Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Søtt og godt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-05, 13:30   #1
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Søtt og godt?

Jeg har noe jeg har tenkt litt på i det siste...

Søtsaker!

Det jeg har tenkt på er som følgende: At jeg tror faktisk at jeg har vært/er både fysisk og psykisk (-tror det blir rette inndelingen? ) avhengig av søtt.

At jeg er Sukker/karbohydratavhengig og blir trigget når jeg spiser for mye frukt eller korn. Der er også en søtsmaksavhengighet som blir trigget dersom jeg spiser for masse søte smaker.
Har jeg sukketter i tee, så blir jeg sugen på noe mer,- så blir det mer søtstoff i smoothien, så vil jeg ha juice å drikke fremfor vann, så vil jeg ha søt pannekake med bær fremfor tacos som er salt, må ha mer eple i de raspete gulrøttene,osv... Bare MÅ ha noe søtt hele tiden, og det blir trigget av søtsmak ,- som i sukketer og stevia,- kunstige søtstoffer...

Noen andre som har slike tanker?

Er det egentlig nødvendig å tilsette søtstoffer i maten vår, når vi har så masse mat som smaker søtt i seg selv,- og det faktisk ofte hemmer vektnedgang?

Jeg har også erfart,- at smaken forandrer seg etter en stund når en har vært uten kunstig og tilsatt søtt. Jeg kan spise kjempesøte gulreøtter og søte gode bær, søt kålrot. Det er masse godt i matren vår som smaker naturlig søtt og som vi ikke aner smaken på fordi vi endrer smaksopplevelsene våre når vi tilsetter søtstoff.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 13:37   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg personlig er ikke så veldig glad i kunstig søtstoff, så jeg prøver å unngå det som best jeg kan. Det hevdes jo at kunstige søtstoffer kan trigge søthungeren selv om de ikke inneholder karbohydrater i det hele tatt, så jeg velger andre ting så sant jeg kan. Merket det veldig godt i går, jeg drakk Cola Light (egentlig en uting, jeg hadde egentlig ikke lyst på det men jeg følte at jeg trengte en "belønning" fordi jeg har vært så flink) og da merket jeg at hånda gikk ned i peanøttposen mye flittigere enn når jeg drikker vann attåt. Stoppet heldigvis da jeg ble klar over det.

Jeg synes den herlige smaken av naturlig sødme er helt fantastisk, og jeg steker ofte løk til middag nettopp for å få den lille ekstra sødmen.

Likevel håper jeg at jeg snart kan takle bittelitt fruktose, jeg har nemlig kjempelyst på en liten kremklatt og da smaker naturlig sukker best...

  Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 14:16   #3
Pianoman
Medlem
 
Pianoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bærum
Alder: 48
Innlegg: 102
Pianoman har en fantastisk aura rundt segPianoman har en fantastisk aura rundt seg

Enig med Lise

Jeg har det akkurat sånn som deg. Spiser jeg søtt er jeg solgt

Pianoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 15:14   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg er overbevist om at smaken forandrer seg ganske kraftig når du legger om kostholdet til lavkarbo. Vel, nå kan jeg ikke snakke for andre, men MIN erfaring er at jeg både bruker og liker mindre søtstoff enn før.

Et eksempel er sjokoladeskolen - eller avvenningsskolen - min kjære venninde Gilibel satte meg på da hun hørte at jeg savna Freia Melkesjokolade så voldsomt (etter 2-3 mnd på 100% Atkins Induksjon).

Først 1/2 rute (5 gr) med Lindt Excellence madagaskar 70% hver dag i 20 dager (1 plate). Så til 1/2 rute Lindt Excellence 85% i 20 dager, så 1 rute Lindt Excellence 85% i 10 dager. Syns 70% var ille.... 85% var fryktelig - fryktelig vond. Men da jeg prøvde 70% igjen etter 1 mnd med daglig dose av 85% var 70% søt og kvalmende !!

På samme tid sluttet jeg med bringebær geleen med søtet krem. Klarte ikke å spise den med søtt ved siden av. Krem uten søtstoff var perfekt.

Mesteparten av Atkins produktene er kvalme og søte - og det gjelder det meste av det søte godteriet. Det salte derimot..... MEN, så er jeg i den (u)heldige situasjon da, at jeg ikke tåler kunstig søtstoff i store mengder. I går spiste jeg 1/4 Atkins Dekadence Bar - og kjente romling i magen. I dag har jeg smakt på godterier fra pakka jeg fikk fra england. Nesten ingen karber, men 3 karameller og 2 sjokoladebiter gjør at magen min pr nu lager masse lyder og slipper gass som kunne holde grillen gående i timevis !!

MEN - spiser jeg litt for mye søtt har det en annen ulempe også.... Jeg MÅ smake på mer.... Uansett om det er kunstig søtet eller søtet med sukker eller fruktose eller.....

Så det beste er uten tvil å klare seg uten søte saker....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 16:15   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg føler at MENGDE karbohydrat trigger meg mer enn søtSMAKEN. Jeg blir f.eks. mer trigget av ris/pasta, som jo ikke innholder så mye smak i det hele tatt, enn jeg blir av kunstig søtet tyggis, pastiller, brus o.l.
Men at ganen trenger mer søtsmak for å kjenne at det er søtt, det er jeg enig i. Blir som med salt-behov også. Både med salt og sukker kan man venne seg til mer og mer, men også avvennes til mindre og mindre (smaken altså).

Jeg drikker mye tab hver dag, men har holdt opp noen måneder innimellom. Jeg merker ingen forskjell i søtbehov faktisk. Men kanskje det er forskjell fra person til person, for det er jo noen som synes det er stor forskjell.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 17:04   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sitat:

Jeg drikker mye tab hver dag, men har holdt opp noen måneder innimellom. Jeg merker ingen forskjell i søtbehov faktisk. Men kanskje det er forskjell fra person til person, for det er jo noen som synes det er stor forskjell.

Jammen hva som får deg til å drikke tab igjen da? Hva som får deg til å ville slutte?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Godt Nyttår! Anne Livets lyse side 10 09-01-05 17:00
Speltbrød fra Godt brød ElinGH Lavkarbo generelt 8 18-11-04 17:09
Basis proteinbrød (veldig godt) Iset Bakst 5 11-02-04 16:25
Mye godt pålegg uten carb. - men på hva? rsy Induksjonen 2 10-02-04 14:14
Er godt igang med introduksjonsdietten nå Iset Induksjonen 17 28-01-04 12:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no