Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Matbudsjettet på lavkarbo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-10, 21:58   #76
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Jeg og sambo er veldig glad i majones, som vi lager med egenimportert olivenolje, og litt colemans sennepspulver, salt og pepper, litt sitron. Mjam

Og i økonomisk perspektiv, veldig lite av oljen mindre enn halvparten av mengden til eggeplommene. Jeg har flere ganger gått inn i en liten piske-livs*kiten-ut-av-majones-h*lvetet-transe og ender med å bruke ALT for mye olje. Og det smaker litt underlig, særlig med raps. Og med olivenolje; blir majonesen grønn, har jeg helt klart brukt for mye.


Sist redigert av KarMa40 : 29-07-10 kl 18:57. Årsak: utfylling
KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 22:08   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Takk for tips!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-07-10, 23:16   #78
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Grolla, her.

Vesst du les litt lengre opp så ser du at vi e 2 persona. Sia du kaste all maten din, ka spis du egentlig da? Æ lage all mat hjemme, vi spis aldri ute.

Lurte på det samme. Vi har ikke spist ute på lenge, men nå i sommer har det blitt noen ganger i forbindelse med turer og sånt. Nedtur hver gang mer eller mindre. Lager da sannelig mye bedre mat sjøl på 20 min!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 05:15   #79
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Jeg har såpass lite kontroll at jeg vet ikke helt hvor mye jeg bruker. Jeg spiser mye meieriprodukter da, og så av og til indrefilét og sånt. Egg går det veeeldig mye av her siden jeg har dilla på å lage omeletter i ildfast form. Type 20 egg i en ildfast form, annenhver dag. Men eggene er ikke dyre da. Jeg bor på landet, så jeg stikker innom en gård og kjøper rett fra dem. Jeg betaler 35kr for 30 normale egg, og da er de jo ferskere enn dem man får kjøpe i butikken også. Det er ikke økologiske egg, men det er i alle fall fra frittgående høns.

Og så lager jeg ofte mat til familien, særlig lillesøstera mi. Hun spiser vel ca 1 av 2 måltid hos meg. Og hun spiser som en hest.

Men hvis jeg skal tippe hvor mye jeg bruker, så vil jeg tippe 3000 kr i måneden på mat.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 09:56   #80
Augustina
Seniormedlem
 
Augustina sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 40
Innlegg: 555
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

På høykarbo brukte jeg og samboer tilsammen rundt 3500 kr på matvarer. Er på første uka på lavkarbo og samboer spiser det jeg spiser (uten at han trenger å gå ned i vekt, men lavkarbo er nok uansett bra for han også). Er utrolig spent på om jeg vil spare noe penger på dette.

Jeg handler alle basisvarer på Rema 1000 og spesialvarer på Meny. Jeg har planer om å handle mer frossengrønnsaker og bær fremover, kanskje bruke Sultan som var tipset om over. Handler også en del i Sverige og fyller da opp fryseren som jeg bruker flittig. Dessuten så er det jo en del ting som er billigere på lavkarbo. Jeg har tidligere kjøpt lettrømme eller aller helst ekstra lett rømme (en liten boks), lettyoghurt, lettost, lettkaviar, lettpostei, osv. Det er dyrere med lettprodukter, så jeg håper jeg vil spare litt jeg da. Har også tenkt til å bake egne knekkebrød/brød fremover, så ser for meg at det vil jeg tjene på vs. dyrt butikkbrød (jeg kjøpte alltid de butikkbakte brødene eller baker hansenbrød).

Forresten så har jeg et sparetips jeg leste i et dameblad. Jeg bruker en halv terning med oppvaskmiddel og alt blir skinnende rent likefullt. Kan helt sikkert fungere med vanlig oppvaskmiddel også (halvere mengden). Doseringen er egentlig alt for høy, sikkert produsentene som ønsker vi skal gå fort tom og kjøpe mer

Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 14:17   #81
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Lurte på det samme. Vi har ikke spist ute på lenge, men nå i sommer har det blitt noen ganger i forbindelse med turer og sånt. Nedtur hver gang mer eller mindre. Lager da sannelig mye bedre mat sjøl på 20 min!

