Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Da har jeg vært hos kostholdsekspert

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-09, 20:34   #26
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

Det vet jeg helt ærlig ikke, utover at Maria 87 sa det lenger oppe i tråden. Mulig at noen med glutenallergi har spesielt store utgifter eller noe. Det er jo mange i Norge som spiser spesielle matvarer, ofte på grunn av forskjellige allergier.


Når det gjelder glutenallergi så får alle jeg kjenner stønad hver eneste mnd. Dog, forskjellig beløp alt ifra 300-1500kr pr mnd.(har stefamilie som har det og kjenner en del i den lokale forreningen)
Så det at det er noen som får er rett og slett spørs hvilken behandler du har på nav.

Jeg mener jeg skal ha muligheten å få stønad fordi jeg har økte utgifter til mat nå på lavkarbo og min inntekt som lærling dekker ikke halvparten ens en gang. jeg er sykelig overvektig - men det er ikke pga kosten som jeg hadde før men faktisk pga PCOS at jeg har gått opp over 25 kg på 6 (!) mnd, først nå med lavkarbo at jeg merker en sakte nedgang.
Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).
Dog, det er mange nav kontor der ute som har saksbehandlere som ikke alltid er der for brukeren.
Jeg har fått snakka med en ny saksbehandler dit jeg skal flytte og hun mente jeg har rett på stønad pga utgift til mat er høyere enn et normalt kosthold. Og da har jeg dokumentert at jeg handler en gang i uken på tilbud, mest mulig for pengene og da er mitt matbudsjett høyt.



Ang. fedme - uansett pga PCOS, andre hormonlidelser osv

Jeg vil heller ha stønad til kost iallefall i en prøveordning en stund istedet for å legge meg på operasjonsbordet å ta operasjon som de fleste saksbehandlere jeg har snakket med i den siste tida - noe som ryster meg er at det virker som at norge - nav - vil ta fedmeproblematiken i norge med en skapell.

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:14   #27
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Alle med diagnosen cøliaki har krav på stønad pga forhøyede utgifter til mat.
Men en vanlig alleri, glutenallergi blant annet, gir ikke automatisk rett til stønad.
Min svigerinne er allergisk mot gluten, men hun har ikke cøliaki og får dermed ingen stønad!
Selv om hun har større problemer med magen enn min barndomsvenninne som har cøliaki og får full støtte!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:33   #28
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

slik jeg ser det ,,så er jo all sunn mat dyrere ,,enten det går i lavkarbo .eller lavkalori,

men til syvende og sisst så tror jeg at matbudsjettet blir mindre når vi tar bort alt det vi kjøpte før,,, potetgull,snop, ferdi pizza,cola,øl,og mye annet ferdig mat..
og lavkarbo mat trenger ikke bli så veldig dyrt om en passer på og handle på tilbud,,,og mye av maten er jo den samme som vi har brukt i all tid.
men nå kjøper vi fløte istedet for potetgull,,osv,,

så kan fårstå at vi ikke får dekket dette av NAV

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:37   #29
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Alle med diagnosen cøliaki har krav på stønad pga forhøyede utgifter til mat.
Men en vanlig alleri, glutenallergi blant annet, gir ikke automatisk rett til stønad.
Min svigerinne er allergisk mot gluten, men hun har ikke cøliaki og får dermed ingen stønad!
Selv om hun har større problemer med magen enn min barndomsvenninne som har cøliaki og får full støtte!

Mye av avgjørelsen hos NAV ligger i hvordan man skriver søknaden. Hvis jeg har kunnet skrive det godt nok at vi har endra kost siden guttungen har fått adhd kunne vi også fått kostpenger. Nabodama som har en med adhd fikk det, vi fikk det ikke. Fikk beskjed om at det beskrivelsen av matvanene våre som avgjorde..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 20-09-09, 21:40   #30
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Mye av avgjørelsen hos NAV ligger i hvordan man skriver søknaden. Hvis jeg har kunnet skrive det godt nok at vi har endra kost siden guttungen har fått adhd kunne vi også fått kostpenger. Nabodama som har en med adhd fikk det, vi fikk det ikke. Fikk beskjed om at det beskrivelsen av matvanene våre som avgjorde..

