Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Gjør jeg noe feil?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-08, 10:16   #1
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Gjør jeg noe feil?

Har nå stått stille i halvannen uke. Det er "for tidlig" å si om dette er et platå/stillstand, eller?

Jeg har de to siste dagene fjernet det jeg vet har inneholdt kunstig søtning, kuttet ned på meieriproduktene og spiser enda mer grønt. Er ikke dette de riktige tingene å gjøre? Evt. mer fett?? Noen tips?

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 10:35   #2
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Kan jo skrive opp en "typisk" dagsmeny forresten:

Frokost: Sjelden..hopper som regel over, men i følge Torkil er ikke dette noe problem
Lunjs: Salat av div. slag, kyllingsalat, tacosalat, evt. omelett og bacon med litt grønt til.
Middag: Ofte kylling, men også svin eller oksekjøtt surret i smør og krydret med favorittkrydre, blomkål- og brokkoligrateng eller -mos, eller bare kokte bunter med smør på.
Kvelds: Ostesnacks (stramme inn litt på de nå da..kutter meieriprodukter) Eller rester av noe av dagens tidligere måltider. Hender ofte jeg bare tar litt av en "left-over"-kyllingfilet fra middagen.

Jeg syns jeg spiser mye grønt, både til lunsj og middag. Når jeg leser ukesmenyen til Torkil i boka, syns jeg liksom ikke min meny er så gal..

Jeg frykter at det er p-sprøyta og hormoner som gjør sitt inntog i kroppen...men håper det "bare" er noe med kosten.

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 11:03   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Gjør jeg noe feil?

Bare gjør som du pleier du Platå er det ikke før vekta har stått dønn stille i minst 4 uker ( hverken rikka seg opp eller ned)

Det er nok kroppen som rett og slett må tenke seg om litt.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 13:40   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

Trener/mosjonerer du noe?

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:20   #5
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Gjør jeg noe feil?

kutte ned på meieriprodukter? Jeg kans skjønne melk ol, det inneholder jo mye laktose...

Men er det virkelig nødvendig å kutte ned på ost? Jeg trodde man kunne spise ost til osten tyter ut av øra jeg, innehoder jo ingen karbs og Torkil oppmuntrer jo til feit ost?... jeg har problemer med å få ned nok fett, så da blir feit ost redningen min, men blir det bare helt feil da eller?

enda en ting... dere teller ikke kcal??? Synes det var litt uklart, kan man i prinsippet spise seg stappmett på div karb-frie matvarer? kan jeg forsyne meg 15 ganger av kjøttet til middagen? :P setter det litt på spissen her, men er det noen av dere som bryr seg om det totale kcal inntaket når dere er i ketose? Nå skal det jo sies at man blir rimelig fort mett av all den feite proteinrike maten da så det blir sjeldent et issue meg 15 forsyninger bare greit å vite.. :P

klemklem

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:24   #6
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

Noen opplever at meieriprodukter stopper vektnedgangen og da er det jo lurt å kutte på dette hvis man tror det kan være en grunn. Så lenge du tåler ost og slik og vekta går ned så er det ingen grunn til å slutte med det.

På ketolyse teller vi ikke kalorier, og man skal heller aldri spise seg stappmett. Dette gjelder vel for de fleste kurer her i verden tenker jeg
Man kan jo ha kalorier i bakhodet hvis man ikke går ned og spiser veldig mye. Men klarer du å forsyne deg mange ganger av middagen så er du god, og som du sier du er jo mett
Men jeg teller overhodet ikke kalorier, men stopper vektnedgangen vil jeg nok ha dette i bakhodet sammen med andre produkter som kan stoppe nedgangen for noen....

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:35   #7
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Trener/mosjonerer du noe?

Ja, trener veldig hard styrke en gang i uka, og spinning to ganger i uka ca. (er instruktør).

