Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-13, 18:53   #18701
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Stek det i panna, ha i sopp, løk, paprika, squash, tomat i småbiter. Krydre med f.eks. paprika/chili, koriander, hvitløk(spulver),oregao, basilikum pepper og salt. Tilsett evt. litt creme fraiche eller snøfrisk. Strø reven ost på når det er ferdig hvis du vil.

Ellers kan du vel bruke det til det meste annet man bruker kjøttdeig til.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
Gammel 09-02-13, 18:54   #18702
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Tja jeg har brukt det i pastasaus, minus pastaen da Jeg har brukt både elghakk og annet vilt i alle type kjøttdeigretter som f.eks lasagne, burger, gryterett mm. Tapasboller spicet opp med hvitløk og chili er også veldig godt. Kan i grunn brukes til de fleste farseretter, men bruker kanskje litt andre krydderier. Bare fantasien som setter grenser

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 09-02-13, 18:58   #18703
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Takk for tips! Akk, jeg spiser jo ikke meieriprodukter.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 09-02-13, 19:09   #18704
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Noen som har noen gode forslag på noe annet enn kjøttkaker man kan bruke elghakk (=kjøttdeig) til?

Hva med en chili? Mange oppskrifter der ute, slenger med et eksempel. Eller så går det sikkert fint å putte elg i en wok også!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 09-02-13, 19:18   #18705
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Hva med en chili? Mange oppskrifter der ute, slenger med et eksempel. Eller så går det sikkert fint å putte elg i en wok også!

Ai, den elgchilien så nais ut! Wook er jeg svært lite begeistra for, dessverre.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 09-02-13, 19:48   #18706
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

En variant av reinskav, kanskje? Med masse sopp og og løk og fløtesaus og blomkålris!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 09-02-13, 19:51   #18707
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

En variant av reinskav, kanskje? Med masse sopp og og løk og fløtesaus og blomkålris!

Jamen jamen, ikke noe fløte eller noe sånt! (Hvilket betyr: Ikke frist meg. ). Burde ha skrevet det i det opprinnelige spørsmålet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 09-02-13, 20:36   #18708
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Denne elghakkgryten er god: http://matoppskrift.org/hello-world/

__________________


vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag
Gammel 09-02-13, 20:47   #18709
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jamen jamen, ikke noe fløte eller noe sånt! (Hvilket betyr: Ikke frist meg. ). Burde ha skrevet det i det opprinnelige spørsmålet.

jeg ville lagd en melkefri moussaka med massssse rødvin til, eventuell en luksuriøs burger med masse rødløk, salatgreier, pesto osv

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 10-02-13, 16:30   #18710
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg er 23 år, og søker voksenopplæring. Har vært i kontakt med en rådgiver og litt annet, men har et spørsmål ang lån/stipend fra lånekassen.
Dersom jeg faktisk kommer inn på voksenopplæring, selv om jeg ikke har retten til det, kan jeg søke stipend/lån på samme måte som en ville gjort dersom en hadde den retten?

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 11-02-13, 05:30   #18711
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av silje21, her.

Jeg er 23 år, og søker voksenopplæring. Har vært i kontakt med en rådgiver og litt annet, men har et spørsmål ang lån/stipend fra lånekassen.
Dersom jeg faktisk kommer inn på voksenopplæring, selv om jeg ikke har retten til det, kan jeg søke stipend/lån på samme måte som en ville gjort dersom en hadde den retten?

Tenkte å være flink pike og se om jeg fant ut av det på lånekassen sine sider, men det har kanskje du gjort også Fant ikke noe jeg. Men tenker at om du får godkjent å ta voksenopplæring selv om du er under 25, må du sikkert kunne få støtte fra lånekassen også. Link til det jeg fant: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipe...ksenopplaring/

Du kan jo ringe dem å spørre, de har vært veldig hyggelige de gangene jeg har ringt de

Masse lykke til ihvertfall.

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 11-02-13, 10:07   #18712
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 11-02-13, 10:18   #18713
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?

Hvis det lukter ok er det sikkert greit...? (Mvh hun som skal lage suppe i dag av kraft som har stått i kjøleskapet i 8 dager. )

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett
Gammel 11-02-13, 10:19   #18714
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er det for sent å bruke et par eggeplommer som har vært oppbevart i boks med tett lokk i kjøleskapet siden fredag kveld ...?

Nei - ikke noe problem dersom de ikke har tatt lukt fra andre ting i kjøleskapet (de tar lett lukt av løk og sånt).