Jeg fikk avslag på attføring fordi legeattesten var for dårlig. Byttet lege, ny legeattest ga innvilget attføring på 90 minutter!
Kan dere ikke bare søke på nytt?
Få nabodama til å skrive søknaden, eller noen andre du vet er gode til sånt?
Jeg pleier å spørre min mamma om hjelp når det er noe viktig, og jeg er 42 år gammel!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 21-09-09, 09:26   #31
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).


Har man virkelig det? Ifølge hvilke regler?



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:01   #32
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Når det gjelder glutenallergi så får alle jeg kjenner stønad hver eneste mnd. Dog, forskjellig beløp alt ifra 300-1500kr pr mnd.(har stefamilie som har det og kjenner en del i den lokale forreningen)
Så det at det er noen som får er rett og slett spørs hvilken behandler du har på nav.

Jeg mener jeg skal ha muligheten å få stønad fordi jeg har økte utgifter til mat nå på lavkarbo og min inntekt som lærling dekker ikke halvparten ens en gang. jeg er sykelig overvektig - men det er ikke pga kosten som jeg hadde før men faktisk pga PCOS at jeg har gått opp over 25 kg på 6 (!) mnd, først nå med lavkarbo at jeg merker en sakte nedgang.
Når man har BMI over 40 så har man krav på hjelp i fra staten(faktisk).
Dog, det er mange nav kontor der ute som har saksbehandlere som ikke alltid er der for brukeren.
Jeg har fått snakka med en ny saksbehandler dit jeg skal flytte og hun mente jeg har rett på stønad pga utgift til mat er høyere enn et normalt kosthold. Og da har jeg dokumentert at jeg handler en gang i uken på tilbud, mest mulig for pengene og da er mitt matbudsjett høyt.



Ang. fedme - uansett pga PCOS, andre hormonlidelser osv

Jeg vil heller ha stønad til kost iallefall i en prøveordning en stund istedet for å legge meg på operasjonsbordet å ta operasjon som de fleste saksbehandlere jeg har snakket med i den siste tida - noe som ryster meg er at det virker som at norge - nav - vil ta fedmeproblematiken i norge med en skapell.

Hvis du fokuserer på at du er sykelig overvektig i stedet og får dette dokumentert så er det selvfølgelig noe helt annet da du eventuelt kan si at det er en type behandling. Jeg vil likevel ikke tro at du får. Det som er med regler for de stønadene du snakker om er for øvrig at det skal være noe som er å regne som unormale utgifter.

Som sagt så kjenner jeg ingen med glutenallergi som får dekket utgifter, men jeg sier ikke at ingen får det. Så mye ekspert er jeg nemlig ikke på området. Det jeg vet er at å spise helt normal mat, men utelukke noen matgrupper, ikke gir rett til stønad for mat.

Du kan lese mer om det i folketrygdeloven om du ønsker. Der står det nok ganske tydelig hva du har og ikke har rett på. Jeg kan se om jeg finner rett kapittel, er ikke sikker på hvilket det står under. Men hvis du vil søke selv og lete litt så kan du søke etter grunnstønad og hjelpestønad.

Det er ikke saksbehandleren som avgjør dette, det er loven som avgør dette. Bare så det er sagt. En saksbehandler kan ikke avgjøre slike ting. Men saksbehandlerens jobb er å vite nok om dette til å kunne hjelpe deg til å få svar på hva du har og ikke har rett på. Dersom du mener din saksbehandler tar feil så kan du ganske enkelt søke likevel. Dersom du får et negativt svar og fortsatt mener det er feil så kan du innhente ny dokumentasjon og be dem se på det på ny (det er raskeste vei) - dersom det heller ikke hjelper kan du sende inn en klage hvor du legger ved dokumentasjon på hva du har rett på.

Jeg høres sikkert litt streng ut her, men jeg jobber i NAV selv, om enn ikke med akkurat de tingene her. Og jeg vet veldig godt hvordan reglene er og jeg vet også at en saksbehandler i seg selv ikke har fullmakt til å vurdere utover det som står i loven - har du rett på det i følge folketrygdeloven, så har du rett på det. Klart at alle kan gjøre feil - men i utgangspunktet så er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på. Faktisk er NAV saksbehandlere heller ute etter å slippe utallige konflikter av brukere som tror vi sitter og ruger på pengene, så om det er mulighet for det så gir vi heller en gang for mye enn en gang for lite.

