Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hva mener han egentlig med "Liberalt"

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-01-05, 19:52   #1
Frozen
Juniormedlem
 
Frozen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 13
Frozen er ny på veien
Question

"Liberalt"? Hva mener han egentlig med det...?

Hei alle dere mer erfarne Atkins-ere!
Jeg er ny på Atkins og veldig fornøyd med resultatene så lang, men jeg undrer litt på denne formuleringen om alt det vi kan spise "Liberalt" av... Hva mener han egentlig med "Liberalt" Er det "Fritt"...? Det må jo være innen rimelighetens grenser, men hva slags mengder dreier det seg egentlig om? For eksempel majones, kan man virkelig spise "fritt" av det?
Frozen

__________________

Sist redigert av Frozen : 22-01-05 kl 22:00.
Frozen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-01-05, 20:11   #2
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Med liberalt menes "litt, ikke for mye, med måtehold".

Dette gjelder matvarer som majones, fløte, ost, nøtter.

Det som gjelder for "fritt" er å ha spise mest av rene naturlige matvarer som kylling, fisk, kjøtt, egg, grønnsaker osv. Dette er matvarer som skal utgjøre hoveddelen av måltidene dine.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 13:16   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Dette vet Nille mye om...så henter den opp jeg, da det sikkert er interessant for flere

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 18:27   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det du kan spise "liberalt" av er IKKE majones nei !!

Liberalt betyr at du ikke behøver å veie/måle maten, men ikke at du kan spise så mye du orker. Alt med måte, som DJW sier her. Det gjelder varer som all fisk, fugl, skalldyr, rødt kjøtt og egg. Noen av disse varene må du allikevel begrense og alltid regne karboinnhold. Østers og muslinger har mer karber enn annet skalldyr, bacon er salt og binder vann i kroppen, skinke, salami (kjøttpålegg/pølser) er ofte behandlet eller mørnet med tilsetningstoffer som ikke er så bra. En porsjon bør ligge mellom 150-200 gram for kjøtt, fugl og fisk.

Alle andre varer har begrensninger. F.eks. ost kan du spise 90-110 gram av pr dag.
"Salatgrønnsaker" 230 - 340 gram pr dag, "andre grønnsaker" har også en begrensning, - 140 til 200 gram. Listene over hvilke matvarer/grønnsaker dette gjelder står i boka (Engelsk utgave side 124-129. Norsk utgave 72-75).

Kremfløte bør begrenses til 2-3 ss pr dag, men du kan i tillegg ha 0,88 (!) dl med kremfløtre av og til hvis du tåler det uten at vekten stopper opp. Men tell karbene !!

Det viktigste er å telle karber. Da vil mengden begrense seg av seg selv. Jeg forholder meg til originalutgaven av Atkins fra 2002/03. Holder på å lese den norske, og jeg skjønner det blir forvirring, for det mangler en del der. Hvis du har den grønne norske, er den basert på en eldre utgave av Atkins og det har kommet en del endringer. Du kan oppdatere/justere ved å sjekke på http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html og linkene som står oppført under Atkins der !

Håper dette hjalp noe og at du har fått svar på det du lurte på !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 21:43   #5
Frozen
Juniormedlem
 
Frozen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 13
Frozen er ny på veien

Liberale greier...

Hei Nille, Tusen takk for svar
Ja, jeg har lest det som står i boka, (leser den Engelske 2003 versjonen) hvor mange gram ditt og datt, det var jo denne "Tillatt" lista som jeg stusset over, fordi ordet "Liberalt" er så uklart... og da er det vanskelig å ikke henge seg opp i kalorier, men hvis man gjør det begynner det hele å bli litt vanskelig, spesielt når han sier at man for all del ikke må prøve å ta en "low-fat" versjon av Atkins...

