det for det første, gratulerer med 9 kilo ned. Det er et flott resultat. For det andre, ikke vær lei deg fordi ingen legger merke til det. Det kan være mange grunner til det. Det kommer helt an på hvor på kroppen fettet forsvant, og det er ikke sikkert at det forsvant der det er lettest å legge merke til. Dessuten kommer det jo helt an på hvor stor og tung du var i utgangspunktet, for det er ikke sikkert at 9 kilo gjør en så voldsom forskjell at andre ser det med én gang. Uansett, det viktigste er at du selv kjenner en forskjell.

Selv har jeg siden nyttår mistet 18 av de 25 kilo som skal ned, men det er det ikke mange som har kommentert. Ingen av kollegaene på jobben, ingen av naboene der jeg bor, og heller ingen i familien...hallo, det er minst 15 kilo siden sist akkurat de så meg, og så ser de ikke det engang...sukk.

Jaja, jeg fortsetter ufortødent videre, jeg. Det viktigste er jo at jeg føler meg frisk og slank og vel. Hva andre synes er egentlig knekkende likegyldig for meg.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 07:07   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Det har blitt sånn at det er mange som for sitt bare liv ikke tør kommentere om noen har gått ned i vekt - en del tar jo absolutt alt i verste mening!

Hvis noen skulle være så uheldig å nevne noe sånt som - "Du har gått ned i vekt, så fin du er blitt!" så kan du banne på at følgende kommentarer går gjennom hodet på mange:

- var jeg ikke fin før da?
- hva bryr det deg?
- var jeg ikke like mye verdt da jeg var 10 kg tyngre?

osv. osv. osv.

Jeg tør ikke si et ord om jeg ser at noen har gått ned i vekt, med mindre jeg kjenner vedkommende såpass godt at jeg vet h*n vil ta det for det det er ment - et kompliment.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 07:29   #4
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

gratulerer med fin nedgang!

det første jeg tenker er litt sånn "so what? er det for de eller deg du slanker deg?", selv om jeg skjønner at det er artig å få komplimenter og positiv oppmerksomhet. tror nok mange ser det, men som trilltrall sier så er det mange som er ganske såre når det kommer til kropp og vekt. jeg selv er en av de som ikke ønsker at noen skal kommentere det (har litt issues med slik), og selv kommenterer jeg det aldri med mindre jeg vet at personen faktisk jobber med å slanke seg og vil like å få kommentarer på det. det kan hende du må ymte frempå om at du jobber med vektnedgang til noen du stoler på?

fortsett med den bra jobben du gjør!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 12:30   #5
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

... selv kommenterer jeg det aldri med mindre jeg vet at personen faktisk jobber med å slanke seg og vil like å få kommentarer på det...

Nettopp. Det kan jo være at noen tror at jeg er blitt syk, har fått kreft, lider av depresjon, spiseforstyrrelser eller gudvethva og at det er derfor jeg er blitt tynnere og nettop derfor ikke tør kommentere noe. Å si at jeg synes du har blitt tynnere eller lignende til noen som faktisk er syk og har mistet vekt blir jo det samme som å spørre en kvinne som har lagt på seg litt over magen om hun er gravid. Da er det bedre å la være å si noe.

Med andre ord, har du ikke sagt eller hintet på noe som helst vis om at du slanker deg, så ikke forvent kommentarer. Selv synes jeg faktisk det er mer inspirerende å ikke si noe og holde det for meg selv.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 12:35   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Kanskje folk har nok med å tenke på seg selv?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 13:09   #7
Tropicana
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Innlegg: 29
Tropicana er på en erverdig vei

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Takk for svar!

Jeg tror det er mer at jeg er overrasket over at ingen har kommentert min vektnedgang enda, for jeg selv ser stor forskjell i speilet. Jeg startet med 104 kg på baken og nå er jeg 95kg. Jeg har tidligere slanket meg ca 10 kg fra 114-104, da fikk jeg maaange kommentarer.