Spiser: 1)altfor lite, 2)altfor lite variert, 3)Det går mye i fisk, kjøtt og grønnsaker. Småspist som jeg er holder f.eks en halv kotelett, eller 1 laksefilet til ett måltid og holder meg mett lenge.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 15:00   #82
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Det handler jo om hva man kjøper hvor også. I dag tok jeg turen innom Torghandlerne i Trondheim, altså bodene på torget og kjøpte 3 _store_, faste, fine blomkålhoder til 20,- pr. stk! Noe annet enn de små, dvaske de har i butikken til noen kroner mer. Stakk så ned på gamle Fruktkorga (skiftet navn?!) og kjøpte 5 aprikoser (7,-), 2 røde paprika (7,-) og en stor, fast og flott squash til 15,-!!! Har aldri sett så fin og billig squash i en norsk dagligvare gitt! I tillegg 2 kg grønne linser til 55,- og en pose kikerter til 15,-. Og når jeg i går kjøpte 4 kg kjøttdeig fra Gilde for 200,- på Obs! så har jeg mat lenge! *hihi*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 16:06   #83
Grolla
Medlem
 
Grolla sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Tromsø
Alder: 44
Innlegg: 118
Grolla er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det handler jo om hva man kjøper hvor også. I dag tok jeg turen innom Torghandlerne i Trondheim, altså bodene på torget og kjøpte 3 _store_, faste, fine blomkålhoder til 20,- pr. stk! Noe annet enn de små, dvaske de har i butikken til noen kroner mer. Stakk så ned på gamle Fruktkorga (skiftet navn?!) og kjøpte 5 aprikoser (7,-), 2 røde paprika (7,-) og en stor, fast og flott squash til 15,-!!! Har aldri sett så fin og billig squash i en norsk dagligvare gitt! I tillegg 2 kg grønne linser til 55,- og en pose kikerter til 15,-. Og når jeg i går kjøpte 4 kg kjøttdeig fra Gilde for 200,- på Obs! så har jeg mat lenge! *hihi*

Ja ikke sant. Stakk innom Eurospar tidligere idag og kjøpte 3 dvaske blomkålhoder til 10 kr stykket. Prøver å få med seg tilbud rundt omkring. Har også vært på obs og handlet kjøttdeig denne uka

__________________



Start 06.05.10: 87,9 kg.
Delmål 1: 75 kg
Grolla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 17:48   #84
Camomille
Nytt Medlem
 
Camomille sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 2
Camomille er på en erverdig vei
Wink

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, ikke sant det er fantastisk? Lavkarbernes beste venn!

Jeg laget deilig majones i går. fire økologiske egg fra frittgående høner, kaldpresset økologisk ekstra jomfru olivenolje, litt eplesider eddik, litt friskpresset sitron, sennep og litt krydder. Ble superdeilig, og virkelig lett å lage. Anbefales på det sterkeste. Ser at det er flere tråder om majones på forumet. Fant en link til en annen oppskrift: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2048

__________________
Camomille

Camomille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:07   #85
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Venter bare på at grillskivene skal koste 29 kroner på rema, men må vel vente til etter sesongen for det

Syns 69 kroner for en pose er litt imeste laget, så det lar jeg være. Gleder meg også til ribbene kommer