At majones er en av de matsortene som står på "liberalt" lista i min utgave av boka er litt rart (), men hvis jeg leser flere av oppskriftene får jeg kanskje en bedre forståelse av målestokken... Den er vel tilpasset amerikanske forhold, de er jo så glade i majonesen sin

Jeg er på Induksjon nå, men merker at jeg må trappe ned måltidstørrelse gradvis, fordi jeg har vennet meg til å spise stoore porsjoner med mye karbohydrater, kjenner jeg meg fortsatt sulten etter en porsjon kjøtt og en porsjon grønnsaker
Men det går forhåpentligvis over snart!

Frozen

__________________
Frozen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-01-05, 23:01   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Hvilken side står det med liberalt av majones på ?? Kan ikke finne det skjønner du. Lurer på hva de mener jeg og.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-05, 13:01   #7
Frozen
Juniormedlem
 
Frozen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 13
Frozen er ny på veien

har ikke boka her..mmmmm

Opprinnelig lagt inn av Nille

Hvilken side står det med liberalt av majones på ?? Kan ikke finne det skjønner du. Lurer på hva de mener jeg og.....

...må vente til imorra for å få sjekket det, sier fra når jeg har'n, kan sjekke opplaget etc. HVis ikke jeg har sett feil da??

__________________
Frozen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-05, 17:01   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Fant 1992 utgaven av Atkins idag. Fikk lese i den et par minutter. der sto det mye rart gitt......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 14:08   #9
Frozen
Juniormedlem
 
Frozen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 13
Frozen er ny på veien
Lightbulb

Majones-merkelig...

Ja, det står mye rart både her og der! Nå har jeg vært i boka og sjekka. Jeg har altså den britiske 2003 versjonen av boka "Dr. Atkins New Diet Revolution" utgitt på Vermillion forlag, der står det under "Rules of Induction" på side 123;
rule nr. 2: Eat liberally of combinations of fat and protein in the form of poultry, fish, shellfish, eggs and red meat, as well as of pure natural fat in the form og butter, mayonnaise, olive oil, safflower, sunflower and other vegetable oils (preferably expeller-pressed or cold-pressed)"

Er dette ikke tatt med i den norske versjonen?
Jeg skjønner jo man ikke skal gafle innpå med majones, men ifølge Dr.Atkins skal man ihvertfall ikke prøve å kombinere et "low fat" kosthold med Atkins.

Siden ingen andre har hengt seg opp i dette er det sikkert ikke noen veldig viktig sak uansett. Men det er jo veldig godt med hjemmelaget rekesalat, m reker, majones, kapers og sennep f.eks...?

Frozen

__________________
Frozen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 17:51   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Du har riktig bok !!!
- så du kan stole 100 % at det som står i dne er korrekt. Jeg har oversett majonesen der ja ! Med liberally i den engelske utgaven tyder jeg det slik at du ikke behøver å veie/måle de varene som nevnes og at du kan innta dem innen rimelighetens grenser. Hvis du følger filosofien riktig betyr det at du allikevel ikke klarer å spise så vannvittig mye av det at det blir FOR mye, om du skjønner hva jeg mener.

Men vær OBS på at norsk Mills ikke er det samme som amerikansk majones. Majonesen de fleste bruker der er Hellmans Real Mayo. Den bruker jeg også... Den tåler varme mye mye bedre enn f.eks. Mills (som er full av allerede varmebehandlet fett). (Har noen knallgode oppskrifter for vedvarende !!) På det amerikanske forumet påstås det at Hellmanns er laget av kaldpressede oljer. Jeg har ikke sett noen dokumentasjon på det, men siden jeg ikke spiser så mye av det allikevel så velger jeg å bruker Hellmans (glass med mørkeblå kork).



Jeg er av den uheldige delen av Atkins'ere som må se litt til kalorier også, - men jeg har enda til gode å ligge forhøy på grunn av majonesen alene !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 18:50   #11
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Nille, hvilken kjede er det som fører den majonesen? Jeg har ikke sett den før noe sted.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 19:01   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Har sett den på Meny og ICA iallefall

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Feil mat = "Fæle" unger???? elian Barns kosthold 18 11-11-04 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no