Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-13, 07:44   #1
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Har forsøkt å gå ned noen få kg i 1 1/2 år nå. Har endelig fått meg matvekt som viser korrekte tall, så nå satser jeg på ketolyse for fullt. Men etter å hå levd lavkarbo med begrenset kcal siden nyttår, og lavkalori det siste året før det så tør jeg rett og slett ikke å innta mer enn 13-1400 kcal om dagen.. Så da lurer jeg på om det kan ødelegge for vektnedgangen min? Kanskje et dumt spørsmål

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:03   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.202
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal... Ødeleggende?

Siden du har gått på strikt lavkaloriopplegg i halvannet år uten å gå ned, kan det være på tide å tenke litt nytt ja! Glem kaloriene for en stund, og konsentrer deg om å spise "rett" mat! Da tipper jeg at resultatene kommer.

Sånn for sikkerhets skyld, hvilken BMI har du nå og hvor vil du? Kroppen har sine begrensninger selv også vet du....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:11   #3
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal... Ødeleggende?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Siden du har gått på strikt lavkaloriopplegg i halvannet år uten å gå ned, kan det være på tide å tenke litt nytt ja! Glem kaloriene for en stund, og konsentrer deg om å spise "rett" mat! Da tipper jeg at resultatene kommer.

Sånn for sikkerhets skyld, hvilken BMI har du nå og hvor vil du? Kroppen har sine begrensninger selv også vet du....

Har gått ned en kg på en uke nå da, men er litt bekymret for at det er bare vann og ikke fett.
Er ikke sikker på BMI, har ikke tid til å regne det ut akkurat nå, men jeg veier 61 kg og er 163cm. Jeg har lagt på meg ca 6 kg på et år, så jeg ønsker bare å bli mitt gamle jeg igjen.,, trenger ikke miste alt, men i allefall ned til 58. Sluttet å røyke i som er som var, og jeg har en sterk følelse på at det har gjort det vanskeligere for meg å gå tilbake til "normalen" for meg.

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 08:51   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.202
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Du må ikke være så bekymret! Ett kilo ned er ett kilo ned, om det er fett eller vann så har kroppens volum gått ned det samme. Mest sannsynlig er det en del vann og litt fett. Det som er viktig for disse siste få kiloene er at du spiser rett mat, og ikke for lite. Om kroppen går i sultmodus vil du forstyrre kroppen såpass at du kommer inn i en vond sirkel med lavt kaloriinntak, lite energi, fryser lett osv. Så glem kaloriene for en stund, spis deg passe mett på rett mat og se hva som skjer! Du har uansett vært flink som bare har gått opp 6 kg på ett år etter røykekutt, jeg gikk opp 20 og har slitt med disse og litt til i 12-13 år før jeg ble obs på lavkarbo i 2011. Nå er jeg 5 kg under der jeg var ved røykeslutt, og jeg har ikke telt en kalori eller vært sulten en eneste dag underveis. Så ja, det går an...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 17:14   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Om du blir mer stressa av å ikke telle ville jeg fortsatt å telle. jeg liker å vite hvor mye jeg får i meg. Jeg følger selv både sult/ metthetsfølelse samt at jeg teller, for å ha oversikten og ikke spise for mye. Om du klarer å gi slipp er det jo fint hvis du ser at du samtidig går ned, men selv ville jeg ikke risikert å gå opp ved å gi opp styringa, men det er meg, som ikke vil opp i vekt. mange teller litt i førsten for se hva de ligger på hvis de spiser seg passe mette. Du blir fortere mett på lavkarbomat så det kan hende det går fint om du er fornøyd med kroppen når den er naturlig og du klarer å kjenne sult og metthetssignaler og skille dem fra andre signaler. Hadde jeg fulgt kroppssignalene bare ville jeg ha veid mer fordi kroppen vil veie mer enn jeg vil.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 18:37   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal... Ødeleggende?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Har gått ned en kg på en uke nå da, men er litt bekymret for at det er bare vann og ikke fett.
Er ikke sikker på BMI, har ikke tid til å regne det ut akkurat nå, men jeg veier 61 kg og er 163cm. Jeg har lagt på meg ca 6 kg på et år, så jeg ønsker bare å bli mitt gamle jeg igjen.,, trenger ikke miste alt, men i allefall ned til 58. Sluttet å røyke i som er som var, og jeg har en sterk følelse på at det har gjort det vanskeligere for meg å gå tilbake til "normalen" for meg.

Hvor gammel er du? Du er jo høyst normalvektig og kanskje er det bare sånn at kroppen din har forandret seg fra ungpike til kvinne?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 10:32   #7
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal... Ødeleggende?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hvor gammel er du? Du er jo høyst normalvektig og kanskje er det bare sånn at kroppen din har forandret seg fra ungpike til kvinne?

Jeg er snart 28. Det kan hende du har rett, men jeg er ikke så komfortabel med de ekstra kg. Ønsker å ligge på 57-58 kg

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 11:32   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Når du er normalvektig og vant til å begrense matinntaket er det mulig du er nødt til å passe litt på hvor mye du spiser på lavkarbo også (jeg må ihvertfall det), men ikke tenk så mye på det nå i starten! 1300-1400 kcal kan godt være passelig når du kommer igjennom "overgangsfasen" da, HVIS det viser seg å være nødvendig å gå så lavt... Bare du ikke blir fristet til å gå noe særlig lavere enn dette, eller blir helt fanatisk med den veiinga og tellinga, så går det nok bra.

Og tenk litt på dette.. Det at du hittil ikke har gått ned noe særlig på begrenset kaloriinntak tyder jo på at kroppen kanskje har slått seg vrang nettopp pga. det begrensede kaloriinntaket. Hvis du ikke klarer å la være å telle og begrense kcal, og det viser seg at vekta fortsatt ikke rikker seg på flere uker framover, vil det med veldig høy sannsynlighet være mer hensiktsmessig å øke på fettinntaket, i stedet for å kutte enda mer ned på kaloriene, selv om det kan være skummelt.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 12:47   #9
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Tør ikke å la være å telle kcal ... Ødeleggende?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Har forsøkt å gå ned noen få kg i 1 1/2 år nå. Har endelig fått meg matvekt som viser korrekte tall, så nå satser jeg på ketolyse for fullt. Men etter å hå levd lavkarbo med begrenset kcal siden nyttår, og lavkalori det siste året før det så tør jeg rett og slett ikke å innta mer enn 13-1400 kcal om dagen.. Så da lurer jeg på om det kan ødelegge for vektnedgangen min? Kanskje et dumt spørsmål

Det gjør jeg også,begynte med det igjen for en stund siden men ser ikke
noen resultater.Ligger ganske lavt på fett

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må jeg telle kcal på Ketolyse? Inkawier Ketolysekuren 3 17-05-12 16:52
Hva syntes dere om å telle kcal? nøstis Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 19-01-11 08:48
Lavkarbo - hvor mange kalorier? Man skal jo ikke telle? Lillemy71 Spørsmål og svar 68 30-06-10 22:21
Teller dere ikke kcal? tattoogl Ketolysekuren 10 26-03-09 08:46
Hvor ødeleggende er det med en karbodag i uka? Marsjenta Spørsmål og svar 10 13-01-09 00:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no