Skal vi se, normale basisvarer
- 1 pakke fløte varer rundt halvannen uke. 18 kroner
- 1 boks rømme. Kastes pga dårlig dato, ca halvfull. 20 kroner
- Kinakål, 1 stk til29 kroner. Ja, faktisk littdyrt. Kaster halvparten etter den ser dårlig ut.
- Tomater 30 kr kg. Litt dyrt
- Agurk 20 kroner for 1.
- Paprika, aner ikke prisen, går ikke så mye av det.
- Frosne bær, helst bringebær eller skogsbærblanding. 23 kroner. Varer i 2-3 uker.
- FERSKE bringebær (ok luksus da) i 125 gramspakker til 20 kroner. Varer ca 1 time etter butikkrunden.
- Blomkål - 25 kroner hodet fersk. Sinnsvakt dyrt etter størrelsen på hodene, har sluttet å kjøpe det.
Brokkoli - 28 kroner buketten. Har også sluttet å kjøpe det.
- FROSSEN blomkål og brokkoliblanding, 750 gram. 20 kroner. Varer i rundt 1,5 uke.
- Blomkålgrateng 750 gram. 23 kroner. Varer i rundt 2-3 uker, eller ca 3 middager.
- Kjøttdeig. Coop sin på 400 gram. 24 kroner, evt. tilbud på disse,sånn 5 for 80 kr. 1 pakke= 2 måltider.
- Laks filet med skinn. Rema. 39 kroner. Holder i 4 middager.
- Torskefilet i blokk. 18 kroner. 2 middager
- Seifilet i blokk. 19 kroner. 2 middager
- Mandler. 250 gram 23 kroner.
- Økologiske egg (av prinsipp). 35 kroner for 6pakning. Holder lenge, spiser ikke så mye egg.
- Meierismør. 25 kroner. Kastes halvtom pga dårlig smak og lukt.
- Nakkekoteletter. Kjøpte nettopp 20 kg til 25 kroner kg hos delikatessen. Ellers har man alltid x-tra nakkekoteletter, som er mye billigere enn gilde sine, men kvaliteten er deretter.

Basisvarer før;
Melk. 12 kroner pakken. 1pr dag
Margarin. 25 kroner pakken, ca 1uke.
Brød. 27 kroner. Kastes halvspist pga muggel.
Brunost. 45 kroner. Varte ca til det vokste hår på den.
Ketchup. 30 kroner flaska.
Pølser grill, 39 kroner
Pølser middag, 59 kroner
Fiskegrateng, 33 kroner
Brus, 1,5 liter hver dag. 16 kroner
Godteri, snack etc, ca 70 kroner hver dag
Kjøttkaker, 59 kroner posen.
Fiskekaker, 39 kroner pakken, kastet halvspist pga dato
Grønnsaksblandinger, 11 kroner pr pose.
Poteter, 40 kroner pr sekk.
Pasta, 2 kroner på europris.
Hvetemel 4pk, 48kroner
Fastfoodmeny ca 2 ganger i uken, 200 kroner

Summasummarium så tror jeg kanskje at budsjettet er det samme, for nå er godteriet etc erstattet med mat fra delikatessen, samt at jeg kjøper mye salat fra salatdisken.

I tillegg så kommer altså
- Bind, tamponger etc. Grovt regna 200 kroner pr mensperiode.
- Dopapir. Maximeter. 21 kroner.
- Vaskepulver. 60 kroner.
- Oppvaskmaskinpulver. 40 kroner
(Og NEI, jeg bruker IKKE billigvariantene, ettersom det setter rester i maskin og oppvaskmaskin og man må betale 2000 kroner for rens av maskinen etter det)
- Hårsjampo, styling og sminke...den prisen snakker vi ikke om
- Intimvask. 35 kroner.
- Såpe.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Spiser: 1)altfor lite, 2)altfor lite variert, 3)Det går mye i fisk, kjøtt og grønnsaker. Småspist som jeg er holder f.eks en halv kotelett, eller 1 laksefilet til ett måltid og holder meg mett lenge.

Den siste siteringa forteller at den første blir nok "overmodig".

Du handler for MYE og DA kan det bli dyrt! Jeg kan også drepe matbudsjettet på lavkarbo, eller uansett diett hvis jeg kaster halvparten av maten.. Tenk heller mer gjennom HVA du virkelig trenger, hva du liker og hvor mye du kommer til å spise av det istedet for å handle inn for mye!

Her i huset sparer vi penger ved at vi har gått over på lavkarbo fordi fett metter mer enn karbohydrater.. Jeg lager fet mat, og alle spiser seg gode og mette... MEN jeg ser jo at det går mindre råvarer med når maten tilberedes til en fetere rett.. Akkurat som at rømmegrøt metter fortere enn samme mengde risgrøt?? Eller en boks rømme kontra en boks yoghurt??

