Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Får ikke til biff

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-11, 20:20   #1
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Får ikke til biff

Jeg får ALDRI til biff!! Uansett hvor mange oppskrifter jeg prøver blir den bestandig seig. Og da MENER jeg seig...
Hvordan skal det egentlig gjøres?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 20:43   #2
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke til biff

La biffen ligge innepakka i romtemperatur i kanskje 20 min, steik den IKKJE direkte frå kjøleskapet. Steik den på kvar side (eg likar min bleu, så eg steiker den ikkje lenge) - la den så stå i omnen 2-3 minutt på 50 grader innpakka i aluminiumsfolie, etter at du har steikt i steikepanna. (Panna skal vere HEIT - smøret skal vere noisette - altså nøttebrunt) - då får kjøtet slappe av litt. Eventuell væske frå kjøtet kan brukast til saus. Nam!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:03   #3
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Okay. Så da skal den altså ikke steikes helt klar i panna? Det er jo det jeg alltid gjør..

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:12   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Okay. Så da skal den altså ikke steikes helt klar i panna? Det er jo det jeg alltid gjør..

Jo, du kan steke den ferdig i panna.( Hemmeligheten) er å la kjøttet "hvile" etterpå
Kjøttet skalvære temperert når du legger det i panna.

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:19   #5
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Jo, du kan steke den ferdig i panna.( Hemmeligheten) er å la kjøttet "hvile" etterpå
Kjøttet skalvære temperert når du legger det i panna.

Jeg lar det alltid hvile. Og det er nogenlunde temperert.
Kanskje jeg skal begynne å ta ut kjøttet fra kjøleskapet mye tidligere?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:24   #6
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke til biff

Som sagt, eg likar mitt kjøt bleu, så det er ikkje så lenge det steiker. Veit ikkje kor steikt du skal ha det? Men romtemperatur, og kviling er lurt.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:28   #7
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Som sagt, eg likar mitt kjøt bleu, så det er ikkje så lenge det steiker. Veit ikkje kor steikt du skal ha det? Men romtemperatur, og kviling er lurt.

Jeg vil ha det uten at det renner blod over hele tallerken
Men ikke for godt stekt heller, for da blir det jo som en skosåle Medium da, tenker jeg.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:31   #8
Jorkla
Medlem
 
Jorkla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Drammen sammen med <3 Kjetil <3
Alder: 36
Innlegg: 383
Jorkla har en fantastisk aura rundt segJorkla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Får ikke til biff

Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Jorkla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så lite karbohydrater som mulig. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:32   #9
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Takk Prøve det

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:35   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av Jorkla, her.

Hei :-)

Sånn steker man biff (jeg siterer kjæresten, for jeg har ikke peil på å steke biff)

Først må man ha god råvare (da uten veldig synlige "trevler" disse må evt skjæres bort)

Kjøttet må romtempereres
Før kjøttet skal stekes, må pannen varmes godt opp tilsett smør, smøret skal oppi og bli nøttebrunt før kjøttet legges i panna.

Stek biffen(e) ett minutt på hver side slik at den får en fin stekeskorpe, slå deretter varmen ned og snu biffen(e) ofte, steketide skal totalt være på 3-5 min (kommer ann på tykkelsen)

Legg biffen inn i stekeoven i ca 4 min på 150grader.

Jeg får ihvertfall servert go`biff..

Lykke til

Det var omtrent som det eg sa, berre at eg lar min kvile i omnen på lavare temperatur.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:42   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Får ikke til biff

For det første HVILKEN del av dyret har du kjøpt?
Biff er ikke bare biff....
*Den møreste, den som smelter på tunga er inderfilleten.
*Yttrefillet er vel en god nr 2, også forholdsvis mør, men en del grovere trevler i kjøttet.
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.
*Mørbrad er ganske grov og trenger å bankes litt, men har ikke så mye hinner og har veldig god smak.
*Flatbiff kan også brukes, er trevlete, men ganske lett-tyggelig allikevel.

Alle biffer blir best når de har ligget og mørnet en stund. De er ikke best når dyret er nyslaktet. En god slakter filleter ut biffene og legger dem tl lagring på kjøl i noen dager. helst skal et slaktet dyr henge til mørning før det deles opp også. Regelene er at det skal henge i 40 "døgngrader" før det deles opp. Biffmørning kommer da i tillegg

Ellers fikk du veldig god beskrivelse av steking osv over her.
Jeg liker min biff blodig... Da skal den bare brunes i 2-3 min på hver side i godt og varmt smør. Snu biffen når det pipler ut kjøttsaft oppå er en regel jeg har hørt en gang

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:49   #12
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

For det første HVILKEN del av dyret har du kjøpt?
Biff er ikke bare biff....
*Den møreste, den som smelter på tunga er inderfilleten.
*Yttrefillet er vel en god nr 2, også forholdsvis mør, men en del grovere trevler i kjøttet.
*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.
*Mørbrad er ganske grov og trenger å bankes litt, men har ikke så mye hinner og har veldig god smak.
*Flatbiff kan også brukes, er trevlete, men ganske lett-tyggelig allikevel.