Tenk litt på det - for det er mye lettere å samarbeide når begge parter bare innser dette med loven. Dessuten er det en annen ting som er ganske slitsom, det er at man må sette frem krav. Ingen saksbehandler kan love deg noe som helst før kravet er satt frem og svaret kommer via vedtak. Dette fordi det igjen er en lov hvor man ikke kan love noe før all informasjon er på bordet. Og loven er ganske full av diverse unntak og hjemler, noe som gjør at man ofte må bruke en del tid på alle småtingene. Så de kan si hva du har krav på eller si noe om hva du ikke har - men om du mener saksbehandleren ikke ser hele saken, så kan du likevel sette frem krav.

Dokumentasjon på utgifter, dokumentasjon på sykdom, dokumentasjon på tapt inntektsevne, dokumentasjon på uføregrad, utprøving - det er ting som er helt nødvendige.

Det er dessverre slik i folketrygdeloven at den sier noe om hva man har rett på. Om man ønsker noe annet enn det som står der, så får man det ikke. Hvor vidt du kan få støtte her er jeg usikker på, jeg tviler. Jeg tenker at jeg er kanskje ikke like sykelig overvektig, men jeg er likevel overvektig - og da ville jeg kunne si at det var forebyggende = det ville endt opp med at alle som går på lavkarbodiett skal ha dekket utgifter... mens maten faktisk er helt normal mat. Personlig bruker jeg ikke mer penger når jeg går på ketose enn jeg gjør ellers. Faktisk.

Dersom saksbehandleren din gir deg noe fordi han/hun mener du godt kan få det - men at det ikke står i loven at du har rett på det - da stjeler den saksbehandleren penger fra staten og saksbehandleren begår da et lovbrudd. Det er tjenesteforsømmelse og saksbehandlingsfeil. Dersom du får utbetalt penger fra staten som du ikke har rett på vil det i ettertid føre til et tilbakebetalingskrav. Dersom saksbehandleren har gjort noe uetisk i sin vurdering ved å "stjele", vil denne kunne få sparken.


Sist redigert av Kin : 22-09-09 kl 08:06.
Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:11   #33
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Har man virkelig det? Ifølge hvilke regler?



-

Jeg er usikker på det. Men man kan få dekket operasjoner etc - livskvalitet er svært viktig. Men det er også regler for hva som dekkes eventuelt. Når noen har en sykdom så har vi jo visse regler i landet. Men som vi vet så er det også uendelig lang ventetid. Mange av disse tjenestene går også under HELFO (tidligere helsetjenesteforvaltning).

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 08:35   #34
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

Som sagt så kjenner jeg ingen med glutenallergi som får dekket utgifter, men jeg sier ikke at ingen får det. Så mye ekspert er jeg nemlig ikke på området. Det jeg vet er at å spise helt normal mat, men utelukke noen matgrupper, ikke gir rett til stønad for mat.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147981.cms
[Endret 10/02, 3/04]
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har beregnet ekstrautgifter ved diett for personer med Cøliaki. Medlemmer med Cøliaki innvilges uten individuell prøving grunnstønad til dekning av ekstrautgifter ved diett etter følgende tabell: (...) Vi presiserer at ovennevnte tabell kun refererer til satser som skal dekke ekstrautgifter ved diett. Andre grunnstønadsbetingende ekstrautgifter kommer i tillegg."


Jeg fant også følgende i samme rettskilde:


§ 6-3 Første ledd bokstav f - Fordyret kosthold ved diett

Det har i senere år vært en stor fokusering på ulike næringsstoffer og matvarers betydning for helsen, og ulike dietter til behandling av diverse lidelser dukker stadig opp. Felles for de fleste diettene er at de er relativt kostbare, og det søkes derfor ofte om grunnstønad til dette formålet. I tillegg til dette kan en del kliniske sykdommer også medføre ekstrautgifter til fordyret kosthold, for eksempel Morbus Chron.
Hovedregel er at alle slike krav skal underlegges en individuell behandling. Det må sannsynliggjøres at den omsøkte diett er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis og at den faktisk avhjelper den aktuelle lidelse. Det er tilstrekkelig med alminnelig sannsynlighetsovervekt..
Dette er i tråd med Trygderettens uttalelse i sak nr. 99/0581, hvor Trygderetten ble satt med 5 dommere. Trygderetten uttaler : ” Når det gjelder bevisbedømmelsen har Trygderetten i praksis også om grunnstønad for ekstrautgifter ved diett lagt til grunn at det er tilstrekkelig med så vidt overvekt av sannsynlighet.
Spørsmålet er hva som nærmere ligger i lovens krav om at det må gjelde ”nødvendige ekstrautgifter.”


