Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Karbs, begreper og miksing

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-09-09, 21:28   #1
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Karbs, begreper og miksing

Jeg har lest både "Spis deg ned i vekt" og blar en del i GI-NULL om dagen. Har funnet ut at lavkarbo er noe jeg virkelig har lyst til å prøve. Har lagt med på 25+-kategorien, da jeg vil ned ca 20 kg totalt.

Har nå sittet og regnet ut antall karber jeg skal spise i morgen, og kommet fram til 18,2 totalt. Jeg har tatt i litt på noen ting, og rundet opp der tallene ikke var "hele" (f.eks. 4,4 karber istedetfor 4,35). På 25+ anbefaler Skaldeman maks 18 karber om dagen. Går det da greit med 18,2 "runde" karber? Det er jo ikke sikkert jeg får i meg alt - spesielt på middagen har jeg tatt i en del både når det kommer til mengde og karber.

Også var det dette med begrepene. Skaldeman snakker jo mye om "fettbålet" sitt. Kan dette sammenlignes med å være i ketolyse?

Kan man bringe inn elementer av ketolysekostholdet og andre kosthold inn, slik at det blir mer Skaldeman-inspirert eller at Skaldemangrunnlaget ligger der? Økonomien min tillater ikke at jeg spiser biff til hver middag eller kjøper inn kilovis med kjøttdeig i uka. Jeg kan istedet spise f.eks. ostebrød med en del pålett på eller lavkarbopannekaker for å få prisen ned. Er dette "lov"?

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 22:39   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbs, begreper og miksing

Du, det er ikke så nø*e på grammet! Om du spise 17 eller 20g karber har ikke så veldig masse å si, hold deg til ca 18g du

Ostebrød er lov, men pålegget er maten First price leverpostei er billig og nesten karbofri. Jeg spiser masse av billig kjøttdeig og billig k'llingfileet.

Man er i ketose på Skaldeman ja. Ketol*se er en diett der man er i ketose

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 12:13   #3
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av Rottis, her.

Økonomien min tillater ikke at jeg spiser biff til hver middag eller kjøper inn kilovis med kjøttdeig i uka. Jeg kan istedet spise f.eks. ostebrød med en del pålett på eller lavkarbopannekaker for å få prisen ned. Er dette "lov"?

Biff er ganske magert så det vil jeg ikke anbefale for ofte uansett, selv om det er veldig godt...

Nakkekoteletter av svin er billig og har bra med fett, i energiprosent ligger de på ca 0 - 35 - 65 (karbo-prot.-fett) og det er vel omtrent der du skal ligge når du følger 25+ opplegget.

Ellers er jo egg forholdsvis billig pluss at du får i deg mange viktige næringsstoffer.

Lykke til!

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 14:01   #4
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

Mener å huske at Skaldeman skriver i "Spis deg ned i vekt" (eller var det oppskriftsboken?) at dersom man hadde spist biff hver dag ville man vært frisk som en fisk, eller noe i den dur. Hvertfall virket det som at han stilte seg svært positiv til biff, men da selvsagt med tilbehør med mye fett..

Men egg, ja. Det spiser jeg mye av! Den siste uken har jeg brukt ca 40 egg.

Er det greit å begynne med å kun telle karber, for så å gå videre på å telle sammensetninget karbh/fett/protein, eller bør jeg telle alt med det samme?

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 17:07   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbs, begreper og miksing

Biff er bra mat det, men man må nok spise fett til. Jeg spiser biff med smør( gjerne hvitløkssmør) eller bearnaisesaus.. Ellers er biff magert ja..

Men 40 egg, hva spiste du alle de til? Jeg spiser jo gjerne rundt 20 egg i uka, men dobbelt så mange?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 17:11   #6
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

Det blir mye prøving og feiling nå i begynnelsen. Har laget litt pannekakerøre, ostebrød o.l. I tillegg har jeg delt omelett og slike ting med samboern. Så 40 egg blir nok ikke normalen etterhvert

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-09-09, 13:23   #7
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av Rottis, her.

Er det greit å begynne med å kun telle karber, for så å gå videre på å telle sammensetninget karbh/fett/protein, eller bør jeg telle alt med det samme?