Det var en kokk som lærte meg at jeg alltid skulle lage en feeet forrett for da gikk det alltid mindre av hovedretten som skulle være mer eksklusiv med dyrere råvarer..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 16:17   #86
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Billige klesvaskemidler er pyton. Kastet et par halvbrukte pakker her (Alltid het det tror jeg), klærne, særlig de mørke, stinket ekkelt etter vask!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og det Alltid vaskepulveret lukter fotsopp

Jeg bare må fortelle at jeg sendte mail til Landlord etter disse kommentarene. Jeg har nemlig brukt Landlord sitt billige vaskepulver og lurt på hvorfor de mørke klærne lukter sur melk uansett hva jeg gjorde!
Fikk kjempehyggelig svar tilbake, med takk for opplysningen, gavekort på 200,- og ble bedt pent om å sende inn en prøve så de kunne analysere vaskepulveret!

Ikke verst, vel? Det nytter å si i fra!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:10   #87
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Hvor mange er dere? Jeg pleier å hive halve boksen med rømme fordi det som regel gror hår på den før den er oppspist. Fløten pleier også å gå ut på dato, men den lager jeg bare vafler av og fryser ned . Jeg spiser kun norvegia ost av sånn type ost som man kan skjære i skiver og den koster jo litt, men også den kaster jeg fordi det gror hår på den. Burde seriøst bli flinkere til å lage ting eller kanskje rive opp halve oste når jeg kjøper den og fryse ned. Fryse ned fløte og ...ehh kan man fryse ned rømme?

Kremost mugler før den blir spist opp. Saft drikker jeg ikke. Bacongull er ikke i min standardkost og jeg kan ikke si at de 20 kronene utgjør noe fra eller til for meg. Sjokolade kjøpes typ en gang i mnd, Majones rører jeg ikke da den ikke har godt fett, samt at det er nesten 700 kalorier i 100 gram majones, tenk på hva en liten knætt faktisk utgjør gitt . Kjøttdeig kjøpes maks 2 gang i mnd, kyllingkjøttdeig = æsj, kjøpte forsåvidt 30 pakker kjøttdeig på obsen denne uka så jeg har nok kjøttdeig langt utti neste år. Bacon, nei det liker vi ikke så godt her, og det som kjøpes kastes som regel fordi det har blitt dårlig. Egg, har en pakke i flere uker, og kjøper bare økologiske egg, så jeg sløser, men spiser ikke 40 egg uka så...

Fiberhusk, glutenmel, linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, sukrin og JBKJ har jeg kjøpt EN gang siden jeg begynte med lavkarbo og det blir nok en stund til neste gang. Det glutenmelet er fryyyktelig drøyt altså . Kylling rører jeg ikke. Cocosaen min lukter litt funky så den tror jeg havner i søpla.

Når jeg ser over hva jeg skriver så ser jeg at jeg er skikkelig synder. Tenk på all maten som går i dass herfra da. Kanskje på tide å begynne å tenke annerledes. Evt. lage mer mat. Skal vurdere begge deler...tipper det blir det samme status quo her

Ikke meningen å være teit, men jeg blir rett og slett litt forbanna når jeg leser at du kaster så mye mat. Det er så mange i verden som dør av sult, og så skal du kaste enorme menngder mat fordi du er et nek til å handle fornuftig.

Sånn. Da var det sagt.

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 10:14   #88
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, Erruslank, men å kalle folk et nek synes jeg er litt over the top. Det er jo helt klart at Cherry er klar over at hun kaster alt for mye mat!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:38   #89
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, Erruslank, men å kalle folk et nek synes jeg er litt over the top. Det er jo helt klart at Cherry er klar over at hun kaster alt for mye mat!


Jeg sier ikke at hun er et nek, men at hun handler nekete. I min verden er det en stor forskjell på å være dum og å gjøre en dum handling. Uansett ikke meningen å støte noen som helst, selv om jeg imponerende god på det likevel.