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:37   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

Oki

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:38   #9
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

der trykte jeg sendt litt rask, men skulle så:
Oki, da er det ikke det som gjør at du ikke går ned. Men kanskje gjøre som Gerd sier, bare fortsette og så slipper nok vekta taket snart

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:40   #10
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Mine svar i rødt

Opprinnelig lagt inn av newbe, her.

kutte ned på meieriprodukter? Jeg kans skjønne melk ol, det inneholder jo mye laktose...
Drikker ikke melk nei, men har sett her inne at flere kutter litt i de få meieriproduktene man kan spise, om vekten stopper litt. Tenkte kanskje det var verdt et forsøk

Men er det virkelig nødvendig å kutte ned på ost? Jeg trodde man kunne spise ost til osten tyter ut av øra jeg, innehoder jo ingen karbs og Torkil oppmuntrer jo til feit ost?... jeg har problemer med å få ned nok fett, så da blir feit ost redningen min, men blir det bare helt feil da eller?
Prøver, så får vi se om det hjelper noe, det er nok ikke sikkert at det er osten, og som du sier så er fet ost anbefalt. Men enkelte kan reagere på det


enda en ting... dere teller ikke kcal??? Synes det var litt uklart, kan man i prinsippet spise seg stappmett på div karb-frie matvarer? kan jeg forsyne meg 15 ganger av kjøttet til middagen? :P setter det litt på spissen her, men er det noen av dere som bryr seg om det totale kcal inntaket når dere er i ketose? Nå skal det jo sies at man blir rimelig fort mett av all den feite proteinrike maten da så det blir sjeldent et issue meg 15 forsyninger bare greit å vite.. :P
Teller ikke kcal nei, det er ingen vits på denne typen kur, er ikke det som er fokuset.

klemklem

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:45   #11
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

der trykte jeg sendt litt rask, men skulle så:
Oki, da er det ikke det som gjør at du ikke går ned. Men kanskje gjøre som Gerd sier, bare fortsette og så slipper nok vekta taket snart

Merker jo at når 10 kg er vekk, og de siste 5-7 (vet ikke helt hva som er matcvekt) nå er igjen, så går det tregere. Men det er vel kanskje ikke så unormalt? Får holde på og satse på at det løsner snart. Humøret og formen ellers er det jo ikke noe å si på, lavkarbo funker sånn sett veldig godt for meg!

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 14:52   #12
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

Er nok helt normalt at ting går tregere når man nærmer seg målet, kroppen jobber jo konstant for å komme tilbake til den vekten vi var i før vi begynte å slanke oss dessverre...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 18:49   #13
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Hm..når jeg tenker meg om (og som jeg for såvidt ble påminnet om etter siste dobesøk) så er tante rød litt sånn halvveis på besøk her, og har vært det den siste uka. (har begynt på p-sprøyte, og mister vanligvis mensen, så kanskje dette er siste "sjanse" for kroppen å ha noe som ligner det)...kan jo være derfor vekten står litt stille også, for før jeg begynte på den, så sto jeg stille hver mensen-uke.

Nei, nå slår jeg meg til ro med at det sikkert løsner bare jeg forstetter som før

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 19:24   #14
nattinatt
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bur på Vestlandet
Alder: 55
Innlegg: 121
nattinatt er ny på veien

Sv: Gjør jeg noe feil?

Hallo!!!
Det er nok sikkert slik det er når det ikkje er snakk om så mange kiloa igjen Har det jo likeeins sjølv for tida. Ganske frustrerende, men no prøver eg å skjerpe meg med at det er litt for mykje kunstige søtningsstoff, og meir grønt som trengs. Hos meg idag var til og med vekta gått litt opp igjen, men eg veit jo det at eg ikkje skal hoppe for ofte på den vekta heller, men det er sååå fristende, pluss måle med måleband.
Me får krysse fingrene for at det snart løsner. Eg har jo ikkje gått ned meir enn 1,5 kilosidan eg begynte for ein mnd sidan heller.
Men så er det mellom 5- 7 kilo som skal vekk her hos meg. Lykke til videre hos deg og!!!!

nattinatt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 21:31   #15
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

Når det gjelder p-sprøyta så kan det godt hende at du har mensen i lange stunder. Anbefaler deg å ta den 14 dager før du egentlig skal neste gang hvis du blir plaget med mensen. Jeg hadde 7 uker i strekk når begynte på ketolyse og det var knallhard og slitsomt...