Vil anbefale deg at du teller alt den første tiden (1-2 uker). Så vet du at du får i deg nok fett. For mye protein stopper vektnedgangen for noen, inkl meg selv...
Etter en stund så vet du hva du kan spise og da behøver du ikke telle/regne på alt du spiser.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 11:34   #8
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Karbs, begreper og miksing

Bare for å være litt iip; egg inneholder faktisk mye karbo.

Jeg er på 50+ dietten, og spiser 3 eggeplommer og et egg i brunch-omeletten min.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 11:45   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Bare for å være litt iip; egg inneholder faktisk mye karbo.

Jeg er på 50+ dietten, og spiser 3 eggeplommer og et egg i brunch-omeletten min.

Ikke så mye karber i egg. Jeg regner et gram pr 2 egg og det er ikke den type karber du skal frykte. Med 12 g karber å spise etter en dag kan du spise veldig mange egg og en god del grønnsaker!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 17:44   #10
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Karbs, begreper og miksing

Hmm, men iølge GINoll 50+ skal jeg bare spise 3g karbo 3x dagen, totalt 9g karbo...
Og da blir det for mye karbo med eggehvitene.

I min matvaretabell står det 1,2g pr 100g eggehvite, men det må være feil for på nettets matvaretabell, står det 0.6g pr 100g egg.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 18:31   #11
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av Rottis, her.

Også var det dette med begrepene. Skaldeman snakker jo mye om "fettbålet" sitt. Kan dette sammenlignes med å være i ketolyse?


du mener lyptose?

lyptose og ketose er "ketolyse"

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 19:45   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av SunnhetMedSirrup, her.

du mener lyptose?

lyptose og ketose er "ketolyse"

Heter det ikke lipolyse? Lipolyse+ketose=Ketolyse?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 22:05   #13
Rottis
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Alder: 35
Innlegg: 170
Rottis er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Hmm, men iølge GINoll 50+ skal jeg bare spise 3g karbo 3x dagen, totalt 9g karbo...
Og da blir det for mye karbo med eggehvitene.

I min matvaretabell står det 1,2g pr 100g eggehvite, men det må være feil for på nettets matvaretabell, står det 0.6g pr 100g egg.

I 100 g egg er det mindre eggehvite enn i 100 g eggehvite. Dersom det er 50/50 plomme og hvitte i egg og det er 1,2 karber i 100 gram hvitte vil det jo bli 0,6 karber i 100 g egg.

Eller er jeg langt utpå landevein nå?

SunnhetMedSirrup og Carisma: Jeg mente ketose. Nybegynner!

__________________

Rottis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 22:35   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Hmm, men iølge GINoll 50+ skal jeg bare spise 3g karbo 3x dagen, totalt 9g karbo...
Og da blir det for mye karbo med eggehvitene.

I min matvaretabell står det 1,2g pr 100g eggehvite, men det må være feil for på nettets matvaretabell, står det 0.6g pr 100g egg.

Nope, i min svenske utgave står det i allefall 12g karber pr dag. Maks 3 pr måltid.

Det er eggehvita som inneholder karber, men du spiser vel plomma og? Egg inneholder 0.9 g karber pr 100g. Vei et egg, så skal du se at det blir ikke mye over 100g med to egg uten skall. Skaldeman sier selv han ikke regner karber fra egg
Jeg tror det viktigste er å få i seg litt grønnsaker og om du spiser 9, 12 eller 15g spiller ikke så stor rolle, fløte og rømme er nok det som stopper vektnedgangen, ikke masse lovlige grønnsaker

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 07:23   #15
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Heter det ikke lipolyse? Lipolyse+ketose=Ketolyse?

yupp. surra litt i hodet igår

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 07:24   #16
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Karbs, begreper og miksing

er det noen som vet hvilke GI eggehvitta har?

__________________
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Øking av karbs Fungirl Ketolysekuren 4 28-05-08 18:02
Mye mystisk på lavkarbo.no (ord og begreper) Pearl Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 10 20-03-08 12:45
Karbs i wok? Lindabtn Ketolysekuren 2 26-09-07 16:27
Forvirret av begreper Dumsi Generell diskusjon 5 30-05-04 18:55


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no