Beklager

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:47   #90
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Ikke meningen å være teit, men jeg blir rett og slett litt forbanna når jeg leser at du kaster så mye mat. Det er så mange i verden som dør av sult, og så skal du kaste enorme menngder mat fordi du er et nek til å handle fornuftig.

Sånn. Da var det sagt.

Og jeg blir rett og slett litt forbannet over å bli kalt ett nek, for det er det du sier - så det går jo opp i opp. Burde egentlig holdt meg for god til å kommentere det, men det er jo sånn at jeg faktisk er rimelig klar over at jeg ikke handler spesielt økonomisk - og sånn egentlig så legger jeg ikke så mye vekt i å gjøre det heller, selv om jeg prøver å gjøre enkle grep for å minske avfallet (det spiller nok ingen rolle for de som sulter i verden dog. De blir nok ikke mer mette av den grunn)

Men så, hvordan mener du at jeg skal handle f.eks rømme fornuftig? Boksen spises opp når den spises opp, og ordentlig rømme får man faktisk ikke tak i mindre bokser her oppe, om noen plasser. Å la være å kjøpe det er jo uaktuelt siden jeg liker rømme, så da blir det vel sånn som det blir da.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 11:53   #91
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Jeg sier ikke at hun er et nek, men at hun handler nekete. I min verden er det en stor forskjell på å være dum og å gjøre en dum handling. Uansett ikke meningen å støte noen som helst, selv om jeg imponerende god på det likevel.

Beklager

Selvfølgelig er det en forskjell på det, uten at jeg synes det kommer så veldig godt fram i innlegget ditt! Du har full rett til å komme med din mening, og som sagt er jeg enig i det du sier, men jeg synes du skal tenke litt mer over ordvalget ditt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 12:14   #92
erruslank
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 86
erruslank er på en erverdig vei

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Selvfølgelig er det en forskjell på det, uten at jeg synes det kommer så veldig godt fram i innlegget ditt! Du har full rett til å komme med din mening, og som sagt er jeg enig i det du sier, men jeg synes du skal tenke litt mer over ordvalget ditt.

Du har helt rett.
Og du, Cherry, ikke meningen å fornærme deg. Jeg står for det jeg sa, selv om jeg ser at jeg uttrykte meg klønete og en smule ufint. Ingen som sulter blir mette av at vi ikke kaster mat, men når så mange dør av underernæring synes jeg vi som lever i overflod i det minste kan ha såpass respekt for maten at vi ikke kaster halvparten av alt vi kjøper inn.

erruslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, sånn ca :) Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 13:47   #93
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av erruslank, her.

Du har helt rett.
Og du, Cherry, ikke meningen å fornærme deg. Jeg står for det jeg sa, selv om jeg ser at jeg uttrykte meg klønete og en smule ufint. Ingen som sulter blir mette av at vi ikke kaster mat, men når så mange dør av underernæring synes jeg vi som lever i overflod i det minste kan ha såpass respekt for maten at vi ikke kaster halvparten av alt vi kjøper inn.

Dette gleder et moderatorhjerte .
Ellers tror jeg nok ingen er uenig i det du sier her! Jeg kaster stort sett aldri mat lenger, men jeg har blitt mye mer bevisst på at jeg ikke kjøper inn noe jeg ikke vet jeg skal spise. Det er vel en treningssak.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:44   #94
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Vi (to voksne som spiser mye, begge på lavkarbo) bruker nok mye mer enn snittet, men vi har også relativt god økonomi. Vi velger alltid den beste maten som er tilgjengelig der vi handler, altså den som er minst prosessert, gjerne frittgående/gressbeitende/vill, økologisk osv. Maten er det viktigste vi bruker penger på, så vi kompromisser ikke på det. Jeg har ikke helt oversikt, men jeg regner med at vi bruker nærmere 20% av nettoinntekt på mat, og det synes jeg ikke er så galt. Mat er tross alt viktigere enn bil, og omtrent like viktig som husly.

Dette er også et verdivalg. Grunnen til at det er så mye industrielt framstilt dritt i butikkene er at for mange presser matbudsjettet for mye. Jeg har forståelse for at de som sliter med å få endene til å møtes må lese prisene nøye, men for oss som har det komfortabelt er det viktig å støtte opp om de som faktisk kan gi oss kvalitetsmat.

