Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Stemmer det?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-06-10, 20:09   #26
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stemmer det?

Så kuult, Kitt! He he

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 20:11   #27
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Stemmer det?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Så kuult, Kitt! He he

Er litt stolt av den der, altså!
Jeg fikset det, liksom!*høy og mørk og sånn*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-06-10, 15:47   #28
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stemmer det?

Ja men det er bra!

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 02:22   #29
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Stemmer det?

Slenger på litt ekstra info, selv om folk kanskje ikke har noen interesse av å lese det. :P

Ved lavt blodsukker (under 4mmol/L) utskilles hormonet glukagon fra alpha-cellene i bukspyttkjertelen. Disse sier til leveren at den skal frigi lagret glukose for å få opp blodsukkeret, og til fettcellene at de skal frigi ketoner og frie fettsyrer som begge kan brukes direkte som drivstoff (alternativt til glukose).

På et ketogent kosthold tilfører man så lite karbohydrater (->glukose/"blodsukker") at leverens sukkerlager går tomt. Alikevel frigjøres noe insulin (basal-insulin) døgnet rundt for å frakte proteiner og andre næringsstoffer inn i f.eks. muskelceller. Insulin senker som kjent blodsukkeret, som må holdes stabilt på en eller annen måte om man ikke skal dø. Dette oppnåes ved at leveren omgjør nok proteiner til glukose til å veie opp for basal-insulinet. Derfor er det viktig med nok proteiner, og proteiner til hvert måltid. Får man ikke nok kvalitetsproteiner i kosten vil kroppen ty til proteiner lagret i musklene og "tære på seg selv".

Kroppen tror alikevel at den "sulter", og fortsetter å produsere glukagon. I tillegg produserer man ikke bolus-insulin (insulin for å veie opp for karbo-inntak), som er positivt fordi insulin blokkerer effekten av glukagon.

Så, på en ketogen diett har man hele tiden en positiv balanse av glukagon i blodet. Glukagon gjør at fettcellene frigjør fettsyrer og ketoner som et alternativ til glukosen man med et vanlig kosthold ville fått i seg. Ketoner fører ikke til blodsukkerøkning, altså fortsetter utskillingen av glukagon og frigjøring av ketoner langt utover det nivået vi trenger til vårt daglige energiforbruk, ergo de raske fett-vekt tapene og aceton-ånden og den tidvis skarpe kroppslukten.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 06:39   #30
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stemmer det?

Kjempebra innlegg plastbox!

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 23:47   #31
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Stemmer det?

Det er mer i den artikkelen som ikke holder vann f.eks. at mettet fett gir avleiringer i blodårene og fører til hjerteinfarkt.

Også denne paragrafen virker som om den ikke har basis i forskning:

Sitat:

Gode matvaner
Små, hyppige (3-5) måltid gjør at kroppen kan forbrenne kaloriene uten å lagre dem som fett. Unngå "tomme" kalorier og sukkerrike matvarer. Drikk mye vann. Spis lite fett, mye grønnsaker og annen fiberrik kost. Reduser bruken av stekefett, anvend om nødvendig matolje. Kanskje høres dette kjedelig ut, husk da at det er sunt å være litt usunn en gang iblant!
_

BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 01:56   #32
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Stemmer det?

"Gamleteorien" for vekttap er vel å spise ofte og lite så kroppen alltid har tid til å bruke opp energien du tilfører den før den kan lagres. Dette fungerer i teorien forutsatt at du er aktiv hele dagen og spiser akkurat rett mengde energi. Ulempen er at om man følger etablerte kostråd og spiser lavfett så spiser man automatisk høykarb, og med bortimot 5-6 måltider om dagen (som tradisjonelle slankekurer anbefaler) vil man alltid ha forhøyede verdier av fettlagrende, glukagon-blokkerende insulin i blodet.

Lavfett/høykarb er uansett ikke, og har aldri vært rett kost for oss.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Det er noe som ikke stemmer Connecta Ketolysekuren 17 29-04-08 19:36
Stemmer dette da? Babalotta Ketolysekuren 3 13-08-07 22:39
Stemmer dette? Sanko Spørsmål og svar 3 29-01-07 14:54
Stemmer dette? Beatemor Lavkarbo generelt 3 02-06-05 10:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no