Men jeg forstår.. Jeg kan tenke på mange grunner til at folk ikke tørr å kommentere andres vektnedgang. Hvis jeg vil ha komplimenter og kommentarer så må jeg nok fortelle mine nærmeste at jeg faktisk prøver å gå ned i vekt. Jeg tror hovedgrunnen til at jeg ønsker en kommentar eller to er at jeg vil ha bekreftet at min vektnedgang faktisk er synlig, jeg kan se det selv, men jeg vet ikke om det er noe jeg innbiller meg :P

Tropicana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 13:45   #8
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Jeg er ikke oppmerksom på andre vekt, men litt vell mye oppmerksom på min egen. Jeg hadde nok ikke lagt merke til noen nedgang med mindre det ble fortalt meg. Jeg studerer ikke andre sine kropper, da jeg ikke vil at andre skal studere meg. For meg er en enten slank, tynn eller overvektig, uten at jeg tenker noe på det..

På en annen side så vet jeg godt hvordan du har det. Jeg har gått ned 15 kilo (110- 95), uten å få noe særlige bemerkninger. Jeg er nok bare stor for de fleste, og det har nok andre ting å tenke på enn min vektnedgang. Kanskje det er det samme med deg?

Vær snill med deg selv. Still deg foran speilet og fortell deg selv hvor stolt du er av deg selv. Smil til deg selv og vær din egen heiagjeng.. Så kan vi hjelpe med å heie på deg her inne :-)

__________________
Ny start 28. august 2014


kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 13:47   #9
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Kommenterer sjelden andres vektnedgang eller oppgang. Men kan gjerne kommentere at de ser flott ut i det og det antrekket heller.

Det viser seg for meg å være en bedre måte å si at noen har enten gått opp, eller ned i vekt uten å såre.

Husk at du har brukt mye tid på å sørge for at vekt, vekttema og slikt ikke er tema for deg. Dette merker jo de du omgås med over tid, så derfor kan det jo hende at de er varsomme for å kommentere deg og din vekt nå også.
De legger nok merke til det, men som du sier det selv, du har kanskje invitert til prat om din vekt tidligere, så hvorfor skal de kommentere det nå etter 9 kg minus?

Er ikke verre enn det skal du se :-)


Sist redigert av sonim : 09-09-14 kl 13:56.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 16:34   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Jeg er slik at jeg ikke alltid registrerer at folk har gått ned i vekt. Kollegaen min som jeg ser hver eneste dag har nå siste månedene gått ned 10 kg, og det viser selvsagt veldig godt når jeg nå tenker over det. Men jeg tenkte ikke over det før en annen kollega kommenterte det, og da gikk det plutselig opp et lys for meg.

Jeg var enda mer overvektig enn deg, og først når jeg hadde gått ned litt over 30 kg begynte jeg å få noen få kommentarer. Men flommen av kommentarer kom ikke før jeg var nærmere normalvektig. Jeg ønsker minst mulig fokus på dette, så derfor var jeg glad så lenge jeg ikke fikk kommentarer.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-09-14, 17:59   #11
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen legger merke til min vektnedgang?

Jeg ville synes det var forferdelig slitsomt om folk kommenterte vektnedgang- da ville jeg vært enda mer ubekvem hvis jeg gikk opp noen kilo.

Folk flest kanskje enten finstuderer ikke kroppene til venner, kollegaer og bekjente (menn spesielt synes å ha en blindspot som enten er medfødt eller tillært av at ilske damer har beskyldt dem for å si noe feil. ), eller de synes kanskje ikke at de har noe med å kommentere det, eller faktisk ikke gjør det før man signaliserer at det kan snakkes om.

Hvis man for eksempel nevner for noen man gjerne vil ha tilbakemelding fra at man er på diett, og føler seg så mye bedre, så er jo det et signal på at det er lov å kommentere at man ser det- eller kanskje noen som ikke legger merke til det ellers da vil gjøre det, og si noe.

Jeg tror ikke folk flest er i nærheten av så opptatt av folk flest som folk flest synes å tro.

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ingen vektnedgang?! Lilli82 Spørsmål og svar 6 23-05-13 20:29
Ingen vektnedgang Hellokitty0210 Spørsmål og svar 15 10-02-12 21:50
Ingen vektnedgang?! Lilli82 Lavkarbo generelt 11 19-12-11 15:24
Ingen vektnedgang søtejenta Spørsmål og svar 17 02-05-11 22:16
ingen vektnedgang! moea Lavkarbo generelt 15 30-05-06 13:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no