Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Forklaring på utrykk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-09-13, 22:24   #1
fragile
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 3
fragile er på en erverdig vei

Forklaring på utrykk

Hei folkens!

Jeg ble litt forvirret på hva som menes med generell lavkarbo, og hva er forskjellen mellom generell lavkarbo og ketose?

Jeg har selv fulgt Atkinsdietten i en måneds tid med veldig godt resultat, men pga kronisk sykdom (MS) har jeg blitt anbefalt å følge dette som da kalles generell lavkarbo, og gjerne noe ala Fedon.

Ved første øyekast virker ikke Fedon og Atkins så ulike, men jeg ser Fedon er strengere når det kommer til fettinntaket.
Er det flere og større forskjeller?

fragile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkina Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:47   #2
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Forklaring på utrykk

Velkommen hit. Her inne er det mye nyttig informasjon å finne.

Hvis du ser over kontrollpanelet, så ser du det står lavkarbo.no: Karbojunkie. Klikker du deg inn der, så får du opp informasjon om alle de forskjellige retningene.

Lykke til

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 22:51   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forklaring på utrykk

Som jeg alltid har oppfattet det er generell lavkarbo litt som du gjør det til selv. Man kan vel fint være i ketose selv om man kjører generell lavkarbo. For mange går ketosegrensa langt, gjerne opp til 50 gram karbohydrater om dagen. Generell lavkarbo er en mer egendefinert retning, ketose er en kroppslig tilstand hvor kroppen din i hovedsak bruker fett som brennstoff, og ketoner er det biproduktet kroppen lager av kroppsfett og fett fra maten.

Fedon og Atkins er/var jo begge leger, og diettene deres er ganske velfunderte og godt utprøvde, men har litt forskjellige prinsipper og fremgangsmåter. Men når du følger vedvarendestigen i Atkins kan du velge å lande på et nivå som er ganske så likt Fedons. Uansett kan man med hell begynne å snøre inn på fettet når man går over 70 gram karbohydrater om dagen.
Jeg tror uansett at det en hver kropp trives best med er den beste dietten på sikt. Og jevnt de fleste finner etter hvert sin variant som tar med seg prinsippene, men sjelden er 100% boktro mot en bestemt diett.
For å finne ut hvordan de forskjellige diettene er på detaljnivå anbefaler jeg deg å rett og slett å lese bøkene til Fedon, Atkins og ev. andre du skulle være interessert i å vite mer om. Mange av disse får du lånt på biblioteket.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 14:34   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Forklaring på utrykk

Et annet godt poeng er å velge et kosthold du vet du vil greie å følge over tid Dersom hverdagen din ender opp med å inneholde altfor mange kompromisser som går ut over trivselen er du garantert å bli møkklei innen svært kort tid Selv henter jeg inspirasjon fra mange lavkarboretninger, men prøver å sy sammen et kosthold som gjør kroppen min glad. Og det blir den ikke om den hele tiden må spise mat den ikke liker

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forklaring på insulinresistens MHM Dr Lindbergs 87 09-12-11 14:26
Debutant, trenger en forklaring ... Kumila Spørsmål og svar 2 20-02-11 22:34
Enkel forklaring? m88 Spørsmål og svar 2 14-01-11 13:33
Noen med logisk forklaring? Fredrikke Ketolysekuren 6 10-06-07 19:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no