Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ang ketolyse og kilo overvekt

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-10, 18:58   #1
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ang ketolyse og kilo overvekt

Hei!

Jeg vet dette kanskje står i boka, og da beklager jeg å spørre om det, men jeg har glemt igjen boken min hjemme så jeg får ikke sjekket det på en stund.

Jeg leser stadig at ketolyse passer best for de som har mer enn 10-15 kilo overvekt. Men da lurer jeg på etter hvilken skala/måling? Er det bmi? Eller er det et annet mål som gjelder?

På forhånd takk for svar

  Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 19:06   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Du kan nok ta utgangspunkt i BMI siden det i prinsippet er det eneste (som jeg vet om) måleenhet for overvekt, men om BMI og trivselsvekt er det samme kan jo diskuteres
Og for den saks skyld om det er en riktig måleenhet å gå etter

Beste er nok å se på fettmassen man har i kroppen og da er det en fordel å veie seg på en Tanitavekt

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:04   #3
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Ja okay, takk for svar

Jeg har da BMI på 25. Men det betyr vel ikke at ketolysekuren ikke fungerer for meg, men at jeg ikke kan regne med å gå ned like fort som de med BMI over 30?

  Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:08   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Selv om du har en BMI på 25 betyr det verken at du er normalvektig eller overvektig. Det er sammensetningen i din kropp som viser om du er overvektig, altså fettmassen vs muskelmassen din.

Ketolyse og lavkarbodietter/kosthold generelt sett er vektregulerende, dvs at hvis du er undervektig legger du på deg og i motsatt fall går du ned. Og dette er ikke utifra om du synes du er overvektig eller ikke, det er kroppen som på en måte bestemmer her.
Men hvorfor ikke prøve noe a la fedon hvis du skal ned noen kg? Ketolyse kan være hardt for kroppen å omstille seg om du kun skal ned ett par kg, men det er selvsagt ingenting i veien for at du kan gå på ketolyse om du ønsker.
Men du må se på lavkarbo som en livsstilsendring og ikke en kvitt fix. Hvis du går på ketolyse nå for deretter å gå tilbake til å spise karbs, altså sånn som du gjorde før du begynte på ketolyse, så vil vekten gå opp igjen og gjerne med flere kg enn du i utgangspunktet helst ville ned.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:52   #5
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Ja okai, tusen takk

Jeg har jo tenkt å gå ned hvertfall 10 kilo da, jeg har fettprosent på ca. 30.

Egentlig er ikke lavkarbo noe helt nytt for meg, for jeg spiser ikke så mye av det til "vanlig" heller. Før jeg begynnte på ketolyse spiste jeg omtrendt ikke poteter, ris eller pasta. Brødskiver spiste jeg bare før trening og da sånne megagrove. "Synderen" var vel når jeg gikk bananas på knekkebrød i helgene Fikk i meg karber gjennom masse grønnsaker og frukt. Og jeg spiste heller ikke så ofte godteri.

Men hvis jeg for eksempel holder på med ketolyse til jeg har nådd 70 (I dag er jeg 77), vil jeg gå opp mer enn jeg har gått ned, hvis jeg går tilbake til det kostholdet jeg hadde før, selv om det består av relativt lite karber? Ja, det gjør vel kansje det...

Kanskje fedon var en god ide ja, jeg skal lese litt om det med en gang

  Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:57   #6
Elvi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Alder: 46
Innlegg: 48
Elvi er på en erverdig vei
Smile

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Hei!

Jeg vet dette kanskje står i boka, og da beklager jeg å spørre om det, men jeg har glemt igjen boken min hjemme så jeg får ikke sjekket det på en stund.

Jeg leser stadig at ketolyse passer best for de som har mer enn 10-15 kilo overvekt. Men da lurer jeg på etter hvilken skala/måling? Er det bmi? Eller er det et annet mål som gjelder?

På forhånd takk for svar

Torkil sier at dette er en kur beregnet for mennesker som har betydelig overvekt, altså en bmi over 30 og ikke en kur for å klargjøre seg til bikinisesongen. Personlig ville jeg ha satset lavkarbo ala Lindberg og trening for å stramme opp hvis jeg ønsket å gå ned litt.

Elvi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 21:05   #7
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Enig med Elvi om å gå for fedon, men selv om det er beregnet på folk med litt mer overvekt så betyr det ikke at man ikke kan gå på den selv om man "bare" skal ned 7 kg, men det er ofte ikke så stor omlegging i kosten som er nødvendig for disse kg, men heller litt mer trening og litt mer bevist kosthold.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 21:49   #8
Val
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

ok, tusen takk begge to.

Jeg får tenke litt over hvordan jeg skal nå målene mine. Dvs. hvilken måte det er størst sannsynlighet for å få det til, jeg vet jo hvordan...

Jeg har to store problemer: latskap og matelsker....dårlig kombinasjon.

  Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 08:47   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ang ketolyse og kilo overvekt

Det spiller ingen rolle hvor mye du veier, om du vil gå for ketolyse eller ikke. Det det handler om er å finne en diett du kan leve med. Om du føler du trenger stor variasjon, belgefrukt, litt brød og kanskje litt frukt, gå for Fedon, om du liker feit mat, gå for Ketolyse. Det har ingenting å si om du er litt eller mye overvektig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
35 + overvekt Hilde Kristin Mer enn 30 kg overvekt 8 24-06-09 11:10
3 uker på ketolyse og ned en kilo amidela Ketolysekuren 10 20-02-09 00:49
Ketolyse når det er fem kilo som skal vekk nattinatt Ketolysekuren 4 14-08-08 23:33
Høy overvekt Trudelutt Dr Lindbergs 4 30-06-05 18:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no