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 23-08-10, 23:47   #95
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av droc, her.

Vi (to voksne som spiser mye, begge på lavkarbo) bruker nok mye mer enn snittet, men vi har også relativt god økonomi. Vi velger alltid den beste maten som er tilgjengelig der vi handler, altså den som er minst prosessert, gjerne frittgående/gressbeitende/vill, økologisk osv. Maten er det viktigste vi bruker penger på, så vi kompromisser ikke på det. Jeg har ikke helt oversikt, men jeg regner med at vi bruker nærmere 20% av nettoinntekt på mat, og det synes jeg ikke er så galt. Mat er tross alt viktigere enn bil, og omtrent like viktig som husly.

Dette er også et verdivalg. Grunnen til at det er så mye industrielt framstilt dritt i butikkene er at for mange presser matbudsjettet for mye. Jeg har forståelse for at de som sliter med å få endene til å møtes må lese prisene nøye, men for oss som har det komfortabelt er det viktig å støtte opp om de som faktisk kan gi oss kvalitetsmat.

Jeg syns det er helt fantastisk at dere som har råd til det handler økologisk/frittgående osv! Fortsett sånn

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 24-08-10, 17:28   #96
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av droc, her.

Vi (to voksne som spiser mye, begge på lavkarbo) bruker nok mye mer enn snittet, men vi har også relativt god økonomi. Vi velger alltid den beste maten som er tilgjengelig der vi handler, altså den som er minst prosessert, gjerne frittgående/gressbeitende/vill, økologisk osv. Maten er det viktigste vi bruker penger på, så vi kompromisser ikke på det. Jeg har ikke helt oversikt, men jeg regner med at vi bruker nærmere 20% av nettoinntekt på mat, og det synes jeg ikke er så galt. Mat er tross alt viktigere enn bil, og omtrent like viktig som husly.

Dette er også et verdivalg. Grunnen til at det er så mye industrielt framstilt dritt i butikkene er at for mange presser matbudsjettet for mye. Jeg har forståelse for at de som sliter med å få endene til å møtes må lese prisene nøye, men for oss som har det komfortabelt er det viktig å støtte opp om de som faktisk kan gi oss kvalitetsmat.

Hvis dere bruker 20% av nettoinntekta på mat, da bruker dere myyyyye på mat ja.. Vi er 5 stk i huset og bruker også ca 20% av nettoinntekta på mat.. Også jeg er nøye på hva slags mat jeg handler inn.

Eksempelvis hvis vi sitter igjen med 40 000 etter skatt så handler vi mat for ca 8000 kr pr måned.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 17:35   #97
droc
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 30
droc er ny på veien

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hvis dere bruker 20% av nettoinntekta på mat, da bruker dere myyyyye på mat ja..

Det er mye i forhold til gjennomsnittsnordmenn, ja. Men i historisk perspektiv lite. For 50 år siden brukte nordmenn opp mot 40% på mat. For 30 år siden 20%, mens de siste ti årene har vi brukt rundt 12%. Samtidig har husholdningene blitt mindre, så mindre "stordriftsfordeler" i husholdningene burde tilsi høyere kostnader.

Nordmenn bruker mindre på mat enn på kultur og fritid (inklusive TV, nett osv). For meg er dette merkelig. Mat er viktigere enn det meste annet - det er vel de fleste her inne smertelig (eller lykkelig) klar over. I løpet av disse 50 årene har vi riktignok fått fine biler og TVer og Internett og sånn, samtidig har vi latt supermarkedene priskrige bort det meste av kvalitet fra den næringen kroppen vår trenger for å leve.

Jeg er materialist så god som noen, og synes det er fint med pene ting og sånn. Men gleden jeg føler ved å spise et stykke gressfødd okse, ved å gomle i meg en tradisjonelt laget ost, ved å kose meg med en leverpostei rett fra en dansk slakter, ved å steke gode egg fra høner som har spist naturlig (dvs insekter, frø og andre ting de kommer over) eller ved å få servert et godt stykke vill og helt fersk fisk er så mye verdt for meg at det er vanskelig å beskrive. Et godt komponert måltid med god drikke gir meg så mye betalt i form av gode hormoner at det kun kan måle seg med sex.

