Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketolyse og karbohydrattoleranse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-10, 14:44   #1
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Ketolyse og karbohydrattoleranse

Hva skjer med toleransen etter en periode på ketolyse? Tåler kroppen mindre karbohydrater enn før?

Jeg vurderer å prøve ketolyse for å gå ned 10 kg. Dette blir i så fall mitt andre forsøk, jeg har prøvd en gang før (i 2008) og fullførte 3 dager.

Jeg har gått ned over 30 kg på "snill" lavkarbo. Lagt på meg 10-12 kg. Jeg kommer ikke til å leve i nærheten av ketolyse-aktig etterpå, derfor er jeg redd for å forverre toleransen mot karbohydrater, eller hva jeg skal kalle det. 10 kg's kur, det blir ketolyse i så fall. Dersom jeg fikser det da, det gjorde jeg ikke sist.

Hva er din erfaring? Hva tenker du?

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:50   #2
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og karbohydrattoleranse

Ojsann, har jeg lagt denne feil? Utenfor tema, liksom. Kanskje noen modder kan flytte den, i så fall?

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:58   #3
ridderost
Nytt Medlem
 
ridderost sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 2
ridderost er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse og karbohydrattoleranse

Det er sikkert individuelt, men jeg opplever at toleransen for karbohydrater har blitt lavere etter å ha vært i ketose en stund. Og jeg er mer sensitiv nå enn forrige gang jeg var i ketose (i vår). Virker på meg som at jo mindre karbohydrater jeg spiser, jo dårligere tåler jeg dem. Blir veldig oppblåst og får vondt i magen + får forstoppelse. Helt greit det, altså... Da blir det bare enda lettere å holde seg unna

Andre som har lignende erfaringer?

__________________
"I am an evil giraffe, and I shall eat more leaves from this tree then prehaps I should..."
ridderost er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 08:51   #4
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og karbohydrattoleranse

Hei
Kroppens omsetning av fett,karbohydrat og protein skjer ved at spesiellt leveren produserer over 500 forskjellige enzymer som trengs for å bryte ned maten. Kroppen tilpasser seg tilbudet av næringsstoffene. Kutter man ut karbohydrat, øker leveren produksjonen av enzymer som danner ketoner - og man kommer i ketose. Når man er i ketose i lenger tid, nedreguleres evnen til å omsette karbohydrat, og man kan si at man har en slags karbohydrat intolleranse. Det viser seg ved mye ubehag hvis man sprekker "big time" og hiver innpå masse karbohydrat.
Når man slutter på ketolyseuren anbefales det gradvis økning av mangden KH nettopp for å gi kroppen mulighet for å øke evnen til å fordøye karbohydrat.
Vennlig Hilsen
Torkil P Andersen


Sist redigert av Torkil : 27-08-10 kl 09:15.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-08-10, 21:07   #5
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse og karbohydrattoleranse

Takk for forklarende svar!

Jeg hadde, før jeg leste dette, bestemt meg for å gjøre det på min måte, så det blir ikke ketolyse på meg. Jeg blir så revet med av å se så flotte resultater av ketolyse rundt meg, men når det kommer til stykket så vet jeg at en "snillere" versjon passer best for meg.

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 28-08-10, 20:40   #6
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Ketolyse og karbohydrattoleranse

Kommer litt ann på hva som menes med toleranse for karbohydrater for min del.

Før lavkarbo: Spiste jeg pasta (opp til nesten en pakke alene...), ett eple, etc. så ble jeg mer sulten, eller veldig kjapt sulten igjen.

Starten på lavkarbo:
I begynnelsen, for ett år siden, kunne jeg ikke spise mye kh, før suget var der, jeg gikk opp i vekt, kjente meg dårlig.

Nå opplever jeg at suget er borte, jeg spiser NORMAL mengde kh når jeg spiser det. Dytter ikke i meg en pakke med pasta, halve kaka, etc. Men magen/hodet sier ifra når kroppen er mett. Så en liten posjon med pasta, ett kakestykke holder. Og jeg er fornøyd med det. (feks: igår feiret jeg med ett marsipankakestykke på kafe, men da var jeg ikke sulten resten av kvelden, spiste en tekake (lavkarbo) på kvelden bare. Før ville jeg spist kaka, kanskje en bolle på vei ut, en is OG full middag når vi kom hjem)

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er ketolyse best? Og fungerer ketolyse for alle? pityriasis Ketolysekuren 4 07-08-10 10:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no