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 23:31   #16
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

Takk for tips, men jeg er absolutt ikke plaget med lange/mye blødninger på sprøyta. De forsvinner helt *o-lykke* Er bare inne i uke 3 av første "runde" på sprøyta, så dette er nok bare en liten rest *kremt* i mangel av et bedre ord....heh..

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 14:20   #17
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Gjør jeg noe feil?

Sitat:

enda en ting... dere teller ikke kcal??? Synes det var litt uklart, kan man i prinsippet spise seg stappmett på div karb-frie matvarer?

Jeg teller kalorier Men etter å ha levd ketogent en periode ser jeg jo at det strengt tatt ikke er nødvendig. Ligger stort sett rundt 1200-1400 kcal om dagen, spiser 4 måltider og er METT!
Deriomt var jeg påkka nødt til å telle kalorier før jeg startet med ketogent kosthold, for da var jeg jo sulten hele tiden ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 14:30   #18
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

alle sier de får så mye energi av denne kosten

jeg har nå gått på ketolyse i 3 uker ,vel energien blir mindre og mindre
sliten for den miste ting
og holder meg til dietten ,

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 14:55   #19
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Gjør jeg noe feil?

Opprinnelig lagt inn av arkine, her.

alle sier de får så mye energi av denne kosten

jeg har nå gått på ketolyse i 3 uker ,vel energien blir mindre og mindre
sliten for den miste ting
og holder meg til dietten ,

Da er kanskje ikke ketolysekuren dietten for deg? Kanskje en diett med litt mer karber er din greie? Det er jo fryktelig variabelt hvordan folk reagerer. Selv mistet jeg mye enrgi de første dagene, men jeg ligger på et middels nivå energimessig nå. Det kjennes helt greit ut, men foreløpig kan jeg ikke ta de hardeste treningsøktene for å si det sånn. Men jeg regner med at det er noe som kommer etterhvert som kroppen blir vant med dette kostholdet. Og hvis ikke energien kommer seg, så får jeg gå tilbake til South Beach/Fedon. Dersom du mistrives eller føler deg dårlig på dietten syns jeg ikke du skal følge den. Finn et kosthold som passer for akkurat deg Men kanskje gi det litt mer tid enn 3 uker, kanskje det bedrer seg?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-09-08, 15:50   #20
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Gjør jeg noe feil?

har gått på eurodiett tidligere og var vel i grunn liten energi der også til og begynne med
jo dette er nok dietten for meg ,, jeg går ned i vekt og er for første gang i mitt liv ,mett etter vert måltid og tenker ikke på mat før jeg omtrent ser på klokken og at jeg burde spise,,,
det er ny flott følelese for meg
før var en sulten en snau time etter en hadde spist , stadig lyst på noe , spesielt søtt
har prøvd alt annet opp igjennom , sultet meg igjennom,og lagt på meg

men du har nok rett jeg må gi det mer tid

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 11:19   #21
Teres
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1
Teres er på en erverdig vei

Sv: Gjør jeg noe feil?

Hei. Håper ikke P-sprøyta har noe og si på om vekta ikke går så mye ned. P-sprøyta er det beste som har hendt meg, var veldig plaga før, husker det som et marerit. har ikke hatt mensen på 3 år,deilig.

Teres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-09-08, 11:22   #22
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Gjør jeg noe feil?

p-sprøyta kan sikkert påvirke som alle andre hormonelle tilsetninger. Jeg har ikke merka noe så for meg har det ikke vært noe problem iallefall

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva gjør jeg feil? Isis29 Spørsmål og svar 15 26-02-08 18:23
Hva gjør jeg feil? Megvel Spørsmål og svar 5 06-01-08 23:20
Hva gjør jeg feil? kransekake Ketolysekuren 1 01-08-07 14:29
Hva gjør jeg feil! Sliter Spis deg ned i vekt med Skaldeman 5 13-05-06 19:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no