Eggeplommer er stort sett brukandes til de enten lukter eller tørker inn, og norske egg er bra trygge også på grunn av rigid salmonellasjekking. (Vær mer forsiktig med utenlandsk egg og fjærkre.)

(Vokste opp med 2000 høner og en del egg å bruke... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 11-02-13, 10:55   #18715
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Flott, takker! Da blir det ekstra feit og gul omelett til lunsj!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 11-02-13, 12:11   #18716
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Annala, her.

Tenkte å være flink pike og se om jeg fant ut av det på lånekassen sine sider, men det har kanskje du gjort også Fant ikke noe jeg. Men tenker at om du får godkjent å ta voksenopplæring selv om du er under 25, må du sikkert kunne få støtte fra lånekassen også. Link til det jeg fant: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipe...ksenopplaring/

Du kan jo ringe dem å spørre, de har vært veldig hyggelige de gangene jeg har ringt de

Masse lykke til ihvertfall.

hehe ja sjekket jeg også, veldig kryptiske sider men takk skal du ha, skal ha møte igjen med han rådgiveren imorgen, høre om han vet sikkert, hvis ikke ringer jeg (har ikke ringt enda fordi om det er noe jeg virkelig hater, så er det å snakke i telefon o.o )

Tusen Takk igjen.

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 11-02-13, 12:40   #18717
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 11-02-13, 13:18   #18718
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?

Grove karber er trege karber, som ikke gir samme kjappe blodsukkerstigning og dermed heller ikke stor utskillelse av insulin.
Uten fettlagringshormonet insulin, ingen fettlagring!

Men hvorfor skal man evnt spise så mange karber selv om de er grove/trege? Husk at lavkarbo går helt opp til 150karber pr døgn.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 11-02-13, 13:19   #18719
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?

Grovkarbo er muligens bra for "folk flest" - dersom de er rimelig normalvektige og /eller ikke insulinresistense verken i lever, muskler eller hodet. Metabolsk friske kan nok spise grovkarbo og ikke legge på seg om man velger kabohydrater med omhu. Og de velger bort de mest stivelsesrike matvarene og ikke tror at f.eks brød på magisk vis virker annerledes dersom det er fullkorn.

Men personlig tror jeg at grovkarbo vil være en avsporing fordi det ikke bevistgjør folk om hvordan stivelse FAKTISK virker. Dermed blir det lett nok et argument til "lavkarbo virker ikke"-grupperingen.

Grovkarbobegrepet er på en måte et skritt i riktig retning... fordi det vedkjenner at ikke alle karbohydrater er like og virker likt, men da går det heller ikke langt nok, synes jeg - og jeg ser på det som en kompromissløsning mellom bondeorganisasjoner og ernæringsfolk... Kompromisser er som kjent metoden å gi alle en dårlig deal.

Tror jeg da.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 11-02-13, 13:33   #18720
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Nå er jeg litt forvirret her.
Lærte jo da jeg begynte med lavkarbo at for at det skal virke, så skal man innta lite eller nesten ikke noen karbohydrater, og tilføre fett. Da vil kroppen ikke lenger kunne forbrenne karbohydrater, men heller begynne å forbrenne fettet (kanskje noe forenklet).

MEN - så dukker begrepet GROVKARBO opp - hvor man skal spise karbohydrater ,men grove. Og her kommer da det som forvirrer meg.

Hvis man tilfører kroppen disse grove karbohydratene, og antagelig kommer opp i et høyere antall karber, og man fremdeles spiser den fete maten - vil ikke kroppen da ha nok karbohydrater å forbrenne, og så lagre fettet ?? Da oppnår man vel noe helt annet enn det man forventet?


Det du snakker om et ketogen lavkarbo. Som bare er en liten del av lavkarbobildet. Er det ikke før du hørte om grovkarbo du har hørt om noe annet enn ikke-ketogen lavkarbo? Hva med f.eks Fedon Lindberg? Generell lavkarbo? Det er langt i fra noe nytt at man kan spise lavkarbo med mer enn "minst mulig" karbohydrater.

Som Kitt sier så er opptil 150 gram karbohydrater per dag "godkjent" som lavkarbo. Etterhvert som karboinntaket øker, så må fettinntaket minke. En teori er at går du over ca. 70 gram karbohydrat pr dag så bør fettinntaket begynne å begrenses.