Jeg kjøper heller kyllinglår fra Stange (100kr/kg) enn overprisede, tørre bryst fra Prior (mye dyrere) eller fra svenske produsenter (mye billigere, men ikke veldig bra). Jeg kjøper pølser bare hvis jeg vet hva alt i innholdsfortegnelsen er. Jeg handler store stykker godt kjøtt og lager store porsjoner med fantastiske gryteretter som kan brukes til mange middager og lunsjer. Høyrygg er billig! Og ikke minst; jeg ligger unna kunstige søtningsstoffer og andre "smaksforsterkere".

Jeg trenger ikke søtt fordi jeg er hekta på ekte smak.

Jeg forstår rett og slett ikke de som har råd til fin bil, men spiser industrielt behandlede avfallsprodukter til middag for å finansiere det. Det er et tegn på åndelig forfall, og er kanskje hovedgrunnen til at så mange har forfalt også fysisk.

Gå rundt i en fransk småby, så skjønner du hva vi har mistet på veien. Selv i Danmark er det så mye bedre at jeg innimellom ikke forstår hvordan i all verden vi overlever her på berget.

Med fornuftige innkjøp, god husholdningsplanlegging kan man leve svært godt på gode råvarer uten å bruke for mye penger. Men når man skal kutte i budsjettene bør matbudsjettet være det siste man ser på. Dessverre er det for de fleste det stedet det er lettest å kutte kortsiktig.

Men da har man kanskje gapt for høyt i forhold til hus, bil, ferier og de tingene man eier.

droc er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Så fett som mulig Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 10:36   #98
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Er overrasket over hvor mye folk bruker på mat i mnd. Vi er en familie på to voksne og to barn, men en fullammes enda, så han gjør jo ikke store innhogget i kosten vår. Men når vi handler (en gang i uka) er det alltid rundt tusenlappen. Og da har vi handlet mye god mat. Må også nevne at mannen ikke spiser lavkarbo.

Så vi bruker ca 4000 i mnd på mat, noen ganger også mindre.

En gang i halvåret ca reiser vi til Sverige og handler kjøtt. Da kommer det på 1500-2000.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 11:03   #99
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Vi bruker ivertfall 10000 på matbutikker i mnd. Da er det med vaskemiddler,shampo,balsman o.l. Jeg aner faktisk ikke hva summen blir om jeg trekker fra det.

Vi er to voksne pluss tre tenåringer. Ofte er det en ekstra til bords. Det er kun jeg som går ordentlig på lavkarbo, selv om de andre begynner å ta etter. Jeg vil påstå at jeg er den som bruker minst penger på mat selvom jeg har edel "dyre" ingredisenser så varer de fleste lenge. Jeg blir fort mett på lavkarbokostholdet og jeg bruker ikke penger på f.eks godteri og is.
Vi har også ei som har gått over til glutenfri mat på grunn av mye mageproblemer. Det er litt dyrere mat det også.

At vi kan spare penger på å spise billigere det kan vi og i perioder når vi skal spare litt ekstra så er vi mye nøyere med hva vi handler.

Med tre tenåringer i hus så går det mye mat. Kan ikke samenlignes med den gang vi hadde tre små

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-10, 13:24   #100
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo

Åh, Droc! Jeg drømmer om å kunne leve som deg en dag! Men med en inntekt på godt under fattigdomsgrensa må jeg dessverre snu på hver krone ... Men jeg kjøper alle grønnsakene min på Sultan, og støtter sånn sett Unik Grünerløkka og småbønder ved at jeg kun kjøper egg der som er hentet fra gårder i utkanten av Oslo. Det er mitt uskyldige lille bidrag så langt. I tillegg er faren min elgjeger, så jeg får med meg litt kjøtt derfra hver høst, samt litt fisk som han har fiska.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no