Alle biffer blir best når de har ligget og mørnet en stund. De er ikke best når dyret er nyslaktet. En god slakter filleter ut biffene og legger dem tl lagring på kjøl i noen dager. helst skal et slaktet dyr henge til mørning før det deles opp også. Regelene er at det skal henge i 40 "døgngrader" før det deles opp. Biffmørning kommer da i tillegg

Ellers fikk du veldig god beskrivelse av steking osv over her.
Jeg liker min biff blodig... Da skal den bare brunes i 2-3 min på hver side i godt og varmt smør. Snu biffen når det pipler ut kjøttsaft oppå er en regel jeg har hørt en gang

Ytrefilet, mener jeg. Jeg er ikke så inni det her, så tar det som står i boka Men dette var utfyllende, så skal kjøpe indrefilet neste gang. Og steke som det står her

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 21:56   #13
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Har stekt biff i alle år, og enda ikke fått noen klage, men jeg har aldri noensinne brukt stekeovnen etterpå.
Jeg krydrer og lar biffen ligge i romtemperatur en halvtime til time. Legger den aldri i panna før den er varm nok, dvs at det lille smøret jeg har i panna er nøttebrunt (biff skal stekes og ikke kokes i smør eller olje).
Steker med høy varme og snur når det er blitt pen stekeskorpe. Steker til jeg får fin stekeskorpe på den siden også.
Legger biffene over i ei skål (her brukes suffleformen), og legger en tallerk over som lokk.
Har fløte i panna og koker godt opp, krydrer og tømmer over biffene i skåla. På med tallerkenen igjen og la de ligge fem minutt der før maten serveres.
Med mindre jeg treffer på kjøtt fra et stressdyr, så blir dette garantert mørt, saftig og godt. Kjøtt fra stressdyr kan aldri bli en mør biff uansett hva man gjør, dessverre.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 22:15   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke til biff

Har ein mann som helst vil ha "filet puur", altså indrefilet, så det går mest i det her. Det går fint å steike utan omn også, det vi har gjort mest, men fekk eit tips om det med "avslapning" på lav temperatur, og det har definitivt ikkje gjort saka verre!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 22:38   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

*Entrecôte er det masse hinner i og da blir det seigt. Det hvite er ikke bare fett. Denne må virkelig bankes om den skal bli spiselig.

Jeg tror du må ta deg en tur på Trancher i Oslo, så endrer du raskt mening http://www.trancher.no/

Og btw, indrefilet smaker lever Vi spiser stort sett bare entrecote, og den er aldri seig. Og veldig sjelden senete. Kjøper de hele fra First Price eller Nordfjord. Gilde sin er garantert seig uansett.
For medium biff, stek til konsistensen er som når du klemmer på den tykke delen av hånda under tommelen

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 08-09-11 kl 22:54.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 22:45   #16
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Får ikke til biff

Lever?! Då har du ikkje møtt rette slaktaren.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 22:51   #17
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Får ikke til biff

Entrecotè er ikke biff etter min mening. Fysj!
En skikkelig biff skal komme av indrefilèt. Skikkelig varm panne og romtemperert kjøtt, det er cluet for en god, mør og saftig biff.

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 00:35   #18
Lulla84
Seniormedlem
 
Lulla84 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: I nærheten av sentrum
Alder: 39
Innlegg: 507
Lulla84 er ny på veien

Sv: Får ikke til biff

Indrefile smaker IKKE lever altså. For jeg klarer ikke smaken av lever, og det indrefile har ikke den smaken. Jeg er også idiot på biff steking, så kjører stort sett alltid opp i strimler Men nå har jeg fått til meg noen tips oppi her, så da skal jeg prøve det rett og slett nesten gang

Lulla84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 15:58   #19
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

For medium biff, stek til konsistensen er som når du klemmer på den tykke delen av hånda under tommelen [/quote]

Det var jo en fin huskeregel

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:11   #20
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Jeg ble fortalt at man kan la biffen stå i timesvis på ca 60 grader i stekepose/ildfast form med lokk i stekovnen eller i en pose som tåler 60 grader i en kjele med vann som holder konstant 60 grader. Når man da skal spise så tar man frem biffen og freser den i full fart på stekepanna. Da blir den ca rå/medium. For dem som vil ha den mer stekt er det bare å frese den litt ekstra. Biffen ER jo ferdig, det er bare skorpen som mangler. Det er derfor man kan få biffer som er flere cm tykke, men den er like mør og fin hele veien igjennom. Jeg gjør det noe ala denne måten med biff jeg også. Men da steker jeg hele lunsa og deler opp i skiver etterpå.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:47   #21
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Jeg synes biffen med mest smak er Entrecoten...og den skal ikke bankes.
Spis rundt eventuelle sener. Det som ikke er sener er fett som skaper den gode smaken.

Kan stekes på forskjellig vis syns jeg.. Store stykker til mange personer, kan langstekes på ca 60 grader. Bruk termometer. La hvile før den skjæres i passe bifftykkelser. Fres rask i panne for å gi stekeskorpe...eller stekes ca 2 min på hver side.

Tommeltipset som Carisma nevnte over her er lurt å bruke. Snu hånden og kjenn på muskelen under tommel. Myk= relativt rå. Stram litt= medium. Stram mye= Gjennomstekt

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 11-09-11 kl 16:57.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:50   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Tommeltipset som Carisma nevnte over her er lurt å bruke. Snu hånden og kjenn på muskelen under tommel. Myk= relativt rå. Stram litt= medium. Stram mye= Gjennomstekt

Eller enda bedre... Ta tommel lett mot pekefinger; kjenn på muskelen under tommelen, biffen er rå/medium.
Tommel+langefingeren, biffen er medium. Tommel+ringfinger, biffen er medium til godt stekt. Tommel+lillefinger, biffen er godt stekt til ihjelstekt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 16:56   #23
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke til biff

Godt beskrevet, Kanutten. Det er sånn jeg gjør det. Ble bare så klønete forklart

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Biff i fløytesaus! Jannik16 Middag 2 25-04-11 21:50
Biff stroganoff! Jannik16 Middag 2 05-03-11 21:04
"Biff- og rødvinkuren" virker ikke lenger ... Krossen Generell diskusjon 2 12-02-10 21:38
Biff Stroganoff Trolljenta Middag 1 24-01-10 14:20
Biff magdalena Middag 0 15-03-04 19:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no