Men det fungerer fortsatt for flesteparten, så lenge de ikke spiser mer enn de forbrenner. Noen må jo ned på ketogent nivå for å gå ned, men langt i fra alle.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 11-02-13, 13:45   #18721
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 11-02-13, 13:46   #18722
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Nå går da vel ikke dette grovkarbogreiene ut på å spise mest mulig fullkorn.. Etter som jeg har forstått så går det ut på å kutte ned på karbohydratene OG la de karbohydratene som står igjen (bortsett fra grønnsaker og frukt) være grove/fullkorn.. Satt opp mot et strengere kosthold med bare grønnsaker som kilde er det så klart ikke "bedre", men i forhold til et kosthold hvor 3 av 4 måltider består av husmann knekkebrød er det vel ikke noe å diskutere at det blir sunnere. På tross av at man måtte velge å spise noen "grove" karbohydrater et par ganger om dagen..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 11-02-13, 13:50   #18723
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Stemmer det at man kan spise opp til 150 gram, men vil man da gå ned i vekt, eller vil det være et "normal kosthold for dem som er normalt vektige"?.
Slik jeg har forstått det så går man mer ned i vekt, jo lavere man er på karber. Tror at om man ikke setter seg skikkelig inn i dette med fett og karber, så kan man virkelig rote seg bort med grovkarboen. Kjøre grovkarbo med "mye" karber, og masse fett, det er vel ikke beste kombinasjonen? Jeg tror nok det er en slags kompromiss løsning ja. Skal man spise grovkarbo og gå ned i vekt, så må man være mer forsiktig med fettet, stemmer ikke det ?


For mange stemmer det at du må lavest mulig ned for å gå ned. Men at det gjelder for mange betyr ikke at det stemmer for alle, eller flesteparten. Jeg går mye mer ned når jeg spiser 50-70 gram pr dag, i forhold til nede på 15-20 gram pr. dag. Alle mine kilo har jeg gått ned på et sånt inntak, og jeg var ganske så overvektig da jeg begynte, med mine 116 kg.

Men ja, man må kanskje passe litt mer på det totale inntaket, om man spiser mer karbohydrater, da ketosen gjerne gjør at alt av søtsug, sult osv forsvinner. Og når man da må passe på det totale inntaket, så er det fettet det må gå ut over, siden det er det som gir mest energi pr gram.


De som forfekter grovkarbo sier IKKE at man skal spise ubegrenset med fett. Dette er jo noe Grethe Roede og gjengen har funnet på den siste tiden. Hvis folk mener de kan spise så mye fett de vil, så er det noe de har valgt å få for seg, heeeelt selv.

Man bør legge inn i regnskapet hva man faktisk klarer å holde seg til. Det hjelper ikke å spise 20 gram karbohydrater pr dag i et år og gå ned 30 kg, for så å "sprekke" fordi at man ikke klarer å ha det som livsstil, gå opp alt, også måtte begynne på nedgangen igjen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 11-02-13, 13:54   #18724
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg har over lengre tid vært plaget av at nabolaget mitt (leilighetskompleks med ca 12 leiligheter) er så utrolig dårlige på å sortere avfallet sitt. restavfallet tømmes fredag og kan være stappa igjen lørdag ettermiddag.. mens matavfall, plast og papp stort sett alltid er tomme.
Så jeg har satt sammen en liten flyer/påminnelse, som jeg har tenkt å sette i postkassene til oss alle ikveld. Først en liten tekst som jeg skrev selv:

Kjære naboer

Over lengre tid her i nabolaget/smuget har jeg lagt merke til at restavfalls-dunkene
nesten bestandig er fulle, og har lagt merke til at mye søppla ikke er sortert.

Da det er viktig å få ut søppel, både for trivsel og hygiene, tar jeg meg friheten til å printe ut en liten påminnelse til oss alle, nemlig;

agderrenovasjon.no sin SORTERINSGUIDE.
(Se neste ark )

Hvis vi alle tar oss 5-10 minutter ekstra til å sortere søppla vår skikkelig, så blir det lettere for alle å få fjernet sin søppel uten at man må slåss om plassen i dunkene.


Tusen takk for oppmerksomheten, og lykke til med sorteringen.

For mer informasjon se nettsidene : sortere.no og agderrenovasjon.no

og så denne sorteringsguiden :

http://www.agderrenovasjon.no/Avfall...ert_221112.pdf


____
Det jeg lurer på, ville du selv ha oppfattet dette som frekt/fornærmende, eller har vi alle godt av en liten påminnelse nå og da?

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 11-02-13, 14:01   #18725
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg bestilte ei pakke i ei venninne sitt navn, for at den skulle bli sendt til henne.. Bursdagsgave. Så ble det bare surr med adressene og den er blitt sendt hit i HENNES navn.. Hun bor i Bærum, så har jo ikke akkurat mulighet til å komme hit og hente den..

Kan jeg hente den ut, selv om den står i hennes navn?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 7 (0 medlemmer 7 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no