Trolig er det dette legen til Maria har tenkt på. Det er da viktig å få dokumentert fra legen at PCOS med sannsynlighetsovervekt hjelpes av et lavkarbokosthold.

Lykke til, Maria!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 20:12   #35
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147981.cms
[Endret 10/02, 3/04]
Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet har beregnet ekstrautgifter ved diett for personer med Cøliaki. Medlemmer med Cøliaki innvilges uten individuell prøving grunnstønad til dekning av ekstrautgifter ved diett etter følgende tabell: (...) Vi presiserer at ovennevnte tabell kun refererer til satser som skal dekke ekstrautgifter ved diett. Andre grunnstønadsbetingende ekstrautgifter kommer i tillegg."


Jeg fant også følgende i samme rettskilde:


§ 6-3 Første ledd bokstav f - Fordyret kosthold ved diett

Det har i senere år vært en stor fokusering på ulike næringsstoffer og matvarers betydning for helsen, og ulike dietter til behandling av diverse lidelser dukker stadig opp. Felles for de fleste diettene er at de er relativt kostbare, og det søkes derfor ofte om grunnstønad til dette formålet. I tillegg til dette kan en del kliniske sykdommer også medføre ekstrautgifter til fordyret kosthold, for eksempel Morbus Chron.
Hovedregel er at alle slike krav skal underlegges en individuell behandling. Det må sannsynliggjøres at den omsøkte diett er alminnelig anerkjent i medisinsk praksis og at den faktisk avhjelper den aktuelle lidelse. Det er tilstrekkelig med alminnelig sannsynlighetsovervekt..
Dette er i tråd med Trygderettens uttalelse i sak nr. 99/0581, hvor Trygderetten ble satt med 5 dommere. Trygderetten uttaler : ” Når det gjelder bevisbedømmelsen har Trygderetten i praksis også om grunnstønad for ekstrautgifter ved diett lagt til grunn at det er tilstrekkelig med så vidt overvekt av sannsynlighet.
Spørsmålet er hva som nærmere ligger i lovens krav om at det må gjelde ”nødvendige ekstrautgifter.”


Trolig er det dette legen til Maria har tenkt på. Det er da viktig å få dokumentert fra legen at PCOS med sannsynlighetsovervekt hjelpes av et lavkarbokosthold.

Lykke til, Maria!

Ja, det er nok det. OG her kommer det med ekstrautgifter - altså ekstrautgifter - mye. Og fordi man må kjøpe det som er dyrere. Men for all del - det er alltid lov å prøve seg. Men ikke få opp forhåpningene

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 21:29   #36
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

men i utgangspunktet så er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på.

Nja, si ikke det. I dag hørte jeg den tredje historien på 2 uker som folk som har måttet kjempe med nebb og klør for å få sin rettmessige del. Selv om NAV har sagt at beløpet er rett, har de likevel nektet å betale det ut. Hun ene saksbehandleren hadde prestert å bare gå da klienten spurte hvorfor de ikke betalte ut pengene som det stod svart på hvitt på skjermen foran dem at hun hadde tilgode...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 22:04   #37
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nja, si ikke det. I dag hørte jeg den tredje historien på 2 uker som folk som har måttet kjempe med nebb og klør for å få sin rettmessige del. Selv om NAV har sagt at beløpet er rett, har de likevel nektet å betale det ut. Hun ene saksbehandleren hadde prestert å bare gå da klienten spurte hvorfor de ikke betalte ut pengene som det stod svart på hvitt på skjermen foran dem at hun hadde tilgode...

Jeg kan jo ikke svare på hva som er bakgrunnen for akkurat det. Men dersom det er som du sier og hun har sagt den hele og fulle sannheten til deg - da mistenker jeg at det er alt dette nye som er kommet. Og dessverre er det slik at saksbehandleren er helt maktesløs og ikke har mulighet til å utbetale pengene. Saksbehandleren må kontakte de som står for utbetalingene, og det er lange ventetider og ikke så mye lettere for saksbehandleren og få kontakt, enn det er for brukeren selv. Så de frustrasjonene har alle sammen

Og det er ikke noen unnskyldning, men noen ganger tror jeg nok at noen kan gjøre ting de ikke burde gjort, og fremstå som ugreie - fordi de er så frustrerte og rett og slett ikke orker ta imot mer kjeft. For dagen kan ofte bestå i å bli utskjelt fra man kommer til man går - over ting man overhode ikke rår over. Igjen, ingen unnskyldning på dårlig service - men en forklaring som er bedre enn at de er uvillige til å gi folk det de har rett på. (utskudd finnes alltid, men slike utskudd har da et litt annet problem og de fleste i NAV er ikke sånn)

Men dersom det står at hun skal ha pengene så får hun dem. Send meg evt en pm om du har flere detaljer. Ikke noe greit å diskutere i tråden.

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 22:05   #38
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nja, si ikke det. I dag hørte jeg den tredje historien på 2 uker som folk som har måttet kjempe med nebb og klør for å få sin rettmessige del. Selv om NAV har sagt at beløpet er rett, har de likevel nektet å betale det ut. Hun ene saksbehandleren hadde prestert å bare gå da klienten spurte hvorfor de ikke betalte ut pengene som det stod svart på hvitt på skjermen foran dem at hun hadde tilgode...

Men - må si litt til fra sitatet mitt du har brukt. Jeg har skrevet at i utgangspunktet er ikke NAV ute etter å nekte deg de pengene du har lyst på. Selvfølgelig skulle det der stått de pengene du har KRAV på. Sorry - det går litt alt for fort i svingene til tider.

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 22:47   #39
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Kin, her.

Ja, det er nok det. OG her kommer det med ekstrautgifter - altså ekstrautgifter - mye. Og fordi man må kjøpe det som er dyrere. Men for all del - det er alltid lov å prøve seg. Men ikke få opp forhåpningene

Jeg vil jo tro om man kun har råd til å leve på billigpasta og 5-kroners loff, så blir et kosthold basert på rene matvarer plutselig mye dyrere?

Jeg kunne ikke levd på så mye kjøtt som jeg gjør nå i Norge - det hadde ikke gått rundt på studielån for min del.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 22-09-09, 22:54   #40
Kin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 38
Kin er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

Jeg vil jo tro om man kun har råd til å leve på billigpasta og 5-kroners loff, så blir et kosthold basert på rene matvarer plutselig mye dyrere?

Jeg kunne ikke levd på så mye kjøtt som jeg gjør nå i Norge - det hadde ikke gått rundt på studielån for min del.

Ja jeg vet ikke. Personlig anser jeg ikke lavkarbomat som ekstra dyr. Men søk og dokumenter. Det er dokumentasjonen som er viktigst faktisk.

Jeg er usikker på hvor mye de regner er et "normalt" matbudsjett jeg. Men i utgangspunktet tror jeg at jeg ikke ville fått opp forhåpningene. Likevel ville jeg nå søkt og sett. Jeg er litt av den mening at når det er litt uklart så vær forberedt på at det ikke går, så blir man så glad hvis det går likevel. Og da er skuffelsen ikke så stor om det ikke går i orden.

Det er jo ikke annet å si enn at studenter ikke akkurat er prioritert i forhold til rettigheter - det er vel den gruppen det er forventet skal klare seg på minst. Ikke får de sosialstøtte i ferien eller noe. Fordi de er studenter. Ikke har de rettigheter når de er ferdige med studie, ikke sykepengerettigheter, ikke rett på dagpenger om de ikke får jobb etc. Ikke akkurat lukseriøst, for å si det sånn.

Kin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-09, 02:15   #41
Heidilla
Juniormedlem
 
Heidilla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 15
Heidilla er på en erverdig vei

Sv: Da har jeg vært hos kostholdsekspert

Sitat:

Vi får jo dekket opereasjon etter vi er gått ned i vekt(overflødig hud) men; ikke før vi har fått de barn vi skal ha.

Dette stemmer nok ikke helt - jeg skal nå inn til bukplastikk i oktober etter vektreduksjon i forbindelse med pcos, og det har aldri vært noen spørsmål i forhold til barn osv. Så dersom du ønsker det må du bare få deg henvisning til rett sted av legen din, selvom du ikke har fått barn enda innen den tid Ellers høres det ut som du har fått mange gode råd - masse lykke til til deg!

Heidilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo, nært opptil Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vært på vekta i dag Bianca Spis deg ned i vekt med Skaldeman 6 09-02-06 21:10
Nå har jeg vært på sykehuset..... Iset Lavkarbo generelt 14 01-08-04 22:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no